Groenten zijn gezond, maar waarom?

Standaard

Waarom is groente eigenlijk gezond ? We weten wel dat het eten van groente erg gezond is, maar waarom. Wat doen deze stoffen in ons lichaam. Waarom is broccoli gezonder dan boontjes. Waarom zijn tomaten en broccoli erg goed voor ons systeem. Kun jezelf gezond eten na ziekte ? Om op deze vragen antwoord te geven vindt U hier een goed gedocumenteerd artikel.

Waarom is groente gezond ?

groenblog tomaatEr lagen tomaten bij de plaatselijke bio-boer. Vol, rond en glanzend rood. De appels en alle andere groente die ik heb gezien waren zo mooi . Alleen al om te zien. Ik kon me direct voorstellen dat dit gezond was om te eten. Toen kwam bij mij de vraag .. ” waarom is groente eigenlijk gezond ? “…. Een paar weken geleden stond er een kritisch artikel in een tijdschrift met als onderwerp “.. kun je jezelf gezond eten bij ziekte..” . Het antwoord was onduidelijk. Maar dat je jezelf gezond zou kunnen eten na ziekte werd betwijfeld. Mijn stelling is dat het lichaam bestaat uit iedere hap die je hebt gegeten.

Ik ben eens in mijn boekenkast gedoken en heb er veel informatie over gezocht. Het eerste boek wat mij antwoord op deze vraag gaf was “De Voedselzandloper” van Dr. K. Verburgh.  ‘Groente is in essentie niet gezond’ was de stelling van Dr. K. Verburgh.  Als er namelijk EEN ding is dat een groente HAAT, dan is het opgegeten worden. Daarom hebben groenten zichzelf volgepropt met allerlei toxines, om zich te kunnen beschermen tegen al te vraatzuchtige zoogdieren, insecten en vogels. De meeste groenten in de winkel bevatten te weinig van deze giffen om ons ziek te maken, maar ze bevatten ze wel. En nou zijn het dus net deze gifstoffen die zo gezond zijn. Waarom ? Ze activeren de verdedigingslinies van onze cellen. Zodat onze cellen beter bestand zijn tegen nog gevaarlijker gifstoffen, die aangemaakt worden door ons eigen stofwisselings systeem. In de ayurveda heet dit  ‘ama’ .

Wij bevelen ‘dekurkumaspecialist’  aan. Want ‘dekurkumaspecialist’ heeft de zuiverste kwaliteit tegen de laagste prijs.

Mensen eten vanaf de vroegste prehistorie groenten, miljoenen jaren geleden kende  men het bewerken van granen ( bijv brood) niet.  Onze lichamen zijn eigenlijk niet gemaakt om brood en/of graan te eten. We eten graan omdat de zgn ‘voedselschijf’ bedacht is in landen waar graanlandbouw een belangrijk onderdeel vormt van de economie. Graan is goedkoop, je kunt het in enorme hoeveelheden bewerken en het is snel te bereiden. Langzaam komt men erachter dat het teveel eten van granen niet zo gezond is voor ons , als werd gedacht.

Wij zijn groente eters, mensen eten al vanaf de prehistorie groenten en omdat groente stoffen bevat die gezond zijn voor ons lichaam.  Zo heeft onderzoek aangetoond dat verschillende soorten groente tegen specifieke kankers werkzaam zijn. Bijv darmkanker, en blaaskanker. Dit anti-kanker effect is meer uitgesproken bij groente dan bij fruit.   (Fruit is beter werkzaam bij hart- en vaatziekten, vandaar de volledig vegetarische granaatappel tabletten in de kurkumaspecialist  shop ).

 

Een paar cijfers die aantonen waarom groenten aantoonbaar gezonder zijn.

Bepaalde stoffen in groente kunnen DNA schade verhinderen. Mutaties in het DNA veroorzaken ziekte en veroudering. Mannen die drie of meer groenblog broccoli met fietsjekeren groente per week eten hebben 41 % minder kans op prostaatkanker, in vergelijking met mannen die EEN keer per week groenten eten.

Vrouwen die per maand MINSTENS 1 kilogram broccoli eten, hebben 40 % minder risico op borstkanker dan diegenen die minder dan 350 gr broccoli per maand nuttigden. Vrouwen die minstens 3 maal per week tomaten eten hebben 70 % minder kans op eierstokkanker. Dat zijn indrukwekkende getallen, waar geen enkel preventief geneesmiddel ( als dat al zou bestaan) aan kan tippen.

