HAARUITVAL EN VOEDING.

Standaard

Het uitvallen van de hoofdharen kan voor veel mensen een onaangenaam probleem zijn. Het ergste is dat je niet weet waar de oorzaak ligt. Zodat een dergelijk probleem ook haast niet onder controle te krijgen is. Het is wel zo dat de ene persoon veel dikker en meer haren heeft dan een ander. En ook is het normaal dat, als men ouder wordt, de haren dunner worden en gemakkelijker uitvallen. Kun je hier iets tegen doen ? En wat is goede voeding tegen haaruitval ? Hier vindt u een goed gedocumenteerd artikel over de relatie tussen haaruitval en voeding . 

 

mooi1golvenvankleurOp onze laatste Pancha Karma kuur vroeg mijn man, voor de grap, of ze hem weer zijn haren konden teruggeven. De masseuse heeft hem elke dag een warme hoofdhuid massage met olie gegeven. En al na een week of 2 zag je duidelijk de eerste haren terugkomen…  “..Hoe hou ik dit zo”.., vroeg hij haar. “Verhuizen naar een warm land.. ” zei ze.  Maar dat kwam er dus niet van.

Ik ben eens  in de grote stapel Ayurvedische boeken en artikelen gedoken, en heb veel artikelen over haaruitval gevonden, In het Engels, Duits en Nederlands, eerst vertaald, en vervolgens dit artikel samengesteld.  Veel Ayurvedische artsen hebben goede informatie tegen haaruitval. Dit is wat ik vond.

CITAAT:

..”.. Haaruitval is een subtiele metabolische stoornis, oftewel een compleet samenspel van alle processen in je lichaam. Wat kunnen de oorzaken zijn van haaruitval ?…”..

1. Een schimmelinfectie in de hoofdhuid.                                                                                                                                                     haarblog haaruitval

2. Een verstoring in het hormonaal evenwicht.

3. Kalk- , magnesium of zinkgebrek.

4. Erfelijke factoren.

5.  Ziekte

6. Slechte voeding.

Volgens ayurvedische inzichten heeft haaruitval op jonge leeftijd vaak te maken met je lichaamstype en het evenwicht tussen de dosha’s. Pitta-types, en mensen met een overmatig PITTA, zullen vroeger in hun leven hun haren verliezen. Of merken dat het haar dun wordt. Eerder dan KAPHA of VATA types. Overmatige warmte, of pitta,  in de aan de haarwortel gelegen vetklier of folliculitis ( ontsteking aan de haarzakjes) kan ook haaruitval veroorzaken. Het herbalanceren van PITTA is een goede zaak  voor je haarwortels. Ik geef straks daarvoor een paar tips.

Wat kan men doen tegen haaruitval ?                                                                                                                        

A. Aloë Vera :  Drink, om PITTA te verminderen en de gezondheid van je haren te behouden aloë-vera sap. ( 1/3 e kop) . Of neem 3 maanden lang elke dag 3x daags 1 eetlepel aloë-vera gel met een snufje komijn erdoor.

B. Oliemassage : Een andere doeltreffende manier om PITTA te verzachten is om, voor het slapengaan, je hoofdhuid en je voetzolen in te smeren met een beetje kokosolie of zeer zuivere olijfolie. Niet je haren, je hoofdhuid ! Trek een paar oude sokken aan, en doe iets over je kussen. Een handdoek bijvoorbeeld.  Tegen olie op je hoofdkussen.

C. Masseer de hoofdhuid : ’s Avonds, voor het slapengaan, je hoofdhuid ( dus niet je haren !) met bhringharaj-olie  inwrijven kan helpen bij haaruitval.  Niet alleen de eigenschappen van deze olie, maar ook de massage zelf zal de doorbloeding van de haarwortels zodanig verbeteren, zodat zij voor meer voedingsstoffen , die de haargroei bevorderen, bereikbaar zal zijn.

D. Vitamine E Olie : Het haar met vitamine E olie masseren, dus haren EN hoofdhuid, kan ook duidelijk doeltreffend zijn om haaruitval te verminderen of te voorkomen.

E.  Sesamzaad : Eet elke ochtend een handjevol witte sesamzaadjes op.  Zo krijg je ongeveer 1200 mg calcium en magnesium binnen. Deze kleine minizaadjes vormen een goede voedingsbron voor haren en haarwortels.

D. Extra mineralen : Je kunt de conditie van je haren ook sterk verbeteren door wat extra mineralen te nemen, zodat je er zeker van bent dat je voldoende zink, calcium en magnesium binnenkrijgt. Je kunt ook voor een tablet kiezen dat ongeveer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mineralendosis bevat.

