Wat is eigenlijk gezond eten ? (8 tips om gezonder te gaan eten)

Standaard

De afgelopen week kreeg ik een ingezonden brief van een jongeman. Hij had zich écht voorgenomen om gezond te gaan eten, in 2020. Daar kwam eigenlijk niets van terecht, en nu doet hij een nieuwe poging. Want hij realiseerde zich dat hij eigenlijk niet wist WAT nu precies gezond eten inhoudt. We hebben een kort overzicht gemaakt met gezond versus ongezond eten. Hier komt de brief met de vraag. En ons antwoord over gezond eten. Een kort maar krachtig artikel over gezond eten. 

Kunt u me helpen om gezonder te eten ? 

..”..Dag, Mevrouw. Mijn naam is Johan, ik ben 22, en ik wil graag gezond gaan leven. Op tijd naar bed gaan, beetje sporten en gezond eten enzo. Dit waren mijn goede voornemens in 2020. Maar van dat gezonde eten is er niets terecht gekomen. Ik eet ook eigenlijk wel graag gezond. Maar doe het niet. Alleen bij mijn moeder thuis, als ik daar kom.

Bij mijzelf thuis eet ik diepvries, blikken soep en pakjes voor de magnetron. En uit de frituurpan eten. Want die zijn zo lekker gemakkelijk. Dus ik ga nu wél gezond eten, maar eigenlijk weet ik niet wat dat eigenlijk is, en hoe ik dat nu moet aanpakken. want met die corona zeggen ze ook dat je gezonder moet eten. En eigenlijk ben ik te dik, maar dat wil ik niet horen. Kunt u mij helpen, Mevrouw Tieneke ? Dank u. Johan R. ..”..

Hoe kan het dat er niets van dit gezonde eten terecht is gekomen ?

Ja, dat is een duidelijke vraag. Ik wil je wel graag, van tevoren, zeggen dat het eten van de voedings industrie gemaakt is om zó lekker te vinden, dat al wat-is-gezond-etenhet andere voedsel er een beetje ‘flauw’ bij smaakt. Vet+zout en vet+suiker verwennen onze smaak. Gewone dingen als gekookte boontjes of gewokte groenten missen deze sterke zoute en zoete smaken. Dus vinden we het ‘niet lekker’.

En vallen weer terug in oude, en soms ongezonde, voedings patronen. Dat is waarschijnlijk bij jou ook gebeurd. Je had er veel werk voor gedaan om een gezonde maaltijd op tafel te zetten.  En toen het op tafel stond was het gewoon ‘niet lekker’. Je gooit de boel weg en gaat later even langs de cafetaria.

Er wordt zoveel reclame gemaakt voor ‘gezond eten’, maar wat moet je kiezen ? wat is de moeite waard om te koken en wat niet ? Daar gaan we :

Wat is ongezond om te eten ? 

A. Laat alle transvetten weg, zoveel als maar enigszins mogelijk is. Dit zijn de koekjes, crackers, gebak en fast food zoals patat, kroketten etc etc,.. Maximaal mag dit 1% van al je voedsel zijn. Eigenlijk is dit het ‘eten met een zakje erom’. Laat het staan, koop het niet., Breng jezelf niet in verleiding.
B. Eet geen bewerkt vlees. Dit is vlees dat gerookt is, gedroogd of gezouten. Of waaraan conserveringsmiddelen zijn toe gevoegd. Maximaal mag dit 4 gram per dag zijn.
C. Eet absoluut niet meer dan 5 gram suiker per dag.

Wat is gezond om te eten ? 

A. Eet minimaal 19 gram vezels per dag. Uit fruit, groenten, granen en peulvruchten. Donkergroene groente, granen etc.
B. Noten en zaden eet je dan minimaal 16 gram per dag
C. Zeevruchten en vis met hoge Omega-3 vetten kun je dan minstens 100 gram per dag eten. Let wel op dat je niet teveel kwik binnenkrijgt. Eet dit dus het beste biologisch. Of neem een biologische Omega-3 supplement van 200 mg.
D. Peulvruchten, zoals kikkererwten, linzen of bonen moet je minstens 75 gram iedere dag eten.
E. Volle granen zijn ook belangrijk, zoals zilvervliesrijst, rogge of roggebrood, bulgur of quinoa 100 gram per dag.
F. Fruit is ook belangrijk. Maar vruchtensap telt niet, daar zit te veel suiker in ! Dus vers fruit, minimaal 200 gram per dag. Banaan, Sinaasappel, Appels

De zeven gezonde superfoods voor je :

  • Volle granen
  • Noten en Zaden
  • Fruit
  • Omega-3 vetten
  • Groenten
  • Peulvruchten
  • Vezels
  • Stukje vis of biologisch vlees

Verder raad ik je aan om lekkere recepten uit tijdschriften te knippen of te gaan zoeken op het internet. En uitprinten.

