15 GOEDE TIPS OM TIJDENS DE FEESTDAGEN OP GEWICHT TE BLIJVEN.

Standaard

Het aanstaande weekend komt Sinterklaas weer het land binnen, voor de meeste mensen is dit het startsein voor de Feestdagen. Hier in Groningen beginnen de Feestdagen eigenlijk al op 11 November, met het Sint Maartens feest. Veel mensen nemen zich ieder jaar voor om niet aan te komen, tijdens de Feestdagen, qua gewicht . Maar dit gaat vaak snel en ongemerkt. Net als in de vakanties, je beweegt minder en eet meer. Het is gezellig, en de meeste mensen denken, ..”..ach, dat ene hapje..”.. . Als men het goed beschouwt, en men maar 1 kilo per Feestdagen zou aankomen,  dan zijn dat ca 2 kilo’s per jaar. Reken het maar uit over 10 jaren. Flink sporten in januari  ? Om het er weer af te krijgen ? Laten we eerlijk zijn, dat blijft er vaak bij. We zijn eens voor u op onderzoek uit gegaan bij het ayurvedische centrum. En hebben een paar tips voor u gevraagd en verzameld.Hoe regel je een natuurlijke gewichtsbeheersing tijdens de Feestdagen.  Hier vindt u 15 goede tips om, zonder moeite, netjes op gewicht te blijven. En met gezonde darmen de feestdagen door te komen.

Groente taart TIP 1 : Pas op met tussendoortjes.

Als men vaak en veel lekkere kleine hapjes voorgezet krijgt, gaan de pondjes ongemerkt naar binnen. Omdat men wat minder beweegt en meer en vooral uitgebreider eet, zijn de dik makers vaak ook de vele kleine hapjes. Een heerlijk stuk fruit, een glas groentesap, een eitje of een komkommer met wat pittigs erop scheelt al een boel calorieën. Bijvoorbeeld mierikswortel spread is lekker en pittig en calorie arm.

TIP 2 : Neem geen frisdrank.

Ieder glas frisdrank bevat ongeveer 8 suikerklontjes. Zeg resoluut ‘NEE’. Een beter idee is water. Nou ziet dat er niet ‘feestelijk’ uit. Ikzelf heb in de koelkast een grote fles mineraalwater,  met een 2 zakjes sinaasappelthee erin,  staan. Dat laat ik een nacht staan. Dus geen gezette, koude thee, dat is niet lekker. Maar gewoon theezakjes in een fles koud water. Het smaakt fris en lekker. Het ziet er feestelijk uit, als men dit serveert met een schijfjes sinaasappel op de rand. En het aantal calorieën is nul. Ook zijn er genoeg andere soorten frisdrank met geen of weinig calorieën.

TIP 3 : Tijdens het boodschappen doen.

Doe geen kerstboodschappen met een lege maag. Hoe verleidelijk en aantrekkelijk is het om in een goed gevulde supermarkt allerlei heerlijke dingen te zien staan. Daar kun je vaak moeilijk vanaf blijven. Als je bij ieder schap iets lekkers ziet, heb je zin om het mee te nemen. Het is verstandiger om een “kerst boodschappenlijstje” te maken. En je niet te laten verleiden door mooie foto’s van etende mensen.

TIP 4 : Drink een glas warm water.

Een supertip is het om een kwartier voor het aan tafel gaan, een glas warm water te drinken. Doe in dit water een theelepel appelazijn. Het smaakt prima, en geeft een poos een voller gevoel. Zodat men bij het voorgerecht geen ‘hongerig’ gevoel heeft. En vervolgens niet kan wachten met eten van het gehele diner.

TIP 5 :  Neem pittige specerijen BIJ of NA het eten.                                                  

Het is makkelijk en lekker om wat extra pittige PANCH  PHORON na het eten te nemen. Panch Phoron isPanch Phoron de naam van een dergelijk mengsel. Dit is een mengsel van  fenegriek, komijnzaad, mosterdzaad, venkelzaad en  nigellazaad. Men serveert dit vaak in een klein mooi kommetje . Een hoeveelheid van ongeveer een klein theelepeltje van dit  mengsel neemt men in de mond en kauwt  er op. Doorslikken hoeft niet, het wordt een soort nat balletje en deze kan men op het bord leggen. Het bevordert de spijsvertering en geeft een frisse smaak. In India en Azië is dit een gewoonte.

TIP 6 : Een wandeling doet goed.

Ook een goede tip is om na het eten NIET te gaan slapen. Een wandeling is goed voor een betere spijsvertering. Ook is een frisse wandeling goed tegen de hoeveelheid gegeten calorieën, en geeft het een goed gevoel. Tussen helemaal niks doen en een kleine wandeling zit al veel verschil.

