WAT ZIJN ANTI-OXIDANTEN EN VRIJE RADICALEN, EN HOE WERKEN ZE ?.

Standaard

WAT ZIJN ANTI-OXIDANTEN EN VRIJE RADICALEN, EN HOE WERKEN ZE ?. Alles wat je in je mond steekt heeft directe invloed op je lichaam en gezondheid. Waarom zou men slecht voedsel eten ? Omdat men niet weet wat gezond voedsel is ? Wij kijken , hier in het Westen, op een totaal andere manier naar voeding  als in het Oosten. Ieder kruid, iedere specerij en iedere soort groente en soorten fruit draagt bij aan hoe men zich voelt. En hoe het met iemands gezondheid is gesteld op hogere leeftijd. Hier een interessant artikel over “WAT ZIJN ANTI-OXIDANTEN EN VRIJE RADICALEN”. vrije r blog gezond plaatje ok

Gisteren hoorde ik op de radio een item  over ons drinkwater. Dat er zo langzamerhand ZOVEEL  medicijnen worden geslikt, dat ons grondwater  vervuild begint te raken. De natuur kan de hoeveelheid chemische toevoegingen niet meer aan,.. en ons eigen lichaam ? Waar ligt de grens tussen gezond en ongezond ? Laten we eens kijken naar bijvoorbeeld  ANTIOXIDANTEN en VRIJE RADICALEN. We lezen erover en horen er van alles over. Meestal wordt er ons van alles over verteld, maar hoe het nou precies in elkaar steekt. Het grote publiek wordt verteld dat antioxidanten gezond zijn, omdat ze vrije radicalen neutraliseren.  Maar waar gaat het nou precies over  en waarvoor dient het ?

WAT ZIJN VRIJE RADICALEN, EN HOE WERKEN ZE ? .

Dit zijn kleine moleculen die grote schade in ons systeem kunnen aanrichten. Ze ontstaan in het lichaam als bijproduct . Deze moleculen reageren met proteïnen, dna-fragmenten of met celwanden. Deze beschadigen hierdoor. Deze krijgen we binnen door slechte voeding en veel additieven  in het fabrieksvoedsel. Het zijn  eigenlijk “vrij rond slingerende kogels ” die grote schade kunnen aanrichten in ons systeem. Ze tasten het erfelijke DNA aan, en maken hun werking kapot.

Je kunt ze binnenkrijgen door zwart fijnstof, sigarettenrook, te vet voedsel, vuil water en additieven in ons voedsel. Voornamelijk vet eten vervoert vrije radicalen naar de cellen. Ze hebben het grootste werkingsterrein in de hersenen, omdat de hersenen het vetste orgaan zijn en de meeste zuurstof gebruiken.  Vrije radicalen vervetten het lichaam, dus onze hersenen vervetten . Dit wekt op hogere leeftijd ontstekingen op en zo kun je op hogere leeftijd problemen krijgen . Glucose transport wordt steeds moeilijker, en zo ontstaan veel problemen in onze hersenen.

    vrij r blog werking

HET IS NIET ALTIJD ZO DAT  VRIJE  RADICALEN per definitie altijd slecht zijn. Het zijn ‘vernietigers’ , meestal van virussen en bacteriën. Maar kunnen  ons systeem ook aanvallen, ze vernietigen de cellen. Ziekten die ontstaan door een teveel aan vrije radicalen zijn: artritis, kanker, diabetes, ziekte van Parkinson, hersenproblemen, hart-en vaat problemen, een te hoog cholesterol gehalte en eigenlijk nog vele “welvaartsziektes” meer.

We lezen er elke  dag over in de krant, en kijken naar de operaties op de televisie, die deze welvaartziekten proberen te verhelpen. Maar de natuur heeft een  ander systeem, bijvoorbeeld kanker heeft voedingsstoffen en  zuurstof nodig. Die krijgt het door nieuwe bloedvaatjes aan te maken, en zo is de tumor voorzien van groei.  Dit heet ANGIOGENESE.  Als men dit zou kunnen stoppen, is de verdere groei van de tumor ook bemoeilijkt.

