MELK EN ZUIVEL, ZIEKMAKERS.

Standaard

MELK EN ZUIVEL, ZIEKMAKERS.

Hallo, mensen..

Alles OK ? Hier is het gelukkig iets minder warm. Gisteren middag waren we even op een festival, genaamd ART CARNIVALE. Het was

"...."

“….”

zo warm, dat bij veel kraampjes de kaas al aan het smelten was. Vandaag is het over kunst, gisteren over voeding. MELK EN ZUIVEL. .Veel biologisch, ekologisch en gezonde specialiteiten. Ik heb veel visitekaartjes van deze weblog uitgedeeld . En met veel mensen gepraat. Was leuk. ’s Morgens waren we eerst naar de tandarts geweest, daar mag ik waarschijnlijk 1 of 2 van mijn mooie kleurige schilderijen ophangen.

En ’s Middags hadden we allemaal lekkere groente gekocht bij een van de kraampjes op het festival. Deze mensen bleken een galerie in Delfzijl te hebben. Ik mag er eens langskomen om mijn werk laten zien. SPANNEND ! Wie weet…  🙂  .

Thuisgekomen heb ik een feestelijk licht maal gekookt, en ben al 3 dagen aan het nadenken over een nieuwe BLOG.  Vorige week heb ik (het zoveelste) boek gekocht over gezonde voeding. Over langer jong en gezond blijven. Zeer interessant , met veel aandacht heb ik het gelezen.  Het boek is geschreven door een arts,  Dr. Kris Verburgh.

Een onderdeel ging over zuivelproducten. Daar ben ik nu wel anders over gaan denken. ZUIVEL is NIET goed voor een mens. Er stond een artikel in van een specialist op het gebied van darmkanker, ik zal maar niet herhalen wat zijn commentaar was op het eten van yoghurt en gezonde darmen.

MELK EN ZUIVEL: ZUIVEL EN GEZOND BLIJVEN.

Eigenlijk is het eten van zuivelproducten even controversieel als de gewoonte van het eten van vlees. Als je wilt afvallen zijn het de zuivelproducten die dit proces ernstig belemmeren. De industrie wil graag dat we veel zuivelproducten eten, dus maken ze er veel mooie en gelikt uitziende reclame voor. En zeggen ze op de televisie dat ZUIVEL ERG GEZOND is. En wij geloven dat dus allemaal en halen pakken vol met yoghurt, melk, vla en drinkyoghurt in huis. De grootste leugen is ..” ..dat we melk nodig hebben, en moeten drinken om botontkalking ( ostheoporose) te voorkomen..”   We worden in de waan gebracht dat melk een belangrijke bron van calcium is.  En als we het niet genoeg binnen krijgen dat onze gebit eraan gaat en onze botten knakken. Laten we eens bij het begin beginnen. Heel simpel.. ZELFS KOEIEN DRINKEN GEEN KOEIENMELK, DUS WAAROM ZOUDEN MENSEN DAT DOEN ?… Waarom moeten mensen koeienmelk drinken ?. Als je een koe een bak melk voor zou zetten, zou hij zijn neus ophalen en liever gras eten. Ja, kalfjes drinken koeienmelk. De melk is bedoeld om de jongen van het ras te voeden. Dan zouden wij moedermelk moeten drinken. En geen koeienmelk. Een paard zoogt toch ook geen hond ? . En GEEN ENKEL volwassen dier drinkt nog melk. Alleen is mensen wijsgemaakt dat ze de melk van een dier moet gaan drinken . Door de reclame.

MELK EN ZUIVEL: WAT DOET MELK IN JE LICHAAM.

De enzymen die nodig zijn om melk af te breken en verteren zijn renine en lactase. In melk zit een bestanddeel dat CASEÏNE heet. Dit stolt in je maag en vormt een taaie, moeilijk te verteren wrongel. Kalveren hebben meerder magen, dus dat is geen probleem. Ze gebruiken 4 van hun magen om deze wrongel te verteren. Maar mensen niet, die hebben er maar EEN. In de darmen vormt dit een dikke kleverige brei die een  enorme belasting voor het lichaam is. Het lichaam moet deze brei weer zien kwijt te raken. Deze plakkerige brei verhardt iets in de darmen en blijft aan de darmwand kleven. Dit verhindert weer de opname van gezonde en goede voedingsstoffen. het lichaam raakt in de war en vormt een erg zure slijmlaag.

