HERSENEN EN VOEDING.

Standaard

Hoi, mensen,..

Mijn moeder zei vroeger vaak : .. Eet je bord leeg ! Van aardappelen kun je goed nadenken..”  Waarop steevast mijn antwoord was “.. ik kan al goed nadenken !!!!…” HERSENEN EN VOEDING.   Want het leegeten van een compleet bord eten was vroeger bij mij een drama. En nog steeds is dit
een grapje bij ons thuis. Maar het klopte wel ! Want in aardappelen zit veel kalium.  En kalium is belangrijk voor je brein. Want het beïnvloedt de algehele werking van je hersenen zeer gunstig. Het is een van de meest belangrijke wapens tegen angst, depressie en stress. Deze stof kun je in meerdere voedingsmiddelen vinden.  Nou, zoals gezegd, het allereerst in aardappelen en avocado.  Daar zit een heleboel kalium in. En wat minder in bananen en tomaten, in sinaasappelen en broccoli  en sojabonen.

Hier een link naar deze voedingswaarden,.. de 2e kolom geeft heel veel info waar KALIUM in te vinden is. Een prachtig overzicht van alles wat je nodig hebt, om je hersenen gezond te laten functioneren !

HERSENEN EN VOEDING: Hersenen zijn een energie verslindend orgaan.

Hoewel hersenen slechts 2 % van het totale lichaamsgewicht uitmaken, verbruiken ze tot 20 % van je totale energievoorziening. Als je slaapt, nemen je hersenen twee derde van  je energieverbruik voor hun rekening. Dat is veel; en dingen die veel energie verbruiken hebben veel brandstof nodig. De brandstof voor de hersens is glucose, een type suiker. Glucose is voor alle lichaamscellen de belangrijkste brandstof, maar in tegenstelling tot andere cellen kunnen hersencellen geen andere soorten brandstof gebruiken. Ze zijn afhankelijk van glucose.  Na het eten van koolhydraatrijk voedsel, zoals granen of brood,  komt het lichaam in actie en breekt de koolhydraten af, wat glucose oplevert. DE STOF OM GOED TE KUNNEN FUNCTIONEREN.

HERSENEN: Koolhydraten,  een essentiële gezondheidsbron voor je hersenen.            hersenen fonkelt

Onze hersenen hebben ook koolhydraten nodig om te kunnen functioneren. Ze hebben ongeveer 130 gram koolhydraten per dag nodig. Maar, dat is nog niet alles.  Koolhydraten uit volkoren producten stimuleren de productie van de  “feel-good neurotransmitter ” serotonine.  Serotonine helpt je om beter in je vel te zitten en remt de eetlust.

………Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die een dieet volgen met zeer weinig koolhydraten,  meer last hebben van depressie, angst en boosheid dan mensen die een  dieet volgen die rijk is aan volle granen, fruit, bonen en melkproducten met minder vet. Dit kan verklaard worden doordat je hersenen stoppen met de aanmaak van serotonine als je geen koolhydraten meer eet. Aangezien vrouwen over het algemeen minder serotonine hebben dan mannen, zijn zij ook gevoeliger voor deze effecten van een koolhydraatarm dieet……

DE VITAMINE B-familie en OMEGA3 : Voedsel en hersenen.

Verder is ook de hele vitamine B familie van levensbelang voor je brein. Alle volkorenproducten zijn hiervoor een belangrijke leverancier van vitamine B6 . De stof waar het hier om gaat heet “tryptofaan” , deze wordt aangemaakt door B6 . Je vindt het in volkorenbrood en bonen. Als je geen vegetariër bent zit het in   kalkoenvlees. Omega3 kennen we als de gezonde olie uit vis. Deze stof verlaagt de kansen op dementie, in zijn vele vormen. Je kunt capsules nemen, maar gewoon eens een stuk vette vis is toch net zo lekker. Nieuwe haring, zalm,  sardientjes  of makreel. ( Let wel op het kwikgehalte, anders schiet je er nog niks mee op). En ben je vegetariër, dan eet je gewoon elke dag een lepel lijnzaadolie door de voeding. Over de salade is het lekker. Lijnzaadolie mag je niet verhitten, want dan vervliegt de OMEGA3 direct.

