VET, VOLVET EN CHOLESTEROL.

Standaard

Veel van mijn vrienden en kennissen zijn vol gezet aan de statines. Met al hun werking en bijwerkingen. Wat ze hebben te veel ‘slecht vet in hun bloed’ . Mijn mening, na vele jaren Ayuvedische kennis van voeding, is dat vet helemaal niet slecht is. Nooit heb ik ooit een blog “van een ander ” gekopieerd en geplaatst. Maar deze keer is er een blog bericht “recht uit mijn hart en met volledig goed gevoel” geschreven door een ander persoon.  En heb ik besloten om het hier te plaatsen. Het is geschreven door Dhr J. Zwaan .  En ik vind dat hij 100 % gelijk heeft . Hier komt het artikel :

…………..”………….

BEETJE VERSE TIJM ERIN,..

BEETJE VERSE TIJM ERIN,..

Beste lezer,

Recent is er een studie uitgekomen naar het effect van volvette kaas op ons lichaam. Het Voedingscentrum raadt ons magere melkproducten aan, omdat de volvette varianten onze aderen zou doen dichtslibben. Een goed opgezette studie van Europese bodem toont echter het tegendeel aan. Zijn volvette melkproducten dan toch de sleutel naar een goede gezondheid?

De studie is van het type gerandomiseerd onderzoek met controlegroep (RCT), dat over het algemeen als redelijk betrouwbaar wordt aangemerkt. Tijdens het onderzoek werden 140 mensen 12 weken lang gevolgd. De uitkomst is, dat volvette kaas gunstiger is voor hart en bloedvaten dan de magere varianten. Er was geen verschil waar te nemen in LDL-cholesterol, bloeddruk, suikerspiegel en tailleomvang, maar wel in HDL-cholesterol. De groep die volvette kaas at, had een aanzienlijk hogere HDL-cholesterolspiegel. Een hoog cholesterol hoeft geen probleem te zijn, mits de verhoudingen maar kloppen. Hierbij wordt aangenomen dat een hoger HDL-cholesterol gunstig is.

Recent zijn er ook andere studies geweest die volvette kaas in een positief daglicht plaatsten. Japanse onderzoekers ontdekten dat kaas kan voorkómen, dat vetten zich in de lever ophopen, waardoor de lipidenparameters in het bloed gunstig beïnvloed worden (1). Vorig jaar bracht een studie volvette kaas in verband met een langer leven en een verminderde kans op overgewicht (2).

De Fransen eten over het algemeen bijzonder veel vette kazen en tegelijkertijd zijn hun bloedvaten in een gezonde conditie. De wetenschap heeft zich hier altijd over verbaasd. Het staat onder wetenschappers bekend als ‘De Franse paradox’. Onderzoekers hebben inmiddels vastgesteld dat de gunstige effecten van zuivel enkel geldt voor de gefermenteerde varianten (34). Gepasteuriseerde melk blijkt dus niet bepaald gezond. Voorbeelden van gefermenteerde melkproducten zijn yoghurt en kaas.

Door het fermenteren komen er vele gunstige stoffen vrij. Eén van die stoffen is vitamine K­­2. Deze K2 is in de vorm MK-7 en daarvan weten we sinds kort dat deze bijzonder goed is voor onze aderen, botten en hersenen. Het fermenteren rekent ook af met melksuiker, oftewel lactose. Het enzym dat deze soort suiker kan afbreken, lactase, hebben alleen zuigelingen. Hoe ouder we worden, hoe minder lactase we hebben en hoe slechter we niet-gefermenteerde melkproducten kunnen verdragen.

‘Geen kaas meer, maar wel statines’
Artsen raden op grote schaal kaas af en zetten mensen op statines. Dit om het cholesterol onder de duim te houden. Het probleem is, dat statines tal van bijwerkingen hebben, zoals myopathie (spierpijn) en een grotere kans op diabetes. Bovendien blijken statines vooral het LDL-C cholesterol te laten dalen en niet het LDL-P. Een hoog LDL-P en een laag LDL-C worden in verband gebracht met verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Terwijl het omgekeerde, een laag LDL-P en een hoog LDL-C, juist een laag risico met zich meebrengt (5). We zien LDL vaak als LDL, maar LDL bestaat uit vele subfracties. Onderzoek toont aan dat het vermijden van verzadigd vet zo goed als geen effect heeft op het cholesterol (6).

Liegen zonder te liegen
Stel dat 2 op de 100 mensen af en toe wiet rookt, dan is de kans dat we op straat een wietroker treffen 2%. Als we dan een afkickkliniek openen waardoor maar 1 op de 100 mensen wiet rookt, is het wietgebruik met 50% gedaald. Dat klinkt heel indrukwekkend, maar in feite zegt het nauwelijks iets. Want de kans om op straat een wietroker te treffen is nu niet 2%, maar 1%. In beide gevallen is de kans zeer klein. Indrukwekkende procentuele cijfers uit onderzoeken kunnen we soms maar beter met een korreltje Keltisch zeezout nemen…

Cholesterol op een natuurlijke manier verlagen:

