Maandelijks archief: oktober 2019

Kurkuma huidmaskers (7 ayurvedische zelfmaak recepten)

Standaard

De ayurveda heeft veel uitstekende tips voor het maken van je eigen huidmaskers en maskers voor andere lichaamsdelen, zoals je ellebogen of knieën. Ze werken anders als de commerciële huidmaskers. Dit zijn zuivere huidmaskers, waarvan de meeste ingrediënten in je keukenkastje te vinden zijn. Niet alleen de ingrediënten, maar ook de samenstelling van het recept is belangrijk voor de uitwerking. Het is leuk om het zelf te maken en te gebruiken. En het is goed voor je huid, goed voor je gezondheid, goed voor het gevoel om het zelf te doen. En ook goed voor de portemonnee. Hier vind je een informatief artikel over het zelf maken van ayurvedische kurkuma huid maskers.

Wat zijn ayurvedische huidmaskers ?

Ayurvedische huidmaskers zijn zuiver natuurlijke huidmaskers, waarvan de meeste ingrediënten in je keuken te vinden zijn. Dus van 100% natuurlijke oorsprong. Niet alleen de ingrediënten, maar ook de samenstelling van het recept is belangrijk voor de uitwerking.

Kurkuma-poeder

Met kurkuma poeder kun je perfecte huidmaskers maken. Kurkuma is skinfood. 

De bedoeling van een ayurvedisch huidmasker is om de huid te reinigen en te verzorgen. Een goed ayurvedisch  huidmasker moet puur en zuiver zijn. En als het even kan, ook biologisch zijn. Ze werken anders als de commerciële huidmaskers.

Vroeger zei men, ‘smeer niets op je huid wat je niet kunt eten’. We hebben het vaak erg druk, en nemen niet de tijd om een masker zelf te maken. Vaak ook niet omdat we géén idee hebben hoe het moet, en wat de ingrediënten zouden kunnen zijn. En kopen we een masker, waarvan we denken dat het wel goed zou kunnen zijn. Maar wat er nou precies ín zit ?

Veel huidmaskers zijn op commerciële basis, en bevatten veel ‘onherkenbare’ ingrediënten. En hebben een goede reclame campagne met prachtige foto’s. Maar dat zegt niets over de zuiverheid.

Een huidmasker is een investering in een gezonde huid. Een huid waar je complimentjes over zou kunnen krijgen, en die er stralend uit ziet. Het is gewoon fijn om jezelf eens te verwennen met een simpel en goed werkend natuurlijk masker. En het moet ook duidelijk te zien zijn, dat je een goed ayurvedisch huid masker hebt gehad.

Waarom zijn deze huidmaskers met kurkuma ? Zijn er geen andere ? 

Jawel, natuurlijk, er zijn er duizenden.  Dan moet je er een paar uitkiezen, wij hebben gekozen voor kurkuma. Waarom ? Kurkuma is een geweldig middel voor de huid. In de oude ayurvedische teksten werd keer-op-keer naar kurkuma verwezen, als het om onze huid gaat. Deze oude ayurvedische teksten zijn soms wel 10.000 jaren oud. Een oeroude naam voor kurkuma was “Gauri. Dat betekent : Het geeft een prachtige huid. Of de oeroude kurkuma naam “Mangalya” betekent : Dit moet wel een geschenk van de Goden zijn. Nog ééntje ? “Yuvatri” is ook een oude naam voor kurkuma, en betekent : Omdat het je huid mooi maakt. Dus hier waren de vrouwen 10.00 jaren geleden al achter. Kurkuma is nog steeds de beste voeding voor onze huid.

Eigenlijk is het wel duidelijk, of we kurkuma nu uitwendig of inwendig gebruiken : Kurkuma is Skinfood. Het reinigt en voedt de huid, en helpt om de elasticiteit van de huid te behouden. Zodat de huid zijn jeugdige uiterlijk behoudt. Dit ‘schoonheids geheim’ wordt al vele eeuwen door heel veel vrouwen gebruikt.

