Maandelijks archief: december 2013

Een gezellig en gezond 2014 toegewenst

Standaard

Hallo, Allemaal. Allereerst wil ik graag iedereen een :

Een gezellig, Goed en vooral Gezond 2014

wensen. Ik hoop dat ik veel mensen heb kunnen inspireren met mijn BLOG. Ikzelf heb er veel plezier aan om de dingen op te zoeken en uit te zoeken. Zelf herinner ik me de dag nog dat iemand tegen me zei.. “.. met zoveel , zoveel  mooie en unieke boeken, wat doe je er eigenlijk mee ?..”  Mijn antwoord was :.. ” Ehhh,.. niks,.. ik kook gewoon gezond..en ik zoek er veel dingen in op.”   ..

“..Begin toch een Foodlog,.. mensen zijn vast wel geïnteresseerd in deze gezonde  kennis…”

Dat was het beste advies wat ik in lange tijd heb gehad. En nog elke dag denk ik weer na over een goed en positief gestemd artikel.

Verder is deze BLOG nogal gegroeid dit jaar, waar ik eerst een gat in het plafond kon springen over 100 belangstellenden per dag, zijn er nu dagen bij dat ik de 1000 kijkers makkelijk haal. En krijg  zoveel leuke, vriendelijke en positieve reacties. Elke dag weer. Ja, ik doe dit met plezier.

Vorig jaar heb ik het jaar afgesloten met een grappig en goed gedocumenteerd artikel over  gezond eten voor onze vogels, en andere dieren om het huis.

Nu heb ik lang nagedacht over de afsluiting van dit jaar. Verzin maar eens wat, denk ik soms.

Wat ik erg veel heb gegeten , lekker was en vooral gezond, snel en makkelijk was BOERENKOOL PESTO. Een feest op tafel, en erg bijzonder.

Ik geef  jullie , als jaarafsluiting, dit uniek lekkere recept.

Boerenkool Pesto

BOERENKOOL.

BOERENKOOL.

4 personen

Nodig :

  •  300 gram boerenkool ( vers)
  • 300 gram spaghetti
  • 4 eetlepels pijnboompitten
  • 5 eetlepels olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • 50 gram geraspte parmezaanse kaas ( of pecorino) ( rasp en bewaar evt wat voor OVER de boerenkool )
  • kleine schepje (gerookte)  paprika poeder
  • bosje verse dille ( basilicum 0f  koriander mag ook )
  • schil van 1/2 e geraspte citroen.
  • beetje peper en zout .
  • (  evt; een vega rookworst verwarmen in heet water en in kleine plakjes snijden , over de spaghetti)

BEREIDEN:

  1. Kook de boerenkool gedurende 20  minuten, afgieten en even spoelen, Anders is het te heet en knapt het glas van je blender.
  2. Bewaar een kopje afkookwater .
  3. Kook de spaghetti gaar.
  4. Doe ondertussen de boerenkool en de rest in de blender
  5. Malen.
  6. Kijk even of er nog wat afgietwater bij moet. Het moet lekker smeuïg zijn.
  7. Meng het door elkaar. En dien het op. ( evt plakjes vega rookworst erover)
  8. Je hebt er een absoluut succes recept bij !   🙂

Nu ga ik naar de buurvrouw, die gaat oliebollen bakken. Da’s altijd leuk en feestelijk. eergisteren waren we bij vrienden van ons, die hadden ook zelfgebakken appelflappen en oliebollen. Ik heb er 6 opgegeten. Geniet van de feestelijke avond, en ik zie jullie graag terug in 2014.

En ik wens iedereen :  “VEUL ZEEG’N IN ‘T NEIE JOAR”,.. om t maar eens op z’n Grunnegers te zeggen..