Maculaire degeneratie ( netvlies), komt de helft minder voor bij personen die 5x per week groente eten. Hart- en vaatziekten komen 32 % minder voor bij mensen die veel groene bladgroenten eten. Dus je hebt 32 % minder kans op een hartaanval. Dit zijn heftige cijfers.

Nog meer redenen waarom groenten gezond zijn. 

Naast dit antikanker effect, is groente ook gezond omdat het vooral goed is in het afremmen van verouderings ziekten. Zoals maculaire degeneratie, staar, achteruitgang van het geheugen en hart- en vaatziekten. Het opstapelen van afval in onze cellen, overal in ons lichaam is een van de redenen waarom we oud worden en sterven. Zeker bestaat er een natuurlijk middel die deze gifstoffen opruimt en afvoert. Het heet kurkuma. U kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Ook bij ontstekingen in de darmen is het een prima zuiver natuurlijk middel.

Op den duur stapelt zich zoveel cellulair afval op dat onze cellen er door verstikken en sterven. Dat kan overal in ons lichaam gebeuren. Als er zenuwcellen afsterven gaat ons zicht en gehoor achteruit. Als netvliescellen afsterven heet het maculaire degeneratie. Ook hiertegen helpt curcumine zeer goed. Vele studies tonen deze werking aan. Als de spiercellen afsterven krijgen we dunne armen en benen. En als de hersencellen afsterven heet het dementie.

Uiteindelijk sterven er zoveel cellen af, dat het hele organisme er de brui aan geeft. De persoon in kwestie is dan gestorven van “ouderdom”.  De laatste keer dat wij op een meditatie cursus waren, en GURUJI een lezing heeft gegeven over “ouderdom”, heeft hij gezegd dat onze lichamen waren gemaakt om 3x langer mee te gaan. Maar door onze leef- en eetgewoonten was dit nu niet mogelijk. We vernielen onszelf, als het ware. Alleen al de E-nummers in ons voedsel geven je te denken, dit kan niet goed zijn. Terwijl de winkels vol liggen met zomerpostelein, andijvie, lamsoren en zeekraal. ( zoute zeegroenten) .

Welke groenten hebben een sterke invloed op onze gezondheid.

groenblog blaadje met druppels.Het zijn vooral broccoli en de groene bladgroenten zoals salade, spinazie en kool die een sterk gezondheidseffect hebben. Broccoli is een uitschieter en dan de broccoli scheuten, de jonge planten, die bevatten soms tot 100 maal meer gezonde stoffen, als de volwassen plant.

Paddenstoelen en quorn zijn wonderlijke dingen, deze hebben een vreemd opgebouwde keten van polysachariden. Ze prikkelen het immuunsysteem. Daardoor wordt het immuunsysteem alerter en kan het sneller kankercellen ontdekken en uitschakelen. In Japan worden extracten van paddenstoelen gebruikt door artsen in ziekenhuizen, als ondersteunende behandeling bij kanker. Paddenstoelen worden er ook preventief tegen gebruikt. Iemand die dagelijks paddenstoelen eet, heeft de helft minder kans op maagkanker.

In het INTERNATIONAL JOURNAL OF CANCER , is een onderzoek verschenen. Aan dit onderzoek hebben 1000 vrouwen meegewerkt. De cijfers waren indrukwekkend, want het toonde aan dat vrouwen die dagelijks 10 gram paddenstoelen aten 64 % minder kans op borstkanker hadden ! Dit in vergelijking met vrouwen die GEEN paddenstoelen aten. En als je daar als vrouw ook nog eens groene thee bij dronk, dan verminderde de kans op borstkanker  op 89 % … . Dit toont dan de samenwerking aan, die ontstaat wanneer je verschillende gezonde leefwijzen combineert. Paddenstoelen zijn gezond, groene thee is gezond; de combinatie van beiden is  zeer gezond. 

Nu is het voorstelbaar dat iemand denkt; 89 % reductie voor bepaalde kankers als ik dagelijks groene thee drink en paddenstoelen eet, eenderde minder kans op een hartaanval als ik veel groene groente eet, de helft minder kans op slecht zien als ik elke dag broccoli, kurkuma of salade eet… waar ga je dan nog aan dood ?

