VERS KOKEN VOOR JEZELF.

Standaard

De afgelopen week las  ik een artikel over het zout gebruik in Nederland. Een van de reacties op het internet was van iemand, die alleen was. Een druk leven had, en eigenlijk niet of nauwelijks aan vers  koken toe kwam. Haar diepvries en magnetron waren een uitkomst, vond ze zelf.  Wat te doen als je geen tijd hebt om  elke dag vers voor jezelf te koken. Of geen zin. Hier een leuk artikel met tips voor  gezond en vers koken voor jezelf. 

een-bestekEen meneer had er erg veel moeite mee om , na een dag werken, voor zichzelf te koken en kwam eigenlijk niet verder als magnetron-maaltijden. Of patat en andere afhaal maaltijden. Hij voelde dat het niet goed voor zijn gezondheid was, maar kon zich er toch niet toe zetten om er wat aan te veranderen.  In het weekend was hij bij zijn vriendin, daar was het leuk om samen vers te koken en te eten.

Als je ook niet zo’n keukenprins(es) bent gaat het extra moeilijk. Dan verval je heel gemakkelijk in kant-en-klaar  of diepvries-maaltijden.  Of magnetron-maaltijden. In pakken yoghurt, brood,  of spul van de cafetaria of een afhaalpizza.

De voedingsindustrie zit op je te wachten en zal dit probleem ook zeker niet voor jou oplossen. Wij hebben geleerd dat eten  lekker moet zijn. En zitten er vaak veel verborgen zout, suikers en verkeerd vet in kant-en-klaar maaltijden in de winkels , en we zien het als  voeding. Dat het niet zo gezond is , weten we eigenlijk wel. Vers is beter.  

In die kant-en-klaar maaltijden etc zit geen sprankje levenskracht meer. Voor je gezondheid is dit op de lange duur een slopende zaak.  Veel zout, geen vezels, geen verse vitaminen en mineralen, te veel suiker en vet. Afgelopen weekend stond er net zo’n stuk in de krant, over een jongedame die zich, qua gezond eten, ook niet staande kon houden. Drukke baan en een druk sociaal leven . Koken ? Vandaag niet .

  • Wat te doen als je geen tijd hebt om vers te koken.

een-bloem-vgroenteIn jouw buurt zullen vast en zeker wel ‘eetclubs’ te vinden zijn. Ik was vroeger ook lid van zo’n eetclub. We waren met zijn 4-en. Op maandag bij de ene thuis, dinsdag bij de 2e, ’s woensdags de 3e en op donderdag de 4e . Wie kookte deed alles, boodschappen, tafel dekken en afwassen. Je was gewoon “aan de beurt”. We aten om klokslag 6 uur en om klokslag 7 uur ging iedereen weer zijns/haars weegs. Een uitstekende regeling die we jaren vol hebben gehouden.  Het was gezellig en we verheugde ons.

We waren allemaal alleen , in die tijd. Het eten was gezond, vers, simpel en lekker. Gekookte aardappelen met boontjes, een salade en een blinde vink.  Afgesproken was om geen kant-en-klaar maaltijden te nemen.  Het kostte niks, want we hadden afgesproken het met “een dichte portemonne’ te regelen. Op vrijdag maakten we vaak zelf even iets simpels en makkelijks. En ’s weekends een keertje uit eten.

  • Wat als je niet kunt koken.

Begin met heel simpele dingen, of ga naar een kook cursus. Op het internet, bijv YOUTUBE, zullen ook vast wel dingen te vinden zijn als ” hoe kook ik aardappelen ? ”  of ” hoe maak ik een omelet ? “.  Zo zijn de mogelijkheden legio. Heb je hier helemaal geen zin in ?  Dan zou je het eens kunnen proberen in je buurt, om een thuiskok te vinden.

Er is een site : THUISAFGEHAALD.NL waar thuiskoks maaltijden aanbieden. Je moet dan even zelf een leeg pannetje meenemen.  Dat is al een flinke verbetering. Zelf heb ik zonet op een dergelijke site gekeken, hartstikke leuk idee.  Van karnemelkse pap tot aan verse groente , van zelfgebakken brood tot een uitgebreide lunch.

  • Eet niet voor de TV.

