Een tevéél aan Magnesium binnen krijgen? Hoe kan dat ?

Standaard

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 lichamelijke processen. Magnesium brengt rust en ontspanning, het is goed voor gezonde bot- en spiervorming, het regelt je bloeddruk en de werking van je hart. Ook zorgt magnesium de overdracht van zenuwprikkels en een goede werking van de spieren. Telkens horen we op de radio over een tekort aan Magnesium. En dat zoiets niet gezond is. Toch is een tevéél aan magnesium ook niet goed voor ons. Wat we vaak over het hoofd zien, is dat er bij veel supplementen éxtra vitamines en mineralen zijn toe gevoegd. Zo kun je beter eerst even lezen wát er in de supplementen zit, dat je graag gebruikt. Bijvoorbeeld een teveel aan Vitamine B6, is ook iets om toch wat voorzichtig mee te zijn. Hier plaats ik graag een ingezonden brief, en wat uitleg over hoe je ongemerkt te veel Magnesium binnen kunt krijgen.  

Ingezonden brief over een tevéél aan Magnesium

magnesium-artikel

Magnesium (Citraat) supplement gebruiken ? Kijk naar de “Gulden Middenweg”. 

…”…Goedemorgen Tieneke, Ik gebruik jullie magnesium al een poosje en toch keek ik nog even naar jullie bijsluiter. Daarin staat in dat ‘300 mg magnesium in de dagelijkse behoefte voorziet’. En toch ging er een lichtje bij mij branden omdat bij bloedonderzoek bleek dat mijn gehalte B6 en B12 te hoog is. Geen idee hoe dat komt, ik gebruik een vitamine pil waar 7 gram in zit, ver binnen de marge die toegestaan is (25 mg per dag).

Dus door het B 6/12 verhaal ben ik toch eens gaan nakijken wat de klachten kunnen zijn bij te veel aan magnesium gebruik. En gekeken naar de andere supplementen die ik gebruik.

  • Dat is “…….”   van “….” voor de artrose in mijn handen en daar zit ook 150 mg magnesium en Calcium in
  • Magnesium van “…” 130 mg voor mijn botten 
  • Pro Base van “….”  nog eens 200 mg magnesium om mijn lichaam basisch te houden.
  • In mijn dagelijkse Multi vitamine ook nog eens beetje 130 mg magnesium.
  • In totaal dus met nu, sinds een poosje, jullie Magnesium erbij totaal bijna 910 mg Magnesium !!

Ja, dus dat is veel en veel te veel! Dankzij het B6 en B12 uitslag én jullie bijsluiter die opeens bij mijn triggerde ben ik mij ervan bewust dat ik veel te veel Magnesium gebruik. Ben acuut met de producten gestopt en gebruik nu even alleen jullie Magnesium. Want, samen met de Ashwagandha erbij,  slaap ik een stuk beter!

  • Weet jij hoe lang het duurt voordat het teveel aan Magnesium uit een lichaam verdwijnt? Hoor graag van je en alvast héééél héééél hartelijk dank, Marlies C…”…

Antwoord van Tieneke : Het ligt er ook wel een beetje aan wélk soort magnesium het is. Want de ene soort wordt beter in het lichaam opgenomen, dan een andere soort. Magnesium (Oxide) wordt moeilijker opgenomen dan Magnesium (Citraat). Je merkt het soms inderdaad niet. Wat je er van zou kunnen merken is dat je je misselijk voelt, een te lage bloeddruk hebt. Soms heb je erge dorst. Of je voelt je slap en moet overgeven. Na een paar dagen is het wel weer uit je lichaam verdwenen, Marlies.

Een tevéél aan Magnesium ? 

Meestal schrijft men over een tekort aan magnesium. Maar wat dacht je van een tevéél ? In sommige gevallen is het noodzakelijk om een tekort aan magnesium aan te vullen door middel van een supplement. Echter met dit soort supplementen kun je beter verantwoord omgaan. Een magnesium supplement is niet ‘zomaar’ een vitaminesupplement maar kan bij overconsumptie klachten teweeg brengen. Maar bij een tekort ook. Onze ouderen hebben vaak een ernstig tekort aan magnesium. En kunnen dáár ziek van worden. De ‘Gulden Middenweg’ is hier wel van belang.

Vorige week was in het nieuws dat men de hoeveelheid toegevoegde van magnesium in tabletten/capsules aan banden wil leggen. Er komen nieuwe regels voor de hoeveelheid magnesium die in capsules en/of tabletten verkocht mogen worden.

