Kanker, kurkuma en goede voeding (een ayurvedisch gezichtspunt)

Standaard

Een artikel over de  relatie tussen kanker en goede voeding. Wat is precies goede voeding bij een ernstige ziekte.  Welke voeding kan bijdragen aan genezing. Wat werkt er voor het terugkrijgen van Uw gezondheid. En wat werkt er tegen U. Wat kun je nou het beste eten. Hoe ziet goede voeding eruit. Hier vindt u een goed gedocumenteerd artikel vanuit een ayurvedisch voedings standpunt. Wat is gezond eten bij een kanker. Dit is een artikel over voeding en kanker, vanuit een ayurvedisch gezichtspunt, en niet vanuit een Westers medisch gezichtspunt.  

Goede voeding en zelf koken bij kanker ? 

goede-voeding-tegen-kanker

Het is al een hele klus om goed voor jezelf te koken bij kanker

De afgelopen week sprak ik met een mevrouw die erg ziek was. We hebben over voeding etc een lang gesprek gehad. Ze vertelde me dat ze zo moe was, dat ze zich er niet toe kon zetten om gezond en vers te koken. En ze wist eigenlijk ook niet zo goed wat nou wel en niet gezond was. Ze kreeg zoveel informatie, en zag door de bomen het bos niet meer. Bovendien had ze geen zin in eten, laat staan om het ook nog zélf te koken.

Ja, er is zo veel info te vinden over de relatie tussen voeding en kanker.  Over de behandelingen en alles wat voorbehouden is aan artsen ga ik, natuurlijk, niet schrijven. Daar heb ik geen verstand van. Ik heb verstand van vegetarische en gezonde biologische voeding. Als ik aan mensen vertel dat ik elke dag helemaal vers kook , en er geen moeite mee heb om 2 uren hieraan te besteden, elke dag, vindt men dat “zonde van de tijd” . Ik niet.

Klik hieronder voor een zeer interessante lezing over kurkuma, kanker en goede voeding.  Kurkuma staat op plaats nummer 3 in de lijst van de meest gezonde voedingsmiddelen, met betrekking tot kanker en voorkoming van kanker. Nummer 1 is  Vitamine E .  Nummer 2 zijn soorten thee.  (zie de ca 12e minuut van de clip) . Een zeer goede info clip. Hier heeft u iets goeds in handen.

Het boek “De Voedselzandloper” van Kris Verburgh  is daar ook een goed voorbeeld van. Hij heeft tot in details uitgezocht hoe, wat en waarom iets gezond (of ongezond) is. Zorg dat je vezels binnenkrijgt.   Dagelijks 20 gram vezels krijg je binnen door havermout, gedroogde abrikozen, zwarte bessen, linzen, erwten, pastinaak, volkorenbrood en volkoren pasta. Zeer goed voor de darmen, en een gezonde spijsvertering.

Het menselijk lichaam is uit zichzelf al zeer goed in het bestrijden van ziekten, maar in de frontlinie heeft het goede voeding nodig, anders verliezen we bij voorbaat de strijd. De voornaamste verdedigingslinies zijn  A. Het immuunsysteem   B. de Lever   C. Goede bacteriën in de ingewanden. Dit zijn sterke punten in een goede gezondheid hebben, houden  en krijgen.

A. Voeding en het imuunsysteem 

Het immuunsysteem hou je gezond en sterk door vers en goed voedsel te eten. Fruit is hiervan een van de besten. Op ons laatste meditatie cursus vertelde onze leraar ons dat je je DNA en je afweersysteem goed kunt oppoetsen door veel vers fruit te eten.  De beste bronnen zijn appels, bessen, ( minimaal 80 gr per dag)  kersen, cranberries, pruimen , frambozen en aardbeien. En op een heel goede 2e plaats abrikozen, druiven, grapefruit, sinaasappels. perzik, peren en mandarijnen. Eet elke dag 5 stuks van dit fruit, waaronder 80 gram bessen.

Eet alléén wat je zelf hebt bereid, niets van bewerkt voedsel. Zo weinig mogelijk zout en geen toegevoegde suikers. En, voor zover dit gaat, het liefst groenten en fruit van biologische oorsprong. Een van de uitspringende, meest gezonde soort groente is broccoli. Vanwege de superstof in broccoli , genaamd “Sulforafaan”, deze gaat kanker tegen. In dezelfde categorie zijn ook boerenkool, spruitjes , groene kool en radijsjes te vinden.  En bloemkool.

Zorg ervoor dat je minder verzadigd vet binnenkrijgt, dus minder vet vlees, vleesproducten als worstjes, harde kaas en volvette zuivelproducten. Vervang het door vette vis of  ongezouten noten. Kies voor enkelvoudig verzadigde vetten, bijvoorbeeld olijfolie en raapolie of koolzaadolie.  Ook belangrijk is om de geraffineerde koolhydraten te vervangen voor ongeraffineerde koolhydraten. Te noemen volkorenbrood ( Allinson brood bijv. ) , zilvervliesrijst  volkorenpasta en ontbijtgranen ( natuurlijk zonder suiker) . Havermout is ook prima.

