Waarom is groente eigenlijk gezond ? Omdat het een beetje giftig is !

Standaard

Waarom is groente eigenlijk gezond ? We weten wel dat het eten van groente erg gezond is, maar waarom is dit zo. Wat doen deze stoffen in ons lichaam. Waarom is broccoli gezonder dan boontjes ? Waarom zijn tomaten en broccoli gezond voor ons lichamelijke systeem. Kun jezelf gezond eten na ziekte ? Is er een relatie tussen gezondheid en ziekte ? Natuurlijk is het zo dat geen enkel voedingsmiddel alle voedingsstoffen bevat die we nodig hebben. Hoewel sommige groenten meer bevatten dan andere. En groenten méér gezonde stoffen, zoals vitaminen en mineralen,  bevatten dan vlees of vis. Het geheim van goede voeding bestaat uit een afwisselend pakket. Om op deze vragen antwoord te vinden vind je hier een goed informatief artikel.

Groente had vroeger een andere functie in ons voedings patroon

Waarom-zijn-groenten-gezond

Waarom zijn groenten eigenlijk gezond ?

Verse groenten en fruit zijn tegenwoordig, door de industrialisatie van ons voedsel, twaalf maanden per jaar te koop. Als het seizoen op de ene plaats is afgelopen, worden ze vanuit een andere plaats op de wereld geïmporteerd. Vroeger, vóór het jaar 1900, bestond deze luxe niet. Het ‘in het wild’ groeiende fruit of groenten waren zo rijk aan voedingsstoffen, dat ze zowel voedsel alsook medicijn waren (1). En zo werden ze ook beschouwd. Men droogde veel groenten en bewaarde het als een medicinale plant.

Vroeger had groente een andere plaats in ons voedingspatroon, er zaten ook veel meer medicinale stoffen in. Dit medicinale effect is, met het industriële telen van groente grotendeels verdwenen. Niemand zou nu nog, vanwege medicinale effecten, groenten gaan drogen en opslaan.

Als voorbeeld kun je eens naar “melganzenvoet” kijken. Een groente, nu totaal onbekend, waarvan de bladeren vroeger werden gegeten. In de hele wereld werd deze soort groente gegeten. Gestoomd, rauw, in vet gebakken, gedroogd in de soep of bij vlees. De plant werd gebruikt als voedsel, maar ook als medicijn. Tegen maagpijn, tegen een tekort aan Vitamine C, ze gebruikten de gestampte bladeren-pasta tegen brandwonden en hadden kennis van de natuur en haar eetbare rijkdommen. Het heeft hele kleine zaadjes, en de gecultiveerde zaadjes van deze ‘melganzenvoet’ heet nu quinoa.

Waarom is groente eigenlijk gezond ? Omdat het een beetje giftig is !

Toen kwam bij mij de vraag : Waaróm zijn groenten eigenlijk gezond ? Een paar weken geleden stond er een kritisch artikel over gezond eten, in een tijdschrift met als onderwerp : Kun je jezelf gezond eten bij ziekte ? Het antwoord was onduidelijk. Maar dat je jezelf gezond zou kunnen eten na ziekte werd betwijfeld. Mijn stelling is dat het lichaam bestaat uit iedere hap die je ooit in je leven hebt gegeten. Waarom zou je je niet gezond kunnen eten na ziekte ? En vóór ziekte dan ? Gezond zijn en blijven ? Gezond eten is de kern van het geheel.

Het eerste boek wat mij antwoord gaf, op deze vraag ‘waaróm is groente gezond’ was “De Voedselzandloper” van Dr. K. Verburgh.  ‘Groente is in essentie niet gezond’ was de stelling van Dr. K. Verburgh.  Als er namelijk één ding is dat een groente haat, dan is het opgegeten worden. Daarom hebben groenten zichzelf volgepropt met allerlei toxines, om zich te kunnen beschermen tegen al te vraatzuchtige zoogdieren, insecten en vogels. Dus eigenlijk is groente een beetje giftig, maar dit gif activeert onze verdedigings linies.

De meeste groenten bevatten te weinig van deze giffen om óns ziek te maken, maar ze bevatten ze wel. En nou zijn het dus net deze gifstoffen die zo gezond zijn. Waarom ? Ze activeren de verdedigingslinies van onze eigen cellen. Zodat onze cellen beter bestand zijn tegen nog gevaarlijker gifstoffen, die aangemaakt worden door ons eigen stofwisselingssysteem. En in de ene soort groente zitten méér van deze stoffen, dan in een andere soort. In broccoli zitten veel meer stoffen, die onze verdedigings linie prikkelen, dan in, bijvoorbeeld,  boontjes.

