Een klein budget en toch gezond en vers eten ? (10 goede en bruikbare tips)

Standaard

Een poos geleden stond er een artikel in de krant, waarin gesteld werd dat mensen, met een laag budget, geen financiële ruimte hadden om goed en gezond te eten. Kool en wortelen waren een van de weinig goedkope keuzes. Het is wel zo, dat zelf koken stukken goedkoper is, als pre-fab voedsel. Toch zijn er vele mogelijkheden om wel gezond en vers te eten voor een klein prijsje. We zijn eens voor jullie op zoek gegaan en hebben hier een leuk artikel met 10 bruikbare tips. 

We zetten graag een paar tips-en-trucs voor jullie op een rijtje. Er staan hier leuke en interessante ideeën tussen, om goedkoop en toch vers te kunnen eten. Dat is zeker mogelijk, met een beetje organiseren, links en rechts.  Eigenlijk kun je het beste eerst eens uit gaan zoeken, waar je het beste verse groenten etc kunt krijgen, voor weinig geld.  Aardappeltjes heb je al voor één euro per kilo. Groente uit de diepvries kost, voor 450 gram, ca 75 cent.

Voor vis of vega kun je het beste even in de aanbiedingen van de verschillende supermarkten kijken. Soms een eitje, soms een doosje visfilets (10 stuks) heb je al voor een paar euro. Soms een stukje vers vlees of gehakt. Dat kost je dan ook 50 ct p.p. tot hooguit één euro. Daar zitten de aanbiedingen voor een laag budget. 

Kruidenmengsels kun je het beste zelf maken, dan krijg je ook niet zoveel zout binnen. Bij de verschillende toko’s kun je alle kruiden en specerijen krijgen, die je zoekt. In de supermarkt kosten deze vaak het 10-voudige. daar krijg je een heel klein beetje in een klein glazen potje. Bij een Toko ben je absoluut véél goedkoper uit. (Curry mengsels zelf maken ). Bij de kringloop hebben ze vast wel een paar lege (kruiden)potjes. Zo kun je ze zelf bijvullen, vanuit de grotere hoeveelheid die je bij de Toko hebt gekocht.

de-markt

Eerst even rondsnuffelen op de groenten markt. Daar kun je ook vast wel wat afpingelen.

Tomaten zijn op de markt, tegen sluitingstijd, soms, haast voor niets. Kook ze, en maak er een grote pan verse saus van. (Originele-heerlijke-Italiaanse-tomatensaus). Bouillon tabletje erdoor, een ui en wat knoflook. En een flinke schep Italiaanse kruiden. Vries het in porties in. Zo kun je de saus, als je het later gaat eten, nog aanpassen. Met champignons, vis of met gehakt, of met iets anders.

Pasta kost ook weinig, de LIDL biedt goede macaroni aan voor ca 37 ct. Voor 500 gram macaroni. Je eet, per keer, ongeveer 75 gram gekookte macaroni op. Die 37 cent heb je goed besteed. Vorig jaar is deze getest als de beste en de zuiverste macaroni uit de bus gekomen. Onder de ‘huismerken’.

 

En op de site van de LIDL staan goede en goedkope recepten. Zo kun je eventueel ook biologisch eten voor een klein prijsje.  Hier komen een paar ideeën voor je :

  1. Vlees en/of vis ?

Dit is vaak het duurste deel van het eten. Dus kiezen veel mensen voor goedkoper vlees, zoals spek en worst. Bewerkt vlees en rood vlees zijn de minst gezonde keuzes. Het landelijke advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten en daarvan niet meer dan 300 gram rood vlees. Dus als je 1 hamburger (ca 1000 gram) en 1 karbonade zou eten (ca 300 gram) zit je al aan je tax. Gehakt is het meest veelzijdig, je kunt er gemakkelijk een Chili Con Carne van maken. Maar ook in de Spaghetti Bolognese past het goed. Vries het gehakt dan in kleine pakketjes in.

Vis is een betere keuze, en dan het liefst vette vis. Maar ook koolvis, garnalen of kabeljauw zijn niet duur. En is ook in grote verpakkingen voordelig verkrijgbaar. Zelfs zó voordelig, dat je nog kunt letten op milieu aspecten.

