Hoge bloeddruk en voeding.

Standaard

Hoge bloeddruk en voeding.

Een te hoge bloeddruk is geen ziekte, maar wel een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Door een te hoge druk op de aderen kunnen kleine beschadigingen en ontstekingen ontstaan in de vaatwand. Om die kleine beschadigingen te repareren verzamelen stoffen, zoals cholesterol en witte bloedcellen en kalk en andere stoffen zich in de vaatwand. Die stoffen zijn zogenaamde ‘plaques’, een kenmerk van aderverkalking. Zijn er natuurlijke middelen om een te hoge bloeddruk onder controle te houden en te krijgen? Hier vind u een artikel over hoge bloeddruk en natuurlijke voedingsmiddelen.

Cholesterol en een te hoge bloeddruk.

Hoge bloeddruk

Gezond en vers eten, goed voor de bloeddruk.

Het woord ‘cholesterol’ koppelen we direct aan een medisch risico. Dat is niet terecht. Cholesterol is een lichaamseigen en nuttige stof. Het is een stof die onze vaatwanden goed gezond en dicht houdt. En het houdt ons lichaamsweefsel gezond. Als het cholesterol veel te laag is, kan dit gevaarlijk zijn. Omdat de beschermende binnenlaag van onze aderen dan te dun is. Echter te hoog is ook niet gezond. Omdat dit zich kan nestelen in de slagader wanden, dit proces heet aderverkalking. En door dit proces kan de bloeddruk stijgen, doordat de aderen niet soepel genoeg zijn. Ook kan een teveel aan alcohol de cholesterol spiegel ongunstig beïnvloeden, u kunt dit ’s morgens zien aan een lichtgrijsachtige ring om uw hoornvlies in uw oog. Dit heet een ‘vet ring’. Dan is uw cholesterol gehalte echt te hoog. Daarnaast is het , in de ayurvedische leer, ook een teken van een te hoog cholesterol gehalte als u witte ‘gerstekorrels’ bobbeltjes of geelkleurige huidverdikkingen op uw ooglid en rond uw ogen en in de oogkassen te zien krijgt.

Het voorkomen van een te hoge bloeddruk, is bijna net zo belangrijk als het bestrijden van een te hoge bloeddruk. Bij de preventie hiervan draait alles om een gezonde leefstijl. Te noemen zijn dan voeding, meer bewegen, stoppen met roken en chronische stress vermijden. Hebt u een verhoogde bloeddruk, dan zijn deze preventieve maatregelen ook uw eerste stap in het verlagen van de bloeddruk.

Verder is er een belangrijk en duidelijk verband tussen overgewicht en een te hoge bloeddruk. Wie echt te zwaar is, zal daarom eerst moeten proberen om af te vallen. Dit is geen kwestie van flink hongeren en minder eten, maar vooral een kwestie van anders eten gedurende een lange periode.

Soorten hoge bloeddruk.

Vanuit ayurvedisch gezichtspunt valt hoge bloeddruk onder drie categorieën: voornamelijk vata, pitta, maar ook kapha. Er zijn situaties die je bloeddruk tijdelijk verhogen. Bijv het toespreken van een zaal, zware verantwoordelijkheden, of stressrijke situaties kunnen de bloeddruk tijdelijk verhogen . Maar als de bloeddruk hoog blijft, kan dat gevaarlijk worden. Wat zijn nu ‘normale’ waarden en wat geldt als pre-hypertensie.

  • Een normale bloeddruk is lager dan 120 / 80 mmHg
  • Als prehypertensie geldt een systolische druk tussen 120 en 139 of een diastolische druk tussen 80 en 89
  • Fase 1 van de hypertensie is een systolische druk tussen 140 en 159 of een diastolische druk tussen 90 en 99
  • Fase 2 van de hypertensie is een systolische druk hoger dan 160 of een diastolische druk van 100 of meer

Tijd om naar de dokter te gaan ?  

Als een verhoogde bloeddruk tijdelijk is en verband houdt met een stressrijke situatie, zal dit over het algemeen met enige rust en ontspanning wel overgaan. En zelfs wanneer de bloeddruk langduriger verhoogd blijft, wil dit niet altijd noodzakelijkerwijs zeggen dat dit met medicamenten moet worden behandeld. Volkomen natuurlijke remedies, zoals dieet, lichaamsbeweging, kruiden, meditatie en yoga, die geen schadelijke bijwerkingen hebben, kunnen voldoende zijn om hypertensie aan te pakken.

Met een verhoogde bloeddruk moet u echter wel onder controle van een arts blijven. Hypertensie is een potentieel levensbedreigende aandoening. Ik raad daarom af de volgende behandeling in de plaats te laten komen van de gebruikelijke medische zorg. Gebruik deze ayurvedische remedies liever- bij voorkeur met goedkeuring en medeweten van je arts- als een aanvulling op de medische zorg die u krijgt, en vraag uw arts toezicht te houden op uw vooruitgang.