Verder zit er OMEGA3 in walnoten, sojabonen, lijnzaad en donkergroene groente.  Ook krijg je hiervan voldoende binnen als je koolzaad olie, walnotenolie of sojaolie gebruikt. Om te koken of over de salade. Kleine hoeveelheden vindt je in lamsvlees, wild en een beetje in donker kipvlees. (niet in kippenborst).

Er is veel onderzoek gedaan naar het gedrag van gevangenen. Bij verandering van hun eetpatroon, veranderde ook hun gedrag. Bij  taxichauffeurs in Londen , voor de tijd van de TomTom, bleek dat bij het eten van voedsel met veel  OMEGA3 het geheugen met 25 % toenam . Eet dit in ruime mate voordat je je examen gaat leren ! Je hersenen zijn eigenlijk heel erg ingewikkeld , en op de YOUTUBE heb ik een documentaire gevonden die een heldere uitleg geeft. Het is in vele meerdere,.. maar hier is alvast DEEL 1. :

 WAT IS SLECHT VOOR JE HERSENEN ?

Te weinig OMEGA3 is slecht.  En dit is grotendeels te wijten aan de intensieve landbouw en commercieel verwerkt voedsel.  Het OMEGA3 gehalte in ons voedsel is nog nooit zo laag geweest. Melk bijvoorbeeld, breekt OMEGA3 af. Daarom zie je ook nooit recepten van vis met room of  melksausjes. Iemand die veel melk drinkt, breekt konsekwent zijn OMEGA3 inname af. Brood met een glas melk past eigenlijk helemaal niet bij elkaar. En dat weten weinig mensen.

Maar ons is door “JORIS DRIEPINTER” wijs gemaakt dat melk “gezond” is.  Nou, van veel melk krijg je een osteoporose probleem.  En verder is het voor een volwassen mens helemaal nergens goed voor. Wel moedermelk, maar dat is voor baby’s en kleintjes. Maar die eten geen brood. Geen enkel zoogdier op onze aarde drinkt melk op volwassen leeftijd. Wij, als mensen, zijn de enige. En het is echt niet gezond voor ons, op geen enkele manier. (hier een link naar een artikel die daar uitvoeriger op ingaat)

PROBLEMEN IN DE HERSENEN, WAT KAN DE OORZAAK ZIJN ?

Verder zijn er E-nummers in ons voedsel te vinden die zo slecht zijn, dat je daar zelf maar eens over moet nadenken. Hier een link naar een website die de ergste keurig op een rijtje heeft gezet. Helder en duidelijk. Bijvoorbeeld E385 . Een stof die bijvoorbeeld in veel voedingsmiddelen te vinden is. Mayonaise is er een voorbeeld van. Deze stof is erg slecht voor de hersenen. Het prikkelt tot de aanmaak  van ontstekingen en tumoren.

Het grootste gevaar van problemen in de hersenen in de opslag van zware metalen in het hersenweefsel.   Die hechten zich aan vet, en hersenen zijn een groot gedeelte vetweefsel. Dit kun je eruit krijgen door kurkuma te eten. Veel en regelmatig. Kurkuma reinigt diep en grondig. Hier een
uitgebreid artikel over dit onderwerp.  KURKUMA REINIGT.

HIER NOG EEN ARTIKEL VAN DR. J. ANDRIS:

KUN JE DE HERSENEN VOEDEN TEGEN ALZHEIMER?