Lees de rest van dit bericht

Wat is het verschil tussen de ‘THT’ en ‘TGT’ op voorverpakt voedsel ? De houdbaarheidsdatum !

Standaard

Hoe lang blijft voorverpakt eten goed ? En waar kun je dat aan zien ? Er was een item op de radio over de hoeveelheid eten, die per jaar weg gegooid wordt. Moet je alles direct weg gooien, of zit er nog wat speling in die data ? Kunnen we daar met zijn allen wat aan doen ? Ja, door te begrijpen wat je wél en wat je níet meer kunt eten. Er blijken namelijk 2 soorten informatie data te zijn. De THT en de TGT. De ene bevat totaal andere informatie over het voedselproduct, dat de andere. Hier vindt u een informatief artikel over de houdbaarheids datum van voedsel.

Hoe weet je wat je nog kunt bewaren en wat je niet kunt bewaren ? 

Een poosje sprak ik met een bevriend bedrijfsleider van de ATTENT markt. Ik zei dat het toch een gekke zaak was, dat men zoveel voorverpakt voedsel weg gooit. Vandaag is het nog prima, morgen moet het in de vuilnisbak. Even kijken ..’..over de datum ? en dan kwák, in de vuilnisbak..’.. En of hij wist wat je daaraan kunt doen. Zijn antwoord was dat je eerst goed moest kijken naar de 2 verschillende informatie data. Wat is het verschil tussen THT en TGT op voorverpakt voedsel ? Hoeveel gooien we eigenlijk per jaar weg ? (3)

Wat is voedselverspilling ? 

Koude-thee-voor-mooie-geraniums

Koude oude thee over ? Doe het bij je geraniums, ze worden groot, kleurrijk en erg mooi !

Dat is voedsel dat geschikt is om te eten en dat wordt weg gegooid omdat de houdbaarheids datum is verstreken. Of als het bedorven is. En dan onderscheiden ze 2 soorten, in weg gegooid voedsel.

  • Bij de ene soort gaat het om niet niet vermijdbare delen die je weg gooit. Zoals schillen, stronken, kaaskorstjes, eierschalen (TIP : eierdoppen moet altijd even platstampen en bij je planten doen), koffiedik, theeresten, botjes en graten van vis of vlees enzovoort.
  • Bij de andere soort gaat het om vermijdbare delen. Dit gaat over eetbare voeding die vermeld staat het onderstaande grafiekje.  Maar waar de datum van is verstreken. We gooien per jaar veel weg, in totaal 57 liter, waarvan 31 liter koffie, 13 liter melk en/of zuiveldrank, 4 liter dikke zuivel (yoghurt etc), 7 liter frisdrank en sappen en 3 liter sauzen.
  • TIP : Doe niet alleen de eierschalen bij je planten. Maar wist je dat schitterende grote geraniums met prachtige kleurrijke grote bloemen krijgt van koude thee ? Soms belt er iemand bij ons aan de deur, en vraagt hoe ik aan die enorme geraniums kom. Ik geef ze koude thee, dat was een tip van mijn schoonmoeder. Het werkt. Zo kun je veel ‘verspild voedsel’ goed hergebruiken. En van een pak melk en een citroen maak je de lekkerste kaas helemaal zelf, binnen een half uur. Beetje kerriepoeder erdoor,.. (5).

2 Verschillende informatie data ?

houdbaarheids-datum

En dit roggebroodje ? Die eten we ook nog wel, na 29-11-2019. We zullen het, na opening, goed verpakken. En daarna ? Even dóór eten.

Hoezo ? Nou, het blijkt dat er 2 verschillende systemen zijn, die veel mensen niet in de gaten hebben. Deze systemen zijn er om de consumptie geschiktheid van voedingsmiddelen aan te geven. En deze 2 blijken in de praktijk nogal eens tot misverstanden te leiden. Er wordt dan, onterecht, voedsel weggegooid, waarvan de ‘THT datum’ is verstreken. Maar wist je dat dit alléén geldt voor de ‘TGT datum’ ? En niet voor de ‘THT datum’ ?