Om het beter uit te leggen: smeer eens wat vettigs over je kast, en probeer dan stof af te nemen. Lukt niet, alles plakt vast en wordt vies. Dit doen melkproducten ook met je darmen.

Daarnaast zit de caseïne in de weg, want het belet de opname van calcium. Een van de bijkomende problemen is daarbij botontkalking oftewel ostheoporose. , dus melkproducten geven GEEN stevige botten, maar verzwakken ze ! Een van de meest openhartige deskundigen die de traditionele opvattingen over melkproducten aanvallen is Dr. William A. Ellis.

Een ostheopathische arts en chirurg. Dr. Ellis is zeer gerespecteerd wetenschappelijk arts en heeft 42 jaren lang melk, en de daarmee verbonden problemen bestudeerd. De manier waarop hij verband legt tussen melkproducten en hartproblemen, botproblemen, artritis, allergie, astma en migraine maakte op mij diepe indruk. En hij toont aan dat melk aanzet tot zwaarlijvigheid.

Het menselijk lichaam heeft een opvallend groot aanpassingsvermogen, maar tegen koeienmelk is het domweg niet bestand.

Melk is funest voor de vertering van eiwitten  in de maag . Zo gaan de eiwitten rotten in de darmen waarbij gifstoffen vrijkomen. Melk irriteert tevens het lichaam door slijmvorming. Bij heel oude mensen wordt de lactose niet afgebroken dat in de melk zit. Dit leidt tot irritatie van de dikke darm. Melk vormt tevens géén calciumbron. Het leidt bovendien tot aderverkalking. Maar ons wordt verteld, dat we melk nodig hebben voor de opname van calcium enz. enz. enz. En als de reclame dat zegt, dan is dat zo. Toch ? De meeste calcium vind je in sesamzaad/sesamolie of in verse groente. Niet in melk.

MELK EN ZUIVEL; DE WAARHEID ! .

De waarheid over melk..   Hier een video die ik op YOUTUBE al een paar maal heb gezien. En het onderzoek van Dr. William A. Ellis. Voor diegene die het wel eens wil bekijken.

MELK EN ZUIVEL: HOE KRIJG JE DAN GENOEG CALCIUM BINNEN ?

Alle groene groenten bevatten calcium. Alle (rauwe) noten ook. En onbewerkt sesamzaad bevat meer calcium dan elk ander voedsel op aarde. Ook het meeste fruit bevat een ruime hoeveelheid calcium.  Als je gewoon dagelijks fruit en groente eet. en daarbij regelmatige wat rauwe noten, kun je geen gebrek aan calcium hebben. Tahin, sesampasta, is een heerlijk broodbeleg. Tomaatje erbij… Te koop in iedere reformzaak.

De beste calcium bronnen zijn dus sesamzaad, rauwe noten, kelpzeewier, alle groene groenten, en geconcentreerd fruit zoals dadels, vijgen en pruimen. En als je je nu nog steeds ongerust maakt strooi dan simpel wat rauwe sesamzaad over je salade elke dag en je kunt geen calciumgebrek krijgen. Zelfs al zou je het willen.  Wij zijn beslist NIET afhankelijk van onze rundervrienden voor calcium. En koeien drinken zeer beslist geen melk en eten ook geen kaas. !

MELK EN ZUIVEL: WAAROM HEBBEN WE CALCIUM NODIG ?

Een van de belangrijkste functies van calcium is het zuur in het lichaam te neutraliseren. Melkproducten zijn al verzurend. Veel mensen die denken dat ze een gebrek aan calcium hebben, eten dan wat meer zuivelproducten, waardoor het probleem nog groter wordt. Want nu gaat je lichaam nog meer calcium gebruiken om het zuur te neutraliseren. Het lichaam kreeg al genoeg calcium binnen, maar het wordt constant gebruikt en het probleem wordt steeds groter.  Als je minder zuur eet, met gezonde darmen, benut je lichaam het aanwezige calcium voor de volle 100 %.

En krijg je op hoge leeftijd sterke botten. En kun je je gewrichten soepel bewegen !! Ontstekingen zijn vaak een antwoord op het verzuring van het lichaam.

Ik herinner me nog een reclame slogan van enkele jaren terug. “… Melk moet, melk doet je goed..” Nou, Joris Driepinter is allang in een rolstoel beland  vanwege ernstige botontkalking !! Heeft last van kortademingheid en is chronisch lethargisch.  Met zware artritis ! “… Melk, de witte motor…” Wat zijn we een boel slechte dingen wijs gemaakt. En we geloofden het allemaal.