Maar noten, pompoenpitten, zonnebloempitten of een mix hiervan zijn ook gezonde keuzes om goede vetten binnen te krijgen. Op de markt is dit het voordeligste. Tofu, tempeh en seitan zijn, qua voedingswaarden, goede vleesvervangers voor vlees. Ook kun je eieren, noten of peulvruchten aan de maaltijden toevoegen. En rijst, in combinatie met bonen, maakt een vol eiwit. Dus prima als vleesvervanger. (Chili-con-Carne-recept).

2. Ga naar de markt

Op de markt is je euro méér waard, is een oud gezegde. De goedkoopste en meest verse groenten en/of fruit vind je meestal niet in de supermarkt. Maar op de markt, of in een Turkse of Marokkaanse winkel. Daar heb je soms ook een ruime keuze uit exotische groenten. Bijvoorbeeld met één aubergine, maar je al een heerlijke Spaghetti Alla Norma, met je ingevroren tomatensaus. Ook hier koop je de heerlijkste tomaten. En grote verpakkingen peulvruchten, zoals kikkererwten. Ook verse kruiden koop je hier met grote bossen tegelijk. Koriander, basilicum en andere kruiden. Maak er kleine pakketjes van, en vries het in. dat doe je door de kruiden in een klein hoekje van een diepvries zakje te stoppen. Knoop het dicht, en dan in één bakje in de vriezer. dan vind je ze gemakkelijk terug.

3. Vergelijk verschillende aanbieders met elkaar

Het loont zich de moeite om verschillende aanbieders te vergelijken en de folders van de verschillende supermarkten te vergelijken. Daarom is het een goed idee om van tevoren te weten wat je graag wilt gaan eten. Zodat je niet aangewezen bent op de kant-en-klaar pakketten van de voedings industrie. Daar zitten te veel zout en conserverings middelen in.

De meeste grote aanbieders, zoals de Lidl, Jumbo en AH etc. hebben de aanbiedingen wel op hun website staan. Dat scheelt een boel heen-en-weer fietsen.

4. Leg een verzameling recepten aan

Dit vind ikzelf een zeer goed idee. Ikzelf koop regelmatig een groot ‘leeg boek’, verzamel dan lekkere en gezonde recepten uit de krant, uit dagbladen, uit tijdschriften of verzin ze zelf. Plak ze in, en je kunt dan selecteren in wat je lekker vindt. Zet de prijs van het recept, per persoon erbij. Je krijgt er steeds meer, dus rubriceer ze even van tevoren.

Dan vind je het ook gemakkelijk terug. AH heeft altijd gratis recepten, de Lidl en de andere supermarkten ook. Neem ze gewoon mee. Dit wordt een waardevolle verzameling.

Ga eens naar de kringloop en koop een of twee kookboeken. Die betalen zich 100-voudig terug. Kies ze zorgvuldig uit, met veel verse groenten recepten. En géén moeilijke 3-sterren recepten. Daar heb je niets aan. Neem ook geen boek waar meer plaatjes, als recepten in staan. Ziet er wel mooi uit, maar daar heb je ook niet veel aan.

5. Snij en kook alles zelf

groenten-zelf-snijden

Snij en kook alles zelf, dan weet je ook precies wat je eet. En dat het vers is.

Van die zakjes met voorgesneden groenten en sla zijn wel gemakkelijk, maar koop ze beter niet. Op de eerste plaats zijn ze vaak helemaal niet vers. Maar met een gas behandeld, zodat ze lang vers lijken. Het gaat over goedkope en gezonde keuzes. Als je voorgesneden koopt, betaal je vaak het dubbele. Ook zitten deze zakjes vol met prei, ui en witte kool. Daar betaal je dan een veel te hoge prijs voor.

Uien, prei en verse witte kool kosten haast niets. Dus is het zonde van je geld om voorgesneden te kopen. Er zitten dan maar een paar stukjes paprika etc in die zakjes. Koop en snij het vers. En invriezen kan altijd.

Kook je eigen recepten. Zoiets als Chili is een goedkoop, snel, gezond en lekker recept. Het internet staat vol met dit soort recepten, maar je moet weten wat je zoekt. Soep maken is geweldig leuk, en ideaal als je wat groenten óver hebt. Verzamel dus ook gezonde soep recepten.