WAT IS ANGIOGENESE ? 
vrij r blog blauwe bes ok

Volgens de WIKIPEDIA is antigiogenese : de vorming van nieuwe bloedvaten. Dit gebeurt vanuit de bestaande bloedvaten, en is noodzakelijk bij het herstel van wonden, de groei van een nieuwe baby en groei van onszelf.  Maar ook bij ernstige ziekte, bijvoorbeeld kanker. Deze ziekte verspreid zich vanuit de bloedvaten, en groeit op andere plekken in ons lichaam dan ook verder.

Men heeft echter ontdekt dat er verschillende voedingsmiddelen zijn , die deze groei remmen. Die de vorming van nieuwe bloedvaten verhinderen. Sommige voedingsmiddelen, zoals aardbeien en frambozen, blauwe bessen en bramen. Groene thee en citrusvruchten. Ook rauwe peterselie bemoeilijkt de groei van nieuwe bloedvaten, daarom werd er vroeger gezegd dat rauwe peterselie slecht zou zijn  voor zwangere vrouwen.  Broccoli, tomaat  en , als supervoorbeeld, granaatappel.

Veel onderzoek wees uit dat ” ellagine zuur” en  “delfinidine” twee stoffen zijn die de vorming van nieuwe bloedvaten bij tumoren sterk remmen, of soms zelfs verhinderen.  De tumor krijgt dan geen voedingsstoffen en zuurstof meer en sterft langzaam af. Iedere vorm van kanker is afhankelijk van ANGIOGENESE.

WAT ZIJN ANTIOXIDANTEN, EN HOE WERKEN ZE ? .

GRAPEFRUIT IS GEZOND !

GRAPEFRUIT IS GEZOND !

Dit zijn de “body guards” die de  “rondslingerende kogels” opvangen. Dit doen ze door ermee te reageren, waardoor waardevolle celonderdelen gespaard blijven, gespaard van de terreur van de vrije radicalen. Bijvoorbeeld groene thee is zo een “saver”. En de granaatappel is hierbij de kampioen ! Deze heeft een explosief hoog beschermende anti oxidant vermogen. Ze vangen op een zuivere, natuurlijk manier “de rondslingerende kogels “op.

In het boek “EET GEZOND, LEEF GEZOND” van Dr. R. BELIVEAU en DR. D. GINGRAS zijn hier hoofdstukken vol over geschreven.  Vooral over de combinatie van kurkuma-longa en granaatappel. LETTERLIJK CITAAT “.. vooral curcumine is in dit opzicht interessant, want deze stof heeft waarschijnlijk het grootste kankerremmende effect in het plantenrijk..” ( blz 180 ) 

Toch horen  vrije radicalen  in ons systeem thuis. Ze vallen aan, maar beschermen ook. Omdat ons lichaam dan bijzondere eiwitten aanmaakt, als ze vrije radicalen opspoort. Deze eiwitten beschermen ons. We hebben ze nodig. Dus tabletten nemen die specifiek beschermen tegen vrije radicalen zou niet zo’n goed idee zijn. Beter is het om gebruik te maken van een  natuurlijke bescherming in de vorm van voedingsmiddelen.

Bijvoorbeeld door goede kurkuma te kopen, of zuivere granaatappel te kopen. 

WAT KUN JE ER DAN TEGEN DOEN ? .

Eet dingen waar van nature anti-oxidanten in zitten. Je doet daar zo goed aan , en eet het  zo mogelijk biologisch geteeld.

vrije r blog peper* Granaatappel *Rode peper   *Rozijnen  *Bramen  *Bosbessen *Granaatappel  *Acaï  * Boerenkool ( vers)  * Tomaten (licht gebakken in olijfolie) *Knoflook  *Aardbeien (onbespoten) 

*Spinazie   *Broccoli  *Spruitjes  * Rode biet   *Avocado   *Druiven  *Pruimen ( ook gedroogd)    *Frambozen (ook gedroogd)   *Kersen   *Alfalfa   *Sinaasappel   *Grapefruit   *Kidney beans  

*Maïs   *Aardappelen    *Kool   *Zwarte thee   *Groene thee  *Rode wijn   *Groene bladgroente   *Tomatensap   *Druivensap     *Cacaopoeder

JUISTE VOEDING VOORKOMT ZIEKTE.

