Ik ben te dun (met 10 praktische tips om áán te komen)

Standaard

Heel veel mensen willen graag wat afvallen, we zijn gewoon te dik met elkaar. Maar kun je ook iets doen als je te dun bent ?  In de ayurveda heet dat een ‘vata’ type. Lang en dun.  Er zijn 3 types, vata, kapha, pitta. Als we vandaag de dag bij de onze over- en bet-overgrootouders zouden kunnen gaan kijken, dan valt op dat deze mensen meestal gespierd zijn en geen echte gewichtsproblemen kenden. Het leven was harder en het eten was anders. Hier vind je een informatief artikel over dun zijn en dikker worden.

Help, ik ben te dun! 

twiggy-was-lang-en-dun

Hét fotomodel uit de jaren 70, Twiggy, was lang en dun. Het kwam opeens in de mode

Hier zit iemand achter haar computer die weet wat het is om veel te dun te zijn. Al vanaf kind zijnde was ik een klein mager meisje. Zelfs op mijn 18e woog ik maar 48 kilo. En was 176 cm lang. Net als Twiggy. Ik deed er alles aan om dikker te worden, maar dat lukte niet echt.  Ik dronk zelfs stiekem pure slagroom. En at scheppen vol met witte suiker uit de suikerpot. In mijn Brinta zaten 15 scheppen suiker, de lepel kon er rechtop in staan.

En de huis arts zei tegen mijn moeder dat ik bruine bonen met spek en verse prei moest eten. Al vanaf mijn kind zijn was ik een “sliert”, zoals ze dat hier in Groningen noemen.

Een arts, in de ayurveda,  zou dit waarschijnlijk nú een ‘vata’-type noemen. Lang en dun, vaak met dun haar en een gevoelige huid. Bij de antroposofen zou men praten over een ‘melancholicus’, een lang en dun figuur met een wat melancholieke inslag qua karakter.

Nu zijn we vele tientallen jaren verder, dik ben ik nog steeds niet. Maar dat hele dunne heb ik toch wég kunnen eten. Ja, ik weet wat het is om veel te dun te zijn. Mijn vader noemde me vroeger ‘mug’. Vanwege mijn enorm lange dunne benen en armen. En zei dat ik niet in de buurt van de brievenbus mocht komen, als het buiten waaide. Dan waaide ik weg.

Misschien herinneren de wat oudere mensen onder ons zich nog het fotomodel “Twiggy”. Nou, dát was nou een écht vata-type. Nu laten de fotomodellen zich half verhongeren voor het ideale schoonheidsmodel, lang en dun. Twiggy was het van nature.

Wat at men vroeger eigenlijk ? 

Men at met het ritme van de natuur, en wat de natuur op het tijdstip van het jaar gaf. Geen spinazie in de winter en geen zuurkool in de zomer. En men at altijd onbewerkt voedsel, want bewerkt voedsel bestond er nauwelijks.  De supermarkt van vroeger kende zoiets niet. Dus men at puur natuur. Aardbeien in januari ? Ja, dat kon als je ze geweckt had. Maar vers dat ging niet, want ze waren er niet. Men at wat er in hun omgeving te vinden is, aan natuurlijke vruchten en zaden.  Men at veel plantaardig voedsel, aangevuld af en toe wat dierlijks. Iedere dag vlees eten, dat deed zelfs de slager niet.

Mijn grootouders van moeders kant hadden een slagerij, maar daar kwam ook niet elke dag vlees op tafel. Ongeveer 10 kinderen ? Allemaal vlees ? Dat was veel te duur.

Nu eten men veel kant en klaar voedsel, waar weinig voedings stoffen in zitten. Wist je dat alles wat geraffineerd is heeft een enorm verlies aan gezonde stoffen heeft ? Zo kunnen we eten zonder echte gezonde voeding binnen te krijgen. Het voorstel is dus om zo vers, natuurlijk en gezond mogelijk te eten.

Hoe word ik dikker ?

Waaróm ben je te dun ? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Je voeding, stress, teveel kracht training en zo zijn er meerdere oorzaken te noemen. Een van de meest waarschijnlijk reden is dat je tot een bepaald ‘body type’ behoort. In de ayurveda worden grofweg 3 types onderscheiden ;

ayurvedische-bodytypes-vata

  • Vata type’s zijn lang en dun. Vata staat voor wind. Je kunt aankomen, maar dan moet je precies volgens jouw type gaan eten. En met de jaren kom je zo-wie-zo wel een paar kilo aan.
  • Pitta type’s zijn de tussenmaat. Niet te lang of te dun, niet te kort of te dik. Gewóón gewoon. Het staat voor vuur.
  • Kapha type’s zijn de stevigerds onder ons, kapha is niet dik, maar stevig qua bouw en postuur. Het staat voor aarde.

Hier komen een paar tips om een paar kilo aan te komen.