6. De diepvries

Als je groenten hebt ingevroren, als het niet al te lang heeft gelegen, heeft het meestal dezelfde voedingswaarde als vers. Echter ben je wel een stuk goedkoper uit. Blikjes en potjes en diepvries producten uit de supermarkt kunnen soms een stuk duurder zijn, dan vers. Maar boontjes zijn goedkoper, als diepvries. Je hebt zo altijd wat verse groenten en/of een lekkere soep klaar staan. Ook hoef je niet snel even een frietje of snelle pizza halen. Soep met een broodje geeft een beter gevoel, als een vette diepvries pizza.

Dit geldt ook voor fruit. Kijk eens bij de supermarkten in de diepvries, bij het fruit. Ook in de winter is een bakje yoghurt met verse aardbeien of bosbessen lekker. En uit je eigen diepvries is het niet duur. Tip ? Vries eens een geprakte banaan in, lekkerder als roomijs. En veel minder suiker.

7. Hoe lang kun je iets bewaren ?

Op de gekochte producten staat een datum. TGT betekent Te Gebruiken Tot. Deze datum geeft aan dat dit de uiterste datum is, waarop je dit product kunt eten. Dus als er op je pak staat : “TGT: 10 aug 2019” betekent dat je het tot 10 aug ’19 kunt eten. Ná die datum is dit het product niet meer betrouwbaar. Dit staat vaak op bederfelijke producten. Zoals vlees, vis, kip en kant-en-klare maaltijden. En ook op voorgesneden pakken met groente en dergelijke.

THT is iets anders. THT betekent Ten Minste Houdbaar Tot. Dit heeft niets te maken met de veiligheid en betrouwbaarheid van een product, maar met de kwaliteit. Dus als er op een verpakking staat “THT : 10 mei ‘19”, dan betekent dat NIET dat je het weg moet gooien ná die datum ! Maar dat de kwaliteit van dit product ná die datum achteruit kan gaan. Het is mogelijk dat het wat minder smaakt, maar je wordt er niet ziek van. Normalerwijze. Je kunt een product ná die THT datum best eten. Je vindt deze THT datum vaak op minder bederfelijke producten. Zoals blikjes groente, koekjes, pasta en rijst.

Er zijn veel mensen die, onterecht, dingen weg gooien. Omdat men dit niet weet.

We gooien per jaar gemiddeld ca 40 kg voedsel in de vuilnisbak. Zonde, hoor. Door slim en op tijd in te kopen (of in te vriezen) kun je dit voorkomen. Een paar extra boterhammen, wat groente, soep of kliekjes zijn prima in te vriezen. Maar ook vloeistoffen, zoals melk, wijn of bouillon kun je, in ijsblokjes invriezen. Een ‘wijn-ijsblokje’ door de pastasaus ? Lekker ! Een halve ui over ? Snipperen en invriezen. Pastasaus ? Invriezen ! Want daar kun je nog altijd een kom lekkere tomatensoep van maken. Paar gebakken champignons erdoor,.. jammie.

8. Kies het huismerk

Wist je dat de eigen huismerk producten, van de supermarkten, vaak het goedkoopst en het meest voedzaam zijn ? Een halve kilo havermout, van het eigen huismerk, kost vaak maar een paar dubbeltjes. Ook bij yoghurt en kwark kun je rustig kiezen voor het eigen huismerk. Bruin brood ? Macaroni ? Het huismerk voldoet prima, want vaak zitten er nog minder toevoegingen in, en is het meer púúr dan de duurdere merken.

9. Je eigen lunch

Als je altijd je lunch in de kantine moet kopen, kost je dit op jaarbasis een boel geld. Maar die eeuwige zelf gesmeerde broodjes gaan ook vervelen. Je kunt eens een stevige salade meenemen. Een pannenkoekje van gisteren. Fruit, wortel of een gekookt eitje. Of gewoon wat crackers of een beschuitje zijn al anders-dan-anders.

En dat flesje water ? Zelf meenemen. Wist je dat je, als je iedere dag 1 tot anderhalve liter water uit de kraan zou meenemen  je dan 50 cent voor een héél jaar aan water hebt betaald ? Da’s toch voor niks ?

10. Kweek je eigen kruiden, en misschien zelfs groenten

zelf-tomaten-kweken

Kweek je eigen tomaatjes,.. Big Fun !

