SLECHT SLAPEN EN GOEDE VOEDING.

Standaard

SLECHT SLAPEN EN GOEDE VOEDING.

Slapeloosheid komt erg veel voor. Slapeloosheid kan veel verschillende oorzaken hebben. Toch is er wel wat aan te doen. Iedereen heeft er wel eens last van. Het is niet zo dat slaaptabletten de enige oplossing voor dit probleem zijn. Ontspanningsoefeningen of ’s avonds wat andere voeding, voor het slapengaan, kunnen een goede slaap geven. Hier vindt U een paar oude ayurvedische oplossingen, met eenvoudige recepten en een paar verrassend simpele remedies.

SLAAP GAPEN,..

SLAAP GAPEN,..

Wij zijn er een paar dagen tussenuit geweest. Zon, zee en lekker eten. Een hotel waar niet veel te doen was,.. wij houden er wel van. Op de terugreis heb ik een helepoos in het vliegtuig gezellig gepraat met een leuke dame uit Eindhoven. Ze zat naast me in het vliegtuig. We hebben overal over gepraat, ook over slaapproblemen. Ik heb haar gezegd dat ik veel info heb over voeding en lichamelijke problemen. Oude informatie, gestoeld op ayurvedische adviezen.  En heb haar beloofd er een BLOG aan te wijden.

Slapeloosheid,.. Ik ken het niet als probleem, maar soms als je ’s nachts wakker wordt en begint te “malen” in je hoofd is dat erg vervelend. Dan worden de problemen steeds erger. En slaap je helemaal niet meer. We slapen om ons lichaam te reinigen, om te herstellen en om ons immuunsysteem op peil te houden. Daarom voel je je ook niet echt goed, de dag na een slechte nachtrust. Dat teveel koffie, teveel alcohol en teveel stress slaapproblemen geven is iedereen wel duidelijk. Volgens de ayurveda vindt een slaapprobleem meestal zijn oorzaak in het zenuwstelsel. En is slecht slapen een gevolg van  andere problemen. Bijvoorbeeld constipatie kan een oorzaak zijn van slecht slapen. Maar ook oververmoeidheid of stress heeft slecht slapen tot gevolg. En ook kan depressiviteit slecht slapen verergeren. Maar ook bij volle maan slapen veel mensen slecht en erg onrustig..

VOEDING EN SLECHT SLAPEN.

Het is beslist waar dat een glas warme melk helpt tegen slecht slapen ! Je kunt gewoon melk warm maken, maar een paar simpele toevoegingen maken deze oude oplossing doeltreffender.

* Voeg een snufje nootmuskaat toe aan de melk. Ongeveer 1/8 e theelepel.

* Doe wat gemalen amandelen in de melk, een klein beetje nootmuskaat EN een snufje kardemom. De amandelen kun je zelf malen in de blender.

SLECHT SLAPEN ? 

Je zult er misschien vreemd van opkijken maar kersen zijn goed tegen geestelijke vermoeidheid en stress. Juist deze 2 dingen kunnen een oorzaak zijn van een slecht Welterusten,..nachtrust ! Eet dagelijks 10 tot 20 kersen, het verlicht de vermoeidheid en stress en zal je slaap verbeteren.

En tomatensap ! Ik heb de dame die ik Gezien heb in het vliegtuig dit gezegd. Je hebt misschien nooit gedacht dat deze drank goed helpt tegen slapeloosheid. Verschillende malen heb ik dit gelezen als oude ayurvedische oplossing tegen slecht slapen ! Drink 1 glas zuivere tomaten waar je 2 theelepels ONGERAFFINEERDE suiker in hebt gedaan met 2 snufjes nootmuskaat.  Drink dit tussen 16.00  en 17.00 uur, en eet dan tussen 18.00 en 19.00 uur. Dan slaap je die nacht lekker .

Kamille thee helpt ook prima !  Maak een kruidenmengsel van kamille en valeriaan wortel. Half om half, zet er thee van en drink dit voor het slapengaan. Het helpt echt .

AANVULLENDE REMEDIES.

Als ik niet in slaap kan komen gebruik ik een oude ontspannings oefening. Ga op je rug liggen en begin bij je voeten. Denk aan je voeten en leg ze op de meest aangename manier , zodat ze fijn aanvoelen. Dan ga je een stapje hoger, leg je enkels neer op de meest aangename manier, daarna je kuiten etc. Maar als je voeten niet meer goed voelen begin je weer van onder af aan overnieuw. Ik ben nooit verder gekomen als mijn middenrif, je slaapt geheid.

GAAAAAAAP,..

GAAAAAAAP,..

Ook een oude remedie tegen slaapproblemen is een kleine massage met warme olie. Een van de eenvoudigste en doeltreffendste manieren om slaap op te wekken. Voordat je naar bed gaat ga je je voetzolen zacht masseren met warme sesamolie. En nog beter is het om ook je hoofdhuid hiermee te masseren. Leg wel even iets extra’s over je kussensloop. Masseer het een paar minuten licht en zachtjes. Je kunt de massage ook toepassen zonder olie, maar met de olie wordt aangeraden in de ayurveda.

