Maandelijks archief: april 2019

Alles over Asperges (met recepten)

Standaard

Asperges, het is ieder jaar weer een traktatie om de eerste asperges te kopen en te eten. De zachte verfijnde smaak te beleven en van de jonge verse groente te genieten. Asperges hebben een hele oude traditie, de oude Romeinen aten ze al. En zelfs in de oude piramiden zijn afbeeldingen van asperges gevonden. Hier vindt u een leuk en informatief artikel over onze asperges. Met tips, truks en recepten.

Asparagus Officinalis

asperges-in-de-lente

Asperges Officinalis betekent “asperges uit de apothekerswerkplaats van de natuur”.

Wist u dat als groenten of kruiden in hun officiële Latijnse naam ‘officinalis’ hebben staan, dat dit letterlijk betekent ‘uit de apothekers werkplaats’ ? Het zijn planten met een oude geschiedenis. De oorspronkelijke wilde soort kwam uit India, uit het Himalaya gebergte.

In de Indiase Ayurvedische geneeskunde is de asperge beschreven als een medicijn tegen spijsverterings stoornissen. In Nederland komt de asperge (Asparagus officinalis) in het wild vooral voor in kuststreken en langs rivieren.
In de piramiden van Sakkara (Egypte) zijn afbeeldingen van asperges gevonden die van ca 3000 jaren voor onze jaartelling stammen. Dus zijn ze 5000 jaren oud, dat is bijzonder !. Het was niet geheel duidelijk welke van de 24 soorten er werden afgebeeld. Ook de Romeinen kenden de asperge, er zijn zelfs uit deze oude tijden teeltmethodes bekend die niet veel verschillen met de manier waarop wij nu de asperges telen.
En wist u dat de Romeinen niet alleen verse asperges aten, maar ook gedroogde ? Die werden dan wel eerst, voor ze het aten, gekookt.

Heeft de asperge geneeskracht ?

Ja, de traditionele geneeskracht die aan de asperge wordt toegeschreven, wordt bevestigd door de huidige moderne wetenschap die in de asperge een groente ziet waar méér voedingsstoffen, dan gemiddeld, in zitten. Bijvoorbeeld de rijkdom aan Vitamine A, K, E en Vitamine B6. En foliumzuur (Vitamine B11).

Maar ook de vele werkzame mineralen en andere voedingsstoffen maken het tot een zeer gezonde groente die ons immuunsysteem goed doet. En ook is het een groente met veel vezels. Voor suikerpatiënten is een vezelrijke groente heilzaam, omdat het eten langzamer verteerd wordt. Hierdoor zijn er minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

Het zou wel fijn zijn als er meer wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheids aspecten van de asperge voor diabetespatiënten zou komen (3).

Echter voor iedereen geldt dat asperges ons gehele urinesysteem, van nieren tot blaas, schoon kan maken. Soms ruik je een bijzondere geur, bij de toiletgang. Enige uren na het nuttigen van verse asperges heeft de urine bij ongeveer 45% van de mensen een merkwaardige geur. Dat komt doordat de zwavelhoudende stoffen in de asperge in het lichaam na consumptie snel worden omgezet in vluchtige zwavelhoudende verbindingen (2).

Dit komt vanwege het aminozuur asparagine dat de nierfunctie stimuleert. Sommige biochemici menen dat die omzetting bij iedere asperge eter plaatsvindt, maar dat niet iedereen de zwavellucht evengoed kan ruiken.(1).

Asperges horen bij het voorjaar.

Het seizoen loopt tot 24 juni, daarna zijn er geen verse asperges uit Nederland meer te krijgen. De groene en de witte asperges komen van dezelfde plant. Deze ene (witte asperges) zijn onder de grond gegroeid, de groene asperges zijn net boven de grond uit gekomen. Je hebt ook nog zgn ‘aar asperges’ van 3 mm dik, maar die komen van een andere plant.Verse asperges zijn het lekkerste, zeker als ze net geoogst zijn.

Asperges kopen, waar moet je op letten ?

Ze moeten vooral sappig zijn, dat kun je aan de onderkant zien. Het snijvlak moet nog wit (of groen) zijn. Na het afsnijden vormt zich een korstje. En als dat korstje zich niet allen op het snijvlak, maar ook op de steel al houtig aanvoelt, dan zijn de asperges al lang geleden gestoken. De schil van de asperge mag in geen geval bruin op houtig zijn. Het kopje moet mooi dicht en blank zijn. Als er een paars of bruinig kopje te zien is, dan is de asperge bitter van smaak. Dit geldt ook voor de groene asperges, als het kopje open is, dan zijn ze te lang dóórgegroeid. En zijn ze niet zo lekker.