 

Televisiekoks en (on)gezonde voeding

Standaard

Honing koken en yoghurt bij de groente doen. Veel suiker en room. Fruit over de vis doen, met melk erbij. Televisiekoks volgen geen enkele voedingsrichtlijn, of voedingscombinaties. Ze gooien alles in de pan, zonder rekening te houden met de juiste en gezonde voedings combinaties.   Op de televisie houden ze er, volgens mij, geen rekening, met het feit dat het eten ook echt wordt gegeten en moet verteren. Volgens de Ayurveda is eten je medicijn. Wie echt goed en gezond eet, heeft voorlopig geen dokter nodig. Voeding wordt ter voorkoming ingezet. Er zijn verschillende bijzonder aanbevolen basisvoedings middelen. En  natuurlijke , gezonde richtlijnen. Want: Zelf koken is gezond ! Maar je moet het ook nog verteren. Een informatief artikel over koken op de tv.

yoghurt-met-fruit

Het ziet er héérlijk uit, maar zuivel-met-fruit is zwaar verteerbaar, omdat het zure fruit de zuivel stremt.

  1.  RIJST :  Er zijn vele soorten rijst, maar  de basmatirijst wordt in de Ayurveda gezien als de gezondste. Een hoogwaardige, gezonde rijstsoort. Zelfs als witte rijst, want deze rijst is erg licht verteerbaar. Daarom is het een hoogwaardige rijstsoort. Vaak denken we dat volkorenrijst, of bruine rijst, gezonder is. Witte basmati rijst, in tegenstelling tot bruine rijst, is beter voor de vertering en de darmen. Door vaak bruine rijst te eten, raken de darmen overbelast en is niet goed voor je. Rijst is basisvoedsel, dus overal mee te combineren. Rijst wordt gezien als droog, zoet en koelend.

2. SPELT EN TARWE :  Zijn graansoorten die zeer zwaar verteerbaar zijn. Ze worden weliswaar al duizenden jaren hier in Europa, verbouwd. En is ons lichaam er wat aan gewend geraakt. Maar je kunt het niet “als verse” graansoort eten.  Eigenlijk is het  pas na ca 4 maanden rusten te gebruiken als voedingsmiddel. Het beste is deze graansoorten te gebruiken als het fijngemalen is. EN NIET ALS GROVE GRAANSOORT. Dat is te veel voor onze darmen. Zeer smakelijk is dinkel of spelt  als pannenkoek, als broodsoort en als wafel. Dit hoort bij de categorie van zoet, zwaar en koelend.

3. FRUITFruit is gezond, maar niet in het warme eten. Als tussendoortje en op zichzelf staand. Fruit is zo licht verteerbaar, dat het binnen 2 uren al verteerd is. Het laat in je lichaam geen afvalstoffen achter. Genaamd “AMA”. Rijp en zoet fruit is een zeer hoogstaand voedingsmiddel, en bevordert alles alles wat positief is voor ons lichaam. Maar als je fruit gaat verwarmen en/of meekoken ziet de zaak er ineens heel anders uit. Het fruit is snel verteerd, en als je het mengt met zwaarder verteerbaar voedsel keert het zich tegen je lichaam. Geen fruit in de salade, in je warme maaltijd of bij vlees/vis gebruiken. En nooit meekoken ! Een van de gezondste fruitsoorten is granaatappel. Maar ook die kun je het beste op een nuchtere maag eten. Ook als je eventueel granaatappel-tabletten gebruikt. Fruit is niet te combineren. En meloen kun je het beste apart van ander  fruit eten. Het heeft een andere spijsvertering, en duurt langer voor het verteerd is.  Fruit zorgt ervoor dat melkproducten gaan stremmen.  Fruit en Groente gaan niet samen, omdat het zeer zwaar verteerbaar is.

4. HONINGHoning wordt in de oude voedingsleer gezien als een van de gezondste voedingsmiddelen op aarde. Het is sattvisch, bevordert het samenzijn van lichaam en geest. Het heeft een erg positieve invloed op vele soorten ziekte. MAAR : Verwarm honing niet hoger als 35 tot 40 grnd ! . Vaak zie ik bij de televisiekoks een vervanging van suiker door honing. “… Lekker,  honing  in de pan,. even laten verhitten tot het bruist….” en , waarempel, dan heb je een giftige substantie gemaakt !. Het is niet zo dat je  suiker door honing kunt vervangen. Absoluut erg ongezond. In alle oude Ayurvedische texten wordt hiertegen gewaarschuwd. Bij een van de tv-koks gebruikte men honing om vlees in te bakken, en daarna ( met honing en al ) te grillen…”.. Krijgt het een lekker krokant korstje..”.., was het commentaar. Niet doen. Daar word je ziek van. Witte suiker is even ongezond ! Bij een van de 24kitchen koks gaan er hele ladingen witte suiker in de pan. Meer als 2 eetlepels suiker per dag leiden tot veel “AMA” of afvalstoffen. Wat dan wel ? Kandijsuiker is geschikt om te verwarmen, zou dus in thee of andere warme drank  gebruikt kunnen worden. Melasse en rauwe rietsuiker zijn dan de beste, als je toch met suiker wilt koken. Zijn goed voor je longen en hersenen. Maar ook hier geldt : niet meer als 3 eetlepels per dag.

