Eten in je ééntje (met goede tips)

Standaard

Als je alléén bent en voor jezelf elke dag vers moet koken, valt dat niet mee. En als je het dan óók nog in je eentje moet opeten, dan komt er vaak niet zoveel van vers koken terecht. Er was een mailtje bij ons van een jongedame die thuis werkte, en eigenlijk niet of nauwelijks aan vers kookte. Omdat ze geen zin had om het elke keer in haar ééntje op te eten. Haar diepvries en magnetron waren een uitkomst, vond zij zelf.  Wat te doen als je geen tijd of zin hebt om elke dag vers voor jezelf te koken. Hier een leuk artikel met tips voor  gezond en vers koken voor jezelf. 

eten-in-je-eentje

Snel even eten in je eentje ? De tosti !

Deze jongedame had er erg veel moeite mee om, na een dag werken, voor zichzelf te koken en kwam eigenlijk niet verder als magnetron-maaltijden. Of patat, tosti’s en afhaal maaltijden. Zij voelde dat het niet goed voor zijn gezondheid was, maar kon zich er toch niet toe zetten om er wat aan te veranderen.

In het weekend was zij vaak bij haar vriend, daar vond ze het wél leuk om samen vers te koken en te eten. Maar nu, tijdens het alléén thuis werken en dan ook nog alléén thuis koken-en-eten, kwam er niet veel van terecht. Ze ging vaak eens uit eten, vroeger, met haar collega’s.

Als je ook niet zo’n keukenprins(es) bent gaat het extra moeilijk. Dan verval je heel gemakkelijk in kant-en-klaar  of diepvries-maaltijden.  Of magnetron-maaltijden. In pakken yoghurt, brood,  of spul van de cafetaria of een afhaalpizza.

De voedingsindustrie zit op je te wachten en zal dit probleem ook zeker niet voor jou oplossen. Wij hebben geleerd dat eten lekker moet zijn. Maar vaak zit er veel verborgen zout, suikers en trans vetten vet in kant-en-klaar maaltijden in de supermarkten, en we zien het als voeding. Dat het niet zo gezond is, weten we eigenlijk wel. Vers is beter.  

In die kant-en-klaar maaltijden etc zit geen sprankje levenskracht meer. Niet één vers vitamientje te vinden. Voor je gezondheid is dit op de lange duur een slopende zaak.  Veel zout, geen vezels, geen verse vitaminen en mineralen, te veel suiker en vet. Afgelopen weekend stond er net zo’n stuk in de krant, over een jongedame die zich, qua gezond eten, ook niet staande kon houden. Drukke baan en een druk sociaal leven . Koken ? Vandaag niet.

Een First Date 

Ja, voor jezelf koken en dit in je eentje opeten valt niet mee. Zeker als je ook niet zo goed kunt koken en de hele boel vervolgens nergens naar smaakt. Lang Leve de moeders die hun zonen/dochters hebben leren koken ! Weet je, we waren ooit eens, paar maanden geleden, ergens een kop koffie gaan drinken, bij een van der Valk hotel. Achter ons zat een jongeman die op een First Date was.  Leuke jongeman en een leuke jongedame. We hebben, natuurlijk, het gesprek gedeeltelijk gevolgd. Door de zenuwen spraken ze allebei nogal hard. Ze konden het wel goed samen vinden. Totdat de jongedame over eten begon. Ze vroeg hem of hij zelf ook kon koken.

Het was een eerlijke jongeman, want hij zei dat hij alléén maar de opwarm bami en opwarm nassi van de slager lustte. En dat hij dat dus in met pakken van 10 tegelijk inkocht en het in de diepvries bewaarde. En, thuisgekomen, na het werk, dat even ging opwarmen in de magnetron. Verder kookte hij nooit, want hij kon niet koken.

En daar knapte de jongedame zodanig op áf, dat ze even nadacht en zei dat het niks kon worden met hun beide. Dat het ‘samen’ geen toekomst had, want zij had géén zin om altijd voor hem te koken. En ze hield van vers eten. En ze was zijn moeder niet. Binnen 10 minuten zat de jongeman in zijn eentje op de bank te kijken. First Date voorbij. Zoek je lekkere en eenvoudige recepten ? 

Ja, ik meen het ! Lang Leve de moeders die hun zonen/dochters hebben leren koken !!  Mijn tip is om eens op Youtube.com te kijken. En het kookboek “Koken voor Dummies” is ook snel aangeschaft.

Wat te doen als je geen tijd hebt om vers te koken.

In jouw buurt zullen vast en zeker wel ‘eetclubs’ te vinden zijn. Ik was vroeger ook lid van zo’n eetclub. We waren met zijn 4-en. Op maandag bij de ene thuis, dinsdag bij de 2e, ’s woensdags de 3e en op donderdag de 4e . Wie kookte deed alles, boodschappen, tafel dekken en afwassen. Je was gewoon “aan de beurt”. We aten om klokslag 6 uur en om klokslag 7 uur ging iedereen weer zijns/haars weegs. Een uitstekende regeling die we jaren vol hebben gehouden.  Het was gezellig en we verheugden ons.

We waren allemaal alleen , in die tijd. Het eten was gezond, vers, simpel en lekker. Gekookte aardappelen met boontjes, jus, een salade en een blinde vink. En vla ná.  Afgesproken was om geen kant-en-klaar maaltijden te nemen.  Dat kon iedereen in het weekend wel regelen. Gewoon simpel en vers koken. Het kostte niks, want we hadden afgesproken het met “een dichte portemonnee’ te regelen. Op vrijdag maakten we vaak zelf even iets simpels en makkelijks. En ’s weekends een keertje pizza eten.