A. Wat betekent de ‘TGT’ datum ?

TGT betekent Te Gebruiken Tot. Deze datum geeft aan dat dit de uiterste datum is, waarop je dit product kunt eten. Dus als er op je pak staat : “TGT” 10 aug 2019” betekent dat je het tot 10 aug ’19 kunt eten. Ná die datum is dit het product niet meer betrouwbaar. Dit staat vaak op bederfelijke producten. Zoals vlees, vis, kip en klant-en-klare maaltijden. En ook op voorgesneden pakken met groente en dergelijke. Na de TGT datum zijn er te veel onaangename bacteriën in het voedsel aanwezig.

Soms kun je dit bij groenten ook ruiken, als je het pakket groente opent maakt, bijvoorbeeld sla of doperwtjes, dat ruikt het een beetje zuur en ziet het er wat slijmerig uit. Eet dit niet op. Het is gewoon te oud. Ikzelf doe de doperwtjes of boerenkool etc. minimaal 2 dagen vóór de TGT datum afloopt in de diepvries. Gooi het niet wég, maar doe het bij het GFT (2)

B. Wat betekent de ‘THT’ datum ?

THT is iets anders. THT betekent Tenminste Houdbaar Tot. Dit heeft niets te maken met de veiligheid en betrouwbaarheid van een product, maar met de kwaliteit. Dus als er op een verpakking staat “THT 29-11-2019”, dan betekent dat NIET dat je het weg moet gooien ná die datum ! Maar dat de kwaliteit van dit product ná die datum achteruit kan gaan. Het is mogelijk dat het wat minder smaakt, maar je wordt er niet ziek van. Normalerwijze. Je kunt een product ná die THT datum best eten. Je vindt deze THT datum vaak op minder bederfelijke producten. Zoals blikjes groente, koekjes, pasta en rijst. En roggebrood. Ik eet soms nog wel van een pak droge macaroni die al een maand of 2 over de datum is. Dat gooi ik echt niet weg.

Weliswaar staat het ook op melk en eieren, deze producten zijn wel iets bederfelijker. Deze kun je ook wel eten of drinken ná de THT datum, maar niet te lang nadat de datum is verstreken.

Geldt dit voor alles en altijd ? 

Lees de rest van dit bericht

Hoe kan het eten van kurkuma de huid geel kleuren ? (Met een duidelijke antwoord)

Standaard

Kurkuma. De wortels hebben een helder oranje kleur.  In de wortels zit een stof, die voor de prachtige oranje-gele kleur zorgt. Dit heten de curcuminoïden. Kurkuma heeft veel Vitamine A in zich. Als de huid ietwat geel kleurt, komt dit van deze  BetaCaroteen omzetting, naar Vitamine A. Bij de gemalen kurkuma worden deze wortels eerst gekookt en daarna gedroogd. Vervolgens worden ze gemalen. En dan zie je de helder gele kleur verschijnen.  Maar deze geel kleurende stof zit in heel veel verse groenten, vers fruit en ook in kaas en boter, Hoe kan het dat je huid soms een beetje geel kleurt ? Wat is de oorzaak ? Waar komt dit vandaan ? Hier vindt u een artikel van degeneeskrachtigekeuken over dit ‘kleurrijke’ onderwerp.

Een ingezonden brief met een vraag over een gele kleur in de handen

We mochten  de volgende vraag ontvangen :

..”.. Goedemorgen, Mevrouw Tieneke. Mogen we u wat vragen ? Mijn vrouw gebruikt al sinds lange tijd kurkuma. Weliswaar niet van jullie, maar jullie weten er meer van als die andere aanbieder. Daarom stellen we de vraag aan jullie. Ze heeft nu ontdekt dat sommige lichtknopjes een beetje geel zijn verkleurd. En ze heeft deze verkleuring ook op haar vingers. Ze maakt zich hier wat zorgen over. Omdat ze niet weet hoe dat kan. Kunnen jullie antwoord op onze vraag geven ? Hoe het kan dat haar vingers en tenen wat geel verkleurd zijn ? Met vriendelijke groet van de Fam. De V…”..

