Dagelijks archief: 8 september 2019

Het beste dieet is géén dieet als je wilt afvallen

Standaard

Er zijn veel diëten met als basis bepaalde voedselcombinatie principes. Géén dieet is het beste dieet. Afslankconsulenten vertellen dit ook. Het ‘koolhydraten-arm’ dieet, of wat men maar heeft bedacht, werkt niet. Ja, men valt af, maar jo-jo’t het er even snel weer bij. De toepassing van goede voedselcombinaties helpen je het beste om af te vallen. Simpel doordat je een betere vertering en stofwisseling krijgt. Bovendien is de inname van calorierijk voedsel dan verruild door meer groente  en fruit . Vermindering van de hoeveelheid voedsel door een betere vertering werkt veel beter als het verlagen van de volledige calorie inname. Bovendien is afslanken is ook meer dan voeding alleen. Je kunt je ook bewust worden wanneer je eet en wat voeding voor je betekent. Dr. Kris Verburgh heeft ook de stelling dat anders en beter eten meer effect heeft als “een dieet volgen en sporten”. Niet dat je nooit hoeft te sporten, maar om áf te vallen, bedoel ik. Hier vind je een goed informatief artikel over géén dieet. 

Eerst flink afvallen en dan weer flink aankomen, het jojo-effect.

Wij waren de afgelopen week, vanwege een feestje, met het hele stel bij de pizzeria. Mijn vriendinnen waren weer eens op dieet, want dat zijn ze wel vaker. Het is een  dieet waarbij de inname van koolhydraten drastisch wordt  beperkt. Mijn ene vriendin eet eigenlijk weinig vlees, maar bestelde een flinke biefstuk met salade. Mijn andere vriendin zat verlekkerd naar de pizza te kijken, maar nam ook de biefstuk met salade. Ik nam een pizza, want dat vind ik lekker. En ik eet ééns per drie maanden een pizza.  Ik zei nog tegen haar :..”.. maar je was toch al hartstikke veel afgevallen ? en nu moeten jullie weer overnieuw beginnen..”. Het jo-jo effect . En om het gezellig te houden hebben we het verder niet over afvallen en diëten gehad.

afvallen-met-beleid

Lijnen doe je beleid 

Lijnen doe je met beleid

Mijn allerzwaarste gewicht is ooit eens 87 kilo geweest. Ik was er gewoon ziek van, alles zat me in de weg. Het was in een 8 weken lange prachtige vakantie gebeurd. Ik had geen weegschaal meegenomen. Als ik die foto’s nu weer terug zie, schrik ik er gewoon van. Ik weeg nu weer netjes tussen de 73 en 75 kilo. Dit gebeurt me nooit weer ! Alles was lekker, vooral het ontbijt bij de ‘Van der Valk’.

Ja, we hadden ooit een reis gewonnen, en daar hoorde een ontbijt en diner bij. Het ontbijtbuffet was zeker 25 meter lang, en in verschillende etages opgebouwd. En alles leek lekker ! En het lunchbuffet ook. Het vreemde was, dat ik constant zin had in éten. Ik kon niet ophouden met eten. Nu weet ik dat ik wel veel éten binnen kreeg, maar geen goede en gezonde voeding. Mijn lichaam vroeg niet om éten, maar om vitaminen, om vezels en mineralen. Om enzymen en verse voeding. Dus had ik constant trek. De kilo’s vlogen eraan.

Aánkomen was trouwens sneller geregeld als weer afvallen. Dit gebeurt me één keer ! En nooit weer. Nu doe ik aan Intermitten Fasting. En ik eet met de juiste voedsel combinaties. Vers, gezond en vol goede stoffen. Dat bevalt me goed, en echt trek heb ik niet meer zo snel.

Als je wilt afvallen door een beter voedselcombinatie beleid, dan doe je dat niet door calorieën te tellen.  Je doet dat door bepaalde combinaties van voeding te herkennen. Afslanken is normaliseren van voedingsgewoonten. Daar wen je je zelf aan, en op een bepaald moment weet je niet anders. Natuurlijk vervang je dikmakers door gezonde voeding.  Trouwens, als iemand zich inschrijft als ‘volger van deze website’ krijg je ook een Eboek over goede en slechte voedsel combinaties.

Omdat de vertering veranderd is, is de behoefte aan “veel te veel eten”  en de almaar durende  “zin in iets lekkers ” voorbij. Zeker is het waar dat koolhydraten flink aanzetten. Maar je hebt ze wel nodig voor je hersen- en denkproces. Bovendien houden  te zware mensen veel vocht vast door te zout te eten. Door goede combinaties te maken is de zoutinname snel te beperken.

En maak er een gewoonte van om licht voedsel als eerste te eten. Het verteert sneller. Fruit bijvoorbeeld. En zwaarder verteerbaar voedsel eet je als laatste. Door  fruit na de maaltijd te eten, heb je dit proces omgedraaid. Zetmeel verteert veel moeilijker als fruit.  En vergeet het stress-eten ook niet  !

Een paar tips om met beleid af te vallen :

Lees de rest van dit bericht