Als de remedies helpen, zal uw dokter steeds minder reden zien om u onder controle en aan de medicijnen te houden. Op zijn minst zou u in staat moeten zijn de dosering van je medicijnen geleidelijk te verminderen.

Bestaan er voedingsmiddelen tegen een verhoogde bloeddruk?

Vermijd voedsel dat hitte teweegbrengt. Mensen met een verhoogde bloeddruk dienen geen zout, weinig vet, geen gebakken voedsel en weinig heet, gekruid voedsel te gebruiken. Gezond tegen hypertensie is

hoge bloeddruk.

Plantaardige olie houdt onze aderen soepel.

zuurkool en andere gefermenteerde groente. Vitamine E is een belangrijke vitamine voor hart en bloedvaten. Dit zit in plantaardige olie , zoals goudkleurige sesamolie en tarwekiemolie zijn hier rijk aan. En in noten en zaden. Vitamine D is een vitamine die op natuurlijke wijze de bloeddruk kan verlagen, net zoals blauwe bessen. Dit zijn prima voedings middelen.

Yoghurt,  en nog beter kefir, zijn gezonde middelen tegen een te hoge bloeddruk

Dr. K. Verburgh stelt dat een stukje van 80 % zwarte chocola per dag ook een prima hulpmiddel is tegen een hoge bloeddruk. Ongeveer 10 gram per dag. Ook omega3 visolie is een goed middel om de aderen soepeler te houden. Daarom kan het helpen tegen een te hoge bloeddruk. En het drinken van 2 koppen groene thee per dag heeft ook een bewezen goede invloed op het onder controle houden van een te hoge bloeddruk.

Wist u dat Q10 kan ook een goede invloed hebben op een verhoogde bloeddruk. Aanbevolen is dan de hoeveelheid van 2 x 60 mgr per dag. Magnesium Citraat en kalium zijn belangrijk bij het verlagen van een te hoge bloeddruk. Eet om deze reden veel verse groenten, fruit en volkoren producten. Ook vers geperst sap is zeer rijk aan deze mineralen. Men kan magnesium citraat als voedings supplement nemen. Magnesium zit ook in cacao ( vandaar de zwarte chocolade), zaden, bananen, noten en graanproducten. Als u aardappelen en verse groenten eet, deze zijn eveneens rijk aan kalium, pas er dan voor op om deze niet in te veel water te koken. Dan gooit u de kalium met het afgietwater weg. Stomen of wokken, of roerbakken zijn ook een mogelijkheid.

Zoute voeding is ongunstig bij een verhoogde bloeddruk. Het gezonde effect van minder zout eten, wordt versterkt door het eten van de mineralen kalium en magnesium. Hier kunt u echt zeggen dat één plus één is drie ! Dus vermijd zoute kaas, vleeswaren, pizza’s en kant-en-klaar maaltijden, want deze zitten bomvol met zout.

Kurkuma en curcumine tegen een te hoge bloeddruk.

Curcumine C3 kan helpen tegen een hoge bloeddruk, om verschillende redenen. Het heeft een bloedverdunnende werking heeft.  En het helpt de blaas- en nierfunctie goed en gezond te houden. Zodat het teveel aan vocht afgevoerd wordt. De nieren beïnvloeden uw bloedvolume en de elektrolyten balans. Door het teveel aan vocht uit het bloed te halen, vermindert het bloedvolume, en zakt de bloeddruk.

Als tweede kan genoemd worden dat de verschillende curcuminoïden ‘bemiddelen’ bij het ontspannen van de spieren in de bloedvaten. Deze vaatverwijdende eigenschap van kurkuma versoepelt de aderen. Door deze eigenschap vermindert de druk in de aderen. Bovendien remt het het enzym de angiotensine. Angiotensine is een  hormoon in het menselijk lichaam.

Het is het product van angiotensine. Dit hormoon heeft een bloeddrukverhogende werking doordat het de vaatwand doet samentrekken en er ter hoogte van de bijnierschors aldosteron vrijkomt, wat water-en zout terugtrekking in de nieren tot gevolg heeft. Ook zou het op de  hartspier werken. Bloeddrukverlagende medicatie die de omzetting naar Angiotensine II blokkeren worden ACE remmers  genoemd.

Angiotensine II doet het tegenovergestelde van ANP (Atrial Natriuretic Peptide) .