Gele kleuring van de huid, door kurkuma gebruik ? 

verse-kurkuma-wortel-met-het-BetaCaroteen

Verse kurkuma wortel is bijzonder rijk aan het oranje BetaCaroteen, je kunt het zien aan de oranje kleur

Dank voor uw vraag en vertrouwen omtrent uw mail over het verkleuren van de handen. Ja, dit kan. Het gebeurt niet vaak, want de ene mens is gevoeliger dan een ander. Dit fenomeen heet “hypercarotenemie”. Ook wel “carotenoderma” geheten. En is niet gevaarlijk. Het gebeurt vaker, en voornamelijk bij kinderen. Hoe kan dit ? En wat is de oorzaak ?

Wat is hyper carotenemie ?

Misschien hebt u het wel eens gelezen, als je een erg lichte huid hebt, kun je bruiner worden door veel worteltjes te eten. Dit verkleurt je huid naar een meer geel-bruine kleur en beschermt tegen je tegen de zon.

Deze kleurstof zit soms ook in ‘bruin zonder zon’ middelen voor de huid. Het is een stof die zorgt voor een lichte kleuring van de huid.

Hoe kan het dan dat je huid geel kleurt ?

Hiervoor kunnen meerdere redenen zijn. We zijn eens voor u op zoek gegaan en hebben  3 duidelijke redenen gevonden. Het is in het geheel niet ernstig en verdwijnt vanzelf wel weer. Geen reden tot bezorgdheid.

 

Drie redenen voor een teveel aan BetaCaroteen in verse voeding en, eventueel, kurkuma gebruik.

Lees de rest van dit bericht

Vegetarische, suikerloze muffins om zelf te maken (Met veel recepten en ideeën)

Standaard

Muffins zijn lekker, maar vaak zit er veel suiker in. Het zijn dan kleine gebakjes geworden. Hartige muffins zijn eigenlijk nog veel lekkerder. Je kunt ervoor kiezen om deze geheel zelf suikerloos te maken. Met groenten, met fruit of andere ingrediënten. Wij zijn voor je aan de slag gegaan, en de resultaten waren uitstekend en lekker. Hier vind je een artikel over het zelf maken van hartige suikerloze muffins. Met heerlijke recepten toegevoegd.  

Over vegetarische muffins. 

Italiaanse-muffins

Italiaanse muffins met parmezaanse kaas erover

Een week of wat geleden zagen we, bij de kringloop, een gloednieuwe cupcake bakmachine voor 12  muffins. Daar hoeven geen plastic vormpjes in. Die hebben we voor u  meegenomen, en het leek ons wel leuk om dit eens te proberen. We hebben gekozen voor suikerloze,  hartige muffins.  We dachten dat we gewoon het vlees of vis weg konden laten, maar daarmee trek je het recept uit elkaar. En is het minder lekker. We zijn voor u aan de slag gegaan. We hebben veel plezier aan het bakken gehad, en ook aan het proeven en uitproberen.

Wat kun je het beste kopen voor deze muffins ?                                                   

  1. Muffin vormpjes of een cupcake bakmachine. (Neem géén aluminium muffin vormpjes, dat is niet gezond)
  2. Of een groot vormblik, om de kleine muffins in te zetten.
  3. Zelfrijzend bakmeel,  het liefst biologische.
  4. Bakpoeder.
  5. Ingrediënten, voor muffins die je lekker zou kunnen vinden.

Hoe begin je met muffins bakken ?

