VEGA BBQ.

Standaard

 

bbqblog paprika mooi.Meestal wordt barbequen gerelateerd aan het eten van veel vlees. Half gaar of zwart geblakerd. Toch is een vegetarische barbeque een feest. Weliswaar zijn er een paar andere regels te hanteren , als bij vlees gerechten op de barbeque. In dit artikel vindt U een paar waardevolle tips voor een feestelijke vegetarische barbeque, waarbij de vleeseters zich kunnen verbazen over de veelzijdigheid van de vegetarische gerechten. 

Moet vegetarisch barbequen altijd met vleesvervangers ? 

Nou, nee . Eigenlijk zijn die helemaal niet zo geschikt voor een barbeque. Ok, er zijn goede en lekkere vleesvervangers. Alleen zijn ze voor een barbeque niet zomaar geschikt. Het  probleem wat je tegen zult komen is dat de structuur van de vleesvervangers anders is, anders dan van gewoon vlees of vis. Weinig mensen die ook vlees eten houden hiermee rekening op een barbeque. Wij hebben heel gezellig gebarbequed met kennissen, het afgelopen warme weekend. Maar wat er voor een vegetariër geserveerd moest worden ? Ze hadden geen idee. Wel erg hun best gedaan, en de wijn was heerlijk, mensen. Ik heb mijn gastvrouw beloofd een BLOG hierover te schrijven.

  • Doe niet  ‘zomaar’  vleesvervangers op de barbeque. Ze zijn daarvoor eigenlijk niet  geschikt. Daarom zijn de gebarbequede vleesvervangers  OF gortdroog , OF niet gaar en al wat zwart verbrand. Omdat het in zichzelf geen sappen heeft. Geen probleem. Neem een beetje wokolie en bak de vleesvervangers eventjes 5 a 10 minuten van tevoren.  Denk dan wel aan de grootte, sateballetjes zijn kleiner als de hamburgers. En prik ze daarna   aan de satestokjes. Op de barbeque hoef je ze dan eigenlijk alleen nog maar warm te maken. Doe er ook altijd ‘sappige’ groenten tussen of bij. Tomaat, ui, olijf, komkommer , augurk. etc.
  • Eigenlijk denken veel mensen dat een “vega-barbeque” bij voorbaat niet lekker is. Het ligt eraan wat je en hoe je het serveert. En waar je rekening mee hebt gehouden, dus van tevoren er goed over nagedacht. ( als je krielaardappeltjes aanbiedt, kook ze vantevoren even 5 a 8 minuten, en biedt ze aan in een lekkere marinade, of in rozemarijn olie dressing) . Hetzelfde geldt voor ‘hardere groenten’, zoals biet, venkel, kool etc.
  • Komkommer is uitstekend geschikt voor een barbeque, evenals stukjes watermeloen. Zorg voor een pittige dressing bij de komkommer. Een beetje sambal met ketjap vermengd geeft een geweldig lekkere komkommer-barbeque. Door de dressing halen en aan de sateprikker.
  • Helemaal bijzonder is HALLOUMI op de barbeque, met een olie dressing. Sumak is heerlijk, zah’tar is heerlijk, maar gerookte paprikapoeder in olijfolie over de halloumi gesmeerd is een gerechtje waar de vleeseters jaloers naar zullen kijken. Je moet de halloumi wel eerst in de lengte doorsnijden. Halloumi is vaak gevouwen verpakt.
  • Hoe maak je lekkere zah’rat?   GEBAKKEN HALLOUMI MET ZELFGEMAAKTE ZAHTAR. Echt heerlijk ! Bijzonder gerecht. Simpel en makkelijk.

Wat is geschikt voor een vegetarische barbeque ? 

Bijna alle soorten groenten. Vegetariërs lusten graag groenten, dus zullen ze de groente spiesjes meer waarderen als droge vleesvervangers.

