Wat zijn de tips en trucs in uw supermarkt om u zoveel mogelijk te laten kopen ?

Standaard

Is het “de supermarkt” of “de supermarketing” ? Iedere supermarkt heeft tegenwoordig een uitgekiende strategie om je zoveel mogelijk te laten kopen. Je hebt dat niet altijd in de gaten en het is best moeilijk om de psychologische beïnvloeding te herkennen. We zijn er al zo aan gewend dat er bijna niet aan te ontkomen is. In de eerste instantie lijkt een supermarkt op een kruidenier van vroeger, maar tegenwoordig is er over ieder detail uitgekiend diep nagedacht. De trucjes van de fabrikanten, hun producten en de opstelling in de supermarkt. Wat kun je er zelf aan doen en hoe herken je ze ? En hoe krijgt jouw supermarkt dat voor elkaar ? Hier vind je een leuk en informatief artikel over de supermarkt en hoe ze jou zoveel mogelijk willen laten kopen. Met handige tips en trucs om eraan te ontkomen. 

Je komt de supermarkt binnen.

voorverpakte-aardbeien

Efficiëntie in de supermarkt

Kijk eens rustig om je heen als je de supermarkt binnen komt. Het is al opvallend dat je nergens een klok ziet.  Het hekje draait opvallend langzaam open en je loopt bijna altijd linksom, dus tegen de klok in. Aangezien dit door de draaiing van de aarde ongemakkelijk is, en dus onnatuurlijk, om linksom te lopen,  lopen we langzamer. Omdat er geen klokken zijn neemt u rustiger de tijd om alles eens rustig te bekijken. Vaak is het eerste wat je ziet, de groenten- en fruit afdeling. Daar is over nagedacht, want dan hebt u al het idee dat u veel vitamientjes en gezonde producten hebt gekocht. Daar kan dus straks wel even wat ‘minder gezonds’ bij zonder dat u een schuldig gevoel krijgt.

De grootte van de boodschappen kar is ook van invloed op uw koopgedrag. Zo’n mooie en grote glimmende kar geeft een gevoel van contrôle. Het is een uitvinding uit 1938 en moet je een gevoel van gemak en luxe geven. Dit klopt volledig. En omdat de kar geen dichte bodem heeft, blijft de grond langer zichtbaar. Je karretje is nog lang niet vol, hier moet nog het een en ander bij. Als je geen boodschappenbriefje hebt meegenomen, heb je de neiging om te veel mee te nemen. En als je trek hebt, kies je vaak voor iets van ‘even snel erbij’.

TIP : Ga altijd met een boodschappenbriefje naar de winkel. Als je niet zoveel op je boodschappenbriefje hebt staan, kies dan voor een draagmandje. Kies wat op je briefje staat, en ga regelrecht naar de kassa. Of kies de zelfscankassa.

De verpakkingen van onze boodschappen.

voorverpakte-supermarkt-producten

Voorverpakt doet méér verkopen

Het begint met verse waren, maar die kun je vaak niet ‘los’ kopen. Hiermee is het de truc om je meer te laten kopen. En om de producten er goed te laten uitzien. De appels zijn per 6 stuks verpakt, de citroenen per 3 stuks. De paprika’s zijn per 2 of 3 stuks verpakt. De tomaten zijn per 6 verpakt. De spruitjes, spinazie, boontjes, boerenkool en andere groenten zijn allemaal voorverpakt, je hebt vaak geen keuze. Evenals de kruiden en specerijen. De sinaasappelen en aardappelen zitten in een netje per kilo. Alles is er méér dan voor een persoon a twee personen voldoende is. De bloemkolen zijn groot en de andere soorten kool ook. De uien zitten in een groot net en de bosuitjes in hele bossen bij elkaar. Nu heb je de kar al veel voller als de bedoeling zou zijn geweest. Het lijkt gemakkelijk, maar er wordt veel van weg gegooid. Ik ga altijd met 2 boodschappenbriefjes op stap. Een voor de supermarkt en een voor de groenteboer.