1.Eet de juiste koolhydraten

Ons dieet is voornamelijk gebaseerd op tarwe. Tarwe is eigenlijk gewoon zetmeel, een  suiker. Dit soort suiker is voeding voor de verkeerde darmbacteriën. Tarwe is voeding voor de schimmel Candida. Eenmaal een Candida-infectie en de opname van gezonde voedings stoffen wordt gehinderd door een verstoring van de darm bacteriën.

Koolhydraten zijn heel belangrijk, ook al staan ze in een negatief daglicht. Eet als je ondergewicht hebt van de totale inname minstens 40% koolhydraten. Goede bronnen van koolhydraten zijn glutenvrije granen, bonen, linzen, aardappels, zoete bataat, pastinaak, worteltjes, bieten. Dus ook suikerrijke groenten.

2. Kies ook meer voor glutenvrij

Veel mensen hebben een glutenallergie of –intolerantie, zonder dat ze het weten. Hierbij speelt vaak dat de kwaliteit van darm minder wordt, met als gevolg dat gezonde voedingsstoffen minder makkelijk in ons lichaam terecht komen.

Tarwe heeft een hoog percentage van deze gluten. Kies daarom liever voor oude granen zoals spelt, of nog beter: voor glutenvrije granen. Glutenvrije granen zijn: rijst, quinoa, gierst, mais, teff, boekweit, amaranth en vaak ook haver.

3. Kijk naar de juiste zuren balans

We eten heel veel bewerkte plantaardige vetten die rijk zijn aan omega 6. Het probleem is dat deze vetten juist ontstekingen in het lichaam, en dus ook in de darmen, kunnen veroorzaken. Het beste is om zo weinig mogelijk omega 6-rijke voeding te eten. Dus liever geen zonnebloemolie of margarine.

Het is beter om meer omega 3-rijk te eten zoals chiazaad, walnoten of vette vissen (haring, makreel, wilde zalm). De darm kan zo kalmeren en zal beter in staat zijn voedingsstoffen stoffen op te nemen.

4. Zorg voor zo min mogelijk stress

Dun-en-lang

Tieneke op vakantie in Frankrijk. Jaren geleden. Maatje 34 ! Dun, lang en aan het wassen.

Elk mens reageert anders op stress. De een komt aan, de ander valt erdoor af. Ikzelf hou per direct op met eten bij grote stress. Ik lust niets meer en val enorm af. Maar niet op een gezonde manier. Door stress zal je lichaam de spijsvertering zoveel mogelijk platleggen, waardoor je voedsel minder goed verteerd wordt.

De aanmaak van maagzuur, enzymen en “hongerhormonen” zal drastisch afnemen. Door meer “leptine” ga je minder “ghreline” aanmaken. ‘Leptine’ zorgt dat je géén trek krijgt,  en ‘ghreline’ zorgt er juist voor dat je wél trek krijgt.

Als je stress hebt staat dit proces stil. Je hebt dus minder trek. Minder maagzuur en enzymen zorgt ervoor dat je eten minder goed verteerd wordt en dat je darmfunctie terugloopt. Dit gebeurt enerzijds doordat er minder voedingsstoffen opgenomen worden, maar anderzijds ook doordat je voeding minder wordt afgebroken.

Stress brengt je lichaam in de overleving stand. De energie gaat naar de spieren, niet naar de spijsvertering. Stress kan ook zorgen dat je hormonaal in een staat van energieopwekking komt, waardoor je je reserves gaat aanspreken en daardoor nog dunner wordt.

 

5. Handen af van koffie, thee of chocolade

Koffie, zwarte thee en chocolade onderdrukken de eetlust en zorgen voor de stressreactie in je lichaam. Behalve kruidenthee of specerijen thee. Die kun je gerust drinken, Waarom stress slecht is hebben we al besproken. De bovenstaande middelen zorgen ervoor dat je minder “ghreline” aanmaakt, maar meer “leptine”en “peptide YY”.

Peptide YY is een verzadigingshormoon in de darmen. Zelfs cafeïnevrije koffie zorgt ervoor dat je jezelf vól voelt, en geen zin aan eten hebt.  We kunnen dus maar beter afblijven van deze stimulerende middelen als we willen áánkomen. Want dit zorgt voor minder zin in eten.

6. Gezonde calorieën zorgen voor meer energie

Elk pondje gaat door het mondje. Het is dus wel een goed idee om voldoende calorieën in te nemen. Het beste kan dat door gezonde vetten te eten. Gezonde vetten zijn roomboter, palmolie, ghee, kokosolie en olijfolie. Het advies aan mannen is per dag minstens 2500 kcal binnen te krijgen en voor vrouwen 2000. Als je spijsvertering erg snel is, dan mag je gerust wat meer eten.

Simpelweg 500 kcal per dag meer eten kan leiden tot een pond gewichtstoename in een week tijd. Zorg wel dat de calorieën die je eet van gezonde bronnen afkomstig zijn: puur, eerlijk, onbewerkt en vers.