Gebruik geen of zo weinig mogelijk zout in je voeding. En ook geen gerookt voedsel. ( spek, kaas, chips en gerookte vis ) Gebruik daar voor in de plaats kruiden, citroensap, knoflook.

Drie categorieën zijn belangrijk.

  • A. Groenten en fruit
  • B. Noten
  • C. Verse vis

Je houdt je immuunsysteem op peil door goed te slapen en goed te eten. Beweeg regelmatig en hou een vast ritme in je dag indeling aan.

B. De werking van de lever 

Zorg voor een schone goedwerkende lever. Het is een van je afvalverwerkers. Kurkuma is een uitstekende reiniger, maar er zijn ook andere methoden. Een minder bekende ontgifting is de  leverspoeling. Je drinkt een grote hoeveelheid olijfolie, vermeng met zure vruchtensap en bitterzout. Eerst moet je een dag ( anderhalve a twee dagen) vasten.  Je neemt het mengsel met tussenpozen in, na een poos komen er , verrassend genoeg, half vaste “stenen” te voorschijn.  Met de diarree komen ze naar buiten. Ik wil wel zeggen dat sceptici menen dat de zeepachtige substantie is ontstaan door de inwerking van enzymen op de olijfolie en het bitterzout. Er zijn vele artikelen over deze methode te vinden op het internet.

De beste reiniging is vanwege zijn bitterheid en samen met wat olijfolie en peper een gouden combinatie. De capsules zijn een extract. Precies goed qua dosering.  

Aan het einde van dit artikel, zet ik een video in, een absoluut expert op het gebied van  voeding en kanker geeft een duidelijk lezing en overzicht over deze materie. Kijk eens naar het einde van de volgende video-clip. Je ziet kurkuma op ( curcumine, curcuma ) op de 3e plaats staan van meest effectieve middelen qua  kanker, kurkuma en goede voeding.

LINK NAAR VIDEO CLIP   : Kanker, kurkuma en goede voeding  

C. Goede bacteriën in de ingewanden

Ook een zeer belangrijk punt.  In onze ingewanden leven zo’n beetje 100 miljoen bacteriën . Samen wegen ze ca een kilo. Bijna al deze bacteriën bevinden zich in de dikke darm. De dikke darm is het grootste gedeelte van de darmen. We noemen het onze darmflora. Zo’n bacterie is maar EEN CEL.  Eigenlijk is het een piepklein levend dingetje. En er zijn in je darmen een 40  soorten aanwezig. De meeste zijn erg nuttig, maar er zijn er ook bij die schadelijk zijn en ziekten kunnen veroorzaken. Het is de taak van goede voeding om de ‘goede’ bacteriën gezond te houden , en ervoor te zorgen dat er daarvan meer zijn dan van de ‘slechte’bacteriën.

De Voedselzandloper

De voedselzandloper van Dr. K. Verburgh

Voordat je geboren wordt heb je helemaal geen bacteriën in je darmen, die krijg je na de geboorte van je moeder. De goede bacteriën overleven en blijven gezond en sterk door veel voedingsvezels te eten. Dit halen we uit plantaardige voeding, en nergens anders uit.

Zuivelproducten breken de bacteriën zelfs af, door hun zuurheid. Bijvoorbeeld yoghurt is zo’n afbreker. Dr. Kris Verburgh, in  “De Voedselzandloper” gaat hier uitgebreid op in. Vlees rot in de darmen, niet zo gezond voor de darmflora. De goede bacteriën overleven door een fermentatie proces in de darmen. Dat is dus de reden waarom je dagelijks veel verse groenten en fruit moet eten. Je lichaam kan geen vezels verteren; deze verdwijnen naar de dikke darm, waar de hongerige goede bacteriën op ze wachten om ze af te breken.

Er zijn 2 soorten vezels, oplosbaar ( deze nemen water op )  en niet-oplosbaar. Noten en zaden leveren heel veel oplosbare vezels.  Net als erwten, bonen en linzen. Onoplosbare vezels zitten in rijst, wortels en komkommer. En, dat had je vast al in de gaten, oplosbare vezels worden gemakkelijker afgebroken als onoplosbare.

De belangrijkste goede bacteriën behoren tot de bacterie-familie LACTOBACILLUS  en BIFIDOBACTERIUM. Beide families kunnen de ontwikkeling van kankerachtige tumoren helpen tegengaan.

De Lactobacillus maakt uit zichzelf een melkzuur aan, dat de slechte bacteriën schade toebrengt.  Deze kan ook vitamine K en B12 aanmaken, die we via de darmwand kunnen opnemen. Hoe sterker je darmflora, hoe gezonder je immuunsysteem en je afweer zijn.

Als je een antibiotica kuur moet slikken, ruimt dat bacteriën op. Ze maakt álle bacteriën dood. Ongeacht goede of slechte. Voor een keelontsteking is dat al slecht, voor de darmen is het een ramp. Tegenwoordig worden er kleine flesjes met zgn goede bacteriën (pre-biotica) verkocht, en in de reclame zegt men “..goed voor de darmen..” maar het maagzuur heeft deze vaak al opgeruimd, voor ze in de darmen terecht zijn gekomen.  Je kunt net zo goed witlof,  artisjokken, uien, knoflook en bananen eten. Die doen hetzelfde werk, maar dan nog beter.

