Zijn melk en zuivel ziekmakers ?

Standaard

Vorige week heb ik een boek gekocht over gezonde voeding. Over langer jong en gezond blijven. Zeer interessant , met veel aandacht heb ik het gelezen.  Het boek is geschreven door een arts,  Dr. Kris Verburgh. Het heet “De Voedselzandloper”. Eén onderdeel ging over zuivelproducten. Het blijkt dat zuivel niet zo gezond voor een mens is. Een aan re raden boek. 

Melk, zuivel en gezond blijven 

Is koeienmelk gezond ? Of niet ?

Eigenlijk is het eten van zuivelproducten even controversieel als de gewoonte van het eten van vlees. Als je wilt afvallen zijn het de zuivelproducten die dit proces ernstig belemmeren. De industrie wil graag dat we veel zuivelproducten eten, dus maken ze er veel mooie en gelikt uitziende reclame voor. En zeggen ze op de televisie dat zuivel erg gezond is.

En wij geloven dat dus allemaal en halen pakken vol met yoghurt, melk, vla en drinkyoghurt in huis. De grootste leugen is ..” ..dat we melk nodig hebben, en moeten drinken om botontkalking ( ostheoporose) te voorkomen..”   We worden in de waan gebracht dat melk een belangrijke bron van calcium is.  En als we het niet genoeg binnen krijgen dat onze gebit eraan gaat en onze botten knakken. Laten we eens bij het begin beginnen. Heel simpel.. Zelfs koeien drinken geen koeienmelk, dus waarom zouden mensen dat wel doen ?  Waarom moeten mensen koeienmelk drinken ?. Als je een koe een bak melk voor zou zetten, zou hij zijn neus ophalen en liever gras eten. Ja, kalfjes drinken koeienmelk. De melk is bedoeld om de jongen van het ras te voeden. Dan zouden wij moedermelk moeten drinken. En geen koeienmelk. Een paard zoogt toch ook geen hond ? En geen enkel volwassen dier drinkt nog melk. Alleen is mensen wijsgemaakt dat ze de melk van een dier moet gaan drinken. Dit is wat reclame doet.

Wat doet melk met je lichaam 

De enzymen die nodig zijn om melk af te breken en verteren zijn renine en lactase. In melk zit een bestanddeel dat CASEÏNE heet. Dit stolt in je maag en vormt een taaie, moeilijk te verteren wrongel. Kalveren hebben meerder magen, dus dat is geen probleem. Ze gebruiken 4 van hun magen om deze wrongel te verteren. Maar mensen niet, die hebben er maar EEN. In de darmen vormt dit een dikke kleverige brei die een  enorme belasting voor het lichaam is. Het lichaam moet deze brei weer zien kwijt te raken. Deze plakkerige brei verhardt iets in de darmen en blijft aan de darmwand kleven. Dit verhindert weer de opname van gezonde en goede voedingsstoffen. Het lichaam raakt in de war en vormt een erg zure slijmlaag.

Om het beter uit te leggen: smeer eens wat vettigs over je kast, en probeer dan stof af te nemen. Lukt niet, alles plakt vast en wordt vies. Dit doen melkproducten ook met je darmen.

Daarnaast zit de caseïne in de weg, want het belet de opname van calcium. Een van de bijkomende problemen is daarbij botontkalking oftewel ostheoporose, dus melkproducten geven geen stevige botten, maar verzwakken ze.  Een van de meest openhartige deskundigen die de traditionele opvattingen over melkproducten aanvallen is Dr. William A. Ellis.

Een ostheopathische arts en chirurg. Dr. Ellis is zeer gerespecteerd wetenschappelijk arts en heeft 42 jaren lang melk, en de daarmee verbonden problemen bestudeerd. De manier waarop hij verband legt tussen melkproducten en hartproblemen, botproblemen, artritis, allergie, astma en migraine maakte op mij diepe indruk. En hij toont aan dat melk aanzet tot zwaarlijvigheid.

Het menselijk lichaam heeft een opvallend groot aanpassingsvermogen, maar tegen koeienmelk is het domweg niet bestand.

Melk is funest voor de vertering van eiwitten  in de maag . Zo gaan de eiwitten rotten in de darmen waarbij gifstoffen vrijkomen. Melk irriteert tevens het lichaam door slijmvorming. Bij heel oude mensen wordt de lactose niet afgebroken dat in de melk zit. Dit leidt tot irritatie van de dikke darm. Melk vormt tevens géén calciumbron. Het leidt bovendien tot aderverkalking. Maar ons wordt verteld, dat we melk nodig hebben voor de opname van calcium. En als de reclame dat zegt, dan is dat zo. Toch ? De meeste calcium vind je in sesamzaad/sesamolie of in verse groente. Niet in melk.

Hoe krijg je dan genoeg calcium binnen ?