Mensen eten vanaf de vroegste prehistorie groenten, miljoenen jaren geleden kende  men het bewerken van granen, zoals bijvoorbeeld brood, niet.  Onze lichamen zijn eigenlijk niet gemaakt om brood en/of graan te eten. We eten graan omdat de ‘voedselschijf’ bedacht is in landen waar graanlandbouw een belangrijk onderdeel vormt van de economie. Graan is goedkoop, je kunt het in enorme hoeveelheden bewerken en het is snel te bereiden. Langzaam komt men erachter dat het teveel eten van granen niet zo gezond is voor ons, als wel werd gedacht.

Wij zijn groente eters, mensen eten al vanaf de prehistorie groenten en omdat groente stoffen bevat die gezond zijn voor ons lichaam (3).   Zo heeft onderzoek aangetoond dat verschillende soorten groente tegen specifieke kankers werkzaam zijn. Bijvoorbeeld darmkanker, en blaaskanker. Dit anti-kanker effect is meer uitgesproken bij groente dan bij fruit.

Groenten zijn ook gezond voor de darmen

Gefermenteerde groenten, zoals zuurkool en kimchi, zijn gerelateerd aan een goede spijsvertering. En ook aan een goede darmwerking. Vlees is eigenlijk nooit gerelateerd aan een goede darmwerking. Het zijn juist de vezels die deze goede darmwerking bewerkstelligen. En aan een goede spijsvertering kunnen bijdragen.

Kiemgroenten, zoals taugé, alfalfa, rodebieten scheuten, radijs- en linzen scheuten hebben een goed en gezond imago. Eigenlijk zijn ze licht verteerbaar en bevatten ook veel vezels. Ook neemt ons lichaam de mineralen die erin zitten goed en gemakkelijk op. Er zijn dus meerdere aspecten aan het feit, waarom groenten gezond kunnen zijn. Weliswaar dat scheuten teleurstellend weinig vitamine C en A bevatten. Die zitten meer in volgroeide groente. Meestal word aangeraden om je kiemgroenten zo snel mogelijk, na aankoop te eten, dit is vanwege de voedselbacteriën, tijdens de kweek. Eet altijd de kiemgroenten rauw, dan krijg je de meeste enzymen binnen. Spoel ze goed af, vóór gebruik. Eigenlijk is het beste om ze even 2 a 3 seconden onder te dompelen in kokend water. Zeker voor taugé wordt dit aangeraden.

Een paar cijfers die aantonen waarom verse groenten aantoonbaar gezonder zijn.

Bepaalde stoffen, die de groente beschermt tegen vraat door insecten, zijn in staat om DNA schade verhinderen. Mutaties in het DNA veroorzaken ziekte en veroudering. Mannen die drie of meer keren verse groente per week eten hebben 41 % minder kans op prostaatkanker, in vergelijking met mannen die één keer per week verse groente eten.

Vrouwen, die per maand minstens in totaal 1 kilogram broccoli eten, hebben 40 % minder risico op borstkanker dan diegenen die minder dan 350 gram broccoli per maand nuttigden. Dat komt neer op ca 35 gram broccoli per dag. Vrouwen die minstens 3 maal per week tomaten eten hebben 70 % minder kans op eierstokkanker. Dat zijn indrukwekkende getallen, waar geen enkel preventief geneesmiddel, als dat al zou bestaan, aan kan tippen.

Maculaire netvlies degeneratie komt de helft minder voor bij personen die 5 maal  per week groente eten. Hart- en vaatziekten komen 32 % minder voor bij mensen die veel groene bladgroenten eten. Dus je hebt 32 % minder kans op een hartaanval. Dit zijn duidelijke cijfers.

Nog meer redenen waarom groenten gezond zijn. 

Groente-houdt-je-DNA-gezond

Verse, frisse groente en kiemgroenten helpen mee om je DNA gezond te houden

Groenten helpen om je DNA gezond te houden. Naast dit antikanker effect, is groente ook gezond omdat het vooral goed is in het afremmen van verouderings ziekten. Zoals maculaire degeneratie, staar, achteruitgang van het geheugen en hart- en vaatziekten. Het opstapelen van afval in onze cellen, overal in ons lichaam is een van de redenen waarom we oud worden en sterven. Zeker bestaan er ook natuurlijke middelen die deze gifstoffen opruimen en afvoeren. Daarom wordt, bijvoorbeeld,  kurkuma ook in de gehele wereld als geachte specerij beschouwd. Het maakt je lichaamsweefsel schóón.