5. GROENTE :  Groente wordt in de Ayurvedische voedingsleer gezien als het belangrijkste bij granen. Iets meer granen als groente wordt in een gezonde maaltijd aanbevolen. Bij de vertering van groente verlaag je je cholesterol spiegel, worden vrije radicalen gebonden . In de ayurveda worden  de groenten, die veel zonne-energie opgenomen hebben en BOVEN de aarde groeien als de gezondste gezien.

Groenten die ONDER de aarde gegroeid zijn, moet je niet al te veel eten. Dat geldt dus ook voor de aardappel. Beter is om topinamboer te gebruiken. Lichter verteerbaar zijn wortelen en rode bieten. Maar groenten samen met melkproducten eten , is een erg ongezonde combinatie. Melkproducten verslijmen, zodat er van je gezonde groente niet veel over blijft. Laat daarom  groenten en kaas als combinatie ook zelden op je menuplan staan. Broccoli met een kaassaus is geen goed idee.

pizza

Helemaal zelf gemaakt, dus gezond ?

6. MELKPRODUCTENIn de ayurvedische voedingsleer wordt VERSE melk geclassificeerd als gezond. En dan vooral warm. Het beschermt tegen een te hoge bloeddruk, tegen cariës, en darmproblemen. MAAR : gebruik melk en melkproducten alleenstaand. Niet in combinatie met  : fruit, groente of vlees, vis, en graansoorten. Dus eigenlijk nergens bij. Melk is een op zichzelf staande maaltijd. Witte suiker en melk samen =  geen goede combinatie. Wat denk je van vruchtenyoghurt ?

Fruit is zuur, en stremt de melk. Dan moeten er weer wat chemicaliën bij, om dit proces te stoppen. In de ayurveda wordt melk het beste gecombineerd met specerijen. Warme melk met verse gember, cardamom en kurkuma. Dat zijn goede en gezonde dingen voor ons lichaam, volgens de oudste voedingsleer ter wereld. Er is echter EEN uitzondering, namelijk room. Room en fruit  en/of zure room en groente gaan goed samen, en daar kun je onbezorgd van genieten.

7. OLIE :  De KONINGIN onder de oliën is koudgeperste, zuivere ,  dikke groene olijfolie. Nou, mensen, daar zijn we zo langzamerhand wel achter. 2 Maanden geleden hebben we KRETENZER OLIJFOLIE ingekocht. Helemaal geweldig, zo lekker ! Dik, groen en vol zonnewarmte. De Ayurveda raadt , natuurlijk, alleen maar plantaardige olie aan. Echter : deze olie moet altijd donker verpakt zijn geweest. ALLE olijfolie in de winkel heeft zijn  ‘ gezonde magie’ verloren, doordat het licht door de fles heen komt. Binnen 2 dagen is het zijn gezonde element verloren.

Daarom is echt goede olijfolie in blik verpakt. Of heeft een donkere beschermlaag over de glazen fles. Zodat de olie in het donker blijft. Het is eigenlijk onzin om te zeggen dat “olijfolie  altijd veel gezonder is “. Want uit een glazen  fles is dat niet zo.

Dan kun je nog beter GHEE nemen. Weliswaar is GHEE geen plantaardige olie ,  maar een geklaarde botervet. Een dierlijk product, dus.  Het is ook sattvisch voedsel, omdat het de vrije radicalen aan zich bindt. Het verbetert de hersenfunctie en het geheugen. En je huid wordt er stralend van ! Je haren ook   🙂  .