Hoe moet je asperges schillen ?

verse-asperges

Asperges met even in boter gebakken zeekraal. Of met gebakken champignons en gebakken daslook. Dat is verrassend lekker !

Asperges schillen doe je het gemakkelijkst door ze plat op een plank te leggen. Snij eerst ca 1 cm van de onderkant af. Pak ze dan onder het kopje vast, tussen duim en wijsvinger, en met de andere hand trek je met een dunschiller (van boven naar beneden) de schil eraf. Kijk daarna even of je geen doffe strepen meer ziet, die zijn nog niet geschild.
Groene asperges schil je maar voor ¼ e gedeelte. Vanaf de onderkant. Asperges kook je , afhankelijk van de dikte, tussen de 8 en 19 minuten. Asperges moeten wel een ‘beet’ houden. En gooi het water niet weg, je kunt er heerlijke soep van maken.

Asperges bereiden

De verfijnde smaak van de asperge komt het beste tot zijn recht in combinatie met roomboter, met room of met ei. En aardse smaken zoals truffel en paddenstoelen passen er perfect bij. De witte asperges zijn erg lekker met de volgende kruiden; basilicum, bieslook, dille, dragon, kervel, peterselie, salie saffraan, waterkers en zeekraal of lamsoren.
Groene asperges zijn wat sterker van smaak en kunnen ook erg lekker met sterkere kruiden, zoals anijs, bosui, gember kappertjes, mosterd, verse peper en zeewier zijn. Neem een beetje room of crème fraîche en doe er één van de bovenstaande kruiden in. Eitje erbij,.. jammie !

 

Asperge recepten 

Lees de rest van dit bericht

Hoe het ei van zijn voetstuk viel en weer in ere werd hersteld

Standaard

Eigenlijk horen eieren bij superfoods. En er zijn weinig voedingsmiddelen die zulke dalen en pieken hebben mee gemaakt als ons eitje. De ene slogan raadde ‘elk etmaal een eimaal’ aan. En vervolgens mocht je een paar jaren later er maar hooguit twee per week van eten. Eitjes hebben, na vijftig jaren onderzoek, uiteindelijk géén relatie met hart- en vaatziekten (1). Er zijn zelfs recente studies waaruit blijkt dat een iets hoger cholesterol gehalte op oudere leeftijd juist gunstig voor onze gezondheid kan zijn. Wat klopt en nu en wat klopt helemaal niet, na al deze informatie over een ei. Hier vindt u een informatief artikel over ons dagelijkse eitje. 

Een eitje is gezond.

Het-kuiken-is-uit-het-ei

Eindelijk vrij,… 

Er zijn weinig voedingsmiddelen die zulke hoge dalen en pieken hebben mee gemaakt als het eitje. Meestal, als we spreken over eieren, wordt daarmee het kippenei bedoeld. Deze eieren bevatten zeer veel goede voedingsstoffen, zoals selenium, choline, Vitamine B12, jodium, Vitamine A en D. Ook heeft het eiwit van een eitje een zeer gezond aminozuren profiel, en past goed bij onze lichamelijke functies. En is het eitje erg voedzaam, omdat het de ogen vitaal houdt. Het onbevruchte kippenei maakte, halverwege de twintigste eeuw, tot de ideale voeding. Het was goedkoop, makkelijk verteerbaar, caloriearm en had een goede samenstelling van aminozuren. Ook is gebleken dat in eigeel vele antioxidanten, zoals luteïne en zeaxanthine aanwezig zijn, die juist tegen hartaanvallen beschermen.

De reclame deed hier ook aan mee, met slogans als : “één maal per etmaal een eimaal” en “een ei hoort erbij”. Ook zou het eitje de nachtelijke liefde tot een genoegen maken, dan moest je het wel ’s morgens eten, met een beetje zout erbij.

Opeens is een eitje ongezond

Tot de jaren zestig kwamen, toen viel het ei ongenadig van zijn voetstuk. Voedingswetenschappers  hadden ontdekt dat er een vettige stof in het ei voorkwam die cholesterol heet. Het cholesterol zag men als een voorspeller van hartaanvallen en beroertes. In de 20e eeuw, tussen 1970 en 1990 was de gehele medische wereld in de ban van cholesterol. Bij vele huisartsen kwamen instrumentjes te staan, waar je als bewust burger, op je cholesterol kon laten prikken.