Wat zegt de ayurvedische voedingsleer over goede voeding bij kanker ? 

Het volgende  artikel is niet door mij geschreven, maar is een samengesteld artikel. De bronnen worden onderaan vermeld.

Ayurvedische voedingsleer over een dieet bij kanker  

verse-kurkuma-wortel

Puur zuivere kurkuma wortel

“…… Om een dieet bij kanker inzichtelijk te maken is het belangrijk om te weten dat dit gericht is op immuniteitsverhoging en vermindering van afvalstoffen. Het dieet is met name rijk aan anti-oxidanten en producten die veel levenskracht bevatten.  Deze zijn zo vers mogelijk, geven het lichaam veel energie en zijn goed voor het lichaam te verteren. Dit dieet is te volgen voor iedereen….”

Je kunt globaal de richtlijnen volgen van :

  • Ofwel het traditioneel Japanse dieet:  rijk aan groene thee, sojaproducten, verse vis, zoals zalm, sardientjes, makreel (1 a 2 keer per week)  en verder lichte producten (laag calorie gehalte) en weinig vet.
  • Ofwel het Mediterrane dieet:  veel verse vruchten en groenten, knoflook, tomaten, bieten, olijfolie, vis en weinig rood vlees.

Daarbij gelden ook de volgende aanbevelingen : 

  • Verminder zo veel mogelijk de inname van dierlijke vetten, met name rood vlees, volvette melkproducten en gebakken en/of gefrituurde producten.
  • Vermijd zo goed mogelijk producten die zeer rijk zijn aan calcium, zoals kaas en room en (koffie)melk.
  • Vermeerder de inname van eieren en (goede)kip in uw dieet.
  • Neem zoveel mogelijk gestoomde en gekookte groenten , in plaats van rauwkost en salades.
  • Aanbevolen dranken zijn tarwegras-sap, aloe vera-sap, tulsi-thee, zoethout thee. Neem het liefst (hand)warm water. Drink nooit koud water tijdens het warme eten.

Aanbevolen voedings combinaties :

  • Kruiden en Specerijen : Kurkuma-longa, ui, knoflook, fenegriek, asafoetida, mosterd, kaneel, kruidnagel, gember , gemberpoeder, kardamom en mint.
  • Groenten :  de kruisbloemigen; broccoli, bloemkool, kool, Verder is aanbevolen : wortelen, knoflook, ui, tomaat en groene groenten ( spinazie, andijvie, enz ) . Veel verse groenten en fruit, met name bietensap, wortelsap en tarwegras-sap. Ook sojabonen en paddenstoelen.
  • Fruit : citrusvruchten, druiven en papaya ( en hun sappen) .
  • Vezelrijke granen : volkoren brood, zilvervliesrijst,  gerst , en zemelen van tarwe en haver.
  • Melkproducten : geitenmelk, karnemelk, boter en sojamelk.

Afgeraden voedsel combinaties

  • Melk met : yoghurt, zure vruchten, zout, azijn, radijs, melk of vis.
  • warm eten met : koud eten en/of drinken.
  • Ghee met : plantaardige olie en/of honing.
  • Meloen met : andere vruchten.
  • Honing met met : radijs, komkommer en papaya.
  • Watermeloen met : water , melk.
  • Neem ook nooit : melk ná yoghurt(producten)…….”

Achtergrond informatie

  1. Klik hier voor de (ook al bovenstaande) interessante lezing :  Over de relatie tussen voeding en kanker 
  2. Een Nederlands onderzoek over het gebruik van curcumine bij kanker. Leest U zelf maar wat het A.M.C.  ervan zegt…
  3. En de website tegenkanker.nl heeft een nieuwsbrief over kurkuma  Nieuwsbrief kurkuma en kanker 

Bronnen :

en ook : 

  • Ayurvedische voedingsleer  (de relatie tussen voeding en gezondheid) Dr.  Anil Kumar Mehta.  Uitg Panta Rhei, Katwijk ( isbn 987.90.8840.053.7)
  • De Voedselzandloper ( over afvallen en langer jong blijven) Dr. Kris Verburgh . Uitg. Bert Bakker, (isbn 978.90.351.375.8.5)
  • The Yoga of Herbs ( An ayurvedic guide to herbal medicine) .  Dr. David Frawley, Dr. Vasant Lad. (isbn 81.208.1172.0)
  • Ayurveda, The Science of self Healing  ( a practical guide) Dr. Vasant Lad. Uuitg, Vedanta Bookhouse (isbn 81.208.1130.5)

Met een vriendelijke groet van Tieneke,

Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma.

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Volgende »

  1. Pingback: Groenten zijn gezond, maar waarom? | degeneeskrachtigekeuken

  2. Pingback: KURKUMA, HET LICHAMELIJKE REINIGINGSMIDDEL. | tienekescholtens

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.