8. AFWASBLOKJESDat schijnt wel een zeer favoriet ingrediënt te zijn. Geen kip wast even de pannen uit, of kijkt of er residuen van afwasmiddelen/afwasblokjes  zijn achtergebleven. Ik heb gelezen dat een mens , met een afwasmachine,  gemiddeld een flinke hoeveelheid afwasblokjes per jaar naar binnen werkt !  Gemiddeld een klein pak vol . Laten we het niet hebben over de chemicaliën en wat er nog meer voor spul in zit,.. gezond is zelfs de kleinste hoeveelheid niet . Kijk vanaf morgen maar eens in je pannen/schaaltjes / borden,..  daar zit dan zo’n witte ‘hoek ‘ in. Even spoelen VOOR gebruik, is een goed idee !

Ik dank jullie allemaal weer voor het lezen

Groeten van Tien 🙂                  

Is granaatappel goed voor hart en bloedvaten ?

Standaard

Wil men een gezond hart en gezonde bloedvaten hebben en houden ? Granaatappel kan  daartoe bijdragen. Want granaatappel versoepelt de wanden van hart en bloedvaten.  Het kan het bloed en bloedvaten reinigen van teveel vet. Verlaag zo Uw cholesterol gehalte op natuurlijke wijze. Granaatappel zijn supergezonde vruchten met een eeuwenoude traditie van gezondheid voor hart en bloedvaten. Samen met kurkuma een goede combinatie. 

Granaatappel

Granaatappel is goed voor het hart en de bloedvaten

Granaatappels zijn  supergezonde vruchten, ze bevatten voedingsstoffen die ons immuunsysteem versterken. En vooral het hoge anti oxidantengehalte is 9 maal hoger als in andere producten, zoals groene thee en druiven.  Vele onderzoeken hebben uitgewezen dat de speciale voedingsstoffen in het vruchtvlees voorkomen.

De granaatappel maakt zich op veel verschillende manieren nuttig. Zo wordt van de huid of schil van de vrucht een natuurlijke, mooie geelbruine kleurstof gemaakt. Deze wordt gebruikt om wol en zijde mee te verven. De stevige schil beschermt een zeer kostbare inhoud : honderden rode zaadjes, ingebed in een laagje zoete gelei. De karakteristieke wittige, slijmerige vliezen verdelen de vrucht in enkele kamers en zijn smaakloos.

De lichtzure pitten zijn heel gezond, want ze bevatten veel vitamine C en zijn rijk aan anti oxidanten. Gezondheidsexperts dichten de granaatappel dan ook vele heilzame eigenschappen toe. Zo zouden ze de doorstroming van het bloed bevorderen en helpen ze tegen hart- en vaatziekten. Maar ze zouden bovendien helpen de eeuwige, of in ieder geval de langdurige, jeugd te behouden.

Als de zaden worden gedroogd en geperst zijn ze namelijk rijk aan onverzadigde vetzuren die de aanmaak van nieuwe huidcelllen stimuleren en het verouderings proces vertragen. Daarom is een combinatie van curcumine en granaatappel een goed middel voor een mooie huid.

De pitten worden daarom vaak verwerkt tot verzorgingsproducten, waaronder huidcremes en huidoliën. Die producten zijn overigens niet goedkoop, want voor één kilo granaatappelolie is maar liefst vijfhonderd kilo (!) fruit nodig. Bij dekurkumaspecialist is een bijzondere olie van kurkumaolie met granaatappelolie verkrijgbaar. Een verfijnde huidverzorging.

Bijvoorbeeld polyphenolen, deze  worden als “De vitamine van de 21e eeuw” gezien. Toch horen polyphenolen niet bij de vitamine groep.  Enkele van de goede eigenschappen zijn dat ze de bloedvaten  versterken en reinigen, en het immuunsysteem op peil kunnen houden.  Daardoor kan  onze doorbloeding en het functioneren van de nieren sterk verbeteren. Als laatste heeft granaatappel een goede invloed op ons bloedvetgehalte en suikergehalte in ons bloed. Granaatappel tegen een te hoge bloeddruk. En soepele bloedvaten.  Hier komt een interessante videoclip die de werking duidelijk maakt.

Lees de rest van dit bericht