Veranderen de voedingswaarden, van groenten en fruit, tijdens het bewaren ?

Standaard

De frisheid, smaak, aroma en alle waardevolle stoffen uit groenten en fruit kun je prima over langere tijd goed houden. Als u groenten, fruit, kruiden en specerijen wilt bewaren, kun je een paar regels volgen om hun volle smaak zo lang mogelijk te behouden. En ook kun je letten op de voedingswaarden in het voedsel. Sommige groenten en fruit hebben gasvorming en moet je dus niet naast elkaar leggen. In de groentela of de koelkast. Aubergine kun je het beste op kamertemperatuur goed houden. En zo zijn er vele eenvoudige bewaartips voor het behouden van de voedingswaarden in groente, fruit en andere levensmiddelen. Hier vindt je een interessant artikel over voedingswaarden en het bewaren van verse levensmiddelen. Goed voor de vitamientjes, goed voor uw gezondheid en goed voor het milieu.

Voedingswaarde van onze voeding 

voedingswaarden-groenten-en-fruit

Het bewaren van groenten en fruit vanaf het oogsten

Koken verbetert de smaak van veel voedingsmiddelen. Sommige zijn zelfs simpelweg oneetbaar als het niet gekookt wordt. Maar het nadeel van koken kan zijn dat er belangrijke vitaminen en andere voedingswaarden verloren kunnen gaan. Zéker als deze groenten al langere tijd, gesneden en wel, in de rekken van de supermarkt hebben gelegen.

Hetzelfde geldt voor het bewaren. Bijvoorbeeld :  bewaar aardappelen en uien niet samen, ze geven allerlei gassen af waardoor ze allebei bederven.

Bewaar nóóit appels en wortelen in dezelfde la. Behalve dat appels ethyleen afscheiden, kunnen ze er ook voor zorgen dat de wortels een bittere smaak krijgen.

En zo zijn er vele tips&trucs voor het omgaan met onze levensmiddelen zoals groenten en fruit.

 

Voedingswaarden van groenten en fruit behouden

Voor veel soorten groenten en fruit is een koele, donkere plaats de beste opslagplek. Wortelen, radijs en kool passen het beste in de onderste la  in het laagste gedeelte van de koelkast.

Zelfs bessen, kersen of druiven kunnen daar ook een paar dagen tot soms wel weken worden bewaard. Het is misschien een handige tip om onderin de groentela een droge spons te leggen. Deze neemt het teveel aan vocht op. Een droge omgeving is goed voor de daarin bewaarde levensmiddelen.

Een paar tips over het bewaren van de voedingswaarden van groenten en/of fruit

  • Koop geen verwerkte en voorgesneden groenten in de supermarkt. De bereidde groenten en salades, die je in de rekken van de supermarkt aantreft, zijn al gewassen en verpakt.

Voorkom het kiemen van aardappelen, door er een paar appels bij te leggen

  • Daarom bevatten de meeste van deze groenten geen tot weinig vitamines en mineralen meer. Dit is omdat die verloren gaan tijdens het verwerkings proces.
  • Veel groenten en fruit kun je je wel goed invriezen, zeker als dat vlak ná het oogsten gebeurt. Vooral erwten, spruiten, spinazie, en bosvruchten (bosbessen) kunnen goed in bevroren vorm gebruikt worden. Ze behouden hun vitamientjes en mineralen.
  • Groenten en fruit die niet geschikt zijn om in te vriezen zijn onder andere ; sla, tomaten, selderie, aardappelen, knoflook en uien. Ze verliezen hun voedingswaarden.
  • Laat groenten en fruit niet te lang in de koelkast liggen, koop ze liever vers bij een goede groenteboer.
  • Was je groenten vlak vóór het bereiden. Hoe langer ze in de koelkast liggen, hoe lager de voedings waarden. Maar het is ook zo dat hoe lánger ze in het water liggen hoe meer de vitaminen en mineralen eruit verdwijnen en gewoon verloren gaan.
  • Snijd fruit en groenten niet in te kleine stukjes. Want dan stel je grotere oppervlaktes bloot aan zuurstof.  En gaan er veel voedingswaarden verloren.
  • Als je groenten, zoals broccoli, voorbereidt, verwijder dan niet te veel van de stronk. En deze bevat juist véél goede vitaminen.
  • Bewaar winterwortels nóóit in een plastic zak. Ze krijgen binnen 3 a 4 dagen al zwarte plekken. Doe ze in een bruine papieren zak, en leg ze in het licht. Ze blijven tijden lánger goed en behouden hun voedingswaarde.