Onderzoekers zijn op zoek naar de mogelijke invloed van de voeding op de ziekte van Alzheimer. Waar staan nu we op dat gebied? Een ding is zeker: er bestaat geen wondervoedingsmiddel dat altijd beschermd of een demonische voedingsstof die regelrecht naar dementie leidt. Het is zoals steeds een kwestie van evenwicht. Wel is het groot belang hersenen te onderhouden, en er goed voor te zorgen. Als jij voor je hersenen zorgt, zorgen zij voor jou ! En regelmatig wat kurkuma houdt je hersenen schoon. 

En als laatste een artikel over slechte voeding en hersenen;

Slechte voeding doet hersenen krimpen

29-12-2011 07:10 | gewijzigd 29-12-2011 11:21 | Wetenschapsredactie
Slechte voeding doet hersenen krimpen - Foto ANP

Foto ANP

PORTLAND – Onvolwaardige voeding zorgt ervoor dat onze hersenen krimpen en de verstandelijke vermogens sneller achteruitgaan.

Dat blijkt uit een al 30 jaar lopende Amerikaanse studie naar breinveroudering onder bejaarden, die woensdag werd gepubliceerd in het tijdschift Neurology.

Onvolwaardige voeding bevat veel verzadigd vet en transvet. Ook bevat fastfood maar weinig B-vitamines en vitamines C, D en E, waardoor de bloedvaten achteruitgaan en de hersenen krimpen. Mensen die voldoende vitamines en omega-3 vetzuren binnenkrijgen, hebben een betere hersendoorbloeding en een verhoudingsgewijs groter brein, zo is te zien op MRI-scans. Wij bevelen de kwaliteit van dekurkumaspecialist aan. Eerder werd dementie al gelinkt aan het eetpatroon.

 

             

         HIER WAT GOEDE VOEDING VOOR JE HERSENEN:

1. Eet veel fruit, (vooral appels. In appels zit een stof die metalen aan zich bindt en verwijdert uit het lichaam0

2. Drink veel water.

3. Groente eten. ( vanwege de waardevolle mineralen)                                                                      

4. Noten zijn zeer goed. ( vnl walnoten en walnoot olie)

5. Vis eten. ( vanwege de OMEGA-3)

6. Volkoren producten eten.( de koolhydraten zijn perfecte hersenvoeders )

7. Eet eieren ( daar zit choline en lecithine in)

8. Gedroogde abrikozen ( veel kalium )

HERSENRECEPTEN:

AARDAPPELS MET SNORREN   (een gerecht om goed te kunnen nadenken)

PASTINAAK SOEP MET KORIANDER EN RUCOLA  (een soep die diep reinigend werkt op het hersenweefsel)

WALNOTEN CHUTNEY (voor een goed en helder oordeel)

HARDGEKOOKTE EIEREN MET KORIANDER EN SESAMOLIE  (goed voor je hersenweefsel)

Ik wens jullie allemaal een fijn weekend, bedankt voor het lezen ,..

GRTJS van Tieneke 🙂

En voor iedereen die meer wil lezen over KURKUMA EN ALZHEIMER  geef ik hier een link naar een website met  veel info hierover

HERSENEN EN VOEDING.

Over Tieneke Scholtens

Welkom op mijn BLOG. "De geneeskrachtige keuken" . Al 26 jaren kook ik vegetarisch, gezond en lekker. De geneeskrachtige Ayurvedische keuken heeft mijn grote belangstelling. Ik ben gespecialiseerd in kurkuma en curcumine, omdat dit een cadeau van de natuur is, met grote en goede uitwerking op het menselijk lichaam. Verder lees ik veel en graag over de relatie tussen voeding en gezondheid, met name "DE VOEDSELZANDLOPER" van Dr. K. Verburgh heeft mijn voorkeur. Welkom op mijn blog, TIENEKE :)

Eén reactie »

  1. Pingback: Waarom is groente gezond ? « tienekescholtens

Goedendag, leuk om je op mijn site te ontvangen. Als je wilt, kun je een reactie voor anderen achterlaten. Vriendelijke dank.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s