VROLIJK PASEN GEWENST,..

Standaard

EEN EI IS GEEN EI, TWEE EI IS EEN HALF EI, DRIE EI IS EEN PAASEI.

EIEREN HEBBEN EEN SLECHTE REPUTATIE GEHAD. JE CHOLESTEROL WERD ER TE HOOG VAN. EN ALLERLEI GEZONDHEIDSPROBLEMEN WERDEN TOEGESCHREVEN AAN TE VEEL EIEREN. NIET MEER ALS EENTJE PER DAG, WERD ER JARENLANG GEZEGD. ZIJN EIEREN NU WEL OF NIET GOED VOOR JE. EIEREN, MOET JE ZE VERMIJDEN ? VERHOGEN EIEREN NU WEL OF NIET JE CHOLESTEROL ? HIER EEN ARTIKEL OVER EIEREN. 

IS EEN EI GEZOND ?

eiHet ligt er , denk ik , een beetje aan wie je het vraagt. Veel reguliere artsen zullen zeggen dat eieren je cholesterol verhogen, en dat je ze moet mijden. Mijn moeder at vreselijk graag een zacht gekookt eitje, maar durfde ze haast niet in huis te halen “vanwege haar cholesterol gehalte” . En zelfs voor het eiwit was ze al bang.  Ik zelf heb deze propaganda ook geloofd, het werd voornamelijk verspreid in de media door de farmaceutische industrie.  Waarom ? Geen idee. Het was in de tijd dat alle vet slecht zou zijn, en suiker was OK. Die inzichten zijn toch echt veranderd in de loop der jaren.  Een poos geleden heb ik eens een heel gesprek gehad met een natuurgeneeskundige. Deze had een heel ander inzicht op een ei.  .. “..ZEER GEZOND..”.. was zijn mening.

EIEREN ZIJN SUPERFOOD.

Eieren zijn eigenlijk superfood, een poos geleden ontdekte een arts dat je beter 2 eieren kon eten, als ontbijt, als brood. Voor mensen met een diabetes probleem , gold dit , geloof ik.  Was het niet Dr. Frank ? .  Eieren zitten boordevol voedingsstoffen, vitaminen en gezondheids voordelen.

Verhoogt een ei dan niet je cholesterol gehalte ? Gek genoeg hebben verschillende studies uitgewezen dat eieren je cholesterol niet verhogen, maar juist verlagen. Een recent onderzoek heeft uitgewezen dat diegene, die 3 eieren per dag aten gedurende 12 dagen, een lager LDL ( slecht cholesterol) gehalte en een verhoogd HDL ( goed cholesterol) gehalte hadden. En een ander onderzoek toont aan , dat iemand die 4 of meer eitjes per week aten, een lager cholesterol hadden als iemand die maar 1 of helemaal geen ei aten. Mijn moeder geniet weer elke dag van haar zacht gekookte eitje.

WAAROM ZIJN EIEREN GEZOND ? 

Onderstaand vindt U een leuk onderzoek over de gezondheids voordelen van eieren. Het is wel zo dat je het beste kunt kiezen voor een biologisch ei, omdat de antibiotica in gewone eieren het gezondheidsvoordeel teniet doet. En een ei met een verhoogd OMEGA 3 is helemaal prima . Dit is wat een eitje voor je kan doen :

AU !!

AU !!

HERSENEN : Een ei is goed voor de hersenen, omdat het veel choline bevat. Ongeveer 20 % van onze dagelijks aanbevolen inname van insuline en choline. Ongeveer 90 % van alle Amerikanen hebben een tekort aan choline. Choline is goed voor de hersenen en het zenuwstelsel. Choline ondersteunt bij een goede geheugenfunctie en cognitieve vermogens. 

BOORDEVOL VITAMINEN EN MINERALEN :  Waaronder vitamine A, B, C, D, En en K.

BLOEDDRUK  :   De peptiden in een ei helpen een hoge bloeddruk verlagen.

AMINOZUREN : Een ei bevat 9 essentiële aminozuren. Daarmee is het de enige in zijn soort .

CHOLESTEROL VERLAGEND : Hoewel eieren cholesterol bevatten, hebben vele studies uitgewezen  dat eieren het LDL ( slecht cholesterol) verlagen en het HDL ( goed cholesterol) verhogen. Bovendien bevatten Omega 3 eieren vetzuren. Dit is een stof die goed is voor je hart. En ook ca 6 gram eiwitten.

HART EN BLOEDVATEN :  De stof choline in eieren is goed werkend bij het verlagen van ontstekingen die tot hartkwalen leiden. In veel onderzoeken is bovendien aangetoond dat eieren bloedproppen kunnen voorkomen, wat een kans op een hartaanval of beroerte kan verlagen.

IMMUUNSYSTEEM : Het ijzer wat in een eitje zit, draagt bij aan een gezond immuunsysteem en een gezonde productie van rode bloedlichaampjes.