Want, op de lange duur stapelt zich zoveel cellulair afval op, dat onze cellen er door verstikken en sterven. Dat kan overal in ons lichaam gebeuren. Als er zenuwcellen afsterven gaat ons zicht en gehoor achteruit. Als netvliescellen afsterven heet het maculaire degeneratie. Ook hiertegen helpt kurkuma  ondersteunend. Dit vanwege het hoge aandeel BetaCaroteen. Vele studies tonen deze werking aan, BetaCaroteen zet zich om in Vitamine D, en is goed voor onze ogen.  Als de spiercellen afsterven krijgen we dunne armen en benen. En als de hersencellen afsterven heet het dementie.

Uiteindelijk sterven er zoveel cellen af, dat het hele organisme er de brui aan geeft. De persoon in kwestie is dan gestorven van “ouderdom”.  De laatste keer dat wij op een meditatie cursus waren, en Sri Sri Ravi Shankar een lezing heeft gegeven over “ouderdom”, heeft hij gezegd dat onze lichamen waren gemaakt om drie maal langer mee te gaan. Maar door onze leef- en eetgewoonten was dit nu niet mogelijk. We vernielen onszelf, als het ware. Terwijl de winkels vol liggen met verse groenten, kiezen we soms voor voeding uit de voedingsindustrie. Alleen al de E-nummers in dit soort voedsel geven je te denken. Dit kan niet goed en gezond voor ons zijn. En dan zwijgen we nog over de verse vitaminen en mineralen.

Welke groenten hebben een sterke invloed op onze gezondheid.

Het zijn vooral broccoli en de groene bladgroenten zoals sla soorten, spinazie, boerenkool en koolsoorten die een sterk gezondheidseffect hebben. Broccoli is een uitschieter en nog beter zijn de broccoli scheuten, de jonge planten, die bevatten soms tot 100 maal meer gezonde stoffen, als de volwassen plant. Broccoli is gezonder dan boontjes, omdat broccoli meer afweer stoffen in zich heeft.

Paddenstoelen en quorn zijn wonderlijke dingen, deze hebben een vreemd opgebouwde keten van polysachariden. Ze prikkelen het immuunsysteem. Daardoor wordt het immuunsysteem alerter en kan het sneller kankercellen ontdekken en uitschakelen. In Japan worden extracten van paddenstoelen gebruikt door artsen in ziekenhuizen, als ondersteunende behandeling bij kanker. Paddenstoelen worden er ook preventief tegen gebruikt. Iemand die dagelijks paddenstoelen eet, heeft de helft minder kans op maagkanker.

In een gerenommeerd blad,  International Journal of Cancer, is een onderzoek verschenen. Aan dit onderzoek hebben 1000 vrouwen meegewerkt. De cijfers waren indrukwekkend, want het toonde aan dat vrouwen die dagelijks 10 gram paddenstoelen aten 64 % minder kans op borstkanker hadden.  Dit in vergelijking met vrouwen die géén paddenstoelen aten. En als je daar als vrouw ook nog eens groene thee bij dronk, dan verminderde de kans op borstkanker  op 89 %.

Dit toont dan de samenwerking aan, die ontstaat wanneer je verschillende gezonde leefwijzen combineert. Paddenstoelen zijn gezond, groene thee is gezond; de combinatie van beiden is  zeer gezond. Het Mediterrane dieet is een dieet van veel groenten, erg gezond voor onze oudere medemens (5) . Hoe kook je meer met groenten volgens de gezonde Mediterrane regels ? (6)

Nu is het voorstelbaar dat iemand denkt;..89 % reductie ? tegen bepaalde kankers ? als ik dagelijks groene thee drink en paddenstoelen eet, een derde minder kans op een hartaanval als ik veel groene groente eet, de helft minder kans op slecht zien als ik elke dag broccoli, kurkuma of salade eet ?  Waar ga je dan nog aan dood ?..”

Je kunt het ook anders zien. Stel je leeft je leven optimaal, gezond en actief, zolang het kan. Je hoort en ziet van veel mensen op tv of radio, die tot op hoge leeftijd gezond, actief,  helder van geest en vol levensvreugde zijn gebleven. En opeens is het , vaak na een kort ziekbed, voorbij. Of je hoort van veel mensen die lange tijd rond sukkelen. Ziekenhuis in en ziekenhuis uit. Dit is een groot verschil. En met veel medicatie doet iedereen zijn best om ons “op de been” te houden.