  • Het mediterrane dieet blijkt beter in staat te zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen dan statines (7).
  • Kurkuma blijkt het LDL-cholesterol te laten dalen, ook bij mensen die statines slikken (8). Deze mensen kunnen dan wellicht hun medicatie verlagen.
  • Het eten van peulvruchten kan het LDL-cholesterol in het bloed met 11,8 mg/dl verlagen (910).
  • Avocado’s blijken alle LDL-soorten te verlagen (11).
  • Noten (met name amandelen en walnoten) hebben een zeer gunstig effect op het cholesterol (12).
  • Het eten van vette vis verlaagt het LDL-cholesterol sterk (13).
  • Het eten van haver kan het totale cholesterol met 7% laten dalen en het LDL met 5% (14).
  • Vrijwel alle typen groenten met oplosbare vezels verlagen het LDL-cholesterol (1516).
  • Bittere, pure chocolade van 70% of meer kan het LDL-cholesterol sterk verlagen (17).
  • Knoflook heeft een gunstige werking op het cholesterol (18).
  • Soja kan het LDL-cholesterol ook flink doen verlagen (19). Kies altijd voor niet-GMO soja van biologische afkomst in gefermenteerde vorm.
  • Groene thee gaat het oxideren van LDL-cholesterol tegen (20).
  • Onbewerkte olijfolie, rijk aan polyfenolen, draagt licht bij aan het voorkómen van het oxideren van cholesterol (21).
  • Stoppen met roken verbetert de cholesterolwaarden (2223).
  • Eén glas alcohol verhoogt het HDL (24), maar meer drinken verhoogt het LDL (25).
  • Kruiden zoals fenegriek, guggul en artisjokblad werken LDL-cholesterolverlagend (2627).
  • Dagelijks lichaamsbeweging verbetert de cholesterolratio enorm (28).
  • Het kwijtraken van overgewicht zorgt voor een gunstiger cholesterolverhouding in het bloed (29).
  • Phytosterolen kunnen het LDL-cholesterol laten dalen (30). Hiervoor hebben we geen margarine nodig, want deze zitten ook rijkelijk in erwten, bloemkool, broccoli en bindsla (31).
  • Op het gebied van supplementen kunnen helpen de cholesterol te verlagen: vitamine C, psyllium, vitamine B5, berberine en astaxanthine (3233343536).

Merk op: ik ben geen voorstander van rode gistrijst. Dit is een natuurlijke statine (de synthetische zijn hiervan afgeleid) en heeft dus ook de nadelen van een statine.

Een hoog cholesterol gezond?
Soms mailen mensen mij dat cholesterol gezond is en dat het niet uitmaakt hoe hoog het is. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Cholesterol is inderdaad een onmisbare stof: het is de basis van vitamine D, de geslachtshormonen, de celwanden en nog veel meer. Er zijn veel soorten cholesterol, maar de meest schadelijke is de geoxideerde LDL-variant (37). OxLDL lijkt de echte boosdoener (38). Bij ouderen wordt een hoog LDL- en HDL-cholesterol in verband gebracht met een lagere kans op hart- en vaatziekten (39). Het lijkt er dus op dat de ideale cholesterolwaarden afhankelijk zijn van factoren zoals leeftijd en geslacht. In wezen is cholesterol niet goed of slecht. Net zoals water. Alleen te veel, te weinig of vervuild water is niet goed.

Het is belangrijker om te kijken naar de cholesterolratio, die je kunt berekenen door het totale cholesterol te delen door het HDL-cholesterol. Aangenomen wordt dat een waarde lager dan 5 gunstig is. Dan nog valt het te bezien of dat waar is, want in dat geval hebben we nog altijd niet de hoeveelheid geoxideerd LDL-cholesterol gemeten, alsmede de LDL-P en VLDL-waarde.

Wat ik storend vind, is dat artsen in een 6 minuten consult meteen naar medicatie grijpen, zonder de natuurlijke interventies mee te nemen. Voeding en beweging kunnen meer effect hebben dan medicijnen, waarom wordt dat dan niet naar voren geschoven? Zijn de mensen zo lui, of heeft de medicijnindustrie liever dat artsen zwijgen? Het blijft vreemd dat artsen slechts 5 uur les krijgen over voeding, maar wel honderden uren over medicijnen…

Een gezonde week,
Juglen Zwaan
aHealthylife.nl

Over Tieneke Scholtens

Welkom op "De geneeskrachtige keuken" blog . Mijn naam is Tieneke Scholtens . Sinds mijn kindheid heb ik een hobby. Koken. De geneeskrachtige keuken is mijn passie, vooral wat de ayurvedische kookwijze betreft. Koken doe ik graag met een gezondheids achtergrond.

»

  1. Dankjewel voor weer zo’n helder en waardevol artikel. Ik volg je blogs al een tijd en altijd heb jij iets waardevols en zinnigs te melden. Nogmaals: dank! Liefs van Margot.

  2. ik heb nooit geloofd in vetvrij en magere producten. Altijd lekker volle kaas gegeten, roomboter, en in de laatste jaren geen plantaardige olie , ook niet om in te bakken en braden !
    nu ben ik ineens 73, en niks statines of andere troep. Het art. van Jungelen-Zwaan is mij ook uit het hart gegrepen. Trouwens: over cholesterol maak ik mij geen enkele zorgen !
    Belangrijk: vermijd suiker en zeker vervangende suikers !
    het beging langzaam tot de consumment door te dringen dat we jaren op het verkeerde been zijn gezet, waardoor er heel veel mensen erg mank zijn gaan lopen en zelfs vroegtijdig zijn overleden !
    ook belangrijk : mineralen balans ! zout eten is nodig in evenwicht met de andere nodige mineralen.
    ja, alléén keukenzout, natriumchloride, is slecht omdat het de mineralen balans verstoord !
    dus: gebruik Keltisch zeezout, of Hymalaya zout.
    Ook belangrijk: véél vitamine C, maar niet in de vorm van ascorbinezuur !
    ( google naar andere vit C. )
    vandenhoekkees@hotmail.com

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s