We hebben het snel en simpel gehouden. Je kunt het beste ermee beginnen om eerst zelf een ‘basis mengsel’ te maken. Leg van tevoren even de volgende dingen klaar. 1 Grote kom, 1 garde (of mixer met beslag haken) 2 eetlepels, 1 houten prikker en een rooster voor het afkoelen.

Basis mengsel voor 12 hartige muffins. 

Lees de rest van dit bericht

Kurkuma, Bangladesh en Lood chromaat, wat is er aan de hand ?

Standaard

Er stond een week geleden een artikel in de NRC. Over kurkuma uit Bangladesh, waar lood chromaat in zou zitten.  Dit artikel, in de NRC, suggereerde dat er óók in Nederland vervuilde kurkuma poeder verkocht zou zijn. Echter de bron was een oud artikel van de “NCBI” uit 2014. Er ontstond paniek, en men was angstig. Terwijl er niets aan de hand was. Toen de storm wat geluwd was, verscheen er ook nog een kleine correctie.  Hier vind je een goed artikel, van degeneeskrachtigekeuken, over wat er aan de hand is met kurkuma en lood uit Bangladesh en een storm in een glas water. 

NRC artikel over het kurkuma poeder :

Mooie-pure-zuivere-kurkuma-poeder

Mooie en puur zuivere kurkuma poeder

..”..Correctie NRC : In een vorige versie van het artikel stond dat supermarkten wel tests uitvoeren maar geen meldplicht hebben. Dat is onjuist. Als er een voedselveiligheidsprobleem is moet er gemeld worden…”..

Jullie hebben het misschien wel gelezen. …”..Er wordt géén kurkuma uit Bangladesh naar Nederland geïmporteerd (1)…”.. Stond er vorige week in het NRC te lezen. De rest van het verhaal ging over Bangladesh, en niet over Nederland. Naar mijn persoonlijke mening, heet dat wel een beetje ‘nep nieuws’ . Want er was niets aan de hand in Nederland.

Nou is iedereen verontrust. Waarom ?

Ook bij de kurkumaspecialist stond de telefoon roodgloeiend, en vraagt men waar onze kurkuma poeder vandaan komt. Want dáár gaat het over. Over de losse kurkuma poeder. In Bangladesh ligt slechte kurkuma poeder op de markt, dit wordt NIET naar Nederland verstuurd, en in Nederland zijn de mensen verontrust. Dat het hier in capsules verkocht wordt. Maar dat stond er niet in de krant, daar stond dat het NIET in Nederland was verkocht. De bron was een artikel uit de NCBI van 24 augustus 2014 (2).

Komt er wel kurkuma uit Bangladesh ?

Nee, dat lijkt mij niet waarschijnlijk, want dat gaat niet ‘zomaar’. Behalve als er mensen zelf een paar kilo, in hun eigen bagage, meesmokkelen. En zelf verkopen, maar dit is ook niet waarschijnlijk.

Wij zelf, als kurkuma specialist,  importeren niets uit Bangladesh ! Ook niet uit China, niet uit Peru en ook geen kurkuma uit Indonesië.

Is daar dan een reden voor ?

Ja, de Nederlandse douane, die heeft, gelukkig, haar eigen beschermende en duidelijke regels. Prima, dat moet zo ! Je kunt wel van álles opsturen. Als de papieren niet kloppen, laat de Nederlandse douane een zending niet inklaren. Het product wordt dan vernietigd of retour gestuurd. Geen zending en geen geld terug. En einde verhaal. Dat moet je in Nederland ook niet te vaak proberen.Want het is niet zo dat je ‘ergens in de wereld’ zomaar kurkuma kunt bestellen, en dan sturen ze dat dan naar je huis.

Er is een lang traject, wat daarbij hoort .

Lees de rest van dit bericht

Waarom is groente eigenlijk gezond ? Omdat het een beetje giftig is !