De remming van dit enzym blijkt eveneens de bloedvaten te ontspannen en zo de spanning van de bloedvaten af te halen. En houdt de aderen vrij van ontstekingen, zodat het cholesterol gehalte zou kunnen dalen. Derhalve goed tegen een te hoge bloeddruk. Bovendien verlagen curcumine en kurkuma ook het cholesterol gehalte. Wat betekent dit nou precies ? Curcumine verlaagt de bloeddruk door het beïnvloeden van hormonen die de bloeddruk regelen. Ze kan beschermen tegen ontstekingen en oxidatieve stress als gevolg van een te hoge bloeddruk. Daarnaast heeft curcumine en kurkuma een beschermend effect op ons hart- en vaatstelsel, doordat het de vasculaire functie van hart en bloedvaten verbetert.

Kurkuma is rijk aan kalium. Derhalve goed tegen een te hoge bloeddruk.

Meditatie en eenvoudige ademhalings oefeningen ter ontspanning.

  • Mediteren is een uitstekend middel om de bloeddruk te reguleren. Een aantal onderzoeken, waaronder een door de “Amerikaanse National Institute of Health” heeft aangetoond dat meditatie even doeltreffend kan zijn als medicijnen om hypertensie onder controle te houden. Terwijl meditatie geen enkele van de negatieve bijwerkingen heeft, die vaak met geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk in verband worden gebracht.
  • Wat lichte shitali pranayama kan helpen de bloeddruk te beheersen. Dit doe je door je tong tot een geultje te krullen en adem door dat geultje naar je buik IN. Houd je adem een paar seconden vast en adem dan door je neus weer UIT. Gedurende een paar minuutjes.
  • Druk en spanning verergeren een hoge bloeddruk. Een fantastische en doeltreffende manier om je te ontspannen is de rusthouding : SAVASANA .

“…. ga rustig op je rug liggen, met je armen naast je lichaam. Sla het stromen van je adem gade. Je zult merken dat er na elke uitademing een korte, natuurlijke pauze optreedt, en nog een natuurlijke pauze na de inademing. En weer voor de uitademing. Blijf op een natuurlijke manier rustig tijdens die pauze, een paar seconden maar. Deze oefening zal diepe ontspanning veroorzaken, een natuurlijk tegengif  tegen hypertensie. Blijf tien tot vijftien minuten in savasana liggen, terwijl je deze ademhaling beoefent. …”

Wat kunt u beter niet eten bij een verhoogde bloeddruk.

Drop ! Dit is nadelig voor uw bloeddruk, niet door het zout, maar door een stof die glycyrrhizinezuur heet. Deze zit in drop en verhoogt uw bloeddruk. Niet alleen zoute drop is daarom ongezond, maar ook zoete drop, zoethoutthee en hoestdrankjes.

Pasta, maïs, rijst en cafeïne zijn eveneens berucht om hun nadelige werking bij een te hoge bloeddruk.

Eindconclusie.

Een van de belangrijkste dingen is een gezonde eet- en leefstijl. Zorg ervoor dat u geen chronische stress ondergaat. Continue spanning heeft een ondermijnend effect en negatief effect op uw lichaam. Uw immuunsysteem wordt teveel belast. Iedere dag een rustmoment. Eet lekker vers en gezond, en u kunt een heleboel ook zelf regelen.

Bronnen:

Dank voor het lezen.

Met vriendelijke groet van Tieneke.

PS: Alle informatie omtrent onze ayurveda kuur staat nu in de webshop Dekurkumaspecialist.nl

»

  1. Hallo
    Bedankt voor deze fijne uitleg !
    Mijn vraag….waarom wordt ik zo ziek van Kurkuma ?
    Ik had capsules van Kurkuma bij een reform winkel gekocht , ik nam er 1 per dag in…..na 2 dagen erge pijn boven de navel…..de 3 de dag verschrikkelijk overgeven…..hele donkere brij……ba…ba…..
    Dus……betekend dit dat ik er niet tegen kan ?….toen ik er mee stopte was de pijn de 4 de dag weg…. wat raad U mij aan?….Bedankt voor het lezen..
    Warme groetjes

    Marianne

    • Goedemorgen, Mevrouw. Dank voor uw mail. Weet u, ik ken de samenstelling van uw gekochte kurkuma helemaal niet. Er zijn er bij die niet ‘zuiver’genoeg zijn. Het wil niet direct zeggen dat u ‘niet tegen kurkuma’kunt. Maar soms wel dat u niet tegen deze samenstelling van kurkuma kunt. Het kan zijn dat er teveel in zit, of is gemengd met andere ingrediënten. Eigenlijk maken we het zelden mee dat iemand er echt allergisch voor is. Wel is het zo dat u kurkuma NIET op een lege maag kunt nemen. Het moet altijd tijdens een maaltijd ingenomen worden. Als u zo vriendelijk zou willen zijn om een foto van het etiket ( voor- en achterzijde) te sturen, dan kan ik dat eerst eens bekijken. Stuur het maar naar dekurkumaspecialist@gmail.com en ik zal u zo spoedig mogelijk antwoorden. Met vriendelijke groet van Tieneke .

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s