TIP : In de betere supermarkten is een biologische afdeling. Daar zijn veel minder voorverpakte waren. Weliswaar is dit iets duurder, maar ook gezonder. En omdat je er minder van koopt, ben je ook regelmatig goedkoper uit. Je kunt ook voor kleinere hoeveelheden even langs de verse groenteboer gaan. Op jaarbasis scheelt dit veel geld.

De efficiënte indeling van de supermarkt.

Het is opvallend dat veel supermarkt winkels dezelfde indeling hebben. En er is nergens een ‘wegwijzer’. Dit is een psychologische keuze van de supermarkt. En het meest winstgevende aspect van deze moderne supermarkt. Vers staat in het begin. En de zuivelproducten helemaal achterin. Hier liggen de eieren, melk, kaas en boter. Met de verse geur van broodjes en de verleidelijke geur gegrilde kippetjes in je neus, en met een licht knorrende maag met zin in iets lekkers moet je nu langs,..

Ja, je moet nu haast wel langs het grote middengedeelte. Omdat je al veel in je karretje hebt liggen, heb je er niet zoveel moeite meer mee om ook ‘bewerkte voedingsproducten van de voedingsindustrie’ te kopen. De brede gangpaden in het midden en het hele middenblok zijn gevuld met deze soort producten.

En dan vind je, in dit middenblok aan de rechterkant,  de meest aantrekkelijke producten. Vet-met-zoet en/of  vet-met-zout. Dit vinden we echt lekker. Die gegrilde kip heb je laten liggen, maar je maag heeft zin in wat lekkers. Omdat de gangpaden breed genoeg zijn voor 2 winkelkarretjes, heb je tijd en plaats genoeg om dit rustig te bekijken. En zul je er altijd met je rechterkant (lees ; rechterhand) langs lopen. Hier wordt je eigenlijk verleid om die lekkere vette en zoute megapakken chips te kopen. Hier liggen de chocolade en de koeken vol suikeren andere zoetwaar. En andere dingen die niet gezond voor je zijn. Je zult nooit vers brood of andere versproducten in deze middenrijen aantreffen.

Ook is het opvallend dat de duurdere A-merken hier op ooghoogte liggen. Die zul je dus eerder kopen, als de huismerken, die op de onderste schappen liggen. Soms zijn de huismerken met minder chemische toevoegingen en goedkoper. Maar we zien ze niet staan, dus kopen we ze niet. Kijk maar eens naar de soepen en sauzen en de kleine blikjes tomatenpuree en de goedkope blikjes ananas. Deze laatsten liggen altijd onderaan. De glazen biologische potjes doperwtjes staan nooit bij de ‘gewone’ doperwtjes. Hoe lager de verdiensten, hoe moeilijker te vinden.

Ook liggen hier de verleidingen voor onze kleine kids. Hier worden de kinderen verleid met koekjes van SpongeBob, Squarepants, Piet Piraat,  Dora,  K3 en  Mega Mindy producten. En begint de ‘jengelzône’. Waar de kids brullend op de grond willen gaan liggen omdat ze niet krijgen wat ze willen hebben. ..’..en de wáááááh-sirene gaat aan..’.. Eigenlijk moet je dit eens door de ogen van je eigen kind bekijken. Jijzelf laadt van alles in de grote kar, en je zegt ‘nee’ tegen je kind, die maar 1 ding uit kiest, Wat weet een kind van gezond ? Nog niet zoveel. Maar van reclame weten ze veel, ze zien de dingen die hier liggen op de tv. Dus is het in hun ogen prima om te hebben. Je kunt beter zeggen dat het niet nodig is en ze laten helpen met het afwegen van de boontjes.

TIP : Wees bewust van deze verleidingen, hou je aan je boodschappenbriefje en neem gewoon géén kinderen mee op de wekelijkse boodschappen gang. Of weet waar de gevaren voor kinderen liggen en mijd deze rijen. En loop langs de laatste rij met schoonmaakspullen terug. Neem een leuk speelgoedje van huis mee en bewaar het voor de laatste rij. Of geef een schoon stukje meegebrachte appel of wortel dat aan je kind bij de laatste snoepzône bij de kassa. Voordat de ‘sirene’ begint te brullen.

