Hoge Bloeddruk ? Suiker is de Boosdoener.

Standaard

Bijna alle artsen beschouwen zout als een belangrijke oorzaak van een hoge bloeddruk. De suiker en andere koolhydraten in onze industrieel bewerkte voeding zijn echter de ware schuldigen, zo blijkt uit onderzoek. De bloeddruk van mensen in het Westen stijgt geleidelijk naarmate men ouder wordt. Hier vindt u een artikel over dit onderwerp. Wij vonden dit artikel zeer de moeite waard van het plaatsen. Het is geschreven door Dr. W. Cortvriendt, bekend van “Hoe word je 100 ? “.

Onze bloeddruk en zout eten.

kantenklaar maaltijdenDe bloeddruk van mensen in het Westen stijgt geleidelijk, naarmate men ouder wordt. Van de 50+sers heeft ongeveer de helft last van een te hoge bloeddruk. Dit aandeel loopt op tot boven de 75 % bij onze 75+sers. Hoewel hiervoor bijna nooit een duidelijke oorzaak wordt gevonden, legt men de schuld vaak bij een te hoge zoutconsumptie. Het eerste advies van uw arts is dan ook om uw zoutgebruikt te beperken. Maar het effect hiervan op de bloeddruk is doorgaans teleurstellend.

Daarom worden bijna altijd ook een of andere medicijnen tegen hoge bloeddruk voorgeschreven om latere complicaties, zoals een hartaanval of beroerte, te voorkomen. Dit doorgaans voor de rest van uw leven.

Dr. W. Cortvriendt heeft reeds vorig jaar in een artikel vraagtekens geplaatst bij deze aanpak. en hij wou ermee beginnen te erkennen om te erkennen dat er inderdaad een sterke samenhang bestaat tussen het zoutgebruik van volkeren en de mate waarin hoge bloeddruk voorkomt. Daar zijn voorbeelden van bekend, zo is er aangetoond dat leden van de traditioneel levende Keniaanse Luo-stam, wanneer zij verhuizen van het platteland naar Nairobi, veel meer zout gaan consumeren, én dat hun bloeddruk omhooggaat.

Wanneer we hoge bloeddruk behandelen met zoutarm eten, daalt die niet of nauwelijks.

Maar wanneer we hoge bloeddruk behandelen met zoutarm eten, daalt die niet of nauwelijks. Komt dat doordat het bloeddrukverhogende effect van overmatig zoutgebruik onomkeerbaar is, of is er toch iets anders aan de hand ?

Dr. W. Cortvriendt denkt het laatste. En zegt hierover :..”..We zijn de laatste vooral veel meer zout gaan eten omdat we veel meer industrieel bewerkte voeding zijn gaan gebruiken. Die is verantwoordelijk voor 80 % van onze zout consumptie. Verder zijn de natuurlijke verzadigde vetten -en daarmee ook de in dit vet opgeloste natuurlijke smaakstoffen- grotendeels uit de industriële voeding verwijderd. Wat dan overblijft, is een product dat zo ongeveer smaakt als karton. Om dit weer enigszins smakelijk te maken, voegt de voedingsmiddelenindustrie primaire smaakstoffen toe. Zoals veel suiker en zout en smaakversterkers in de vorm van zogenaamde E-nummers. In het verleden hebben we reeds geprobeerd aan te tonen dat er een relatie bestaat tussen een hoge bloeddruk en zoutconsumptie. Dit terwijl we eigenlijk de samenhang tussen onze bloeddruk en bewerkte voeding hebben gemeten, met daarin mogelijk een andere boosdoener dan zout.

Dit zou de reden kunnen zijn dat de beperking van onze zoutinname, terwijl we doorgaan met het consumeren van bewerkte voeding, geen bloeddrukverlagend effect oplevert…”..

Ondertussen heeft een aantal artsenpraktijken,..

