Maandelijks archief: september 2016

Hoe zit dat nou met kaas en vet, volvet en cholesterol ?

Standaard

Veel van mijn vrienden en kennissen zijn volledig aan de  statines gezet. Met al hun werking en bijwerkingen. Wat ze hebben te veel ‘slecht vet in hun bloed’ . Mijn mening, na vele jaren Ayurvedische kennis van voeding, is dat vet helemaal niet slecht is. Er is een artikel wat dit onderwerp goed belicht. Het is geschreven door Dhr J. Zwaan .  Hier komt zijn informatieve artikel.

franse kaas en cholesterolRecent is er een studie uitgekomen naar het effect van volvette kaas op ons lichaam. Het Voedingscentrum raadt ons magere melkproducten aan, omdat de volvette varianten onze aderen zou doen dichtslibben. Een goed opgezette studie van Europese bodem toont echter het tegendeel aan. Zijn volvette melkproducten dan toch de sleutel naar een goede gezondheid?

De studie is van het type gerandomiseerd onderzoek met controlegroep (RCT), dat over het algemeen als redelijk betrouwbaar wordt aangemerkt. Tijdens het onderzoek werden 140 mensen 12 weken lang gevolgd. De uitkomst is, dat volvette kaas gunstiger is voor hart en bloedvaten dan de magere varianten. Er was geen verschil waar te nemen in LDL-cholesterol, bloeddruk, suikerspiegel en tailleomvang, maar wel in HDL-cholesterol. De groep die volvette kaas at, had een aanzienlijk hogere HDL-cholesterolspiegel. Een hoog cholesterol hoeft geen probleem te zijn, mits de verhoudingen maar kloppen. Hierbij wordt aangenomen dat een hoger HDL-cholesterol gunstig is.

Recent zijn er ook andere studies geweest die volvette kaas in een positief daglicht plaatsten. Japanse onderzoekers ontdekten dat kaas kan voorkómen, dat vetten zich in de lever ophopen, waardoor de lipidenparameters in het bloed gunstig beïnvloed worden (1). Vorig jaar bracht een studie volvette kaas in verband met een langer leven en een verminderde kans op overgewicht (2).

De Fransen eten over het algemeen bijzonder veel vette kazen en tegelijkertijd zijn hun bloedvaten in een gezonde conditie. De wetenschap heeft zich hier altijd over verbaasd. Het staat onder wetenschappers bekend als ‘De Franse paradox’. Onderzoekers hebben inmiddels vastgesteld dat de gunstige effecten van zuivel enkel geldt voor de gefermenteerde varianten (34). Gepasteuriseerde melk blijkt dus niet bepaald gezond. Voorbeelden van gefermenteerde melkproducten zijn yoghurt en kaas.

Door het fermenteren komen er vele gunstige stoffen vrij. Eén van die stoffen is vitamine K­­2. Deze K2 is franse kaas en vetin de vorm MK-7 en daarvan weten we sinds kort dat deze bijzonder goed is voor onze aderen, botten en hersenen. Het fermenteren rekent ook af met melksuiker, oftewel lactose. Het enzym dat deze soort suiker kan afbreken, lactase, hebben alleen zuigelingen. Hoe ouder we worden, hoe minder lactase we hebben en hoe slechter we niet-gefermenteerde melkproducten kunnen verdragen.

  • ‘Geen kaas meer, maar wel statines’
    Artsen raden op grote schaal kaas af en zetten mensen op statines. Dit om het cholesterol onder de duim te houden. Het probleem is, dat statines tal van bijwerkingen hebben, zoals myopathie (spierpijn) en een grotere kans op diabetes. Bovendien blijken statines vooral het LDL-C cholesterol te laten dalen en niet het LDL-P. Een hoog LDL-P en een laag LDL-C worden in verband gebracht met verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Terwijl het omgekeerde, een laag LDL-P en een hoog LDL-C, juist een laag risico met zich meebrengt (5). We zien LDL vaak als LDL, maar LDL bestaat uit vele subfracties. Onderzoek toont aan dat het vermijden van verzadigd vet zo goed als geen effect heeft op het cholesterol (6).