Standaard

Waarom is groente eigenlijk gezond ? We weten wel dat het eten van groente erg gezond is, maar waarom is dit zo. Wat doen deze stoffen in ons lichaam. Waarom is broccoli gezonder dan boontjes ? Waarom zijn tomaten en broccoli gezond voor ons lichamelijke systeem. Kun jezelf gezond eten na ziekte ? Is er een relatie tussen gezondheid en ziekte ? Natuurlijk is het zo dat geen enkel voedingsmiddel alle voedingsstoffen bevat die we nodig hebben. Hoewel sommige groenten meer bevatten dan andere. En groenten méér gezonde stoffen, zoals vitaminen en mineralen,  bevatten dan vlees of vis. Het geheim van goede voeding bestaat uit een afwisselend pakket. Om op deze vragen antwoord te vinden vind je hier een goed informatief artikel.

Groente had vroeger een andere functie in ons voedings patroon

Waarom-zijn-groenten-gezond

Waarom zijn groenten eigenlijk gezond ?

Verse groenten en fruit zijn tegenwoordig, door de industrialisatie van ons voedsel, twaalf maanden per jaar te koop. Als het seizoen op de ene plaats is afgelopen, worden ze vanuit een andere plaats op de wereld geïmporteerd. Vroeger, vóór het jaar 1900, bestond deze luxe niet. Het ‘in het wild’ groeiende fruit of groenten waren zo rijk aan voedingsstoffen, dat ze zowel voedsel alsook medicijn waren (1). En zo werden ze ook beschouwd. Men droogde veel groenten en bewaarde het als een medicinale plant.

Vroeger had groente een andere plaats in ons voedingspatroon, er zaten ook veel meer medicinale stoffen in. Dit medicinale effect is, met het industriële telen van groente grotendeels verdwenen. Niemand zou nu nog, vanwege medicinale effecten, groenten gaan drogen en opslaan.

Als voorbeeld kun je eens naar “melganzenvoet” kijken. Een groente, nu totaal onbekend, waarvan de bladeren vroeger werden gegeten. In de hele wereld werd deze soort groente gegeten. Gestoomd, rauw, in vet gebakken, gedroogd in de soep of bij vlees. De plant werd gebruikt als voedsel, maar ook als medicijn. Tegen maagpijn, tegen een tekort aan Vitamine C, ze gebruikten de gestampte bladeren-pasta tegen brandwonden en hadden kennis van de natuur en haar eetbare rijkdommen. Het heeft hele kleine zaadjes, en de gecultiveerde zaadjes van deze ‘melganzenvoet’ heet nu quinoa.

Waarom is groente eigenlijk gezond ? Omdat het een beetje giftig is !

Toen kwam bij mij de vraag : Waaróm zijn groenten eigenlijk gezond ? Een paar weken geleden stond er een kritisch artikel over gezond eten, in een tijdschrift met als onderwerp : Kun je jezelf gezond eten bij ziekte ? Het antwoord was onduidelijk. Maar dat je jezelf gezond zou kunnen eten na ziekte werd betwijfeld. Mijn stelling is dat het lichaam bestaat uit iedere hap die je ooit in je leven hebt gegeten. Waarom zou je je niet gezond kunnen eten na ziekte ? En vóór ziekte dan ? Gezond zijn en blijven ? Gezond eten is de kern van het geheel.

Het eerste boek wat mij antwoord gaf, op deze vraag ‘waaróm is groente gezond’ was “De Voedselzandloper” van Dr. K. Verburgh.  ‘Groente is in essentie niet gezond’ was de stelling van Dr. K. Verburgh.  Als er namelijk één ding is dat een groente haat, dan is het opgegeten worden. Daarom hebben groenten zichzelf volgepropt met allerlei toxines, om zich te kunnen beschermen tegen al te vraatzuchtige zoogdieren, insecten en vogels. Dus eigenlijk is groente een beetje giftig, maar dit gif activeert onze verdedigings linies.

