Vrije radicalen en antioxidanten, wat zijn het en hoe werken ze ?

Standaard

Alles wat u in uw mond steekt heeft directe invloed op uw lichaam en gezondheid. Waarom zou men slecht voedsel eten ? Omdat men niet weet wat gezond voedsel is ? Wij kijken , hier in het Westen, op een totaal andere manier naar voeding  als in het Oosten. Ieder kruid, iedere specerij en iedere soort groente en soorten fruit draagt bij aan hoe men zich voelt. En hoe het met iemands gezondheid is gesteld op hogere leeftijd. Hier een informatief artikel over dit onderwerp.

Wat zijn anti-oxidanten en wat zijn vrije radicalen ? 

granaatappel-vrije-radicalen-en-antioxidanten

Granaatappel is erg gezond

Vorige week hoorde ik op de radio een item  over ons drinkwater. Dat er zo langzamerhand zoveel  medicijnen worden geslikt, dat ons grondwater  vervuild begint te raken. De natuur kan de hoeveelheid chemische toevoegingen niet meer aan.  En ons eigen lichaam dan? Waar ligt de grens tussen gezond en ongezond ? Laten we eens kijken naar bijvoorbeeld antioxidanten en vrije radicalen. We lezen erover en horen er van alles over. Meestal wordt er ons van alles over verteld, maar hoe het nou precies in elkaar steekt. Het grote publiek wordt verteld dat antioxidanten gezond zijn, omdat ze vrije radicalen neutraliseren.  Maar waar gaat het nou precies over  en waarvoor dient het ?

Wat zijn vrije radicalen, en hoe werken ze ? 

Dit zijn kleine moleculen die grote schade in ons systeem zouden kunnen aanrichten. Ze ontstaan in het lichaam als bijproduct . Deze moleculen reageren met proteïnen, dna-fragmenten of met celwanden. Deze beschadigen hierdoor. Deze krijgen we binnen door slechte voeding en veel additieven  in het fabrieksvoedsel. Het zijn  eigenlijk “vrij rond slingerende kogels ” die grote schade kunnen aanrichten in ons systeem. Ze tasten het erfelijke DNA aan, en maken hun werking kapot.

U kunt ze binnenkrijgen door zwart fijnstof, sigarettenrook, te vet voedsel, vuil water en additieven in ons voedsel. Voornamelijk vet eten vervoert vrije radicalen naar de cellen. Ze hebben het grootste werkingsterrein in de hersenen, omdat de hersenen het vetste orgaan zijn en de meeste zuurstof gebruiken.  Vrije radicalen vervetten het lichaam, dus onze hersenen vervetten . Dit wekt op hogere leeftijd ontstekingen op en zo kunt u op hogere leeftijd problemen krijgen . Glucose transport wordt steeds moeilijker, en zo ontstaan veel problemen in onze hersenen.

    vrij r blog werking

Het is niet altijd zo dat vrije radicalen per definitie altijd slecht zijn. Het zijn ‘vernietigers’ , meestal van virussen en bacteriën. Maar kunnen  ons systeem ook aanvallen, ze vernietigen de cellen. Ziekten die ontstaan door een teveel aan vrije radicalen zijn: artritis, kanker, diabetes, ziekte van Parkinson, hersenproblemen, hart-en vaat problemen, een te hoog cholesterol gehalte en eigenlijk nog vele “welvaartsziektes” meer.

We lezen er elke  dag over in de krant, en kijken naar de operaties op de televisie, die deze welvaartziekten proberen te verhelpen. Maar de natuur heeft een  ander systeem, bijvoorbeeld kanker heeft voedingsstoffen (vooral suiker !) en  zuurstof nodig. Die krijgt het door nieuwe bloedvaatjes aan te maken, en zo is de tumor voorzien van groei.  Dit heet ANGIOGENESE.  Als men dit zou kunnen stoppen, is de verdere groei van de tumor ook bemoeilijkt.

Wat is angiogenese ?