Lees de rest van dit bericht

Algemene keukenkruiden en hun uitwerking op onze gezondheid

Standaard

Ieder land, iedere streek of provincie en ieder huis en familie heeft en/of kent hun eigen huismiddeltjes. Dit wordt dan gebruikt bij kwalen, bij last en soms zelfs bij ziekte. Het is best wel eens leuk om je eens in die oude huismiddeltjes te verdiepen. Vele eeuwen lang hebben mensen zich op deze manier moeten redden. Men vond de volksgeneeskunde oud, beproefd en bij kleine kwaaltjes goed werkzaam. Daarom hebben we, bij ieder kruid, voor u eens een uitgebreid wetenschappelijk artikel opgezocht.  Waarbij diepgaand onderzoek gedaan is naar hetzelfde kruid. We kunnen niet anders zeggen, als dat Moeder Natuur goed voor ons zorgt. Hier vindt u een indrukwekkend artikel over onze oude huisapotheek middeltjes en hun opnieuw onderzochte werking. Maar deze laatste met modern wetenschappelijke hightech en random onderzoeken bij mensen. Klopt het wat onze oma’s vermoedden ? Of was het onzin ?  

Oma haar huisapotheek vindt u ook in uw keuken. 

vroegere-medicijnen-en-medicijnen-van-nu

De medicijnen van vroeger en van nu. 

Tegenwoordig wordt er ons geleerd dat er overal een chemisch gemaakt pilletje/drankje tegen te slikken is. De reclame is een goed middel om ons te laten geloven dat dit beter is dat de middeltjes uit eigen huis en tuin. De middelen uit de reclame zijn vaak chemisch van samenstelling. In oude tijden kende men alleen maar natuurlijke oplossingen.

Geheel anders werkzaam. Zo zijn er honderden goed werkende en natuurvriendelijke huismiddeltjes. Zonder chemicaliën en bijwerkingen. Bij ieder kruid heb ik voor u een uitgebreid wetenschappelijk artikel in de Internationale medische bibliotheek gezocht. In deze linken kan men zelfs een zien wat de natuur voor geweldige potenties heeft. Oma kende het al, en wist wat er in haar keukenkast te vinden was. En hoe het werkte.

Kruiden en specerijen waren de peilers van de oosterse natuurgeneeskunde. Zie bijvoorbeeld de  Ayurvedische regels, maar ook deze komen weer voort uit nog veel oudere geschriften. In de klassieke Ayurveda zijn de genezende kwaliteiten van vele specerijen, voedings combinaties en kruiden uitgebreid beschreven.

verse-kruidenthee

Verse gezette kruidenthee

Er werden tincturen van gemaakt, waar de kruiden en/of specerijen een week in 80% alcohol gelegd werden. Dit was om de werkzame stoffen aan de plant te onttrekken.

Of thee van getrokken, in olie gelegd, gedroogd of vers gebruikt. Er waren vele mogelijkheden. Op het internet is er veel informatie over te vinden. Het is leuk om eens op het internet te kijken, wat er allemaal voor mogelijkheden zijn. Maar wat de werking van de kruiden en/of specerijen was ? En of het klopte ?

Ik geef u graag eens een kijkje in de huisapotheek van onze voorouders. Met hun modern onderzochte en wetenschappelijke tegenhanger.

Algemene keukenkruiden en specerijen en hun uitwerking op onze gezondheid.  Of : wat hadden onze oma’s in hun huisapotheek ? 