Cholesterol op een natuurlijke manier verlagen:

  • Het mediterrane dieet blijkt beter in staat te zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen dan statines (7).
  • Kurkuma blijkt het LDL-cholesterol te laten dalen, ook bij mensen die statines slikken (8). Deze mensen kunnen dan wellicht hun medicatie verlagen.
  • Het eten van peulvruchten kan het LDL-cholesterol in het bloed met 11,8 mg/dl verlagen (910).
  • Avocado’s blijken alle LDL-soorten te verlagen (11).
  • Noten (met name amandelen en walnoten) hebben een zeer gunstig effect op het cholesterol (12).
  • Het eten van vette vis verlaagt het LDL-cholesterol sterk (13).
  • Het eten van haver kan het totale cholesterol met 7% laten dalen en het LDL met 5% (14).
  • Vrijwel alle typen groenten met oplosbare vezels verlagen het LDL-cholesterol (1516).
  • Bittere, pure chocolade van 70% of meer kan het LDL-cholesterol sterk verlagen (17).
  • Knoflook heeft een gunstige werking op het cholesterol (18).
  • Soja kan het LDL-cholesterol ook flink doen verlagen (19). Kies altijd voor niet-GMO soja van biologische afkomst in gefermenteerde vorm.
  • Groene thee gaat het oxideren van LDL-cholesterol tegen (20).
  • Onbewerkte olijfolie, rijk aan polyfenolen, draagt licht bij aan het voorkómen van het oxideren van cholesterol (21).
  • Stoppen met roken verbetert de cholesterolwaarden (2223).
  • Eén glas alcohol verhoogt het HDL (24), maar meer drinken verhoogt het LDL (25).
  • Kruiden zoals fenegriek, guggul en artisjokblad werken LDL-cholesterolverlagend (2627).
  • Dagelijks lichaamsbeweging verbetert de cholesterolratio enorm (28).
  • Het kwijtraken van overgewicht zorgt voor een gunstiger cholesterolverhouding in het bloed (29).
  • Phytosterolen kunnen het LDL-cholesterol laten dalen (30). Hiervoor hebben we geen margarine nodig, want deze zitten ook rijkelijk in erwten, bloemkool, broccoli en bindsla (31).
  • Op het gebied van supplementen kunnen helpen de cholesterol te verlagen: vitamine C, psyllium, vitamine B5, berberine en astaxanthine (3233343536).

Merk op: ik ben geen voorstander van rode gistrijst. Dit is een natuurlijke statine (de synthetische zijn hiervan afgeleid) en heeft dus ook de nadelen van een statine.

Een hoog cholesterol gezond?

Soms mailen mensen mij dat cholesterol gezond is en dat het niet uitmaakt hoe hoog het is. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Cholesterol is inderdaad een onmisbare stof: het is de basis van vitamine D, de geslachtshormonen, de celwanden en nog veel meer. Er zijn veel soorten cholesterol, maar de meest schadelijke is de geoxideerde LDL-variant (37). OxLDL lijkt de echte boosdoener (38). Bij ouderen wordt een hoog LDL- en HDL-cholesterol in verband gebracht met een lagere kans op hart- en vaatziekten (39). Het lijkt er dus op dat de ideale cholesterolwaarden afhankelijk zijn van factoren zoals leeftijd en geslacht. In wezen is cholesterol niet goed of slecht. Net zoals water. Alleen te veel, te weinig of vervuild vet en volvet en ons cholesterolwater is niet goed.

Liegen zonder te liegen
Stel dat 2 op de 100 mensen af en toe wiet rookt, dan is de kans dat we op straat een wietroker treffen 2%. Als we dan een afkickkliniek openen waardoor maar 1 op de 100 mensen wiet rookt, is het wietgebruik met 50% gedaald. Dat klinkt heel indrukwekkend, maar in feite zegt het nauwelijks iets. Want de kans om op straat een wietroker te treffen is nu niet 2%, maar 1%. In beide gevallen is de kans zeer klein. Indrukwekkende procentuele cijfers uit onderzoeken kunnen we soms maar beter met een korreltje Keltisch zeezout nemen…

Het is belangrijker om te kijken naar de cholesterolratio, die je kunt berekenen door het totale cholesterol te delen door het HDL-cholesterol. Aangenomen wordt dat een waarde lager dan 5 gunstig is. Dan nog valt het te bezien of dat waar is, want in dat geval hebben we nog altijd niet de hoeveelheid geoxideerd LDL-cholesterol gemeten, alsmede de LDL-P en VLDL-waarde.