Alle groene groenten bevatten calcium. Alle (rauwe) noten ook. En onbewerkt sesamzaad bevat meer calcium dan elk ander voedsel op aarde. Ook het meeste fruit bevat een ruime hoeveelheid calcium.  Als je gewoon dagelijks fruit en groente eet. en daarbij regelmatige wat rauwe noten, kun je geen gebrek aan calcium hebben. Tahin, sesampasta, is een heerlijk broodbeleg. Tomaatje erbij… Te koop in iedere reformzaak.

Is melk gezond ? Of toch niet ?

De beste calcium bronnen zijn dus sesamzaad, rauwe noten, kelpzeewier, alle groene groenten, en geconcentreerd fruit zoals dadels, vijgen en pruimen. En als je je nu nog steeds ongerust maakt strooi dan simpel wat rauwe sesamzaad over je salade elke dag en jekunt geen calciumgebrek krijgen.Zelfs al zou je het willen.  Wij zijn beslist NIET afhankelijk van onze rundervrienden voor calcium. En koeien drinken zeer beslist geen melk en eten ook geen kaas.

Waarom hebben we calcium nodig ?

Een van de belangrijkste functies van calcium is het zuur in het lichaam te neutraliseren. Melkproducten zijn al verzurend. Veel mensen die denken dat ze een gebrek aan calcium hebben, eten dan wat meer zuivelproducten, waardoor het probleem nog groter wordt. Want nu gaat je lichaam nog meer calcium gebruiken om het zuur te neutraliseren. Het lichaam kreeg al genoeg calcium binnen, maar het wordt constant gebruikt en het probleem wordt steeds groter.  Als je minder zuur eet, met gezonde darmen, benut je lichaam het aanwezige calcium voor de volle 100 %.

En krijg je op hoge leeftijd sterke botten. En kun je je gewrichten soepel bewegen.  Ontstekingen zijn vaak een antwoord op het verzuring van het lichaam.

Ik herinner me nog een reclame slogan van enkele jaren terug. “… Melk moet, melk doet je goed..” Nou, Joris Driepinter is allang in een rolstoel beland  vanwege ernstige botontkalking !! Heeft last van kortademingheid en is chronisch lethargisch.  Met zware artritis ! “… Melk, de witte motor…” Wat zijn we een boel slechte dingen wijs gemaakt. En we geloofden het allemaal.

KORTOM, drink geen of weinig melk en eet niet teveel zuivelproducten.En als je melk drinkt, neem er dan niets anders bij. Melk moet absoluut op zichzelf staan, je lichaam heeft er een hele klus aan. Het is het meest slijmvormende voedsel en er past helemaal niets bij. Als je graag kaas eet, snij die in kleine stukjes en eet het in een salade.  En eet bij voorkeur geen gele kaas ! Want die is met een chemische kleurstof geel gekleurd.

Dus als tegenhanger voor melk, (drink)yoghurt, etc kun je beter : water, groene thee, gemberthee, plantaardige sojamelk, amandelmelk of rijstmelk , versgeperst fruitsap nemen.

Met een vriendelijke groet van Tieneke.

 

Volgende »

  1. Hallo Tieneke,

    Ik vind jouw Blog erg interessant ,eigenlijk ben ik op jouw aanraden onlangs gestopt met melk drinken.Ik dronk echt veel melk, ruim een halve liter per dag. Nu drink ik rijstemelk en sojamelk afwisselend,ik moet zeggen dat ik de melk wel mis ,ik vind het nog steeds lekker.
    Nu is mijn vraag kan ik ook biologische karnemelk drinken of geeft dat hetzelfde probleem als gewone melk.
    Ik geef jou ook een Tien voor jouw site,alles is goed geschreven en erg interessant!
    Groeten van Ronald uit Oosterhout NB

    • Hoi, Ronald, Ja, je kunt rustig af en toe een glas melk drinken. Daar zit het probleem niet in, maar te veel elke dag geeft een zwaar “stremsel ” in de darmen. Het is zwaar verteerbaar samen met andere voedingsstoffen . Als je jezelf wilt trakteren op een glas melk, neem het dan zonder enig ander voedsel. De enzymen in de koemelk zijn niet zo gezond voor mensen. Geitenmelk is een ander verhaal. ( maar karnemelk is ook van koemelk ) . Het is niet “nooit”, maar besef dat het niet zo gezond is. Af en toe is altijd goed, omdat je het lekker vindt. En ik vind dat je nooit te hard in de leer voor jezelf moet zijn, daar word je niet gelukkiger van. We eten/drinken wel meer dingen die niet zo gezond zijn., Toch ?? Chips lust ik soms ook graag, en eet het . Niet omdat het gezond is, maar af en toe wel lekker 🙂 En mag ik jou bedanken voor je compliment ? Ik zit hier te glimmen 🙂 ( grinnik) . GRTJS uit Groningen en een Fijne Avond gewenst. Doeg van Tieneke .

    • Ja, moi,.. ( is t op zien Grunnegers !) Dank voor je reactie.. Geen idee wie t heeft geschreven, maar desondanks vind ik reacties helemaal superleuk, en geef eigenlijk altijd antwoord ! DUS BIJ DEZE : THANKS 🙂 ) GRTJS en Lfs van Tien XXX .

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.