Volgens de Wikipedia is antigiogenese : de vorming van nieuwe bloedvaten. Dit gebeurt vanuit de bestaande bloedvaten, en is noodzakelijk bij het herstel van wonden, de groei van een nieuwe baby en groei van onszelf.  Maar ook bij ernstige ziekte, bijvoorbeeld kanker. Deze ziekte verspreid zich vanuit de bloedvaten, en groeit op andere plekken in ons lichaam dan ook verder.

blauwe-bessen-remmen-angiogenese

blauwe bessen remmen angiogenese

Men heeft echter ontdekt dat er verschillende voedingsmiddelen zijn, die deze bloedvat groei remmen. Die de vorming van nieuwe bloedvaten verhinderen.  Sommige voedingsmiddelen, zoals aardbeien en frambozen, blauwe bessen en bramen. Groene thee en citrusvruchten. Ook rauwe peterselie bemoeilijkt de groei van nieuwe bloedvaten, daarom werd er vroeger gezegd dat rauwe peterselie slecht zou zijn  voor zwangere vrouwen.  Broccoli, tomaat  en, als supervoorbeeld, granaatappel. Maar ook curcumine heeft, naar men heeft onderzocht, (1) deze werking.

Veel onderzoek wees uit dat ” ellagine zuur” en  “delfinidine” twee stoffen zijn die de vorming van nieuwe bloedvaten bij tumoren sterk remmen, of soms zelfs verhinderen.  De tumor krijgt dan geen voedingsstoffen en zuurstof meer en sterft langzaam af. Iedere vorm van kanker is afhankelijk van angiogenese. Kanker houdt ook niet van gezonde cellen met veel zuurstof.

Kanker is een cel- stofwisselingsziekte. Door slechte vetten werken de mitochondriën niet meer en komt er steeds minder zuurstof in de cellen. Als cellen minder dan 35% van de benodigde zuurstof binnen krijgen, gaan cellen in een omkeringsproces om voor energie te zorgen. De cel stofwisseling In de cellen verandert met alle gevolgen van dien.

Bij de Art-of-Living kan men een ademhalings techniek leren, om onze lichaamscellen veel zuurstof op te laten nemen. Het heet ‘Sudarshan Kriya’. En is goed voor onze gezondheid.

Wat zijn anti oxidanten en hoe werken ze ? 

Dit zijn de “body guards” die de  “rondslingerende kogels” opvangen. Dit doen ze door ermee te reageren, waardoor waardevolle celonderdelen gespaard blijven, gespaard van de terreur van de vrije radicalen. Bijvoorbeeld groene thee is zo een “saver”. En de granaatappel is hierbij de kampioen ! Deze heeft een explosief hoog beschermende anti oxidant vermogen. Ze vangen op een zuivere, natuurlijk manier “de rondslingerende kogels “op.

In het boek “Eet Gezond, Leef Gezond” van Dr. R. Beliveau en DR. D. Gingras zijn hier hoofdstukken vol over geschreven.  Vooral over de combinatie van kurkuma-longa en granaatappel.

LETTERLIJK CITAAT “.. vooral curcumine is in dit opzicht interessant, want deze stof heeft waarschijnlijk het grootste kankerremmende effect in het plantenrijk..” ( blz 180 ) 

Toch horen  vrije radicalen  in ons systeem thuis. Ze vallen aan, maar beschermen ook. Omdat ons lichaam dan bijzondere eiwitten aanmaakt, als ze vrije radicalen opspoort. Deze eiwitten beschermen ons. We hebben ze nodig. Dus tabletten nemen die specifiek beschermen tegen vrije radicalen zou niet zo’n goed idee zijn. Beter is het om gebruik te maken van een  natuurlijke bescherming in de vorm van voedingsmiddelen.

Wat kunt u er tegen doen ?

Eet dingen waar van nature anti-oxidanten in zitten. Je doet daar zo goed aan , en eet het, zo mogelijk, biologisch geteeld.