KORTOM, drink geen of weinig melk en eet niet teveel zuivelproducten. En als je melk drinkt, neem er dan NIETS bij. Melk moet absoluut op zichzelf staan, je lichaam heeft er een hele klus aan. Het is het meest slijmvormende voedsel op de planeet en er past helemaal niets bij. Als je graag kaas eet, snij die in kleine stukjes en eet het in een salade. (zonder croutons!!) En eet bij voorkeur geen GELE KAAS ! Want die is met een chemische kleurstof geel gekleurd.

Waarschijnlijk zullen een paar pizza-fans er nu flauw van zijn, en er niets meer van willen weten.. Ik eet ook op zijn tijd graag eens een pizza,.. maar ik weet dat er de volgende dag een “schoonmaak” sessie  achteraan moet komen om het evenwicht te herstellen. En als je graag ijs eet, eet het op zichzelf staand en niet na een diner. Geef je lichaam een kans om te kunnen herstellen….

Dus als tegenhanger voor melk, (drink)yoghurt, etc kun je beter : water, groene thee, gemberthee, plantaardige sojamelk, amandelmelk of rijstmelk , versgeperst fruitsap of een glaasje rode wijn nemen.

Zo, mensen, wij gaan even naar de ART CARNIVALE. Kunst kijken en ideeën op doen. Zonnetje begint weer wat te schijnen

Groetjes en een fijn weekend gewenst van TIEN.   🙂

 

Over Tieneke Scholtens

Welkom op mijn BLOG. "De geneeskrachtige keuken" . Al 26 jaren kook ik vegetarisch, gezond en lekker. De geneeskrachtige Ayurvedische keuken heeft mijn grote belangstelling. Ik ben gespecialiseerd in kurkuma en curcumine, omdat dit een cadeau van de natuur is, met grote en goede uitwerking op het menselijk lichaam. Verder lees ik veel en graag over de relatie tussen voeding en gezondheid, met name "DE VOEDSELZANDLOPER" van Dr. K. Verburgh heeft mijn voorkeur. Welkom op mijn blog, TIENEKE :)

»

  1. Hallo Tieneke,

    Ik vind jouw Blog erg interessant ,eigenlijk ben ik op jouw aanraden onlangs gestopt met melk drinken.Ik dronk echt veel melk, ruim een halve liter per dag. Nu drink ik rijstemelk en sojamelk afwisselend,ik moet zeggen dat ik de melk wel mis ,ik vind het nog steeds lekker.
    Nu is mijn vraag kan ik ook biologische karnemelk drinken of geeft dat hetzelfde probleem als gewone melk.
    Ik geef jou ook een Tien voor jouw site,alles is goed geschreven en erg interessant!
    Groeten van Ronald uit Oosterhout NB

    • Hoi, Ronald, Ja, je kunt rustig af en toe een glas melk drinken. Daar zit het probleem niet in, maar te veel elke dag geeft een zwaar “stremsel ” in de darmen. Het is zwaar verteerbaar samen met andere voedingsstoffen . Als je jezelf wilt trakteren op een glas melk, neem het dan zonder enig ander voedsel. De enzymen in de koemelk zijn niet zo gezond voor mensen. Geitenmelk is een ander verhaal. ( maar karnemelk is ook van koemelk ) . Het is niet “nooit”, maar besef dat het niet zo gezond is. Af en toe is altijd goed, omdat je het lekker vindt. En ik vind dat je nooit te hard in de leer voor jezelf moet zijn, daar word je niet gelukkiger van. We eten/drinken wel meer dingen die niet zo gezond zijn., Toch ?? Chips lust ik soms ook graag, en eet het . Niet omdat het gezond is, maar af en toe wel lekker 🙂 En mag ik jou bedanken voor je compliment ? Ik zit hier te glimmen 🙂 ( grinnik) . GRTJS uit Groningen en een Fijne Avond gewenst. Doeg van Tieneke .

    • Ja, moi,.. ( is t op zien Grunnegers !) Dank voor je reactie.. Geen idee wie t heeft geschreven, maar desondanks vind ik reacties helemaal superleuk, en geef eigenlijk altijd antwoord ! DUS BIJ DEZE : THANKS 🙂 ) GRTJS en Lfs van Tien XXX .

Goedendag, leuk om je op mijn site te ontvangen. Als je wilt, kun je een reactie voor anderen achterlaten. Vriendelijke dank.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s