Je leeft je leven eigenlijk optimaal, zolang het kan. Je hoort en ziet van veel mensen op tv of radio, die tot op hoge leeftijd gezond, actief,  helder van geest en vol levensvreugde zijn gebleven. En opeens is het , vaak na een kort ziekbed, voorbij. Of je hoort van veel mensen die lange tijd rondsukkelen. Ziekenhuis in en ziekenhuis uit. Dit is een groot verschil. En met veel medicatie doet iedereen zijn best om ons “op de been” te houden.

Sommige mensen eten graag veel suikers en snacks, vlees en consumeren graag  fastfood. Zeker suiker is verslavend. Er beginnen onderzoeken te komen, waarbij men vermoedt dat een hoge bloeddruk eerder door teveel suiker, als door teveel zout veroorzaakt wordt.

Ja, Soms is de  belangstelling voor groenten en fruit minimaal ‘dat lusten wij niet’ .  En zo rond het 50e levensjaar begint het ‘sukkelen’, hoge bloeddruk en pijn op de borst. Kortademig en diabetes en noem maar op. Dan ben je 15 0f 20 jaren lang bezig met ziekenhuis opnamen en doktersbezoeken. Vaak zijn ze zo ‘op en versleten’ dat ze al rond hun 70e wegvallen. Terwijl dit misschien ook heel anders had gekund.

Hoe eet U Uw groente het beste ? 

Wat kun je nu het beste doen. Eet ongeveer 300 gram groente per dag. De ene helft gestoomd of gekookt, en de andere helft rauw.  Ik heb een kleine stoompan, waar onderin de aardappelen ( of wat hardere groente zoals boontjes, spruitjes) koken en dan in het inzetpannetje doe ik de broccoli of andere zachtere groente. ( bloemkool, peultjes, paprika o.i.d.)

Laat pasta, rijst, brood en noodles  zoveel mogelijk staan, of vervang ze door sla, aubergine, broccoli, bloemkool, boerenkool, spruiten, bieten, tomaat, groenblog prei, tomaat en knoflookcourgette, pompoen, paprika, witlof, radijs of wortels of bonen. Zoete aardappelen lijken op aardappelen maar zijn groente.

In een wat meer gespecialiseerde winkel vind je vaak wel bijzondere dingen, sla met wat frambozenvinaigrette of tomatenazijn. Een beetje walnoten olie erover is goed voor het onderhoud van onze hersenen.

En elke dag een groentesapje/smoothie is zeer gezond ! Kijk eens op google, typ in “groentesap” en je krijgt zoveel info. Leuke  websites, met leuke ideeën.

Of bij YOUTUBE.. “vegetable juice”.. , dan krijg je allerlei leuke filmpjes te zien. Hoe je het moet maken enz.. Natuurlijk snapt U  zelf ook wel dat je de groente zeer goed moet wassen om bacteriën en pesticiden te verwijderen. En biologisch is altijd een goed idee. Vorige week stond ergens dat biologisch niet meer/minder gezond was als “gewone”groente. Kunnen we  eens aan de bijen vragen,.. wat die ervan vinden.

Vaak leest men dat erg weinig verschil zit tussen de voedingswaarde  van niet-biologische en biologische  groenten. Er is meer als alleen maar commercie, de energie van biologisch voedsel is niet onderzocht. Men beweert dat de verschillen “marginaal” zijn. Nou, de biologische groenten zullen  zonder meer beter zijn voor onze gezondheid. En milieu vriendelijker. Een spraakmakende youtube clip van een week of 3 geleden ging over een Zweedse familie. Zeker interessant om eens te kijken.

 

 

Ik wens  U een fijn weekend

BRON:  “DE VOEDSELZANDLOPER”  Dr. Kris Verburgh

uitgeverij BERT BAKKER.  ISBN 978 90 351 3758 5

( PS: Misschien een idee om dit boek te kopen ?  Die 18 € hebt U goed besteed . Ik ben fan. )

Kurkuma en goede voeding.

Ook geef ik U een link naar een eerder door mij geschreven artikel. Ook de daarin bijgevoegde en onderaan staande video-clip is absoluut de moeite waard om eens te bekijken.   Over kanker, kurkuma en goede voeding.

https://degeneeskrachtigekeuken.nl/2013/09/20/kanker-kurkuma-en-goede-voeding/ .

Bij ongeveer de 12 e minuut vindt U een overzicht van ’s werelds gezondste voedingsmiddelen. Kurkuma staat op nummer 3.