*  CALCIUM  1200 mg.

* MAGNESIUM 600 mg.

* ZINK 60 mg.

E.  Massage van de nek : Stress, een stijve nek en een door een ongeluk veroorzaakte whiplash kunnen ook tot haaruitval bijdragen. Masseer de nekspieren, voor ontspanning. En hou de nek en schouders warm.  Voor pijnverlichting, wat weer veel stress oplevert, kun je er ook voor kiezen om een wollen hoofdkussenovertrek over je hoofdkussen te doen. Erg veel zweten op een kussen, kan door het vocht tot een vochtig kussen leiden. Wat nekproblemen kan veroorzaken.   Het vele zweten op een kussen kan ook tot kleine ontstekingen van de haarwortels leiden. PS: Voor mensen met een whiplash; dit vermindert de pijn aanzienlijk. Het is namelijk temperatuur regulerend.

F. Voeding :  Wat is goede voeding voor je haren ? Gezond haar hangt af van een voedzaam dieet af. Zuivelproducten met calcium zoals kaas, melk en yoghurt zijn goed voor de haren. Wel is het voorwaarde dat je ze goed verteert. Let dus op de voedselcombinaties. Bij het aanmelden voor deze BLOG krijgt U een Eboek over dit onderwerp gratis.

 PITTA herbalancerende voeding voor mooie haren . 

Er zijn , volgens de Ayurveda, 3 zgn   DOSHA’S   te onderscheiden.  Pitta, Kapha en Vata.  Je kunt het in de meeste gevallen zien aan je lichaamsbouw.

En verder zou het goed zijn om globaal je constitutie type te weten.  constitutie-type ayurveda . Dit kun je zelf uitprinten, invullen en je hebt een globaal beeld van je constitutie. ( Een werkelijk volledige vragen lijst heeft wel 100 tot 150 vragen. dat is iets te veel, en kun je eigenlijk beter aan een ayurvedisch arts overlaten.)  Maar hier heb je een idee.

Vandaag was ik even bij de Albert Heijn , en zag een jonge dame van hooguit 25 jaren, lang, dun,  slank. Duidelijk een vata-type, ze had ook  dun blond haar.  Aan haar huid was al de ernstige droogte te zien. Vooral in haar gezicht, onder haar ogen.

Wat kun je doen ? Ze had dunne blonde haren, als zij lange tijd verkeerde voeding zou eten, zouden haar haren langzaam uitvallen. Maar als je zelf een pitta – type bent, en verkeerd eet, krijg je hetzelfde probleem.  Voor mooie haren zou je een PITTA- herbalancerende voeding kunnen nemen,

                             .                 VATA - PITTA - KAPHA - lichaamsbouw en type.
                      VATA –           .       PITTA-               .     KAPHA                ( lichaamsbouw en type)
  • vata huid: droog, koud, ruw, dun  ( snel rimpels, droog)  ( vata wordt ook wel getypeerd als ‘wind’ )
  • pitta huid: gemengd, warm, zacht, roodachtig, sproetig  (snel ontstekingen, puisten) (pitta-type is ‘vuur’)
  • kapha huid: olieachtig, koel, grote porien, glad, dik (grove poriën, wit ) (kapha-type is ‘aarde’)

Algemeen PITTA herstellende voeding. 

Om  PITTA te herbalanceren zijn de smaken zoet, bitter en wrang van belang in het dieet. Een PITTA dient de  pitta-verhogende smaken zuur, zout en scherp zoveel mogelijk te vermijden. PITTA heeft doorgaans een heel goede spijsvertering, maar moet voorzichtig zijn met “oververhitting”, vandaar dat je niet te heet en te gekruid moet eten.

Wat is goede voeding voor een PITTA persoon.

GOED VOOR JE HAREN.

GOED VOOR JE HAREN.

A. FRUIT : Over het algemeen goed, De meeste vruchten zijn verkoelend, rustgevend en ze verlichten de dorst. Vruchtensappen worden aanbevolen, maar dan liever zoet dan zuur.

AANBEVOLEN: appels, mango, dadels, druiven, frambozen, granaatappels, kiwifruit, mango, meloen, peren, pruimen, rozijnen, zoete sinaasappels, vijgen. 

AFGERADEN: Aardbeien, abrikozen, bananen, citroenen, grapefuit, kersen, limoenen, papaja’s, perziken.