Sommige mensen eten graag veel suikers en snacks, vlees en consumeren graag  fastfood. Zeker suiker is sterk verslavend,  suiker maakt je oud (2).  Er beginnen onderzoeken te komen, waarbij men vermoedt dat een hoge bloeddruk eerder door teveel suiker, dan door teveel zout veroorzaakt wordt.

Ja, soms is de  belangstelling voor groenten en fruit minimaal. Het soort van ‘dat lusten wij niet’ .  En zo rond het 50ste  levensjaar begint het ‘sukkelen’, hoge bloeddruk en pijn op de borst. Kortademig en diabetes en noem maar op. Dan ben je 15 of 20 jaren lang bezig met ziekenhuis opnamen en doktersbezoeken. Vaak zijn ze zo ‘op en versleten’ dat ze al rond hun 70 levensjaar al wegvallen. Terwijl dit misschien ook heel anders had gekund.

Hoe eet en bewaar je jouw groente het beste ? 

  • Eet ongeveer 300 gram groente per dag. Eet dan de ene helft gestoomd of gekookt, en de andere helft rauw.  Ik heb een kleine stoompan gekocht, waar je onderin de aardappelen kunt koken. Of wat hardere groente zoals boontjes, spruitjes koken en dan in het inzet-pannetje-met-gaatjes, erbovenop,  daarin doe je de broccoli of andere zachtere groente. Zoals bloemkool, peultjes, paprika of zo. Zo bereid je twee soorten groenten in één keer. Je maakt het lekker, door er ná het stomen wat extra aan toe te voegen. Een paar dun gesneden stukjes gedroogde tomaat, met een handjevol pijnboompitten. Even apart bakken en over de venkelstukjes. Héérlijk !
  • Bewaar je sla niet in een plastic zak uit de winkel. Als je even een paar minuutjes de tijd neemt, om de bladeren van je echte verse sla (dus niet
    groenten-stoom-mandje

    Een stoommandje is erg handig

    voorgesneden en ‘onder beschermende atmosfeer verpakt’ ) los te maken en tien minuten in ijskoud water te leggen, dan vertraagt het verouderings proces van de sla. Droog het met een theedoek of haal het water eraf met een groenten centrifuge. En doe de sla dán in een zak-met-kleine-gaatjes. Het moet kunnen ademen. En scheur de bladeren vóór je ze eet. Dat verdubbelt de gezonde stoffen in de sla. Deze levende plant reageert op de beschadiging. Alsof er een insect aan knaagt, en produceert een stroom aan voedingsstoffen om de indringers te verjagen.

  • In een wat meer gespecialiseerde winkel vind je vaak wel bijzondere dingen, zoals een beetje walnoten olie over de sla  is goed voor het onderhoud van onze hersenen.
  • Broccoli is een super gezonde groente, maar rauwe broccoli is twintig maal gezonder,in vergelijking met gekookte. Een groot deel van zijn gezonde image is aan de stof ‘sulforafaan’ te danken. Deze stof zou onze lichaamscellen tegen kanker kunnen beschermen. (7) Eet rauwe broccoli uit het vuistje, verwerk het in salades of geef hem op een rauwe groenten schaal met een lekker sausje. Toch warm eten ? Stoom broccoli. Want in de magnetron of gewokt is na 2 minuten de helft van de gezonde stoffen verdwenen. Bewaar broccoli, direct na aankoop, in de koelkast. En eet het binnen 2 dagen. Hetzelfde geldt voor spruitjes.
  • Spinazie is even lekker als sla, maar bevat méér gezonde stoffen. En kook je spinazie nóóit. Want dan bevat het spinazie water 4 maal zoveel gezonde stoffen als de spinazie zelf. Wok spinazie even.
  • Kook wortelen, na het schillen, in hun geheel. En snij ze pas in stukken ná het koken. Dat scheelt de helft aan gezonde stoffen.

Vaak leest men dat erg weinig verschil zit tussen de voedingswaarde  van niet-biologische en biologische  groenten. Er is meer als alleen maar commercie, de energie van biologisch voedsel is niet onderzocht. Men beweert dat de verschillen “marginaal” zijn. Nou, de biologische groenten zullen  zonder meer beter zijn voor onze gezondheid. En milieu vriendelijker. Vraag dat maar eens aan de bijen.

Met een hartelijke groet van Tieneke.Groenten

Bronnen :

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28784471
  2. Suiker maakt je oud
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3649719/ 
  4. “De Voedselzandloper”  Dr. Kris Verburgh
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2544374/
  6. Hoe kook ik meer volgens Mediterrane regels ?
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31590459

Recepten ?

Met een vriendelijke groet van Tieneke,

Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in Europa, wat betreft kurkuma producten. .

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.