MINDFUL ETEN , VOEDSEL IS FEEST .

Standaard

MINDFUL  ETEN, VOEDSEL IS FEEST.

Eten is feest, eten is een vreugdevolle bezigheid voor ons lichaam. Dan komt er nieuwe   ‘brandstof ‘  binnen en

DENK EENS OVER JOUW ETEN NA.

DENK EENS ….

wordt ons hele systeem onderhouden, gepoetst en vernieuwd. Het ene voedingsmiddel reinigt, het tweede smeert en het derde stopt de gaatjes weer dicht.  Eigenlijk zou je van ieder hapje moeten genieten. Het plaveit je weg naar een lange , goede gezondheid.  Met aandacht gekozen en bereid .

Wat mij vaak opvalt is het grote aantal mensen dat eet zonder er  bij na te denken. Op straat. Voor de televisie, achter de computer of in de auto. Eten dat snel naar binnen wordt gewerkt. Rennen, rennen, en  omdat we ‘ toch iets  moeten eten’ .  Als je veel dingen eet , die je niet zelf hebt bereid weet je niet wat erin zit. Maar die heerlijk uitziende kroket, of dat ENEbitterballen FRIETJE MET… dat kan toch niet zoveel kwaad ?? En zo wordt het stemmetje in ons hoofd, dat je zegt om het beter niet te eten, de mond gesnoerd.  Wat maakt dat ene kroketje nou uit…. Dit heet stress.  Stress is de dikmaker.

STRESS IS EEN DIKMAKER.

Jawel, het maakt wel uit, voor je lijn en voor je hele lichamelijke systeem. Het stemmetje vertelt het je iedere keer. ..dit is niet goed voor je ! ..    Je wilt wel een appel, maar dat broodje kroket ziet er veel smakelijker uit.

Je wordt ontevreden over jezelf. Iedere keer als je langs een etalage ruit loopt, en jezelf ziet lopen. De spiegelende muur of de spiegels in de kledingwinkel. Iedere keer ervaar je de stress, omdat je niet tevreden bent over jezelf. Iedere keer weer datzelfde gevoel als je bekeken wordt.  Het idee , of de ervaring, uitgelachen te worden.

Ook komt er  door die stress  een stof vrij, die je helpt te vluchten of je te verdedigen. Een stof die de spieren voedt

Even flink fietsen,.. is er zo weer af !.. toch ??

Even flink fietsen,.. is er zo weer af !.. toch ??

met suikers. En zo kom je nog meer aan, door de stress van de ontevredenheid over je zelf. Want je hoeft niet te vluchten, rennen of vechten. Maar de suiker s zijn er wel.  Dus:  als je minder stress over je uiterlijk zou hebben, kom je minder snel aan. Je zou dus eigenlijk eerder de stress moeten verminderen? Ja.

Ik hou van kijken en observeren.  Mensen zijn vaak te dik. En, . .ja.. ,  afvallen is inderdaad een hele klus. En vergeet die  “crash – diëten ” maar snel. Daar word je nog breder van.

Thich Nhat Nanh zei hierover ooit eens :

“… Verbazingwekkend , hoe druk we maken over ons uiterlijk, terwijl we totaal geen contact met ons lichaam hebben…”  

Wat denken jullie van :

” … Verbazingwekkend hoe druk we ons maken over onze lijn, terwijl we zo weinig contact met ons voedsel hebben…” 

ETEN MET AANDACHT.

Als je de dingen wat langzamer zou doen, heb je ook meer tijd om erover na te denken WAT JE NOU EIGENLIJK doet.  Leer jezelf om na te denken over wat je  wel wilt eten.  Het snoepen en snacken is het allermoeilijkste om af te leren.  Want je begint ermee te vechten. Je krijgt te maken met een zeurend kind in je hoofd..  De hele tijd. Het  kind  zeurt maar door,..  En jij maar ‘ NEE ‘ zeggen.

Dat hou je toch niet vol,.. ik heb dat ook wel eens. Dan zie ik een zaak met prachtig gekleurde ijsjes. Italiaans ijs. Dan neem ik het weloverwogen besluit om een klein ijsje te kopen.  En  doe er vervolgens wel 5 minuten over om er een uit  te kiezen.