Mag ik je een ding afraden ? Eet nooit voor de tv als je dit ‘ eetprobleem’ wilt oplossen. Maak ergens in je huis een klein eethoekje voor jezelf. Als is het maar een stukje van de tafel of een klein bistro tafeltje voor het favoriete plekje op de bank.  Zo’n tafeltje die je kunt in- en uit klappen. Dek het met een leuk kleed en bord, onderzetter en een bloemetje of een theelichtje. Proef je eten en geniet ervan. Als je de tv aan hebt schuif je je voeding gedachteloos naar binnen .

  • Maak lekkere verse soep.

een-verse-soepEen lekkere verse en goed gevulde maaltijdsoep is stukken beter als kant-en-klaar uit de magnetron. Er zijn zoveel geweldig leuke sites met soeprecepten.  Soep is leuk om te koken ,  en snel klaar. Lekker donker brood erbij, soppen maar.. Terwijl de soep gaar kookt , maak je jezelf een kleine salade.

Geniet van je simpele en lekker verse maaltijd. Goed voor de lijn en goed voor het gezonde gevoel .

  • In 15 minuten vers op tafel.

JAMIE OLIVER’s  “verse 15 minuten maaltijden”  zijn te vinden op YOUTUBE en op 24kitchen.nl . Ik kijk er graag naar en haal er leuke ideeën vandaan. Zijn 15 minuten maaltijden zijn een vondst ! Een mini-kookles in 15 minuten klaar. Helemaal vers en voor wie wil, is dit zeker een idee. Soms is één idee al genoeg, en hoef je niet zijn hele maaltijd te koken.

  •  Kook eens per week een grotere hoeveelheid.

Als je vier maaltijden hebt , kun je al gaan wisselen. Vries het in . Bijvoorbeeld een wat grotere portie verse boerenkool, of andere stamppot. Of je maakt alleen de saus voor een lekkere rijst curry. Pastasaus , of wat je maar lekker vindt.

Dan maak je ter plekke er een salade bij. En je bent al een eind. Ook een basis voor soep kun je maken en invriezen in kleinere porties. Dan kook je water en doe er de basis soepgroente in. Donker brood erbij en een salade. En klaar is je eigengemaakte verse maaltijd.

  • Wat is belangrijk om elke dag te eten ? 

  1. 150 tot 200 gram zetmeel  (rijst, aardappelen, peulvruchten, pasta,
    kikkererwten, linzen of bonen )
  2. Groente is het best om vers te bereiden, minimaal 200 gram verse
    groenten per dag , en ook 200 gram fruit.
  3. Er wordt aangeraden om 100 gram vlees of 150 gram vis te eten.
    Wil je geen vlees of vis eten ? dan kun je ook
    kiezen voor 1 of 2 eieren, 40 gram noten, 75 gram peulvruchten.
  4. Eet 2 eetlepels bereidingsvet, bijvoorbeeld olijfolie of koolzaadolie.
  5. Een keer per week eens een afhaalmaaltijd en/of magnetron en/of stoommaaltijd  is het zeker een stuk beter als een cafetaria-diner !
  • Een paar handige websites :                                           

* THUISAFGEHAALD.NL                                                                  een-verse-groentesoep

* LEKKER-THUIS.NL

* HEERLIJKE EN SNELLE,  VERSE SOEPRECEPTEN.

En zo kan het leuk zijn om eens een verandering ten gunste van je eigen gezondheid in gang te zetten. Als je een paar van deze tips kunt combineren, heb je zelf een goed gevoel over verser en gezonder eten.

Heel veel succes  🙂

Tien.

Over Tieneke Scholtens

Welkom op mijn BLOG. "De geneeskrachtige keuken" . Al 26 jaren kook ik vegetarisch, gezond en lekker. De geneeskrachtige Ayurvedische keuken heeft mijn grote belangstelling. Ik ben gespecialiseerd in kurkuma en curcumine, omdat dit een cadeau van de natuur is, met grote en goede uitwerking op het menselijk lichaam. Verder lees ik veel en graag over de relatie tussen voeding en gezondheid, met name "DE VOEDSELZANDLOPER" van Dr. K. Verburgh heeft mijn voorkeur. Welkom op mijn blog, TIENEKE :)

Eén reactie »

Goedendag, leuk om je op mijn site te ontvangen. Als je wilt, kun je een reactie voor anderen achterlaten. Vriendelijke dank.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s