Nárijping van groenten en fruit en hun voedingswaarden 

Fruit uit warmere tropische streken zoals ananas, banaan, mango en meloen houden niet van kou. En aubergine, komkommer, paprika’s en tomaten ook niet. Hun frisheid en smaak en geur wordt het best bewaard bij kamertemperatuur. Ook is het nu voor de tomaten bewezen waarom een ​​verblijf in de koelkast hun smaak schaadt: hun aromatische lekkere tomaten stoffen verdwijnen door de steel aanzet.  Bij kamertemperatuur maken tomaten de hele tijd weer opnieuw van deze stoffen aan, maar niet in de kou.

Wist je dat eén week in de koelkast de gezonde voedingswaarde van tomaten al voor een derde vermindert ?  Kijk het eens na om te weten of het fruit of de groenten deel uitmaken van een rijpingssoort. We geven hieronder een voorbeeld :

  • De rijpende soorten, zoals bananen, appels of avocado’s, worden onrijp geplukt, omdat hun typische aroma zich tijdens opslag ontwikkelt en ze rijp zijn voor consumptie.
  • De niet-rijpende soorten zoals aardbeien, sinaasappelen en komkommers moeten echter in volledig rijpe toestand worden geoogst, om hun geur, smaak en gezonde stoffen te ontplooien.

Omdat ná rijpende vruchten de gasvormige  stof ‘ethyleen’ produceren, wat de houdbaarheid van dichtbijgelegen, niet-rijpende soorten beïnvloedt, mogen ze nooit naast elkaar gelegd worden.

  • Bewaar géén bananen, appels en avocado’s bewaren bij aardbeien, sinaasappelen en komkommers
  • Want zo worden bijvoorbeeld aardbeien, die in de buurt van appels liggen, sneller papperig.
  • Bewaar nóóit appels en wortelen in dezelfde la. Behalve dat appels ethyleen afscheiden, kunnen ze er ook voor zorgen dat de wortels een bittere smaak krijgen.
  • Bewaar aardappelen en uien niet samen, ze geven allerlei gassen af waardoor ze allebei bederven.
  • Om te voorkomen dat aardappelen gaan kiemen, kun je er een paar appels bij leggen. Dat is beter als inspuiten met een anti-kiem middel.

Voedings waarden van kruiden en specerijen 

Specerijen moeten droog, koel bewaard worden. En ook beschermd tegen licht , dus in het donker. Als ze in het geheel bewaard worden, zoals kaneelstokjes, nootmuskaat noten, peperkorrels of korianderzaad, behouden ze hun kruidige kracht en geur aroma zelfs voor meerdere jaren. Ikzelf heb een paar ietwat grotere potten gespaard waar ooit olijven in zaten, omdat deze exact in een keukenla passen.

Daar heb ik boven op de grote dop geschreven wat erin zit. Ze staan dus altijd binnen handbereik en in het donker. En het scheelt een boel kastruimte. Geen grotere erger als eerst een halve kast moeten uitpakken, omdat je de koriander zaadjes zoekt. Want als je deze specerijen in gemalen toestand koopt verliezen ze al binnen een paar maanden hun intensieve lekkere geur en smaak. Hetzelfde geldt voor gedroogde kruiden. Deze zijn al binnen een jaar het grootste gedeelte van hun geur en smaak verloren.

Als je de glazen kruidenpotjes in de supermarkt ziet staan, is het eigenlijk zonde van het geld om deze aan te schaffen, want licht maakt de kruiden oud en muf. Koop ze in een lichtdicht zakje, en doe ze thuis in een potje en bewaar ze in het donker.