EEN SPUTTER EI,..

EEN SPUTTER EI,..

VITAMINE D :  Veel mensen hebben een tekort aan vitamine D. Daarom hoorde je op radio en tv ook een actie om meer vitamine D tabletten te gaan eten. In een eitje zit redelijk veel vitamine D . Dit hebben we nodig voor de stimulatie van een gezond immuunsysteem. En voor het voorkomen van kanker. Een ei bevat : 41 IE van de 600 IE  dagelijks aanbevolen hoeveelheid Vitamine D. 

TUMOREN :  In een ei zit veel selenium. Ze zijn voor deze stof een uitstekende bron. Selenium wordt vaak in verband gebracht met het voorkomen van kanker, en in het bijzonder van prostaatkanker. Daarom is kurkuma  ook zo goed voor een mens, ook hierin zit heel veel van de stof  selenium. 

OGEN EN STAAR :  Ja, eieren beschermen de ogen tegen de ontwikkeling van ouderdom gerelateerde macula degeneratie. Dit is een aandoening van het centrale gedeelte van het netvlies.  Warom ? Omdat er in een ei de stoffen luteïne en zeaxanthine zit. Bovendien is de bescherming van de ogen ook door de anti-oxidanten, deze beschermen de ogen tegen UV straling. En deze zelfde anti oxidanten worden in verband gebracht met een verminderen van het ontwikkelen van staar op latere leeftijd.

CALCIUMRIJK : Een ei  bevat vijftig milligram ( 5 % ) pure calcium. Hoewel dat dus geen grote bron van calcium is, kan een verhoogde inname van calcium een dikke darm poliep en borstkanker verminderen.  Bovendien stond in het onderzoek dat hoge inname van de stof “choline” de kans op borstkanker met 24 % kon verminderen. Er zijn meerdere voedingsmiddelen waar choline in zit. Dr. K. Verburgh heeft hier  ook over geschreven. 

HAREN EN NAGELS :  Zwavel, vitaminen en mineralen , die in eieren voorkomen bevorderen de groei van haren en nagels. Ze worden en dikker en steviger van. Bovendien gaat het haaruitval tegen.

LEKKER  EN AFWISSELEND : Er zijn zoveel manieren om een eitje te bereiden, een roereitje met een beetje peper en zout. Een kruidenomelet met procencaalse kruiden. Een heerlijk recept is een stuk gele paprika, bakken met groene olijven, in hele kleine snipper gesneden. Geklutst ei erover en wat geitenkaas. Even bakken,.. heerlijk ! Of je doet dit in een klein overpannetje,.. ook lekker. Vergeet de olie niet, he ? 

NIET DUUR : Eieren van de lokale boer zijn niet duur. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om je eigen kippen te houden, maar of de buren zo blij zullen zijn met de haan ? Nou kun je ook wel kippen houden zonder haan, maar dan broeden ze niet. Je zou de eitjes kunnen verkopen, het levert een paar centen op om de onkosten terug te verdienen.

GOED HUMEUR :  Tryptofaan en tyrosine zijn 2 aminozuren die  een goede anti oxidatieve werking bezitten. Vooral tryptofaan is belangrijk , omdat het wordt omgezet in serotonine, een stof die je humeur verbetert. 

En,.. wordt omgezet in melatonine, hetgeen een goede slaap bevordert !

VROLIJKE GRONINGER GROETEN VAN TIEN   🙂

Over Tieneke Scholtens

Welkom op "De geneeskrachtige keuken" blog . Mijn naam is Tieneke Scholtens . Sinds mijn kindheid heb ik een hobby. Koken. De geneeskrachtige keuken is mijn passie, vooral wat de ayurvedische kookwijze betreft. Koken doe ik graag met een gezondheids achtergrond.

»

  1. Beste Tieneke,

    Graag had ik curcumine C3 met Piper -nigra willen bestellen ook graag de groenlipmossel , ik heb in je webshop gezien dat beiden aankopen goedkoper zijn dan appart maar ben niet zeker of bij de bestelling van beide produkten samen daar ook de Piper- nigra zit.

    Mvg VDV

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    • Dank voor Uw vraag. Ja, dat kan gebeuren. Er zijn zeker ( af-en-toe) meerdere mensen met dit probleem. Als U wilt is er van mijn kant een advies om eens contact op te nemen met een natuurgeneeskundig arts, Ik ken een dergelijk arts.Met Universitaire opleiding in Nederland. Ik ben geen arts, pretendeer dit ook niet te zijn. Maar deze arts eens bellen,.. dan is wel een goed idee. U kunt me prive mailen voor het adres. op tienekescholtens@gmail.com. Fijne avond gewenst en veel vriendelijke groeten uit Groningen . Van Tieneke 🙂

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s