Waarom is kleurrijk voedsel gezond ?

Standaard

Eet de kleuren van de regenboog in jouw voeding. Dit kleurspectrum heeft enorm veel voordelen, want iedere kleur heeft een andere uitwerking. Vanaf je mond tot aan je ‘uitlaat’ is je spijsvertering eigenlijk één lange buis. Hierin vindt alles plaats wat met jouw gezondheid te maken heeft. En met je immuunsysteem. Een gezonde volwassen darm bevat ongeveer 90 biljoen bacteriële cellen. Dit noemt men het ‘darm microbioom’, wist je dat dit ongeveer 9 keer het aantal van ál je lichaamscellen is ? De ayurveda zegt al vele duizenden jaren dat onze gezondheid afhankelijk is van onze spijsvertering. Maar hoe werkt dit ? Wat is eigenlijk gezonde voeding ? En is er een relatie tussen onze darmen en ziekte ? Wat zijn gezonde tips voor de darmen ? En wat bedoelt men met kleuren in de voeding ? Hier vind je een interessant artikel over kleur, voeding en ons spijsverterings stelsel.

Hoe zit ons spijsverteringsstelsel in elkaar ?                                     

kleuren eten

Kleurrijk eten is gezond voor ons

Het slijmvlies van de darmen bestaat uit 3 belangrijke onderdelen.

  1. De buitenste laag is een beschermlaag. Die de darmen scheiden van de andere organen.
  2. Daaronder zit een ‘intelligente’ slijmlaag, die de inhoud van de darmen kan scheiden van de buitenste laag. Dit kunnen meerdere lagen zijn.
  3. De binnenste slijmlaag heet het ‘darm epitheel’, en is een van de meest biologisch actieve delen van ons hele lichaam. Hierover méér :

Deze ‘darm epitheel laag’ vervangt zich vaak. Het is een slijmvlies laag die zich elke 2 a 5 dagen vervangt. Het zit vól met immuun cellen, die samen een heel leger vormen tegen cellen die slecht voor ons zijn. Er zijn veel cellen die ons immuunsysteem sterk en gezond kunnen houden. Deze cellen zijn afhankelijk van de voeding die ze ‘te eten krijgen’. Met andere woorden : je bent zelf baas over je gezonde (of ongezonde) darmcellen. En wat je eet, dát bepaalt je immuunsysteem en je gezondheid. En, natuurlijk, de toestand van je darmen. Onderzoek heeft uitgewezen dat 70% van je immuunsysteem hier ontstaat.

Kunnen wij onze darmen gezond (of ziek) eten ?

darmen

Onze darmflora bepaalt onze gezondheid

Ja, je kunt ze ‘gezond’ eten, maar je kunt ze ook ‘ziek’ eten. Als het hele darmsysteem overbelast raakt, vermindert de functie van deze belangrijke slijmvlieslaag. En valt het hele systeem, wat we altijd als vanzelfsprekend beschouwd hebben, in duigen. Want bepaalde voedingsmiddelen kunnen de darmwand beschadigen. Ze kunnen een ‘lekkende plek’ veroorzaken. En dat zou kunnen bijdragen aan een lekkende darm. Ook ontstaan voedsel intolerantie of voedselgevoeligheid op deze plaats.

Dit gaat niet van de ene dag op de andere, maar is een langzame verslechtering. En zoiets kan vele jaren duren. Het begint met symptomen als een opgeblazen gevoel. Of veel last van winderigheid. Meestal geven we daar niet zoveel aandacht aan. Maar eigenlijk geeft je lichaam je de eerste waarschuwingen.

Er zijn meerdere van deze waarschuwingen. Zoals chronische vermoeidheid, hoofdpijn, een slecht afweersysteem, spijsverterings klachten, zweren, stemmings wisselingen, pijnlijke gewrichten, ontstoken gewrichten, depressie of angst. Maar ook dingen als geheugenverlies en verwardheid behoren hierbij. Er zijn vele te noemen.