De meeste groenten bevatten te weinig van deze giffen om óns ziek te maken, maar ze bevatten ze wel. En nou zijn het dus net deze gifstoffen die zo gezond zijn. Waarom ? Ze activeren de verdedigingslinies van onze eigen cellen. Zodat onze cellen beter bestand zijn tegen nog gevaarlijker gifstoffen, die aangemaakt worden door ons eigen stofwisselingssysteem. En in de ene soort groente zitten méér van deze stoffen, dan in een andere soort. In broccoli zitten veel meer stoffen, die onze verdedigings linie prikkelen, dan in, bijvoorbeeld,  boontjes.

Lees de rest van dit bericht

Curcumine en goede voeding tegen osteoporose

Standaard

Melk en yoghurt blijken niet zo gezond voor ons botweefsel, niet zo gezond als we denken. Maar sommige soorten kaas, daarentegen, weer wel. Waar haal je eigenlijk het meeste calcium vandaan?  En fosfor, calcium en Vitamine D en K ? In groente bevinden zich grote hoeveelheden calcium. Vooral uit groente en noten zijn hierbij de beste keuze. Wist u dat 250 gram natuurlijke boerenkool 450 mcg aan makkelijk opneembare calcium bevat ?  Melk en yoghurt worden vooral door de industrie de hemel in geprezen. Ons bot is levend weefsel. En heeft dus ook behoefte aan goede voedingsstoffen. Maar er zijn ook slechte voedingsstoffen voor ons bot weefsel, wat het bot weefsel afbreekt.  Hier vind je een boeiend en duidelijk artikel omtrent dit onderwerp.

Wat kunt u zelf doen om uw botten tot op hoge leeftijd gezond te houden ?

curcumine-en-osteoporose

Curcumine en goede voeding tegen osteoporose

Eigenlijk kun je heel veel zelf doen, omdat ons botweefsel een ‘levend’ weefsel is. Alles wat je eet en/of drinkt heeft dus invloed op onze botten. Maar wat is goede en wat is slechte voeding voor ons botweefsel.  Dr. Shinya zegt, in één van zijn boeken, ..”..dat hij de eerste persoon nog moet ontmoeten die dagelijks yoghurt eet en nog altijd gezonde darmen heeft..”.. . Maar als u de tv aan zet, dan prijzen allerlei vriendelijke reclame items yoghurt (met probiotica) aan als halve geneesmiddelen voor de darmen. Klopt dit wel ?

Dr. K. Verburgh heeft er vele bladzijden over geschreven. Dit vind ik zeer interessant om te lezen. Hij stelt dat mensen helemaal niet door de natuur gemaakt om melk en (drink)yoghurt te verteren. Ook al kunnen ze wel tegen lactose. Hij stelt ook dat zuivelproducten de kans kunnen verhogen op *Parkinson *Osteoporose *Prostaatkanker  en * Ovariumkanker en ongezonde darmen.

Wat is goede voeding tegen osteoporose en/of botafbraak ?

  • De mineralen zink, koper, mangaan, borium en molybdeen zijn belangrijke elementen voor het behoud van gezond botweefsel. Deze komen voor in kurkuma. Ook sporenelementen zijn essentieel voor de bot opbouw. Walnoten, pecannoten, roggebrood en sesamzaad heeft dit in ruime mate. Oesters en cashewnoten ook.
  • Drink veel water, en de opname van voedingsstoffen, via de maag, verbeteren door de extra spijsverterings enzymen. Elke dag een heel klein beetje ‘baking soda’ in een glas water kan ook goed tegen de verzuring in het lichaam werken.
  • Melk en yoghurt zijn niet zo goed voor ons botweefsel, maar sommige soorten kaas bevatten weer dan wel wél veel calcium. Zoals brie en 45+ camembert. Ook feta,  jonge én oude 48+ kaas en mozzarella. Maar er is één voedingsmiddel wat hier de kroon spant, dat is sesam zaad. Dit bevat 780 mg per 100 gram aan calcium. Broodje met tahin (=sesampasta) ?

Lees de rest van dit bericht