Waar is magnesium voor ? 

rijk-aan-magnesium

Hazelnoten, walnoten, amandelen, zonnebloempitten zijn rijk aan magnesium. Maar cacao en pompoenpitten spannen de kroon hierbij ! Zovéél natuurlijke magnesium.

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 lichamelijke processen. Magnesium brengt rust en ontspanning, het is goed voor gezonde bot- en spiervorming, het regelt je bloeddruk en de werking van je hart. Ook zorgt magnesium de overdracht van zenuwprikkels (4) en een goede werking van de spieren. Het werkt goed als je constant moe of lusteloos bent.

Het is een belangrijk mineraal waar veel mensen een tekort aan hebben. Dit is ten gevolge van het gebruik van kunstmest, maar ook van een stressvol leven. Magnesium werkt krachtig tegen stress, depressies (2) en krampen. En het verwijdt de bloedvaten, dus is goed voor de bloeddruk. Sommige artsen denken dat ADHD veroorzaakt wordt door een tekort aan magnesium.

Ook zou magnesium de klachten van fibromyalgie, PMS, diabetes, stress, angst (1, 2), spanning, hoge bloeddruk en nachtelijke krampen kunnen verminderen. En het wordt vaak genoemd in relatie tot migraine (3).
Maar het is niet zo : hoe méér, hoe béter.

Natuurlijk zit magnesium ook in voedingsmiddelen. Wist u dat magnesium soms óók in medicijnen zit ? Bijvoorbeeld in laxeermiddelen, in medicijnen tegen maagzuur problemen en tegen indigestie.

En wanneer krijg je dan teveel ? 

Dat gebeurt, bij een normaal eetpatroon, haast nooit dat mensen een teveel aan magnesium hebben. Maar als men supplementen met een veel te hoge hoeveelheid neemt, kan dit wel moeilijkheden opleveren. Een magnesium overschot kan ontstaan na het gebruik van tabletten en/of capsules met een teveel aan magnesium. Ook bij magnesiumzouten en mineraalwater met veel magnesium. Er zijn namelijk een paar ‘storende’ factoren bij het lichamelijke kwijtraken van magnesium.

  • Nieren : Als je last hebt van slecht werkende nieren, deze kunnen de magnesium moeilijk kwijt raken.
  • Schildklier : Als je last hebt van je een overactieve bijschildklier of een slecht werkende schildklier
  • Diabetes : Bij een verzuring van het bloed (te lage pH), bijvoorbeeld bij diabetes
  • En bij de ‘Ziekte van Addison’ kun je een teveel aan magnesium ook moeilijk kwijt raken.

Waaraan merk je dat je tevéél magnesium binnen krijgt ?

De symptomen van een teveel aan magnesium zijn heel verschillend. Hier zijn een paar symptomen van een overschot aan magnesium. Met name te noemen :

  • Magnesium is laxerend, dus bij een regelmatige diarree kan het aan een teveel aan magnesium liggen.
  • Bij regelmatige terugkerende misselijkheid of overgeven.
  • Bij een onregelmatige hartslag of een constant te lage bloeddruk
  • Spierzwakte of moeheid
  • Urineretentie (even moeten wachten voordat de urinestroom op gang komt ; en de blaas niet helemaal leeg kunnen plassen)
  • Ademhalings problemen en benauwdheid op de borst
  • Aanhoudende dorst

Wat is de aanbevolen hoeveelheid magnesium per dag ? 

300 mg magnesium wordt de nieuwe norm voor vrouwen en 350 mg voor mannen. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat er verschillende soorten magnesium zijn, waarbij de ene soort nauwelijks werkt cq opgenomen wordt. Bijvoorbeeld magnesium (oxide)  wordt moeilijk in het lichaam opgenomen. Maar magnesium (citraat)  is een makkelijk en goed opneembare magnesium soort. Dit laatste is omdat het in water oplosbaar is. Neem bij magnesium altijd een beetje calcium in. Want beide mineralen hebben een onderling evenwicht nodig in het lichaam. En inname van magnesium tijdens de maaltijd is het beste, dan wordt het beter in het lichaam opgenomen.

Met een vriendelijke groet van Tieneke.

Zoekt u goede zuivere magnesium (citraat) van 300 mg ? Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Waarom ? Die heeft uitstekende kurkuma in huis, van hoge kwaliteit voor een lage prijs. Met goede Know-How, en kennis van het product. Met liefde en zorgvuldige controle voor de kurkuma. En met zorg uitgekozen supplementen. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in Europa, wat betreft kurkuma producten. 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Bronnen :
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2007216
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5452159/
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29093983
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29882776

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.