Wat is een gezond voedingspatroon ?

Standaard

Men leest zo veel over wat gezonde voeding is. Een paar weken geleden kreeg onze Minister de Jonge, van Volksgezondheid, Welzijn & Sport een rapport overhandigd. Het ging over gezonde voeding en een gezondere leefwijze. Het was een voorstel om zodoende de zorgkosten te drukken. Wat is nou precies gezonde voeding ? En wat kun je per dag het beste eten, om een gevarieerd voedingspatroon te hebben. Mijn persoonlijke mening is dat we eigenlijk allemaal wel aanvoelen wat gezonde voeding is. Ook weten we dat alles, wat van natuurlijke oorsprong of uit de eigen tuin komt, gezonder is. Maar wat moet je nou precies per dag eten ? Geen wonder dat iemand ‘door de bomen het bos niet meer ziet’.  Hier komen 10 tips voor elke dag. Een informatief artikel over gezonde voeding, gewoon voor elke dag. 

10-regels-voor-gezonde-voeding

Gezonde voeding houdt ons helemaal in balans.

Gezonde voeding heeft een paar grondregels. 

Deze eenvoudige regels helpen u om gezond te eten. Dit geldt voor mensen die niet ziek zijn en/of een speciaal dieet volgen. Deze mensen krijgen soms van een diëtist andere adviezen. Toch wil ik graag opmerken dat goede voeding een enorme uitwerking op ons lichaam heeft. Zo wordt duidelijk dat een tekort aan Vitamine B en zink mogelijk een rol spelen bij het ontstaan van de pijnlijke aften in de mond. Van zink is bekend dat we het nodig hebben voor gezonde slijmvliezen. Als je in de stress zit, is het eerste wat hierop reageert het zink niveau in ons lichaam. En laat dit nu een van de bekendste triggers voor aften zijn.

Zo zit ons lichaam prachtig in elkaar, en bij gezonde voeding kan ons lichaam als een geoliede machientje draaien. Maar wat is precies gezonde voeding ? Ik heb eens gekeken bij het Voedingscentrum. Bij de Schijf van Vijf is een nieuwe app, KiesIkGezond ? Ik heb er eens rondgekeken. Er mag gewoon niets ! Geen jam, geen halva-varianten, cervelaat ? is fout. Smeerkaas ? Op het randje ! En volle yoghurt mag ook niet. En zelfs bruine bonen werden afgeraden om de een of andere reden. Maar die heb je toch ook biologisch ? Ik vond het zo-wie-zo een moeilijke app.

En is het moeilijk om gezond te eten ? Hier een paar simpele en gezonde eetregels :

  • 5 Stuks groenten en fruit per dag.

    Hierbij telt alles mee. Ook de verse sinaasappel sap ’s morgens, de kiwi of appel als tussendoortje en de augurken of tomaat op het brood. Groenten zoals broccoli, spruitjes, venkel of paprika bevatten veel mineralen en vitaminen, maar ook peulvruchten en paddenstoelen hebben veel te bieden. Als je er een gewoonte van maakt om vaak andere soorten verse groenten te kiezen hebt u een goed wapen tegen welvaarts ziekte in de handen.

  • 3 Maal per dag een beetje graan.

    Dit is een goed advies, maar we bedoelen er niet mee dat je erg veel graan moet gaan eten. “s Morgens een volkoren broodje en tussendoor een rijstwafeltje. ’s Avonds een gevarieerde keuze aan groente met een beetje noedels of een ander (volkoren)graan product is goed. Een mens heeft nou eenmaal wat koolhydraten nodig, deze houden je geestelijk en lichamelijk fit.

 

  • 60 a 70 gram vet per dag is voldoende.

    Eigenlijk heb je helemaal geen ‘vetarme dieet producten’ nodig. Een scheut olijfolie, een beetje roomboter en wat volle room is prima per dag. Het lichaam heeft zijn vetzuren gewoon nodig, dit is om er belangrijke hormonen uit te maken. Vaak zit hier het gevaar ook niet in, deze zit eerder in vet vlees , vette worst en in vette snacks. (1 kroket staat voor 70 gram vet).  Als u deze kunt minderen zullen de weegschaal en de cholesterol waarden het bewijs zijn dat het werkt.