.

goed tegen haaruitval,..

GOED TEGEN HAARUITVAL,..

B. GROENTEN:  Over het algemeen goed,

AANBEVOLEN:  Aardappelen,  alfalfa, broccoli, asperges, bloemkool, boerenkool, kiemen, courgette, erwten, komkommer, verse koriander, selderij, spruitjes, groene en witte en rode kool, koolraap , mais , okra, paddenstoelen, paprika, pastinaak, peterselie, pompoen, prei, rauwkost, sperziebonen, sla, zwarte olijven.

AFGERADEN: Zoete aardappel, aubergine, avocado, bieten, chilipepers, groene olijven, koolrabi, meiraap, raapstelen, rabarber radijs, snijbiet , spinazie, tomaten, gekookte uien, rauwe uien, venkel, waterkers, wortelen, zeewier. 

.

GRANEN,,,

GRANEN,,,

C. GRANEN :  Over het algemeen goed. De meeste granen geven kracht. Volkorenbrood en volkoren pasta’s zijn goed.

AANBEVOLEN : Basmatirijst, couscous, cruesli, gerst, haver, gierst, bruine rijst, zilvervliesrijst, seitan, spelt, tarwe.

AFGERADEN: Amaranth, boekweit, maïs, quinoa, witte rijst, rogge,

.

BONEN .

BONEN .

D. BONEN : Veelal goed.

AANBEVOLEN : Adukibonen, bruine en witte en zwarte bonen, kapucijners, kikkererwten, limabonen, mungbonen, sojabonen, spliterwten, tahoe, tempeh, tofubonen.

AFGERADEN: Linzen.

.

.

NIET ZO GOED VOOR JE HAREN,..

NIET ZO GOED VOOR JE HAREN,..

E. NOTEN EN ZADEN : Over het algemeen NIET aanbevolen. De meeste noten zijn olie-achtig, warm en zwaar en verhogen dus PITTA. . 

AANBEVOLEN : Kokosnoot, lijnzaad, ongezouten popcorn, zonnebloempitten.

AFGERADEN : Amandelen, cashewnoten, hazelnoten, kastanjes, macadamia-noten, paranoten, pecannoten, pinda’s , pistachenoten, pijnboompitten, pompoenpitten, sesamzaad, tahin, walnoten. 

.

WEL LEKKER ! F. ZUIVELPRODUCTEN : Veelal goed.

AANBEVOLEN: ongezouten boter, cottage cheese, ghee, ongezouten kaas , ( volle) melk, room. 

AFGERADEN: IJs, gezouten kaas, oude kaas, karnemelk, kefir, yoghurt, zure room. 

.

 

NIET ZO GOED.

NIET ZO GOED.

G. KRUIDEN : Veelal slecht,  scherp en zout moeten worden gemeden.

AANBEVOLEN : Verse basilicum, dille, kardamom, kerrie, komijn, verse koriander, korianderzaad, kurkuma, munt, saffraan, vanille, venkelzaad.

AFGERADEN: Anijs, asafoetida, (gedroogde) basilicum, cayennepeper, dragon, fenegriek, foelie, gember , kaneel, karwij, (rauwe) knoflook, kruidnagel, laurier , maanzaad, marjolein, mierikswortel, mosterdzaad, nootmuskaat, oregano, paprikapoeder, rozemarijn, tijm, (steen)zout, zwarte peper, 

H. DRANKEN : Voor de PITTA constitutie is het belangrijk om voldoende te drinken, ook om af te koelen. Maar met alcohol moet worden opgepast !

AANBEVOLEN : Melk ( met mate) , kruidenthee ( vruchten thee of wrange thee) zwarte en groene thee, zoete vruchtensappen, water, en van alle alcoholische dranken is bier het beste voor een PITTA constutie.

AFGERADEN: Frisdrank, koude dranken, sterke drank, koffie, hete/scheerpe kruidenthee, zure vruchtensappen, rode en witte wijn. 

I.  OVERIGE : 

DIERLIJKE PRODUCTEN,..

DIERLIJKE PRODUCTEN,..

DIERLIJKE PRODUCTEN:  Over het algemeen slecht, vooral rood vlees verhoogt PITTA en roept boosheid en agressie op !  Eieren, kalkoen, kip en vis kan eventueel. Maar eet beter geen : eend, gerookte kip, lamsvlees, rundvlees, schaaldieren, varkensvlees of gerookte vis.

