Hoe gezond is kombucha ?

Standaard

Kombucha is gefermenteerde thee. Gefermenteerd voedsel is goed voor onze darmflora. Voorbeelden van gefermenteerde voeding zijn zuurkool, yoghurt, bier, kaas, tempé, sojasaus, brood en kombucha. Kombucha wordt gemaakt met een speciale soort bacteriën en gist cultuur, een scoby genaamd. Meestal wordt voor de fermentatie zwarte en groene thee voor gebruikt. Maar witte thee kan ook gebruikt worden. Er zijn veel tegenstrijdige berichten over kombucha. Hier vindt u een informatief en veelzijdig artikel over kombucha.

Hoe is kombucha ontstaan ?  

kombucha

Kombucha is een soort levende prikkellimonade drank. Zonder suiker. En dit smaakt uitstekend !

De oudste berichten over kombucha komen China, uit het jaar 221 vóór Christus. Het werd ‘thee der onsterfelijkheid’ genoemd. De naam kombucha is Japans. Het is ontstaan doordat een oude keizer een een Koreaans arts in dienst had. Deze arts heette ‘kombu’. En hij behandelde de keizer, als deze ziek was, met deze gefermenteerde thee. En deze drank kreeg de naam ‘thee van kombu’. Thee is ‘cha’ , oftewel ‘kombucha’.

Ook Rusland heeft een lange traditie in het gebruik van deze kombucha drank. Vanuit Rusland verspreidde het zich naar Pruisen en Polen. En verder naar Duitsland en Denemarken. Na de 2e Wereldoorlog is het nemen van kombucha eigenlijk uitgestorven. Maar Dr. R. Sklenar hernieuwde de interesse, toen hij in zijn praktijk patiënten met kombucha behandelde.

Wat is kombucha ?

Kombucha is een levende drank, gemaakt door thee en suiker te vergisten met een kombucha cultuur. Dit is een soort beige rubberachtige dunne pannenkoek. Deze heet een ‘scoby’. Symbiotische Cultuur OBacteriën en Yeast (gist).

De originele Kombuchadrank van Dr. Sklenar wordt gemaakt met behulp van een dergelijke ‘scoby’. Het wordt ook wel een ‘theezwam’ genoemd. Verder wordt er groene- en/of zwarte thee gebruikt met suiker en zuiver water. Het eindresultaat van dit fermentatie proces is een heerlijke, en beetje naar cider smakende, drank. En het wordt ook als dorstlesser zeer gewaardeerd.

Deze Dr. Sklenar ontwikkelde een methode om Kombucha op grote schaal te maken. Want alleen op deze manier kan de kwaliteit onder controle gehouden worden. Waarmee bacteriële verontreiniging kan worden voorkomen, die zouden kunnen optreden bij zelf gemaakte drank. En daar kun je goed ziek van worden.

Wat maakt kombucha gezond ?

Eigenlijk zijn de voorkomende namen, zoals theezwam, theepaddenstoel of theeschimmel niet juist. De ‘scoby’ is een bacteriële cellulose, gevormd door acetobacter xylinum, met daarin een aantal natuurlijke gist- en bacterie soorten. De samenstelling kan sterk wisselen zodat je eigenlijk niet van één soort kombucha kunt spreken. Een samenstelling  van gisten en bacteriën groeit op de zwarte en groene thee en de suiker. Dit kan ook de smaak van de kombucha bepalen. Iedere kombucha smaakt weer anders.

Deze stoffen worden door fermentatie gedeeltelijk omgezet in vitamines, mineralen en enzymen.

En in de zuren :

  • Glucuronzuur

Dit is een zuur met een belangrijk ontgiftende werking in ons lichaam. Van dit zuur wordt gezegd dat het gifstoffen uit de lever haalt en afvoert via de nieren. Het is, na kurkuma, een van de weinigen middelen die bestand is tegen vervuiling door de producten van de petrochemische industrie, daarmee bedoeld men inclusief alle plastics, herbiciden, pesticiden en harsen. Kombucha kan erg nuttig zijn voor mensen met allergieën. Een ander bijproduct van glucuronzuur zijn de glucosamines, deze zijn gelieerd aan kraakbeen, collageen en slijmbeursjes. Daarom maakt dit zuur kombucha effectief tegen artritis.

  • Melkzuur

Dit zuur is essentieel voor ons spijsverteringsstelsel. Het ondersteunt een goede bloedsomloop en helpt darmontstekingen en constipatie te voorkomen. Ook gaat het de verzuring in ons lichaam tegen, door de regulering van pH-waarden in ons bloed. Dit is een belangrijk punt bij het eventuele ontstaan van kanker.

  • Oxaalzuur

Dit is een essentieel  en effectief conserveringsmiddel en het stimuleert onze energiecentra.

  • Azijnzuur

Een sterk conserveringsmiddel dat schadelijke bacteriën kan remmen.

  • Appelzuur

Appelzuur helpt de lever ontgiften.

  • Usnic zuur

Een natuurlijk antibioticum waarvan gezegd wordt dat het effectief tegen veel virussen zou kunnen zijn.

  • Gluconzuur

Door bacteriën aangemaakt kan het afbreken van caprylzuur een groot voordeel zijn voor patiënten met candidiasis en andere schimmelinfecties, zoals spruw.

  • Boterzuur

Dit zuur wordt geproduceerd door gist. Het beschermt de menselijke celwanden en als men het combineert met gluconzuur, versterkt het de darmcel wanden. En helpt het mee om schimmelinfecties, zoals candida,  te bestrijden.