 

  • 2 Keer per dag wat rauwkost.

    Per dag een appeltje, een beetje rauwkost of een paar stukjes selderij met een yoghurt-dipsausje is lekker. Een banaan. Het is vaak een kwestie van gewoonte. Het zijn de fitmakers. En simpeler als dit kan haast niet. Uit de koelkast pakken, even afwassen en klaar. Ook gefermenteerde producten ernaast zijn uitstekend. Bij een fermentatie proces zorgen bacteriën, schimmels en gisten voor het omzetten van stoffen van samenstelling verandert. En onze darmen zijn daar weer blij mee.

 

  • Beetje minder vlees en/of vis doet goed.

    Twee vismaaltijden per week zijn voor onze gezondheid ruim voldoende, en zee vis is de beste keuze. Door deze keuze krijgt u waardevolle vetzuren en de noodzakelijke jodiumzouten voor uw schildklier binnen. Vis is vaak duurder dan vlees, maar dat heft elkaar weer op als je eens per week een dagje vleesloos eet. En het is óók goed voor ons lichaam.

 

  • Gebruik wat meer jodiumzout.

    Bijna iedere Nederlander heeft een tekort aan jodium. En het is bewezen dat zout niet zo slecht voor ons lichaam is als suiker. Dus de keuze voor jodiumzout is een goede keuze. Hier snijdt het mes aan twee kanten tegelijk. Eventueel kun je bij de bakker en slager vragen naar producten met jodiumzout. Want steeds meer aanbieders schakelen wel over op zout met jodium. Over zout verschijnt hier op deze blog binnenkort een artikel.

 

  • 1 Maal per dag een melkproduct.

    water-drinken-is-gezond

    Water drinken is gezond

    De verhalen dat melk niet zo gezond is als altijd werd beweerd, kent iedereen wel. Echter iets van calcium hebben we voor onze botten nodig. De meeste calcium vindt men trouwens in sesamzaad. Maar in melkproducten zit ook redelijke wat calcium. Een goede keuze hierbij is yoghurt, kefir of wei. Dus gewoon een broodje met kaas is nog niet zo’n gekke keuze.

 

  • Drink veel water.                                    

    Als je er een gewoonte van kunt maken om veel kruidenthee of gewoon water te drinken is dat een gezonde zaak. Gewone zwarte thee en koffie tellen niet mee, want ze werken ‘uitdrogend’ . En wat zeker niet mee telt is alcohol, alcohol verbruikt water als dit wordt afgebroken. Vandaar de dorst na een “nat” avondje uit. Minstens anderhalve liter water per dag is een algemeen advies.

 

  • Diepvries eten is snel klaar.

    Haast, haast en een druk dagelijks programma is wat veel mensen herkennen. Dan vinden we de cafetaria en de diepvriespizza een uitkomst.  Of de diepvries magnetronmaaltijd. Maar dat bedoel ik niet. Gewone diepgevroren groente is een betere keuze. Deze bevatten nog vrij veel waardevolle stoffen en is zeker een beter idee dan de ‘pizzafoon’. En vaak ook nog veel sneller. Groenten uit een glazen pot zijn ook een beter alternatief. Een omeletje met spinazie-met-feta erin gerold en een paar gebakken krieltjes uit de diepvries ? Simpel en beter.

 

  • Af en toe een extraatje ?

    Naar mijn persoonlijke mening hoeft alles niet altijd zo ‘strak aangetrokken’ zijn. Dan is er geen lol meer aan, vind ik. Dikke plakken cake en big size zakken chips, die zie ik nooit staan en neem het gewoon niet mee als ik boodschappen ga doen. Maar eens een chocolaatje, eens een plakje cake of een zakje noten. Een donkere reep chocolade met sinaasappel smaak. Dat lust ik wel graag en trakteer me er ook op.

Met een vriendelijke groet van Tieneke.

Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma. 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

 

Eén reactie »

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.