Soms loop ik door,  met de smaak van de kleuren nog in mijn mond. Maar ik heb er geen een opgegeten. Na 10 minuten ben ik alles weer vergeten. Maar die extra hoeveelheid loze calorieën heb ik niet gehad.

En waarom zou je niet een keer gewoon  ” ..JA..”   zeggen ?? Neem gewoon een handjevol chips, of een stukje taart.  Geniet van ieder hapje, verwonder je erin hoe lekker je het vindt.  Proef de structuur, het zout of de suiker, ruik het. En bewonder de kleuren.  En als je het allerlaatste krummeltje  uitgebreid hebt geproefd, zul je ontdekken dat het LEKKER was.   En je zult van nog een extra portie niet zo genieten als van die eerste.  Zo leer je een tweede portie te laten staan.

OBSERVEER JEZELF EENS.

Wanneer heb je de neiging onbewust te gaan snacken ?

*Als je moet wachten ? bijv op de trein?

*Als je langs de FEBO loopt en allemaal kroketjes ziet liggen?

* Als je maag begint te knorren ?

*Als je een winkel vol kleurrijk eten ziet ?

*Als je de HEMA binnen komt en de worst ruikt ?

*Als je enorme reclame op de straat ziet staan van koffie met gebak ?

* als je prachtige foto’s van eten ziet ?

Zo kan ik nog wel even door gaan.. wees je er van bewust dat je overal verleid wordt met eten.

Ik was afgelopen donderdag in een tankstation van de “….” . Daar heb ik eens 10 minuten lang om me heen gekeken. "..." ER LAG ALLEEN MAAR SNACK SPUL.  EN DIE MOOIE KLEUREN VAN DE VERPAKKINGEN.  Ik heb alles bekeken, wat erin zat. Allemaal suiker. Waarom het lekker zou smaken. De namen van de dropjes etc. etc. Dat was leuk om te doen. En wat koop ik ? NIX.  Ik weeg 73 kilo en ben 1.73 lang. Mijn hoogste gewicht is 85 kilo geweest, en ik heb me daar elke seconde ongelukkig mee gevoeld.  Een dieet werkt niet. Maar observeren wel.

AFVALLEN ? LEKKER LIJDEN !

Inderdaad, het kost heel veel moeite om een gewoonte af te leren. Nagelsbijten is ook niet snel afgeleerd. Kijk eens hoeveel moeite het een kind kost om op te houden met duimzuigen.

Nou kun je ook anders gaan denken. Als je ergens bent en in de verleiding komt om nutteloos eten te kopen. Denk dat het niet nodig is. Neem die appel mee, neem die paar slokken water of het stuk komkommer.

lekker !

lekker !

Wees je er gewoon van bewust dat het broodje kroket lekker geweest zou zijn. Maar dat je die een andere keer neemt, als je meer tijd hebt om ervan te genieten. Dat je nu geen tijd hebt om er ECHT mindfull bij te zijn. En, echt, na verloop van tijd zie je ze niet eens meer.

Doe gewoon wat je je voorgenomen hebt, en onderga het gevoel van  ” zeuren in je hoofd “. Het hoort erbij. Het is geen straf voor jezelf, het is het gevoel dat je je op een gezonde weg bevindt.

En die kun je beter langzaam lopend afleggen, dan heb je alles gezien en ervaren.

MINDFUL ETEN, ETEN IS FEEST .

WANT:

Eten is feest, eten is een vreugdevolle bezigheid voor ons lichaam. Dan komt er nieuwe   ‘brandstof ‘  binnen en wordt ons hele systeem onderhouden, gepoetst en vernieuwd. Het ene voedingsmiddel reinigt, het tweede smeert en het derde stopt de gaatjes weer dicht.  Eigenlijk zou je van ieder hapje moeten genieten. Het plaveit je weg naar een lange , goede gezondheid.  Met aandacht gekozen en bereid .

EET GEZOND SMAKELIJK.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s