Magnetron koken. Onder tussen heeft een aantal artsenpraktijken ervaring opgedaan met het vervangen van bewerkte voeding door volvette en suikerarme voeding. Inderdaad gaat daarmee de bloeddruk bijna altijd naar beneden en kun je het gebruik van bloeddrukverlagende medicijnen verminderen en vaak zelfs volledig staken. Zelfs terwijl daarbij  niet het advies werd gegeven om zoutarm te eten. Er zijn sterke aanwijzingen dat de daling van de bloeddruk veroorzaakt wordt door de verminderde inname van de suikers en andere snel verteerbare koolhydraten in industrieel bewerkte voeding.

Hoe kunnen we dit verband verklaren ? Behalve dat de bloeddruk daalt, gebeurt er nog iets opmerkelijks in de eerste weken nadat mensen omgeschakeld zijn van industriële naar verse voeding. Nagenoeg iedereen verliest vele kilo’s overgewicht. Een eenvoudige rekensom leert dat dit verloren gewicht slechts voor een klein deel vetweefsel kan zijn.

Nu is al geruime tijd bekend dat wanneer je minder suiker en andere koolhydraten consumeert, de lever het opgeslagen zetmeel in de vorm van glycogeen gaat vrijmaken voor de opwekking van energie. Hierbij komt ook water uit de lever vrij, dat met de urine ons lichaam verlaat. Maar dan nog resteren nog enige kilo’s aan lichaamsgewicht waarvoor geen verklaring bestaat.

Om die verklaring te vinden is Dr. W. Cortvriendt de medische literatuur in gedoken. En zegt hierover :..’..Hierbij moest ik in eerste instantie teruggaan naar 1933. Kort daarvoor had men namelijk insuline ontdekt, dit is het lichaamseigen hormoon dat de alvleesklier afgeeft zodra onze bloedsuikerspiegel stijgt na het consumeren van suiker en andere koolhydraten. Ditzelfde onderzoek -uitgevoerd bij proefdieren- toont aan dat de combinatie van hoge bloedsuikerwaarden met daaropvolgende hoge insulinespiegels de nieren aanzet tot het vasthouden van zout en vocht in onze bloedvaten. Hierdoor stijgt de bloeddruk.

Uit de recentere medische literatuur blijkt dat herhaling van dit experiment dezelfde resultaten oplevert. Een andere conclusie is dat een verhoging of verlaging van de insulinedoseringen bij patiënten met een hoge bloedsuikerspiegel wordt gevolgd door een respectievelijk hogere of lagere bloeddruk.

De relatie tussen suiker, insuline en bloeddruk.

Er zal zonder twijfel nog wel het een en ander worden gepubliceerd over de relatie tussen suiker, insulineSuiker en bloeddruk…’.. Zegt Dr. Cortvriendt.  In de tussentijd zou Dr. W Cortvriendt zijn collega – artsen willen aanraden om verse, volvette en koolhydraatarme voeding in te zetten als eerstelijns therapie bij een verhoogde bloeddruk. Ook vindt hij dat U, als potentieel levenslange klant van de farmaceutische industrie, de discussie daarover ook niet hoeft af te wachten. Ga, indien u een te hoge bloeddruk heeft, over op een dergelijke voeding en vermijd suiker liefst volledig.

De kans is groot dat uw hoge bloeddruk dan voorbijgaat, evenals andere ongewenste verschijnselen zoals overgewicht, chronische vermoeidheid, verkeerde bloedwaarden voor triglyceriden en cholesterol waarden.

Deze verdwenen bij de deelnemers aan de tv-serie “Hoe word ik 100 ?” .

En het zout dan ? 

En het zout in het westerse dieet dan ? Dat is, zoals Dr. W. Cortvriendt al eerder heeft gezegd, voor tachtig procent afkomstig uit industrieel bewerkte voeding. Als u voortaan verse voeding gebruikt, kunt u die gewoon op smaak brengen met zout, zonder dat u bang hoeft te zijn dat u daarmee teveel zout consumeert. Of dat dit zou kunnen zorgen voor een te hoge bloeddruk.

Dit artikel is geschreven in Dec. 2017 door Dr. W. Cortvriendt.