Zo leuk en simpel om te doen ! Ik kweek ze uit kruiden die ik in de supermarkt heb gekocht. Die zet ik op een glaasje water, op de vensterbank. Als je geluk hebt, dan lopen ze vanzelf uit. Ik heb enorme bossen vol munt, dragen en basilicum uit supermarkt kruiden gekweekt. Het kan uit de kruiden, maar het kan ook uit de (al opgegeten) kruidenplant. Zet de ‘leeg gegeten’ plant buiten, in een pot vol grond. Deze groeit vanzelf weer aan.

Prei kweek je ook snel weer op. Zet het ‘kontje’, dat na het prei snijden overblijft, op een glas water. Je kweekt het zo weer even op, en de prei groeit weer naar boven aan. Knoflook ook. En ‘het kontje’ van een winterwortel ook. Niet weg gooien.

Ik heb een vrolijke tomatenplant gekweekt uit 1 tomaatje. Zo’n klein tomaatje. Die had ik gewoon in de bloempot gestopt.  Er zijn al bakken vol met tomaatjes van de plant af geplukt. Ze staat gewoon in een hele grote bloempot. En bloeit en groeit maar door. De bijen zorgen ervoor dat er veel nieuwe tomaatjes aan komen. Die eet ik dan weer graag op. Je zou het nog kunnen proberen, maar ik denk  dat het er nu te laat in het seizoen voor is. Goede tip voor het volgende jaar ?

Lange bloembakken vol met rucola sla, uit één zakje vol rucola zaadjes. Stop die niet in één keer in de grond. Want dan is alles ook in één keer eetbaar. Doe ze per 5 dagen in de grond.

Stop altijd de overgebleven zaadjes, van een paprika, gewoon in de grond. Ze groeien netjes weer tot nieuwe plant. Zo kun je je eigen groenten kweken, met erg weinig geld.  Je eet eerst de groenten, en kweekt ze daarna deze (uit restjes) weer op. In plaats van het weg te gooien.

Dit is leuk en bijzonder om te doen, het is weinig werk, het kost weinig geld, en geeft een leuk dankbaar resultaat enneh,… Big Fun !

Met een hartelijke groet van Tieneke.

Link naar de bovenstaande recepten :

  1. Currymengsels zelf maken
  2. Originele-heerlijke-Italiaanse-tomatensaus
  3. Chili-con-Carne-recept
  4. Meer lekkere recepten ? www.facebook.com/koken met kurkuma
  5. Tomaten kweken op je balkon 

Een leuke clip, over koken en kopen op de markt :

Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met specialistische kennis en knowhow over veelzijdige kurkuma producten. Met kurkuma in alle soorten. Van kurkumazeep, tot kurkuma zalf. Van kurkuma olie en nog veel meer. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma.

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Volgende »

  1. Beste Tieneke,

    Leuk bericht, alleen ik denk, vooral met uw belangstelling voor Ayurveda en geneeskracht, dat u zelf ook biologische groenten zult prefereren, net als sommige mensen met een kleine portemonnaie. Omdat daar veel meer voedingsstoffen in zitten en je er minder gif door binnenkrijgt. Daarom haakte ik af bij dit artikel. (Ik vind dat iedereen recht zou moeten hebben op biologisch geteelde groenten en fruit. Helaas denkt de politiek daar niet zo over…)
    Natuurlijk werd wel even de Lidl aangehaald, die ook biologische groenten heeft, maar voor het grootste gedeelte gaat het over ‘gewone’ groenten. Wat ik zelf vaak doe ik inderdaad natuurlijk gewoon zelf koken en ja, ook aanbieders vergelijken, zoals u ook zegt. Verder koop ik bij de Ekoplaza meestal alleen aanbiedingen en bijna afgeschreven groenten en fruit.

    Groeten,

    M.Munnik

    • Dank voor je reactie. Misschien kunnen mensen er wat mee. Maar dan moet je wel een Ekoplaza in de buurt hebben. Op het platteland zijn die er niet zo veel. Vandaar mijn (als het natuurlijk kan) tip om groenten eventueel zelf te gaan verbouwen. Aardappelen etc heb je al voor een klein prijsje, dat heeft niet zoveel zin. Maar andere (niet te grote) groenten planten kunnen prima. Met een hartelijke groet van Tieneke.

Laat een reactie achter op Martine Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.