Er zijn tegenwoordig veel wetenschappers van overtuigd dat schade aan de cellen en hersencellen ( door vrije radicalen) kunnen worden hersteld door een uitgekiend

KURKUMA-LONGA.

KURKUMA-LONGA.

dieet. Veel verse spinazie ( liefst als salade) , (onbespoten) aardbeien, veel groene groente en tomatengerechten . Neem elke dag een glas sap van bosbessen, acaï bessen of granaat appel. Tomatensap is ook prima. Neem elke dag een stuk of 5 gedroogde pruimen. Ook kun je een smeersel maken van vijgen, pruimen, amandelpasta en dadels. Bijvoorbeeld als broodbeleg, maar nog beter door de havermout.

Drink dagelijks een paar kopjes groene en/of zwarte thee. Laat het dan wel even 5 minuten trekken. Kruiden theeën hebben voornamelijk een medicinale werking, maar bevatten weinig of geen antioxidanten !  Groene thee moet je het beste niet van tevoren zetten, maar vers. Niet dat groene thee niet gezond is, maar er zitten ook stoffen in de groene thee langer houdbaar maken. En die zijn niet zo gezond, bij lang “trekken”.

Een of twee glazen rode wijn per dag ( voor of bij het eten) levert ook veel anti-oxidanten. Maar beter is het om er niet meer van te drinken. Een of twee glazen rode wijn hebben een ontstekingsremmende werking. Bovendien hebben deze matige rode wijn drinkers 75 % minder kans op intellectuele aftakeling en beroertes. En dan komt  biologische wijn beter uit de test, als niet biologische. WAT ZE OOK ZEGGEN/SCHRIJVEN !

En voor de niet-wijn drinkers: Blauwe druivensap is even goed !

En voor de chocolade liefhebbers: chocola (vooral cacaopoeder) levert ook veel antioxidanten. Voornamelijk pure of zwarte chocola van 70 % cacao ! Melkchocola niet, daar zit teveel suiker in, dat is niet gezond ! Hier een beetje info over waarom het wel verstandig is om vers te eten. Waarom je die pakjes en zakjes uit de supermarkt beter kunt laten staan.

Ons lichaam is prima in staat om de interne zaken zelf te regelen…. Gezond zijn en blijven is een gouden kans, neem hem als je die krijgt !

WAT ZIJN ANTI-OXIDANTEN EN VRIJE RADICALEN, EN HOE WERKEN ZE ?.

GRTJS en TOT BLOGS  🙂    Tieneke.

BRONNEN : .

1. “DE SPIRITUELE VOEDINGSWIJZER”  ( M. Timmers )

2. “DE VOEDSELZANDLOPER”  ( Dr. Kris Verburgh)

3. “EET GEZOND, LEEF GEZOND ” ( Dr. R. BELIVEAU  en DR. D. GINGRAS )

4. “GEZOND EN VITAAL OUD WORDEN ” ( Dr H. de VALK)

5. “AYURVEDISCHE VOEDINGSLEER” ( Dr. A. K. MEHTA)

en 100 andere artikelen op het internet over dit onderwerp.

IK HEB EEN NIEUW E-BOEK SAMENGESTELD OVER KURKUMA-LONGA

” KURKUMA-LONGA, OVER HET HOE, WAT, WAAROM EN WAARVOOR ” 

Vanaf de oudste geschiedenis, tot aan de modernste gedetailleerde werking nu.

Over de AYURVEDISCHE werking, met recepten voor kurkuma-creme en kurkuma-gezichtmaskers.

Waarom het werkt, hoe het werkt, wat werkt en waarvoor.