Gratis proeverijen en aanbiedingen, De bonus- of klantenkaart en de grote voordeelbakken.

Een vroegere kennis van ons was, op zaterdag,  een zéér gewilde man in een ‘kippenstand’ bij een grote landelijke supermarkt.  Hij stond bij de gegrilde kip en iedereen mocht gratis een stukje gegrilde kip proeven. Met de truc daarná, van 1 diepvrieskip kopen en daarbij 1 diepvrieskip “gratis” bracht hij op één dag 1500 (!) diepvrieskippen aan de man. ’s Middags tegen 15.00 uur was hij al weer vrij, ze waren allemaal verkocht.

bij-de-kassa

Bij de kassa van de supermarkt zie je veel in plastic voorverpakt voedsel.

Hoe aantrekkelijk is het om een kratje bier, een lekkere fles wijn of een andere aanbieding voor weinig geld in het advertentie krantje te zien staan. Dus je gaat naar de supermarkt voor deze aanbieding. De supermarkt zal aan dit ene kratje bier of flesje wijn niet veel verdienen. U kent het wel, “1 per klant”. Maar bij deze aanbieding staan dan de chips, de tapas en de worstjes er al naast voor je klaar. En zo zet men het verlies om in de winst.

In 1998 heeft de Appie Hein zijn bonuskaart ingevoerd. Met deze persoonlijke kaart kreeg je dan korting op de producten. Het was en is direct een daverend succes. Voor de supermarkt is dit een gouden greep, want nu kunnen ze precies bijhouden wat je koopt. En via je E-mailadres kunnen ze ‘op maat toegesneden’ aanbiedingen aan je doen.

Korting krijgen in ruil voor informatie lijkt niet zo’n slechte deal, daar kun je wel mee omgaan, denk je dan. Maar de kans is groot dat je er méér door gaat kopen, ..’want het is in de aanbieding..’. En die aanbiedingen zijn vaak van ongezonde producten.

Je ziet ze wel in de supermarkt staan, de voordeelbakken. Je denkt dat je veel-voor-weinig krijgt. Soms is dat ook zo, en is er een goede korting te behalen. Maar het zijn veelal producten die je totaal niet nodig hebt. Boeken voor een hoge prijs, truien die je niet nodig hebt of andere dingen.

TIP :  Loop even een rondje verder, voordat je een leuke aanbieding wilt kopen. Het bijzondere is dat je na een halve minuut al weer vergeten bent wat het was, wat het kost en waar het ligt. In dit geval kun je beter gewoon naar de kassa lopen en betalen. Dit scheelt je een heleboel geld op jaarbasis. Besef dat dit vooral met de ‘Jaarlijkse Feestdagen” een goede verkooptruc is.

Tot slot ;

Er zijn veel trucs die een supermarkt kan hanteren om je meer te laten kopen als dat u wilt. Het laten afwegen bij de kassa van de groente is er eentje van. Het niet vermelden van de kiloprijs van bv een stukje kaas maar  alleen de prijs van het stukje zelf, de algehele presentatie, geen kassabon meer geven bij de kassa zodat je geen verhaal kunt halen bij een onzekerheid, de koppelverkoop van Italiaanse producten, de zachte en langzame ritme van de muziek. Ja, jouw supermarkt is doelmatig ingericht.

Alles is erop gericht om je te verleiden, om onder het genot van een gratis kopje koffie, zoveel mogelijk in het karretje te leggen. Maar om daar een week later weer een gedeelte van in de GFT-bak te gooien zal niet de bedoeling zijn. Dit lijkt mij niet goed voor de portemonnee en eigenlijk ook niet goed voor ons milieu.

Videoclip :

Een rondje door de supermarkt ? 

 

 

Met een hartelijke groet van Tieneke.

Zoekt u de beste curcumine c3 ‘superieur’ en/of kurkuma longa ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met brede specialistische kennis en knowhow van veelzijdige hoogwaardige ayurvedische producten. Kurkuma olie, kurkuma zalf met sandelhout ? U vindt het bij dekurkumaspecialist. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma en curcumine. De beste kwaliteit voor de laagste prijs. 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.