Wat ik storend vind, is dat artsen in een 6 minuten consult meteen naar medicatie grijpen, zonder de natuurlijke interventies mee te nemen. Voeding en beweging kunnen meer effect hebben dan medicijnen, waarom wordt dat dan niet naar voren geschoven? Zijn de mensen zo lui, of heeft de medicijnindustrie liever dat artsen zwijgen? Het blijft vreemd dat artsen slechts 5 uur les krijgen over voeding, maar wel honderden uren over medicijnen…

Een gezonde week,
Dhr J. Zwaan van ahealtylife.nl

Met een vriendelijke groet van Tieneke,

Zoekt u de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma.

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

 

 

Kurkuma voor kinderen. ( deel 1 )

Standaard

De meeste kennis en wetenschappelijke studies omtrent kurkuma richten zich op volwassenen. Er zijn erg weinig studies hierover voor kinderen te vinden. Echter in de oude Ayurvedische medicinale wetenschap wordt kurkuma beschreven voor alle leeftijden. Ook voor kinderen. De jongst beschreven leeftijd was vanaf 18 maanden. Het is niet zo dat men kinderen een volwassen dosis  kan geven. Hier vindt U een goed gedocumenteerd artikel over kurkuma en het gebruik voor kinderen. 

Kurkuma voor kinderen tekening

 

Kinderen zijn vatbaarder voor infecties en koorts, omdat hun immuunsysteem nog niet volledig ontwikkeld is. En omdat ze in de groei zijn, zijn hun fysieke behoeftes op voedings gebied,  anders dan die van volwassenen. Vanuit dit gezichtspunt is het volgende artikel geschreven. Omdat het te veel informatie in een keer zou zijn, leek het ons verstandiger om het in twee delen te publiceren.

De besproken recepten zijn bijgevoegd.

De achtergrond van kurkuma.

Goede kurkuma-longa bevat verschillende curcuminoïden. Dit is het bio-actieve en werkzame deel van de kurkuma. Het geeft de kurkuma zijn prachtig gele kleur. Deze curcuminoïden zijn sterke anti-oxidanten. Ze helpen bij versterking en werking van ons inmmunsysteem. Ze hebben vele goede eigenschappen in zich. In de kurkuma zit ca 5 % curcumine. Dit lijkt niet veel, maar voor kinderen is dit de ideale verhouding. Geef onze kleintjes NOOIT zuivere curcumine capsules. Dat is voor hun te veel en te zwaar. Door deze curcumine krijgt de kurkuma zijn goede eigenschappen. Deze zijn :

  • Een anti-oxidante werking.
  • Anti stollingseigenschappen.
  • Bacterie werende eigenschappen.
  • Ontsteking remmende werking.
  • Kanker remmende eigenschappen.

Als men besluit om een beetje kurkuma aan kinderen te geven, kies dan voor de goede soort. Deze herkent men aan de ietwat vette structuur, de donker oranje kleur en de bittere typische geur. En bij voorkeur van biologische kwaliteit. Kurkuma bevat , zoals gezegd, verschillende curcuinoïden, maar ook bevat deze wortelstok nog veel meer waardevolle medicinale eigenschappen. Dit komt door het brede spectrum aan mineralen, vitaminen en zeldzame sporenelementen. Voor kinderen in de groei zijn dit waardevolle eigenschappen.

  • Kurkuma heeft een  anti oxiderende werking.

Anti-oxidanten zijn verbindingen van enzymen die samenwerken. Ze voorkomen de verspreiding van ziekte in het lichaam en verhinderen weefsel schade. Een paar van deze sterke stoffen zijn Vitamine C en E . Ze komen voor in groenten en fruit.

Aangezien er veel kinderen zijn die niet echt dol zijn op verse groenten, is het eigenlijk geen gezonde situatie voor een kind om te weinig van deze anti oxidanten binnen krijgt. Het legt een bodem voor ziekte. En het kan leiden tot cognitieve leerstoornissen.

Lees de rest van dit bericht