Daarom besteedt de ayurveda ook heel veel aandacht aan je spijsverterings systeem. Ziekte ontstaat namelijk altijd als een verstoring of defect in dit gehele systeem, is de stelling van de ayurveda. En is een goede spijvertering van diepste belang voor het behoud van een goede gezondheid. Ze vinden dat het eten op een goede manier verteerd moet worden, en onze afvalstoffen moeten goed verwijderd worden. Als dit niet gebeurd verzuurt het lichaam op den duur, en dit kan leiden tot de bovengenoemde klachten.

Deze afvalstoffen noemt de ayurveda ‘ama’. En zijn de basis voor ziekte, op de lange duur. Eigenlijk zou, af en toe, een bezoek aan een ayurvedisch arts voor iedereen een goed idee zijn. Deze kan je vertellen, zonder je binnenste buiten te keren, hoe de toestand van je volledige gezondheid is.

Kleuren in je voeding verklappen hun uitwerking

Dit is een heel interessant gegeven. Geel voedsel heeft een andere uitwerking dan rood voedsel. Groen voedsel heeft een andere werking in het lichaam als oranje voeding. Ooit eens heb ik er een artikel over geschreven. Nog steeds is dit artikel de moeite waard om te lezen. Ik voeg even een link bij.

Dit overzicht is uitgebreider, maar het komt op hetzelfde principe neer.

Kleurblog geel maisGele kleur in jouw eten : Citroen, bananen, gele paprika, appels, gierst, ananas, popcorn, gemberwortel, kikkererwten, ei, gele courgette, gele vruchten, honing, sterfruit, kweeperen, gele bieten, gele meloen, gele tomaten etc,..

  • Uitwerking van de kleur geel : het beschermt de lichaamscellen, het zorgt voor een geluksgevoel, het helpt bij het leren, het zorgt voor een gezonde huid, goed voor je ogen, goed voor je hart en bloedvaten, het helpt tegen ontsteking reacties. De kleur geel werkt laxerend en schoonmakend. Het kalmeert. Het is goed voor je maag. Geel fruit bevat veel kalium, en is goed tegen vermoeidheid en misselijkheid.

kleurblog groen appelsGroene kleur in jouw eten : Limoen, groene asperges, artisjok, komkommer, broccoli, selderij en spinazie. Groene thee, groene bladgroenten, sla, boerenkool, cavolo nero, okra, groene olijven. Kruiden zoals rozemarijn en salie. Waterkers, paksoi, erwtjes, groene appels, groene druiven, kiwi en avocado etc,..

  • Uitwerking van de kleur groen : het beschermt de werking van de hersenen, het beschermt de werking van de lichaamscellen, het beschermt de werking van de darmcellen, het zorgt voor een gezonde huid, het helpt de lever gezond te houden, helpt bij een hormonale gezondheid, goed voor je hart. Groen is een goede kleur voor een gezonde spijsvertering. Bevat veel vitaminen en antioxidanten. Helpt bij een goede spierwerking.

kleurblog oranje mandarijnOranje kleur in jouw eten : Mango, sinaasappel, abrikozen, kurkuma, worteltjes, papaja, oranje paprika, perziken, zoete aardappel, mandarijn, yam etc,..

  • Uitwerking van de kleur oranje : bevordert de eetlust, heeft een reinigende werking op de organen (met name de kurkuma), goed voor de ogen, helpt het immuunsysteem, beschermt de lichaamscellen,  beschermt tegen ultraviolette straling van de zon, helpt voor gezonde haren en nagels, houdt het netvlies van de ogen gezond, goed voor de maag en voor onze bloedsomloop. Goed voor ons gehele darmstelsel en de algehele spijsvertering. (2)

kleurblog rood frambozenRode kleur in jouw eten : Tomaten, aduki bonen, bietjes, rode paprika, bloedsinaasappels, cranberry’s, watermeloen, rabarber, rooibos thee, rode pruimen, kersen, rode druiven, granaatappel, radijsjes, rode sla, radicchio, frambozen, aardbeien, rode uien,