Want als je gezond wilt gaan eten, Johan,  dan zijn dit de sleutelwoorden :

8 Tips om gezonder te gaan eten : 

  1. Kook elke dag 2 x iets vers en gezonds voor je zelf. Al zijn het maar 2 dingen per maaltijd. Dus, bijvoorbeeld,  een pasta én een salade.

    kookboek-dummy-zelf-gemaakt

    Koop een dummy. En maak je eigen kookboek. Je plakt de zelf verzamelde en leuke recepten erin.

  2. Laat alle kant-en-klaar pakjes en diepvries spul voor de frituurpan en magnetron maaltijden gewoon in de supermarkt staan.
  3. Ga naar de groentenboer en/of koop je eten op de groenten afdeling van de supermarkt.
  4. Verzamel vers recepten bij de supermarkt. (Of uit de krant, uit een tijdschrift, uitprinten van het internet etc,….) Plak ze in :
  5. Ik heb zo’n dummy boek voor een paar Euro gekocht bij zo’n  “Witte boekhandel”. Dat zijn van die lege boeken. En daar plak ik dan alles in wat me wel lekker lijkt en wat ik óók zou maken. Bewaar deze op één plek, in de keukenkast.
  6. Koop gewoon een simpel kookboek, maar kies er eentje uit zonder naar de plaatjes te kijken, terwijl je trek hebt. Die mooie plaatjes staan echt niet ‘zomaar’ op je tafel. Of een ‘kookboek van vroeger’ . Die hebben géén plaatjes maar wel héél veel goede en simpele uitleg. Zoals het Margriet “KOOKBOEK”. Een basis kookboek mét uitleg. Met recepten van Aardappelen tot Zuurkool. (ISBN : 90 269 3647 8, Uitgeverij van Dishoeck, Houten) Hier heb je wat aan !
  7. Koop een paar goede schilmesjes, een snijplank (houten), een koekenpan en 2 ‘gewone pannetjes’. En koop géén aluminium. Vraag het anders even aan je moeder, die weet wel wat je hebben moet.
  8. Vers, vers, vers vers en nog eens vers gekocht eten. Maar maak er iets lekkers van.
  9. En gá ervoor, Johan, we hebben het hier over jouw eigen gezondheid. En die is ook nog te waarderen als je over de 60 bent !

En dan ben je al een heel eind, Johan.

Meer Eet Tips en artikelen ? 

Met een hartelijke groet van Tieneke.

(Zou je zin hebben om lid te worden van deze Foodlog, Johan ? Elke zondag een leuk artikel over gezonde voeding. En héééél veel vers recepten. Mét een gratis E-boek over gezonde voedselcombinaties)

Zoekt u de beste loepzuivere curcumine en/of kurkuma ?  Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Waarom ? Deze heeft uitstekende kurkuma in huis, van hoge kwaliteit voor een lage prijs. Met goede Know-How, en kennis van het product. Met liefde en zorgvuldige controle voor al onze kurkuma. En met zorg uitgekozen supplementen. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Ze zijn goed en gevarieerd in veel kurkuma producten. En u krijgt 90 capsules per verpakking, in plaats van het ‘gangbare Nederlandse aantal’ van 60 capsules. (600 mg per capsule)  Scheelt toch mooi weer even 50% ! 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Volgende »

  1. Pingback: Alles over smaakversterker MonoSodiumGlutamaat (MSG) oftewel E-621 | De Geneeskrachtige Keuken

  2. Beste Tineke,
    Waarom mag je geen crackers eten?
    Ik eet lichte havermout speld crackers wat is daar mis mee?
    Groetjes Ineke,

    • Hallo, Ineke. Dank voor je vraag. Op het ogenblik volg ik een cursus Ayurvedische voeding en vertering. Erg leuk. Crackers zijn vaak te droog en te hard. Je lichaam heeft veel vocht nodig om het zachter te maken en te verteren, in je dunne darm en maag. Ik heb het aan 2 ayurvedische doktoren gevraagd, en dit was het antwoord. Met een hartelijke groet van Tieneke.

  3. Ik las iets over teveel omega3 dat er spontaan blauweplekken kan krijgen.
    En mijn man gebruikt Becel omega3 heel veel doet hij daar van op zijn brood en inderdaad hij zit onder de blauweplekken op zijn benen.
    Mijn vraag is kan dat kwaad!
    En nog bedankt voor de tips van deze week.
    Met vriendelijke groet,
    Ineke

    • Hallo, Ineke. Ik weet het, eerlijk gezegd, niet. Zou een bezoek aan een ayurvedisch arts iets voor jullie zijn ? Die kan jullie antwoord geven WAAROM jouw man dit heeft. Met een hartelijke groet van Tieneke. PS: Ik heb wel een goed adres, als jullie er belangstelling voor mochten hebben.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.