  • Koolzuur

En met een béétje alcohol, ca 0,5 %. Van de vitaminen zijn het in het bijzonder de B-vitaminen en de C-vitaminen evenals aminozuren en enzymen. Gebruik het, eventueel vermengd met water, als een licht alcoholische en frisse dorstlesser en bio-chemische krachtpatser uit de keuken.

Wat doet kombucha nog meer voor onze gezondheid ?

Kombucha is rijk aan probiotische culturen. Dat betekent dat het een prima drank is voor onze darmen. (1,2). Tijdens dit fermenteren ontstaan er onder andere azijn, koolzuurgas en een beetje alcohol. Met name wanneer de kombucha van groene thee wordt gemaakt, heeft het veel gezondheidswaarde. Er zijn we veel kleine studies, maar niet veel groot opgezette onderzoeken zodat harde conclusies niet direct getrokken kunnen worden.

kombucha-zwam-heet-scoby

Een kombucha theezwam heet ‘scoby’. En ziet eruit als een soort lichtbeige pannenkoek.

Maar het ziet er wel naar uit dat kombucha, volgens de reageerbuis studies, antimicrobiële eigenschappen lijkt te bezitten. En deze op het vlak van het tegengaan van de verspreiding van kankercellen in ons lichaam. (3). Ook wordt er aan  kombucha toegeschreven dat het de cholesterolwaarden en de bloedwaarden zou kunnen verbeteren. (4). Bovendien zou het de leverwaarden en de nierwerking verbeteren, waardoor diabetes type 2 buiten de deur gehouden kan worden. (5).

Nog een ander kenmerk van kombucha is dat het, biochemisch gezien, een adaptogeen is. Dat betekent dat het een stof is die geen schadelijke effecten heeft, maar die op een breed spectrum van aandoeningen werkt. En dit doet door het metabolisme van het lichaam te balanceren en het weer in balans te brengen. Adaptogeen betekent ‘aanpassen’. Van deze soort stoffen zijn er niet veel in de natuur. In de oude ayurveda was het de ‘ashwagandha’ die dit kenmerk ook heeft.

Wat is een adaptogeen ? Daarmee bedoelt men dat als iemand, bijvoorbeeld,  een hoge bloeddruk heeft dat een adaptogene stof de bloeddruk verlaagt. Maar als u een te lage bloeddruk heeft, dan verhoogt de adaptogene stof de bloeddruk. Een adaptogene stof brengt het probleem weer in de juiste balans.

Het adaptogene effect van kombucha wordt gezien door het effect die het oip de lever heeft. En op de juiste bloedwaarden, op onze spijsverterings stelsel. Waarvan het bij allebei de zuurgraad oftewel de pHgraad, normaliseert.

Kun je kombucha zelf maken ? Is dat gezonder ? 

Ja, het kan wel. Maar daarbij moet er zeker worden opgemerkt dat de gezondheidsvoordelen alléén gelden wanneer kombucha goed en zeer hygiënisch wordt gemaakt. (6,8). Dat is een sterke vereiste. Zowel de werkplek, de gebruikte middelen alsook de scoby moeten schoon en vreemde bacterie vrij gehouden worden.

De soort thee is even belangrijk als het proces. Kruidenthee is niet te gebruiken. De theezwam ‘scoby’ is zeer gevoelig voor aromatische oliën en gistdodende middelen. Een thee, zoals Earl Grey die bergamot olie bevat, kan een gistcultuur doden. Of er een slechte invloed op hebben. Kurkuma en gember en andere hebben bacteriën dodende eigenschappen. Dit doodt de scoby.

  • Maar oolong thee zit midden tussen groene en zwarte thee in. En combineert de smaak van beide, zowel groene als zwarte thee. Geeft een goede smaak aan de kombucha.
  • Japanse Sencha thee geeft een delicate en verfijnde smaak aan de kombucha. Het maakt een bijzonder fijne kombucha met een lichtgroene kleur.
  • En witte thee is de zeldzaamste en de meest verfijnde. Witte thee heeft ongeveer drie maal zoveel antioxiderende polyfenolen als groene thee. En het is de minst bewerkte thee. Kombucha van witte thee is uitstekend van smaak en sterk van werking.

Maar als je er weinig verstand van hebt moet je wel oppassen, als je zelf kombucha wilt maken. Want het werken met verkeerde culturen kan schadelijk zijn voor de gezondheid. (7). Een veilige optie is om te kiezen voor een kant-en-klare kombucha uit de winkel. Het kost nauwelijks meer als een fles frisdrank of bruiswater. Een goede natuurvoedingswinkel heeft het in soorten en maten.

En hier zijn ook de ongezoete varianten te koop, want let bij het kopen van kombucha altijd even op de hoeveelheid suiker. En je hebt goede en schone kombucha, zonder gevaren. Laat het niet te lang staan en bewaar het koel. Ikzelf gooi graag een stengel citroengras of een stuk verse gesneden gember in mijn kombucha. (Of allebei) Héérlijk !

Nog een punt om het te kopen is het lagere alcoholpercentage. In de winkel zal dat de 0,5 % niet overschrijden.  Terwijl zelfgemaakte kombucha een alcoholpercentage van 3 % kan halen.

Misschien vind je het wel leuk om eens te zien hoe je toch je eigen kombucha kunt maken ?

Met een hartelijke groet van Tieneke

Zoekt u de beste curcumine longa en/of kurkuma longa ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Een webshop met brede specialistische kennis en knowhow en veelzijdige hoogwaardige kurkuma producten. Zij zijn de nummer ÉÉN in kurkuma en curcumine. De beste kwaliteit voor de laagste prijs. 

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

Bronnen :

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26796581
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24290641
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18979556
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25856715
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22591682
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19460826
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12808367
  8. https://iocob.nl/2005/12/kombucha/

Eén reactie Volgende »

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.