En als je niet kunt koken ? Wat dan ? 

Begin met heel simpele dingen, of ga naar een kook cursus. Op het internet, bijv YOUTUBE, zullen vast wel dingen te vinden zijn als “Hoe kook ik aardappelen ?”  of “Hoe maak ik een omelet ?.  Zo zijn er legio mogelijkheden. En hoef je niet te wachten tot de corona-tijd achter de rug is. Heb je hier helemaal geen zin in ?  Dan zou je het eens kunnen proberen in je buurt, om een thuiskok te vinden. Of iemand die het wel leuk vindt om óók voor jou te koken.

Er is een site : www.thuisafgehaald.nl waar thuiskoks maaltijden aanbieden. Je moet dan even zelf een leeg pannetje meenemen.  Dat is al een flinke verbetering. Zelf heb ik zonet op een dergelijke site gekeken, hartstikke leuk idee.  Van karnemelkse pap tot aan verse groente , van zelfgebakken brood tot een uitgebreide lunch.

Eet niet met een bord op schoot voor de TV

Mag ik je één ding afraden ? Eet nooit voor de tv als je dit ‘ eetprobleem’ wilt oplossen. Maak ergens in je huis een klein eethoekje voor jezelf. Als is het maar een stukje van de tafel of een klein bistro tafeltje voor het favoriete plekje op de bank.  Zo’n tafeltje die je kunt in- en uit klappen. Dek het met een leuk kleed en bord, onderzetter en een bloemetje of een theelichtje. Proef je eten en geniet ervan. Als je de tv aan hebt schuif je je voeding gedachteloos naar binnen.

Maak lekkere verse soep                                                                                                                      

verse-soep-voor-jezelf

Verse champignon/kippen soep

Een lekkere verse en goed gevulde maaltijdsoep is stukken beter als kant-en-klaar uit de magnetron. Er zijn zoveel geweldig leuke sites met soeprecepten.  Soep is leuk om te koken, en snel klaar. Lekker donker brood erbij, soppen maar.. Terwijl de soep gaar kookt, maak je jezelf een kleine salade.

Geniet van je simpele en lekker verse maaltijd. Goed voor de lijn en goed voor het gezonde gevoel.

In 15 minuten vers op tafel

Jamie Oliver’s  “verse 15 minuten maaltijden”  zijn te vinden op Youtube.com  en op 24kitchen.nl . Ik kijk er graag naar en haal er leuke ideeën vandaan. Zijn 15 minuten maaltijden zijn een vondst ! Een mini-kookles in 15 minuten klaar. Helemaal vers en voor wie wil, is dit zeker een idee. Soms is één idee al genoeg, en hoef je niet zijn hele maaltijd te koken.

Kook ééns per week een grotere hoeveelheid

Als je vier maaltijden hebt , kun je al gaan wisselen. Vries het in . Bijvoorbeeld een wat grotere portie verse boerenkool, of andere stamppot. Of je maakt alleen de saus voor een lekkere rijst curry. Pastasaus , of wat je maar lekker vindt.

Dan maak je ter plekke er een salade bij. En je bent al een eind. Ook een basis voor soep kun je maken en invriezen in kleinere porties. Dan kook je water en doe er de basis soepgroente in. Donker brood erbij en een salade. En klaar is je eigengemaakte verse maaltijd. Zoek je gezonde voedings tips ?

Wat is belangrijk en gezond om elke dag te eten ? 

  1. 150 tot 200 gram zetmeel  (rijst, aardappelen, peulvruchten, pasta,
    kikkererwten, linzen of bonen )
  2. Groente is het best om vers te bereiden, minimaal 200 gram verse
    groenten per dag , en ook 200 gram fruit.
  3. Er wordt aangeraden om 100 gram vlees of 150 gram vis te eten.
    Wil je geen vlees of vis eten ? dan kun je ook
    kiezen voor 1 of 2 eieren, 40 gram noten, 75 gram peulvruchten.
  4. Eet 2 eetlepels vet, olijfolie of koolzaadolie o.i.d.
  5. Een keer per week eens een afhaalmaaltijd en/of magnetron en/of stoommaaltijd  is het zeker een stuk beter als een cafetaria-diner ! Youtube is een geweldige hulp hierbij.

 Een paar handige website’s                                          

Speciaal voor de jongeman, waarvan we niet weten wie het was,  die graag bami lustte

 

Zo kan het leuk zijn om eens een verandering ten gunste van je eigen gezondheid in gang te zetten. Als je een paar van deze tips kunt combineren, heb je zelf een goed gevoel over verser en gezonder eten.

Heel veel succes, gaat lukken !

Met een hartelijke groet van Tien.

Zoekt u de beste loepzuivere curcumine en/of kurkuma ?  Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Waarom ? Deze heeft uitstekende kurkuma in huis, van hoge kwaliteit voor een lage prijs. Met goede Know-How, en kennis van het product. Met liefde en zorgvuldige controle voor al onze kurkuma. En met zorg uitgekozen supplementen. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Ze zijn goed en gevarieerd in veel kurkuma producten. En u krijgt 90 capsules per verpakking, in plaats van het ‘gangbare Nederlandse aantal’ van 60 capsules. (600 mg per capsule)  Scheelt toch mooi weer even 50% ! 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.