  • Uitwerking van de kleur rood : Zoals je wel zult begrijpen, heeft de kleur rood een verwarmende en stimulerende werking. Rood is voor een mooie huid, goed voor de darmen, goed voor de gehele spijsvertering, reinigt blaas en nieren, goed voor een sterke spierwerking, beschermt de lichaamscellen, goed voor maag en darmen, goed voor gezonde hart en lever werking, houdt het hormonaal stelsel in evenwicht. (3)

kleurblog paars bosbessenPaarse/blauwe kleur in jouw eten : (gedroogde) pruimen, bramen, bosbessen, rode kool, paarse bloemkool, rozijnen, aubergine, vijgen, blauwe druiven, zwarte olijven, zwarte rijst, blauwe bessen, paddenstoelen,

  • Uitwerking van de kleur paars/blauw : goed voor het leren en onthouden, helpt tegen krampen, kalmerend voor het zenuwstelsel, bevordert de slaap, ontspant de geest, goed voor de mond en de luchtwegen, goede voor hart en lever, heeft cel beschermende eigenschappen. (4)

kleurblog bruin cacaoWit-tot-bruine kleur in jouw eten : bloemkool, kaneel, kruidnagel, bonen, kokosnoot, cacao, koffie, lijnzaad, knoflook, rijst, quinoa, havermout, witte en zwarte thee, sjalotjes, uien, zaden, peer, paddenstoelen, pinda’s, linzen, pompoenzaad, gierst.

  • Uitwerking van de kleur wit-tot-bruin : gezond voor maag en darmen, goed voor hart en lever, goed voor ons hormonaal evenwicht, tegen bacteriën, ondersteunt een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn. Helpt in de  aangelegenheden met betrekking tot het voortplantingssysteem en in deze functies en processen.

Met een hartelijke groet van Tieneke

Bronnen :

  1. https://www.margriet.nl/gezondheid/wat-zegt-kleur-over-onze-voeding/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25616409/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31120074/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28970777/
  5. https://degeneeskrachtigekeuken.nl/2020/05/17/de-kleur-van-fruit-verraadt-haar-werking-in-ons-lichaam-leuk-om-te-lezen/

Zoekt u de beste zuivere curcumine c3 en/of kurkuma longa ?  Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Deze heeft uitstekende kurkuma in huis, van hoge kwaliteit voor een lage prijs. Met goede Know-How, en kennis van het product. Met liefde en zorgvuldige controle voor al hun kurkuma. En met zorg uitgekozen supplementen. Ethyleen Oxide vrij, Niet bestraald, GMO vrij, gecertificeerd halal en kosher, BSE/TSE vrij ! 

U krijgt 90 capsules per verpakking, in plaats van het ‘gangbare Nederlandse aantal’ van 60 capsules. (600 mg per capsule)  Scheelt toch mooi weer even 50% ! Ze hebben zelfs VoordeelVerpakkingen (bijv Magnesium citraat) van 300 capsules vanaf € 66,95.  De kurkuma specialist, de NUMMER 1 in kurkuma en andere ayurvedische supplementen. 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen

Over Tieneke Scholtens

Welkom op "De geneeskrachtige keuken" Foodlog. Mijn naam is Tieneke Scholtens. Ik heb één hobby. Koken en leren over de uitwerking van voeding en ayurveda. De geneeskrachtige keuken heeft mijn passie, vooral wat de ayurvedische achtergrond betreft. Koken doe ik graag met een gezondheids achtergrond, dit doe ik al 49 jaren lang. Ik kom uit het onderwijs, en heb met enthousiasme eet- en kookles aan de kinderen gegeven. Ook interesseer ik me voor kennis over voeding uit de oude Ayurveda. Met een langdurende liefde voor kurkuma, als De Kurkuma Specialist. Hoe prachtig en natuurlijk kunnen dingen zijn.

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.