Verse kruiden bewaar je in de koelkast. Je kunt ze het beste in de koelkast tegen uitdrogen bewaren.  Wikkel ze in een vochtige doek en stop deze in een plastic doosje of zakje. Dit geldt voor verse salie, rozemarijn, basilicum en tijm.  Munt, peterselie en koriander kunt je het beste in een waterglas bewaren. Knip even een halve centimeter van de onderkant van de kruiden af, en zet ze, net als een bosje bloemen, op de vensterbank. Het is een regel dat hoe dieper ze in het water staan, hoe verser ze blijven. Maar laat de bladeren wel boven water staan.

kruiden-bewaren

Als je kruiden goed bewaart, kunnen ze zelfs worteltjes zetten

Kijk dus vantevoren in de winkel even hoe láng de steeltjes zijn, en neem het zakje met de langste steeltjes mee. Dit geldt zeker voor krulpeterselie. En koriander. Die hou je weken mooi, fris en vrolijk op de vensterbank. Ikzelf heb ooit eens bij de ‘Action’, voor weinig geld, een paar mooie kleine waterkarafjes gekocht.

Daar staan al mijn kruiden in, en als de kruiden óp zijn gaat het karafje in de afwasmachine. En is schoon voor de volgende lading verse kruiden.

Als je ze goed water geeft en het glas schoon houdt kunnen de meeste kruiden het tot wel twee weken uithouden. Ik heb ze op de vensterbank, in het zonlicht,  staan dus vormen ze soms vanzelf worteltjes. En als de wortels groot genoeg zijn, dan gaan de kruiden in een grote bloempot. Allemaal in een eigen grote bloempot.

Wel moet ik erbij vermelden dat sommige kruiden-in-een-supermarkt-pakje met een gassoort zijn behandeld. En zo, met dit gas, in het zakje zitten. Om ze er langer vers uit te laten zien. Als je ze er dan uit haalt, dan zakken de kruiden binnen een uur (of soms een dag)  als een plumpudding in elkaar. Als ze dan in het glas water staan, denk je ..’..wat is dit ! Hoe kan dat nou ?..’.. Dat ligt niet aan jezelf, maar aan de kwaliteit van de supermarkt.

De oorzaak ligt erin wáár de supermarkt de kruiden heeft ingekocht. Die van de Jumbo hebben dit minder snel, dan die van de AH. Het gas heeft de kruiden oud gemaakt, maar het was niet te zien. Ik denk dan maar, ‘..gelukkig heb ik dit niet opgegeten’.. Trouwens, dit geldt ook voor rucola sla.

Eigenlijk zet ik alle kruiden in een glas water, het ziet er heel vrolijk uit en 80% schiet wortel. Ik eet nu al weer de opgekomen peterselie uit de kruidenbakken, ze zijn weer opgekomen van het zakje dat ik vorig jaar heb gekocht. Die heb ik, toen het wortels kreeg,  geplant.

Afgezien van basilicum kun je kruiden ook invriezen. Ik doe dat in een stalen ijsblokjes bakje. Maar je kunt de kruiden ook in kleine stukjes knippen en met water in een ijsblokjes zakje gieten. Als ze weer ontdooit zijn ruiken ze alsof gisteren vers zijn ingevroren.

Met deze tips&trucs kun je een boel geld besparen, meer vitamientjes binnen krijgen. En bovendien is het leuk om te zien als jouw eigen kruiden op de vensterbank staan. En leuk om te zien als jouw kruiden wortels krijgen, je ze hebt gepoot en je in de zomer bossen vol met munt, tijm of andere kruiden uit eigen tuin/balkon kunt plukken. Er zullen veel mensen zijn die de kruiden allang hebben weggegooid.

Een hartelijke groet van Tieneke

Zoekt u de beste zuivere curcumine en/of kurkuma ?  De beste magnesium capsules ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Waarom ? Die heeft uitstekende kurkuma in huis, van hoge kwaliteit voor een lage prijs. Met goede Know-How, en kennis van het product. Met liefde en zorgvuldige controle voor al onze kurkuma. En met zorg uitgekozen supplementen. kurkuma zalf ? Kurkuma capsules ? Curcumine capsules ? Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Ze zijn goed en gevarieerd in heel veel kurkuma producten. Zij hebben ook Voordeel Verpakkingen van 300 capsules voor een zéér democratische prijs ! De nummer ÉÉN in kurkuma ! 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.