7. Ga wél sporten, maar doe géén cardio

Door te gaan sporten zal jouw spiervolume toenemen. Hierdoor verbrand je weliswaar vet, maar spieren wegen nu eenmaal veel meer dan vet. Spierweefsel weegt drie keer meer dan vet. Door matige te sporten zal je gewicht positief worden beïnvloed.

Cardio ? Hardlopen, wielrennen of andere uithoudings sporten worden sterk afgeraden. Omdat je te maken krijgt met een zeer hoog calorieverbruik, en ook met de extra aanmaak van stresshormonen. Stress wil je nu juist niet hebben, want bij stress neemt de eetlust af. Dit zijn geen sporten voor mensen die te dun zijn.

8. Sla géén ontbijt over

Veel mensen slaan hun ontbijt over. Dat alleen al scheelt gauw zo’n 400 à 600 kcal per dag. Dat kun je niet missen als je te dun bent. Een ontbijt dat rijk is aan gezonde eiwitten kan ertoe bijdragen je gezonde gewicht te verkrijgen.

Neem rustig een gebakken eitje, je hoeft je niet zo druk te maken over een teveel aan calorieën. Als het maar gezonde calorieën zijn, en geen zakken vol met chips en gebakjes.

9. Eet 3 normale maaltijden over de dag verspreid, en tussendoor een gezonde snack.

Blijf niet telkens dóór snacken, want je darmen hebben ook even rust nodig. In rust kan je darmflora zichzelf weer op orde brengen. Bovendien is het ook heel slecht om jezelf te overeten. Je maag en spijsverteringsstel krijgt teveel voor haar kiezen.

Als je drie grotere maaltijden aanhoudt, met telkens een tussendoortje, kun je ook je gewicht laten toenemen. Ik ben er een voorstander van om je lichaam rust te geven en niet te vaak te eten over de dag.

10. Slaap voldoende

kruidenthee-zelf-gezet

Zelfgemaakte thee van 1/4 verse sinaasappel, 2 verse halve gekneusde limoengras stengels en een flinke duim verse gember stukjes. Een tractatie ’s avonds, vóór het slapen gaan.

Ga op tijd naar bed, zodat je de 8 uren vol kunt slapen. Tijdens onze slaap herstelt ons lichaam zich weer. Dit herstelproces zorgt ervoor dat weefsels worden aangemaakt en vernieuwd. Zo ook de darmen, die alle voedingsstoffen voor de opbouw moeten opnemen. Slaap vermindert de stress, waardoor we fysiologisch meer in de stemming komen om te eten.

We kunnen ook wel uit emotie gaan eten, maar zolang we gestrest blijven zal ons lichaam de voedingsstoffen slecht kunnen verteren. Wandelen en leuke dingen doen zijn ook goede manieren om van stress af te komen.

En als jij er ééntje bent die niet kan slapen van de koude voeten ? Leg gewoon een dubbele warme wollen deken óp de matras, ónder je laken. Zo’n ding koop je al voor ca 30 €, lekker warm en dubbeldik. Daar heb je het hele jaar plezier van, en heerlijk warme voeten en benen. Daar kan geen elektrische deken tegenop.

Wil je dikker worden ?

Hier komen een paar ideeën om gezond en lekker te eten. En waar je wat dikker van kunt worden.

Eet regelmatig vis, zoals zalm, garnalen, haring en andere gezonde vissoorten. Ook notenpasta’s zoals, tahin, pindakaas, amandelpasta helpen je om aan te komen. Eieren, gebakken of gekookt. Roomboter en olijfolie. Noten en zaden zoals pompoenzaad, zonnebloem zaad, chiazaad etc. Maar ook haver, aardappelen en rijst maken je dikker.

Gedroogd fruit is goed vanwege de suikers. Bananen zijn hier rijk aan. En regelmatig kaas eten is goed voor een paar pondjes extra, evenals vlees eten.

Ten slotte 

Natuurlijk kan een te laag gewicht ook een lichamelijke oorzaak hebben, dat zou je eens aan je huisarts kunnen vragen. Als dat niet zo is, zou je ook een ayurvedisch arts kunnen vragen naar een speciaal voor jou opgesteld dieet. Waar je van aankomt. Eventueel hebben we wel een goed adres voor je, waar je een ayurvedisch arts kunt vinden. Omdat deze arts óók een universitair opgeleid westers arts is, kun je misschien bij je verzekering een consult vergoed krijgen. Dat ligt aan jouw verzekering.

Met een hartelijke groet van Tieneke.

Zoek je de beste zuivere curcumine c3 ‘superieur’ en/of kurkuma longa ? Ik, persoonlijk, beveel je dekurkumaspecialist aan. Een webshop met brede specialistische kennis en knowhow van veelzijdige hoogwaardige ayurvedische producten.  Je vindt het bij dekurkumaspecialist, dé ambassadeur voor kurkuma en curcumine.  De beste kwaliteit voor de laagste prijs. 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.