Goede voeding tegen een hoog cholesterol gehalte.

Standaard

Cholesterol, we lezen er elke dag over. Maar hoe zit dat nu precies met deze stof in ons lichaam. Er kunnen problemen ontstaan als het cholesterol gehalte in het bloed bovenmatig stijgt. Natuurlijk hebben we het cholesterol nodig, om onze bloedvaten gezond en dicht te houden. Kun je er met je voeding ook wat aan doen? En wat is dan goede,  en wat is dan slechte voeding ? Hier vindt u een gedegen artikel over voeding en ons cholesterol gehalte.

Wat is nu eigenlijk “cholesterol” ?

Cholesterol gehalte peulvruchtenEr zijn twee soorten cholesterol : het lichaamseigen cholesterol en cholesterol dat opgenomen wordt uit het voedsel. Het lichaamseigen cholesterol wordt aangemaakt door de lever en is, in de juiste hoeveelheden, een onmisbare schakel in onze stofwisseling. Onze bloedvaten zijn aan slijtage onderhevig en, onder andere, cholesterol ‘plakt’ de beschadigingen dicht. Maar als het cholesterol gehalte te hoog is, plakt deze stof aan de binnenkant van de (slag)aderen vast, en kan zo een bloedvat langzaam afdichten . Met alle gevolgen van dien. Een te hoge bloeddruk en/of hartklachten kunnen het gevolg zijn.

Kun je zelf zien of je cholesterol gehalte te hoog is ?

Nu kunnen we zelf het niet alles regelen wat het cholesterol gehalte betreft, maar wel een heleboel. Soms kunt u in uw gezicht zien hoe het met het cholesterol gehalte gesteld is. Als u om het hoornvlies een lichtgrijs-kleurige ring kunt zien, heet dit een ‘vet ring’ , en is een teken van een veel te hoog cholesterol gehalte. Na een flink avondje stappen is dit ’s morgens soms te zien. Alcohol kan het cholesterol gehalte soms erg verhogen. Ook ziet u soms geel kleurige verdikte huid of witte bultjes op het ooglid. Of aan de binnenkant van de oogkas. Dit is ook een teken van een te hoog cholesterol gehalte.

Wat zonder twijfel de cholesterol spiegel negatief beïnvloedt , is de dagelijkse inname van verzadigd vet en transvetzuren. De medici zijn ervan overtuigd dat de bloed cholesterol spiegel zich met 14 % laat verlagen als de consumptie  van deze vetten drastisch wordt verminderd.  Dit kan door het eten van minder vlees en kaas. Er zijn meer schadelijke voedingsmiddelen, wat het cholesterol gehalte betreft.

Natuurlijk is het zeer verstandig om het gehalte van uw cholesterol gehalte door een arts te laten controleren. Het ‘gezonde’ gehalte is ca 5 mmol/liter. Meer is niet goed, en minder ook eigenlijk niet.

Wat kun je zelf aan je cholesterol gehalte doen ?

We denken dat er maar een oplossing is tegen een te hoog cholesterol gehalte. Medicatie gaan slikken. cholesterol gehalte visMaar via onze voeding is ook veel te regelen.  Alles wat stolt boven de 37 graden is niet gezond. Ons lichaam is 37 graden, en de lichaamstemperatuur van sommige dieren ( waarvan we het vlees eten) is hoger dan 37 graden. Dus het vet wat u daarvan eet, zal in onze aderen stollen. Bijvoorbeeld varkensvlees. Dat kunt u dus beter niet eten. Vissen zijn veel kouder dan 37 graden en dit vet zal dus vloeibaar blijven op 37 graden, derhalve is dit niet slecht voor ons.

In koekjes, cake, chocolade en gebak om maar eens wat te noemen, zitten vetten die stollen boven de 37 graden.  Maar ook vlees en vette vleesproducten, en volvette zuivel zoals harde kaas. En zeker de geharde vetten uit de voedings industrie.

Eet kurkuma. Curcumine  bezit hyper cholesterol verlagende eigenschappen. Het vermindert het cholesterol en lipide gehalte.

Wat zijn lipiden ?

Lipiden zijn vetachtige substanties in het bloed. Er zijn verschillende types, waarvan cholesterol de meest voorkomende is.

Waar zijn lipiden dan voor? Dit hangt af van het type lipiden. Zo worden ze gebruikt als voorloper van hormonen en galzuren, bieden ze een manier om energie als vet op te slaan totdat ons lichaam het nodig heeft en verzorgen ze verschillende functies in onze celwanden. Niet gek dus, dat ons lichaam een grote hoeveelheid lipiden nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Daarom is het belangrijk dat we onze lipiden regelmatig controleren. De volgende typen lipiden moet u daarbij in de gaten houden:

  • LDL-cholesterol, ook wel bekend als ‘slecht cholesterol’ omdat te veel van deze soort cholesterol een risicofactor vormt voor hart- en vaatziekten*.
  • HDL-cholesterol, ook wel bekend als “goede” cholesterol, omdat het overtollig cholesterol uit het bloed haalt en terugbrengt naar de lever, waar het via onze darmen wordt afgevoerd.
  • Triglyceriden, of lipiden, zijn vetten die het lichaam kan aanmaken in de lever en via de voeding binnenkomen. Als we meer calorieën eten dan we nodig hebben, worden deze omgezet in triglyceriden, totdat we ze later verbranden.

Bij een lipidentest gaat uw huisarts uit van de volgende bloed waarden.