  • Prik ze aan sate-prikkers. Wel moet je deze lange prikkers altijd een minuut of 10 in water laten drenken. Anders verbranden ze op de grill.
  • Prik daar dan :  champignons, paprika’s, courgettes, tomaatjes en zelfs ananas, vijgen of  banaan aan.
  • Groenten lenen zich uitstekend voor een vegetarische barbeque Koolrabi, stukje rode biet, aubergine, venkel of trostomaatjes. En aan een spies schijfjes ui of een krielaardappeltje. Het makkelijkste is dus als je de groente van tevoren even kort gaat  koken. Een stuk biet krijg je niet zomaar gaar op de barbeque.
  • Maak maar eens een spies van : Grote olijf+klein tomaat+stukje ui+stukje halloumi kaas+stukje paprika+grote olijf + etc,.. Met olijfolie, zout, peper en verse tijm druppels erover gesprenkeld. Jammie 🙂 .
  • Maak je eigen zah’tar ( zie boven) in een handomdraai, meng met wat olie en smeer met een kwastje  dit over courgette repen.
  • Kruiderij of marinades kun je het beste en gemakkelijkst zelf maken.  Neem  (olijf)olie, (balsamico)azijn, citroensap, sinaasappelsap, citroenschil of sinaasappelschil. Met tuinkruiden als tijm, basilicum peterselie, citroenmelisse of dille. Met specerijen als peper, komijn of venkelzaad. Experimenteren is leuk. Maar het lekkerst blijft toch de olijfolie+peper+zout+verse tijm. Vind ik. Sprenkel het over de spies, en het gaat op de groenblog tomaatgrill.
  • Vergeet de chutney’s niet, die horen erbij.
  • Een tomatensalade is snel gemaakt met : tomaat stukken + ui reepjes + peper/zout en olie en een beetje rode wijnazijn erover is heerlijk verfrissend en in 2 minuten klaar. Niet op de barbeque maar erbij.
  • Wat altijd lekker is bij een barbeque is augurk, en heerlijk dikke zure bommen laten je het water in de mond lopen .
  • Vergeet de zilveruitjes ook niet.

Vegetarische barbecue recepten :

HALLOUMI MET GEROOKT PAPRIKAPOEDER OP DE BBQ.   ( zeer lekker , een tophit voor je barbeque feest !)

GEGRILDE WATERMELOEN

GROENTE SPIESJES

CHAMPIGNONS MET KAASVULLING                                                                                   

VLEES VERVANGERS

GEROOKTE TOFU MET SINAASAPPEL.                                                          bbqwurmen

KAAS IN WIJNBLADEREN                                                                                                   

TOMAATJES   

HARTIGE WENTELTEEFJES  

GEGRILDE MINI PIZZABROODJES

GROENTEPAKKETJES VAN DE GRILL

GEGRILDE AUBERGINE SPIEZEN.

AVOCADO VAN DE GRILL

KAAS IN EEN BROODBAKJE.

RACLETTE OP DE BBQ 

SNELLE GROENTESPIES MET ROZEMARIJNOLIE                                

FRANSE TOMATENSALADE 

FRUITDESSERT VAN DE BBQ

2. CHUTNEY’s

SINAASAPPEL CHUTNEY  

VEEL LEKKERE CHUTNEY’S.

 

Dank voor het lezen, en een fijn vega- barbecue feestje gewenst 🙂

 

Over Tieneke Scholtens

Welkom op mijn BLOG. "De geneeskrachtige keuken" . Al 26 jaren kook ik vegetarisch, gezond en lekker. De geneeskrachtige Ayurvedische keuken heeft mijn grote belangstelling. Ik ben gespecialiseerd in kurkuma en curcumine, omdat dit een cadeau van de natuur is, met grote en goede uitwerking op het menselijk lichaam. Verder lees ik veel en graag over de relatie tussen voeding en gezondheid, met name "DE VOEDSELZANDLOPER" van Dr. K. Verburgh heeft mijn voorkeur. Welkom op mijn blog, TIENEKE :)

Goedendag, leuk om je op mijn site te ontvangen. Als je wilt, kun je een reactie voor anderen achterlaten. Vriendelijke dank.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s