Naschrift van Tieneke : De Mediterrane Keuken heeft voedsel wat voldoet aan deze ‘gezonde tijds eisen’. Is het misschien eens een idee om een dergelijk kookboek aan te schaffen?

Met een groet van Tieneke.

Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma.

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

»

  1. Pingback: Hoe helpt kurkuma tegen een hoge bloeddruk – Alles Over Kurkuma

  2. Pingback: Maak uw eigen gezonde mineralen complex in één minuut . | degeneeskrachtigekeuken

  3. Pingback: Hoe maak ik mijn eigen kruidenmix ? | degeneeskrachtigekeuken

  4. Hoi Tieneke, ik heb de 2 boeken van dokter Cortvriendt. Erg interessant om te lezen. Ik maak alle recepten en ze zijn allemaal heerlijk. Weet jij nog een goed kookboek van de Mediteranne keuken? Gr Ingrid

    • Goedemiddag, Ingrid, Dank je wel voor je reactie. Ja, een paar tips voor goede mediterrane kookboeken heb ik wel. Ik verzamel al 40 jaren kookboeken. Dus het zijn er nogal wat na alle jaren. En er zijn absoluut pareltjes bij. Twee uit de serie “Mediterrane Kookboeken” zijn aan te bevelen:

      1. “De Vetarme Mediterrane Keuken”. Veltman Uitgevers Met Anne Sheasby. ISBN 978 90 5920 737 0. “…Dit is GEEN vegetarisch kookboek. Maar het fijne eraan vind ik dat ze geheel zonder enig voorbewerkt voedsel kookt. Ze heeft 200 klassieke Mediterrane recepten bij elkaar gezocht uit Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland, Marokko en Turkije. Alles met prachtige duidelijke ‘kook foto’s’. Het is geen nieuw boek, de 1e druk was in 2008. Dit is een van mijn favorieten..”..

      2. “Mijn Keuken Van De Zon” Uitgeverij Terra Lannoo BV. Van Virginie Besancon. ISBN 90 5897 527 4 – NUR 442 …”.. Dit is WEL een vegetarisch kookboek. Ook een van mijn favorieten. De 1e druk was in 2006. Ze heeft ook geen enkel soort voorbewerkt voedsel gebruikt. Alles vers en vol warme verrassende Mediterrane smaken. Een kookboek met zon in de gerechten. Met prachtige inspirerende foto’s..”… ook een aanrader en het geld waard, vond ik.

      Grtjs van Tien en een fijn weekend gewenst. Meer vragen ? Mail me gerust.

  5. Sinds een jaar eet ik volgens deze richtlijnen. Een bloeddruk van 135 – 70. Maar ik ben ook nog maar 80 en ik voel me 50.

  6. erg goed Tineke dat je dit verhaal, dat echt al langer bekend is…., publiceert.
    Ik ben 75 jaar oud, eet lekker alles volvet , zo mogelijk biologisch, en beperk al jaren mijn suiker inname. Vooral fructose ( !) probeer ik te vermijden.
    Toen ik ipv margarine biologische boter ben gaan gebruiken, en cokosolie, maar géén zonnebloemolie en ander zg gezonde plantaardige oliën, is , nu zo’n 10 jaar geleden, mijn buikje verdwenen en met een lengte van 1,67m is mijn lichaamsgewicht zeer stabiel 62 kg ( voorheen jaren lang 67 )
    Ik zou aan jouw verhaal willen toevoegen: gebruik géén keukenzout ( NaCl ) , maar alleen zeezout, himalayazout e.d. Daarmee ben ik ook niet zuinig en ik merk dat ik (veel ) van dit zout niet als ” ohh wat is mij eten vreselijk zout ” ervaar !
    kees

  7. Deze relatie tussen suiker/koolhydraat consumptie klopt helemaal. In twee maanden zakte de bloeddruk van mijn man met 30 en verdwenen de overtollige kilo’s buikvet. Zo slank als een jongeman en hij hoeft geen bloeddrukverlagende middelen te nemen.
    Écht spectaculair
    Liesbeth

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.