Een wat vreemdere manier om slaap op te wekken is duizenden jaren oud. Nootmuskaat ! Met behulp van deze specerij kun je slaap opwekken. Maak er een pasta van. Een pasta van gemalen nootmuskaat  en sesamolie ( of ghee ) . Deze pasta smeer je op je voorhoofd en breng je om je ogen aan. Deze oude remedie helpt prima om in slaap te vallen. Het klinkt wat vreemd, maar helpt goed.

Een warm bad helpt ook goed om te ontspannen. Neem geen heet bad ! Dan zweet je te erg in bed. Een warm bad of een warme douche voor je naar bed gaat , helpt de onrust verzachten en is bevorderlijk voor een ontspannen nachtrust.

Probeer eens yogameditatie.  Slaapstoornissen zijn vaak aan onrust, zorgen en angsten te wijten. Mediteer een poosje voor je gaat slapen, om deze zorgen te verdrijven. Dat doe je door lekker in  je bed te gaan liggen ( of op zitten , als het niet te koud is) . Ga met je aandacht naar je “derde oog” , de plek tussen je wenkbrauwen. En volg je ademhaling. De traditionele “SO – HUM ” meditatie helpt ook erg goed. Adem in  terwijl je de lettergreep ”  SO ”  denkt, en adem uit op ” HUM “.

Ga dan op je rug liggen ( als je dat al niet deed) , en sla je ademhaling gade. Adem in in je buik, je middenrif  en je borst in een zachte vloeiende inademing. En adem rustig uit, terwijl je je aandacht kalm op het  ” derde oog ” richt.  Je zult slapen als een os !

SLECHT SLAPEN EN GOEDE VOEDING. 

WELTERUSTEN !

WELTERUSTEN !

Over Tieneke Scholtens

Welkom op mijn BLOG. "De geneeskrachtige keuken" . Al 26 jaren kook ik vegetarisch, gezond en lekker. De geneeskrachtige Ayurvedische keuken heeft mijn grote belangstelling. Ik ben gespecialiseerd in kurkuma en curcumine, omdat dit een cadeau van de natuur is, met grote en goede uitwerking op het menselijk lichaam. Verder lees ik veel en graag over de relatie tussen voeding en gezondheid, met name "DE VOEDSELZANDLOPER" van Dr. K. Verburgh heeft mijn voorkeur. Welkom op mijn blog, TIENEKE :)

»

  1. Hallo Tieneke,

    Alleerst bedankt voor je e-book!

    Mijn man en ik willen heel graag de kurkuma capsules gaan gebruiken. Om je lichaam op te schonen.

    Nu heeft mijn man hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol. Hier gebruikt hij medicijnen voor. Ik heb epilepsie en iets aan mijn schildklier waarvoor ik ook medicijnen gebruik.

    Kunnen we de kurkuma veilig gaan innemen, weet je dat?

    Hartelijke groet,

    Hanneke Strien- van Zijl

  2. Pingback: Slecht slapen en goede voeding | Weeswaakzaam

  3. Hoi Tieneke, Allereerst mijn beste wensen voor 2014 en een goede gezondheid. Ik heb een vraagje. Ik maak voor mij groene thee klaar in een thermoskan om mee te nemen naar het Werk. Men heeft mij nu gezegd dat die thee als hij wat langer staat giftig wordt. Hebt u daar weet van ? Ik moet wel zeggen dat de kleur van de thee donkerder wordt naarmate de tijd verstrijkt. Ik heb al eens aan het surfen geweest maar vind direct niks over dit gegeven. Misschien weet u hier iets meer over ? Bedankt Groetjes Luc

    • Hoe gaat het met U ? Dank voor Uw vraag, ik ben al een hele poos op zoek naar het antwoord op Uw vraag. Niets doorslaggevends gevonden op het internet. Maar mijn man wist het goede antwoord.

      Ja en Nee,.. als je GEEN biologische groene thee gebruikt, is dit gemengd met allerlei stoffen die deze thee langer houdbaar maken. Als de thee gezet is met water, heter als 80 graden en een poos laat staan komen deze stoffen vrij, en zal het de gezondheid, op de lange duur, niet ten goede komen. Ligt niet aan de thee, maar aan de toegevoegde stoffen.

      Hij zegt dat je het beste een goede thermoskan kunt nemen, met heet water. Neem een paar theezakjes mee naar Uw werk. Dit water koelt wel af, en als je dan een kop groene thee wilt nemen, giet je het water simpel over een NOG NIET GEBRUIKT zakje groene thee. Laat het 5 minuten trekken. En je hebt een gezonde drank.

      Het volgende heb ik gevonden op een speciale site, ik stuur het U mee.
      Extra informatie
      Het is van belang dat de groene thee niet gezet wordt in kokend water, omdat de goede werking dan teniet gedaan wordt, waardoor de thee geen anti-oxidatieve werking meer heeft.
      De juiste manier van het zetten van groene thee: water koken, minstens een minuut of acht laten afkoelen, totdat het water een temperatuur heeft bereikt van ongeveer 70 – 80 graden. Daarna doet men pas de thee erbij, men laat het 5 minuten trekken. Dan is de thee klaar om te drinken.

Goedendag, leuk om je op mijn site te ontvangen. Als je wilt, kun je een reactie voor anderen achterlaten. Vriendelijke dank.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s