ZOETSTOFFEN : Voornamelijk goed voor PITTA’s , de zoete smaak helpt hen om af te koelen.  Ahornsiroop, ahornsuiker, fructose, rietsuiker en verse honing zijn de beste. Maar neem beter geen : bruine suiker, (houdbare) honing, melasse, oersuiker, witte suiker en zeker geen kunstmatige zoetstoffen.

VERDER heb ik nog, als laatste gevonden dat het drinken van OOLONG THEE per dag ook erg goed is voor je haren.

Mocht het zo zijn dat dit probleem steeds erger wordt, dan mag U wel even contact met mij opnemen. Ik ken een uitstekend arts. Zowel Westers Universitair opgeleid, maar ook Natuurgeneeskundig Universitair opgeleid. Hij kan U zeggen waarom  U dit probleem heeft, en wat U er zelf aan kunt doen.

Het is een wijs en kundig man, we sturen vaak mensen naar hem door. Met meestal uitstekende resultaten. Hij heeft praktijk in het midden van het land.

BRON : Dr Amil Kumar Mehta.  ” DE RELATIE TUSSEN VOEDING EN GEZONDHEID”

 

GRTJS van TIEN. :)

GRTJS van TIEN. 🙂

Over Tieneke Scholtens

Welkom op mijn BLOG. "De geneeskrachtige keuken" . Al 26 jaren kook ik vegetarisch, gezond en lekker. De geneeskrachtige Ayurvedische keuken heeft mijn grote belangstelling. Ik ben gespecialiseerd in kurkuma en curcumine, omdat dit een cadeau van de natuur is, met grote en goede uitwerking op het menselijk lichaam. Verder lees ik veel en graag over de relatie tussen voeding en gezondheid, met name "DE VOEDSELZANDLOPER" van Dr. K. Verburgh heeft mijn voorkeur. Welkom op mijn blog, TIENEKE :)

»

  1. Erg interessant artikel! Nu zit ik al een tijdje met een probleem. Ik ben een vata type, 36 jaar, slank, fijntjes gebouwd, heb het altijd koud, huid is snel droog (ook al gebruik ik de beste producten ervoor). Mijn haar valt nu al meer dan 1,5 jaar extreem uit. Het is soms zo erg dat ik bang ben dat ik niets meer over houd. Ik was mijn haren 2 x in de week met een milde shampoo. Als ik daarna het putje leeghaal, dan heb ik een handvol haren te pakken.
    De laatste jaren ben ik na een periode van veel stress (beeindiging relatie van 10 jaar, overlijden vader) ook enorm moe, weinig libido en dus het extreme haarverlies.
    Ik heb er al van alles aan geprobeerd dit te veranderen.
    Heb inmiddels verschillende bloedonderzoeken achter de rug (getest op hormonen, schildklier, ijzer, vitamines etc). Hier kwam niets uit.
    Ik eet heel gezond en gevarieerd. Maak alles vers en neem verschillende supplementen (magnesium, calcium, multi, vitamine b12 foliumzuur, huid haar en nagels capsules).
    Ik begin mijn dag meestal met een zelfgemaakte groene smoothie van groente en wat fruit, verder wat brood, vaak kip, vis, veel groente, rijst, noedels en zoete aardappel.
    Ik sport ook een paar keer in de week, heb een staand beroep. Misschien verbrand ik teveel? Houd ik te weinig calorieen over?
    Waar zou het aan kunnen liggen>?

  2. Leuk bericht. Ook dat het over verschillende soorten mensen gaat. En die ervaren haaruitval ook steeds anders natuurlijk. Je hebt uiteraard een goede gebalanceerde voeding nodig en niet te veel stress las ik op ook op een site. Maar soms heeft de natuur een handje hulp nodig. Dit kan je daar ook lezen.

  3. Vraagje… Ik ben van nature een Pitta, maar door jarenlang dieten en afvallen, uiterlijk gezien een vata geworden (dun, droog en uitvallend haar… snel gestrest, koude handen en voeten, slechte concentratie). Moet ik nu juist Vata dingen eten/doen, of Pitta?

    • Goedemorgen, Mevr. V . Dank voor Uw vraag, logischerwijze zou het een PITTA dieet zijn. Want Uw PITTA is uit balans en dit zou U kunnen herstellen. Toch leg ik Uw vraag voor aan een expert op dit gebied. En mail U prive even verder. Met Vriendelijke Groninger Groeten van TIENEKE 🙂

Goedendag, leuk om je op mijn site te ontvangen. Als je wilt, kun je een reactie voor anderen achterlaten. Vriendelijke dank.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s