  • Anijs zaad ; Staat bekend om de kalmerende en krampwerende eigenschappen. Hierdoor kunnen ze verlichting brengen bij winderigheid darmkrampen en een opgeblazen gevoel. Men kan er thee van zetten. Ook werd anijs geacht als middel tegen opvliegers van vrouwen. Wat zegt de wetenschap ervan. Zie (2).
  • Asperges ; Wist u dat als groenten of kruiden in hun officiële Latijnse naam ‘officinalis’ hebben staan, dat dit letterlijk betekent ‘uit de apothekers winkel’ ? Het zijn planten met een oude geschiedenis. De oorspronkelijke wilde soort kwam uit India, uit het Himalaya gebergte. In de Indiase Ayurvedische geneeskunde is de asperge beschreven als een medicijn tegen spijsverterings stoornissen. Vroeger werd de asperge gebruikt tegen blaasontstekingen en nierbekken ontstekingen. Asperge zou de nieren en blaas reinigen. Soms kon men,  na het eten van asperges, een vreemde geur in de urine waarnemen. Wat zegt de wetenschap ervan. Zie (3)
  • Basilicum ; Is het beste vers te gebruiken. Het zou de concentratie en het geheugen verbeteren, en dankzij een anti-allergene werking heilzaam zijn bij astma. Het is een natuurlijk ontsmettings middel. Zet een pot met basilicum op de tafel, als u buiten wilt eten. Insecten houden absoluut niet van basilicum. Wat zegt de wetenschap ervan. Zie (5)
  • Bosbessen ; Deze bessen zijn rijk aan anthocyanosiden ; ze hebben anti oxidante eigenschappen en verlagen het bloedsuikergehalte. Ook verbeteren bosbessen de bloedtoevoer naar de aderen en haarvaatjes, dit kan lichte suikerziekte bij ouderen verminderen en is zeer gezond voor de ogen. Als men onder de volgende link de indrukwekkende staat van dienst van onze bosbes eens leest, dan in het zeker voorstelbaar dat onze oma’s een dergelijke middel in hun huisapotheek hadden opgenomen. Wat zegt de wetenschap ervan. Zie (8)
  • Citroenmelisse ; U kunt deze regelmatig vinden als verse kruidenplant. De plant staat van oudsher bekend om zijn licht kalmerende, stemming verbeterende effecten. Dit wordt gebruikt tegen slaapproblemen, rusteloosheid, angsten en depressies. Ook zou het kunnen helpen tegen spijsverteringsproblemen, zoals winderigheid, kramp en misselijkheid, en dit is vooral als deze worden versterkt door stress en spanningen. Ook heeft citroenmelisse een anti virale werking, knijp het blad samen en doe het op een pijnlijke plek op de lippen, veroorzaakt door het herpes virus.  Wat zegt de wetenschap ervan.  Zie (7)
  • Fenegriek ; Dit kunt u in ieder supermarkt of natuurwinkel wel vinden. Het lijken kleine lichtbruine korreltjes, het zijn zaadjes. Het is al ca 4000 jaren in gebruik als kruid voor vrouwen. Het bevat saponinen, deze worden in de farmaceutische industrie gebruikt als oraal anticonceptiemiddel. In de Chinese geneeskunde is het een belangrijk kruid bij problemen die met de nieren samenhangen, zoals lage rugpijn en gezwollen benen. Ook hielp het bij de ouderdomsdiabetes, menstruatiepijnen en barensweeën. Fenegriek is een zeer veelzijdige plant.  Wat zegt de wetenschap ervan. Zie (4)

Lees de rest van dit bericht

Eetbare wilde voorjaarsgroenten

Standaard

Verse groenten en vers fruit zijn tegenwoordig twaalf maanden per jaar overal te koop. Als het seizoen in het ene land is afgelopen, worden ze geïmporteerd uit een ander land. En als het niet anders is, en de vraag is ernaar, dan desnoods uit Chili of China. Hierdoor leven en eten we niet meer de gewassen van de seizoenen. En, natuurlijk, de korte oogstperiode. Vroeger was dit geheel anders. Na een lange winter zonder verse groenten, en dan de eerste verse groente weer te zien groeien in de lente. Dit was een eerste luxe. Hier vindt u een informatief artikel over de eerste verse voorjaars groenten. 

Wat we  vroeger aten en lekker vonden, bespuiten we nu met vergif om het kwijt te raken. 

Brandnetelthee, een oud recept tegen jicht…..

Door de probleemloze aanvoer van allerlei soorten groenten, is het niet meer voor iedereen duidelijk welke soort groente en nu in het seizoen is en welke niet. Verse bladgroenten zijn het hele jaar verkrijgbaar, zelfs in december. En als er in april verse appels in de winkel liggen, kijken we daar niet van op. En druiven in maart ? We vinden het normaal. Heel vroeger bestond deze luxe niet. Men moest in de wintermaanden tevreden zijn met aangelegde voorraden. Zoals gedroogd vlees, vis en wortelen van planten. Vruchten en kruiden. Als dan eindelijk de lente kwam, snakte men naar vers voedsel. Maar de mogelijkheden waren beperkt.

De bessenstruiken en fruitbomen stonden nog niet eens in bloei. De wortels en knollen, wilde wortelen uien en andere gewassen waren nog te klein voor de oogst. Wilde grassen en peulvruchten hadden nog geen zaad gevormd. Dus de jonge scheuten waren het enige verse groen, in deze tijd van het jaar.

Brandneteltoppen, molsla en andere lekkere groente kun je zelf zoeken. En bereiden. Lekker, gezond en voor niks. Daslook, kraailook, melde, zuring, molsla en brandnetel. En  de schrik van iedere tuinier, zevenblad, is prima eetbaar.

Ja, Vroeger aten we deze groenten, nu bespuiten we ze met zwaar vergif om ze kwijt te raken. De tijden zijn veranderd.

Let wel op : Pluk alléén op plaatsen waarvan je zeker weet dat er geen honden/vossen overheen geplast/gepoept hebben. Er kunnen in de uitwerpselen ongewenste wormpjes en/of bacteriën in zitten. Zeker in vossenpoep. Was het zeer goed af. Het beste neem je deze groenten uit eigen tuin. Men neemt het beste de jonge scheuten van de brandnetels, die groeien laag.

Wilde brandnetels zijn lekkere groenten

Lees de rest van dit bericht