De onderstaande recepten zijn natuurlijk van mijzelf.

BOERENKOOL UIT DE WOK.

POMPOEN MET ZOETE AARDAPPEL

WITLOF MET SINAASAPPELSAUS

LEKKER GEZOND GROENTESAPJE

LAMSOREN

ZEEGROENTEN WOKSCHOTEL

( dit is een heel verrassend en lekker recept. U kunt er alle soorten zeegroenten voor gebruiken. Dat maakt niet uit. Misschien met een beetje rijst of bami. Wat gebakken seitan erbij,..  🙂 )

Wij bevelen ‘dekurkumaspecialist’  aan. Want ‘dekurkumaspecialist’ heeft de zuiverste kwaliteit tegen de laagste prijs.

Met vriendelijke groeten van Uw “De Geneeskrachtige Keuken” -team.

 

 

 

Over Tieneke Scholtens

Welkom op "De geneeskrachtige keuken" blog . Mijn naam is Tieneke Scholtens . Sinds mijn kindheid heb ik een hobby. Koken. De geneeskrachtige keuken is mijn passie, vooral wat de ayurvedische kookwijze betreft. Koken doe ik graag met een gezondheids achtergrond.

»

  1. Ik vind het erg moeilijk, bijna geen brood en aardappelen of pasta eten, maar verse groente eet ik altijd. Zalm en blikje tonijn per week en ik let goed op goede olie en vetten. Tot slot erg jammer dat kwekers bitterstoffen eruit hebben gekweekt. Vroeger was witlof ham + kaas zo lekker omdat de witlof bitter smaakte. Maar de lieffies van tegenwoordig verrekken het om de groente zo te eten. Dus tegenwoordig hele flauwe witlof, erg jammer! Eetze en fijn weekend Tien 🙂

    • Ha, Vriend. Dank voor jouw reactie. Vroeger lustte ik ook geen witlof. Mijn moeder stoofde deze witlof struik even in water, en dan moest er ham en kaas overheen. En in de oven. Nee, daar was ik geen fan van. 😦 . Toch vind ik de witlof van een bio-boer nu wel meer bitter, dan ‘gewoon’ uit de winkel. Misschien een tip ? Grtjs van Tien. Fijne dag gewenst, Gijs 🙂

        • Slechte eigenschappen van bladspinazie

          Je had het misschien niet gedacht, maar ook bladspinazie heeft bepaalde voedingskundige nadelen. Hieronder lees je de negatieve nutriële eigenschappen van spinazie:

          Spinazie is rijk aan nitraat. Wanneer nitraatrijke levensmiddelen intens worden verwarmd, langdurig worden bewaard of binnen je spijsverteringskanaal worden verteerd, wordt nitraat deels omgezet in nitriet. Nitriet wordt door bepaalde zuren omgezet in nitrosaminen. En nitrosaminen zijn mogelijkerwijs kankerverwekkend en zouden maag- en darmklachten kunnen veroorzaken. Dit is echter niet glashard bewezen of wetenschappelijk aangetoond. Hoe dan ook is de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van nitraat vastgesteld op 3,7 milligram per kilogram lichaamsgewicht. Voor nitriet geldt 0,06 milligram.
          In spinazie zit oxaalzuur, een stof die calcium onttrekt aan je gebit, waardoor tanden ruw gaan aanvoelen. Tandenpoetsen direct na het eten van bladspinazie verergert dit effect. Wanneer je bij het koken wat melk of room toevoegt aan spinazieblaadjes wordt het oxaalzuur geneutraliseerd. Vandaar ook de populariteit van spinazie à la crème.
          Het ijzer in spinaziebladeren betreft de ‘ferri’ variant die relatief moeilijk wordt opgenomen door het menselijk lichaam. In vlees, vis, citrusvruchten, tomaten, broccoli en bloemkool zit voornamelijk de makkelijker op te nemen ‘ferro’ vorm van ijzer.
          Hoewel ijzer erg belangrijk is, moet je het ook weer niet te veel innemen. Een ijzeroverschot is namelijk giftig, veroorzaakt diarree en kan in extreme gevallen zelfs dodelijk zijn.
          Omdat spinazieblaadjes veel zuringzuur en urinezuur bevatten, dien je spinazie te mijden bij fysiologische stenen, waaronder nierstenen, galstenen, maagstenen of leverstenen.
          Ook in geval van jicht kun je deze groene bladgroente maar beter mijden.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s