Je vindt het in mijn webshop.

En krijgt het gratis bij een bestelling, 37 bladzijden goed gedocumenteerd leesplezier.

IK DANK U ALLEMAAL VOOR HET LEZEN VAN DEZE BLOG EN TOT DE VOLGENDE KEER,

PS : IK ZOU HET ENORM LEUK VINDEN OM EEN REACTIE OP DIT ARTIKEL VAN U  TE KRIJGEN..

WAT ZIJN ANTI-OXIDANTEN EN VRIJE RADICALEN, EN HOE WERKEN ZE ?.

Ik ben blij met een reactie van U,..

Ik ben blij met een reactie van U,..

EEN REACTIE :

Beste Tieneke wat leuk deze attentie , gaat dit zeker goed door lezen .
Maar die kurkuma capcules in combinatie met granaat capcules is idd een prachtige combinatie.
Zijn er nu even mee bezig en vinden het geweldig we voelen ons er goed bij .
Mijn vrouw heeft bronchitis het gaat hiermee nu geweldig .
Ze merkt er momenteel nu niks meer van dus.
ik hoor haar s,nachts ook niet meer piepen als je begrijpt wat ik bedoel.
Wij voelen ons momenteel zeer goed , had zelf last van hoofdpijn zo een keer in de week .
Dat is nu een keer in de maand en dan maar even dus .
Wij blijven hier zeker mee doorgaan , en hopen dat je dit nog lang mag leveren aan ons.
Vriendelijke groet J.  en A.   JANSSEN        uit     ASSEN..

Over Tieneke Scholtens

Welkom op mijn BLOG. "De geneeskrachtige keuken" . Al 26 jaren kook ik vegetarisch, gezond en lekker. De geneeskrachtige Ayurvedische keuken heeft mijn grote belangstelling. Ik ben gespecialiseerd in kurkuma en curcumine, omdat dit een cadeau van de natuur is, met grote en goede uitwerking op het menselijk lichaam. Verder lees ik veel en graag over de relatie tussen voeding en gezondheid, met name "DE VOEDSELZANDLOPER" van Dr. K. Verburgh heeft mijn voorkeur. Welkom op mijn blog, TIENEKE :)

»

  1. Hallo Tieneke,

    Met belangstelling las ik het stukje over kurkuma longa. Ik heb helaas reuma en maak gebruik van ontstekingremmers. Ik kwam er bij toeval achter dat men in Zuid-Amerika bij reumatische klachten vaak kurkuma gebruikt. Ik wil graag de hoeveelheid ( chemische ) ontstekingsremmers die ik gebruik verminderen door ernaast kurkuma te gaan gebruiken. Zou je mij kunnen adviseren welke ik zou moeten gebruiken. Dan ga ik die bestellen. Graag hoor ik van jou. Vriendelijke groet Albert.

    >

  2. hoi Tieneke.
    ik probeer al een tijdje volgens uw hierboven beschreven wijze te leven en te eten.
    In onze dagelijkse gewoontes niet zo eenvoudig doch als uw partner meedoet is het toffer om te doen en vol te houden.
    Ik persoonlijk neem wel de kurkuma en granaatappel capsules in.
    Volgende week een bloedcheck zal uitwijzen of ik op de goede weg zal zitten betreffende mijn colesterol en vetten.(nam hiervoor simvastatines in en nu niet meer).
    Ik hou U op de hoogte .
    doei
    L

  3. Pingback: Wat zijn anti-oxidanten en vrije radicalen, en hoe werken ze ? | Weeswaakzaam

  4. Zeer uitgebreide en interessante info waar ik blij mee ben! Heb je nieuwsbrief al aan een aantal mensen doorgestuurd! Ik ga er zeker mijn voordeel mee doen! Zeer veel dank voor al je moeite hiervoor! Aaf 🍀

Goedendag, leuk om je op mijn site te ontvangen. Als je wilt, kun je een reactie voor anderen achterlaten. Vriendelijke dank.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s