  • Granaatappel
  • Rode peper
  • Rozijnen
  • Bramen
  • Bosbessen
  • Granaatappel
  • Acaï
  • Boerenkool ( vers)
  • Tomaten (licht gebakken in olijfolie)
  • Knoflook
  • Aardbeien (onbespoten)
  • Spinazie
  • Broccoli
  • Spruitjes
  • Rode biet
  • Avocado
  • Druiven
  • Pruimen ( ook gedroogd)
  • Frambozen (ook gedroogd)
  • Kersen
  • Alfalfa
  • Kidney beans

*Maïs    *Kool   *Zwarte thee   *Groene thee  *Groene bladgroente   *Tomatensap   *Druivensap     *Pure Cacaopoeder

Juiste voeding voorkomt ziekte 

Er zijn tegenwoordig veel wetenschappers van overtuigd dat schade aan de cellen en hersencellen ( door vrije radicalen) kunnen worden hersteld door een uitgekiend dieet. Veel verse spinazie ( liefst als salade) , (onbespoten) aardbeien, veel groene groente en tomatengerechten . Neem elke dag een glas sap van bosbessen, acaï bessen of granaat appel. Tomatensap is ook prima. Neem elke dag een stuk of 5 gedroogde pruimen. Ook kunt u een smeersel maken van vijgen, pruimen, amandelpasta en dadels. Bijvoorbeeld als broodbeleg, maar nog beter door de havermout.

Drink dagelijks een paar kopjes groene en/of zwarte thee. Laat het dan wel even 5 minuten trekken. Kruiden theeën hebben voornamelijk een medicinale werking, maar bevatten weinig of geen antioxidanten !  Groene thee kunt u het beste niet van tevoren zetten, maar vers. Niet dat groene thee niet gezond is, maar er zitten ook stoffen in de groene thee langer houdbaar maken. En die zijn niet zo gezond, bij lang “trekken”. En blauwe druivensap is ook gezond.

En voor de chocolade liefhebbers: pure zwarte chocola (vooral cacaopoeder) levert ook veel antioxidanten. En dan pure of zwarte chocola van 80 % cacao ! Melkchocola niet, daar zit teveel suiker in, dat is niet gezond ! Hier een beetje info over waarom het wel verstandig is om vers te eten. Waarom u de pakjes en zakjes uit de supermarkt beter kunt laten staan.

Ons lichaam is prima in staat om de interne zaken zelf te regelen. Gezond zijn en blijven is een gouden kans, waarom zou men deze kans niet nemen ?

BRONNEN : .

1. “De sprituele voedinswijzer”  ( M. Timmers )

2. “De Voedselzandloper”  ( Dr. Kris Verburgh)

3. “Eet gezond, Leef gezond ” ( Dr. R. Beliveau  en DR. D. Gingras )

4. “Gezond en vitaal oud worden ” ( Dr H. de Valk)

5. “Ayurvedische Voedingsleer” ( Dr. A. K. Mehta)

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25892662

Met een vriendelijke groet van Tieneke,

Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma.

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

»

  1. Pingback: Curcumine en haar werking | degeneeskrachtigekeuken

  2. Beste Tieneke,

    Ik heb een iets andere mening. Kanker is een cel- stofwisselingsziekte. Door slechte vetten werken de mitochondrieen niet meer en komt er steeds minder zuurstof in de cellen. Als cellen minder dan 35% van de benodigde zuurstof binnen krijgen gaan cellen in een omkeringsproces om voor energie te zorgen. De cel stofwisseling In de cellen verandert met alle gevolgen van dien. Met vriendelijke groet, Bert van Schie

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    • Dank u wel voor uw reactie. Ik ga uw opmerking er nu direct bij invoegen Na het schrijven van dit artikel heb ik deze eerst voorgelegd aan een voedingsdeskundige. Deze persoon zei dat het een goed artikel was, en zo geplaatst kon worden. Maar uw aanvulling zal zeker bijdragen aan een goede verbetering van dit artikel. Met een vriendelijke groet van Tieneke.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.