  • Totale cholesterol <  5=””>
  • HDL-cholesterol >/=   1 mmol/L bij mannen en >/= 1,2 mmol/L bij vrouwen
  • LDL-cholesterol < 2.5=””>

Afhankelijk van uw test, kan het zijn dat je huisarts ook naar de volgende waarden kijkt:

  • Triglyceriden = lager dan 1,7 mmol/L

Als u curcumine wilt nemen, neem dan wel curcumine met bioperine. Als men ca 1500 mgr curcumine per dag neemt, verlaagt het lipoproteïne cholesterol met  11,7 %, en verhoogt het HDL binnen 12 weken. Ook heeft curcumine een triglyceride verlagende werking.

Cholesterol verlagende olijfolieEr zijn drie soorten lipoproteïnen. Er zijn lipoproteïnen met een lage dichtheid (LDL), een zeer lage dichtheid (VLDL) en met een hoge dichtheid (HDL). LDL, ook wel LDL-cholesterol genoemd, wordt beschouwd als het ‘slechte’ soort lipoproteïne omdat het bijdraagt ​​aan de ophoping van plaque in de slagaders. HDL-cholesterol wordt als goed beschouwd omdat het juist het LDL-cholesterol uit de slagaders verwijdert. Zo ziet men  maar weer dat kurkuma/curcumine een geschenk voor onze gezondheid kan zijn.

Als de hoeveelheid triglyceriden in het bloed te hoog is, kunnen ze de opbouw van plaque in de slagaders veroorzaken. Wetenschappers weten nog niet zeker hoe en waarom triglyceriden voor de ophoping van plaque zorgen, maar ze weten wel dat mensen met hoge concentraties triglyceriden waarschijnlijk hogere LDL-niveaus hebben. Wanneer de plaque zich ophoopt in de slagaders, kunnen de slagaderwanden verharden of dik worden en dit wordt ook wel artherosclerose genoemd.

Goed om te eten zijn plantaardige oliën, zoals olijfolie en raapzaad olie. Avocado  olie, notenolie en sesamolie zijn prima. Visolie en vette vis zijn prima. Maar ook graanvlokken, ontbijtgranen ( zonder suiker) en fruit. Goed fruit zijn sinaasappels, appels, peren, bananen en ander vers fruit.

Gedroogde abrikozen, vijgen en pruimen zijn hierbij speciaal te noemen.

Maïs, peultjes en sperziebonen. Knoflook en uien. Kidneybonen, tuinbonen en aanverwante groenten. Volkorenbrood, meergranenbrood en roggebrood zijn prima tegen een te hoog cholesterol gehalte. Een roggebroodje met een stukje haring met uitjes is toch geen straf, en een gezonde snack. Lijkt me.

Goede voeding bij een te hoog cholesterol gehalte.

  • Eet vet . Olijfolie, noten en vette vis. Ze zitten vol met vetzuren die het gehalte aan slechte vetten in het bloed verlagen.
  • Eet kurkuma . Het houdt, onder andere, de bloedvaten soepel.
  • Eet vezelrijke voeding . De onverteerbare vezels zorgen voor een betere darmwerking. Zo helpen ze mee om het te hoge cholesterol gehalte in het bloed te verlagen.
  • Eet haver. De vezels uit haver, havermout, havervlokken en muesli ( zonder suiker) verlagen ook het vetgehalte van ons bloed.
  • Eet peulvruchten en fruit. De oplosbare vezels beïnvloeden het cholesterol gehalte en glucose gehalte van het bloed gunstig.
  • Eet artisjok, witlof en andijvie. De bitterstoffen in deze groenten ondersteunen de uitscheiding van cholesterol voor de lever. Dit geldt ook voor kurkuma.
  • Eet paarse groenten. De kleurstof die aubergine, druiven en bessen paars kleurt, verlaagt het triglyceridegehalte in het bloed. Deze vetstoffen hechten zich, net als cholesterol ook aan de vaatwand. ( Zie boven)
  • Eet knoflook. De stof allicine in knoflook helpt bij de verlaging van het cholesterol gehalte, is goed voor de bloeddruk en houdt de bloedvaten elastisch.
  • Eet soja. De eiwitten in soja producten houden de bloedvaten soepel.
  • Drink fenegriekthee of fenegriekwater. Week ’s nachts 2  theelepels fenegriekzaadjes in een glas
    cholesterol fenegriek

    Fenegriek kan helpen tegen een te hoog cholesterol gehalte.

    water. Drink dit water ’s morgens als eerste,  zodra de wakker bent, op een nuchtere maag. Het helpt uw lichaam om het niveau van het slechte cholesterol te verminderen. Dit kunt u dan elke dag doen. Daarna kunt u de geweekte fenegriekzaadjes zachtjes op de ‘oogplekken’ zachtjes met de vingertoppen inmasseren . Zodat dit water diep in de huid doordringt. Ook elke dag doen, totdat de plekken weg zijn.

  • Dit helpt het LDL, oftewel het slechte cholesterol gehalte, te verminderen. Doe 1 eetlepel appelazijn en een beetje ruwe honing in een glas lauwwater, drink dit twee maal daags.
  • Vermijdt transvetzuren die vaak in koek en snacks zitten. De geharde plantaardige vetten zijn te herkennen op het etiket. Daar staat dan ‘gehydrogeneerde plantaardige olie’ of ‘gedeeltelijk gehard vet’ of ‘gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie’.

Met voeding kan men veel regelen aan ons cholesterol gehalte.

Dank voor het lezen en met vriendelijke groet.

Tieneke.

»

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s