TIP 7 : Kies ook voor bittere groenten.

Als je zelf kookt, kies dan ook voor bittere groenten. Witlof, radijs, rettich, sla, andijvie etc zijn een welkome tegenhanger tegen de wat sterkere en vettere gerechten.  Ook grapefruit, aubergine en komkommer zijn bittere groenten. Bittere groenten helpen prima om het vet beter te verteren.  En om zo op gewicht te blijven. Ze activeren de spijsvertering en helpen de gal en de lever met hun functie in het verterings proces. Ze hebben een gunstig effect  op hart- en bloedsomloop. En je krijgt minder snel weer trek en minder zin in zoet.

 

TIP 8 : Eet bewust.

Als er veel heerlijke dingen voor je neus staan, en je hebt trek, dan gaat er ongemerkt nogal wat teveel naar binnen. Drink dus eerst een glas warm water met een theelepel appelazijn. En eet rustig van het feestelijke kerstdiner. Als je ieder hap rustig eet en goed proeft en kauwt, heeft je lichaam de tijd om aan de ‘volheid’ van de maag te wennen. En op tijd het signaal “vol” te geven. Neem niet teveel en geniet van ieder hapje.  Dit scheelt veel calorieën. En je hebt sneller een voldaan gevoel. Zonder de hele avond te moeten ‘uitbuiken’ op de bank.

 

TIP 9 : Let eens op wat je ongemerkt naar binnen werkt.

Een uitgebreid ontbijt, koffie met taart ( en wie wil er nóg een stukje?) , een borreltje met lekkere hapjes, witte taart popsen nog één borreltje want ..’..op één been kun je niet staan..’.., en dan aan het diner. Wijn, voorgerecht, tussengerecht, spoom, hoofgerecht, en een nagerecht. Koffie met ‘wat lekkers’ . Is het een wonder dat we aankomen ? Oliebollen met Oud&Nieuw, hapjes en alcoholische drankjes. En wat we dan nog eten tijdens de ‘gewone dagen tussen de Kerst en Oud&Nieuw’.

Terwijl je normaal een broodje, een smoothie of een salade zou eten. Zeg gewoon eens ‘nee, ik zit vol’. Ieder pondje komt door het mondje, zegt het spreekwoord.

 

TIP 10 : Neem kurkuma.

Dat men van kurkuma capsules af valt, is overal op het internet te lezen. Maar waarom valt men er van af ? Ten eerste is het een goede bron van ijzer en Vitamine B’s. Deze beiden dragen bij aan een goede stofwisseling, het vormen van bloedcellen, en het zuurstoftransport door je lichaam. Maar afvallen doet men omdat kurkuma capsules een verwarmend effect hebben. Dit heet een thermogeen effect. Kurkuma capsules hebben een unieke stof in zich. Deze stof bezit het vermogen om een bepaald enzym in het lichaam te blokkeren. Zodat de calorieën NIET als vet worden opgeslagen.  Dat wil niet zeggen dat je niet op je gewicht moet letten, maar afvallen gaat gemakkelijker.

 

TIP 11 :  Help je darmen.

Gebruik Triphala.  De ayurvedische arts heeft aangeraden om bij veel, vet en overvloedig eten goed voor je darmen te zorgen.  Een zuiverend middel hierbij is Triphala. Het bestaat uit 3 verschillende vruchten, vandaar ook de naam.  ‘Tri’ betekent ‘3’.  En ‘Phala’ betekent ‘vruchten’. Deze drie vruchten heten ‘amalaki’ ( deze zorgt voor het herstellen en opknappen van de darm). De tweede heet ‘bhibitaki’ ( deze zorgt voor het verwijderen van het oude darmslijm en voor een goede opname van onze voedins stoffen) . En de derde heet ‘haritaki’ (deze regelt een goede darmbeweging en voortstuwing in de darm. De darmperistaltiek).  Dit is een oud ayurvedische remedie voor gezonde darmen en een gezond gewicht. Wij vinden dat dekurkumaspecialist goede biologische Triphala heeft. En ze zijn de nummer één in kurkuma producten, vinden wij.

 

TIP 12 : Pas op met suikers.

Een van de ergste dik-makers is suiker. Als je alleen al deze stof NIET zou eten en/of drinken tijdens de feestdagen ben je al een heel eind in het beheersen van de calorieën.  Als je dan toch echt zin hebt in een hapje, kies dan een suikervrij hapje. Je zou het zelf kunnen bakken, of haal het suikervrij en gemaakt met volkoren meel, bijvoorbeeld uit de reformwinkel. Zoals pepernoten, speculaas etc zijn ook vaak wel suikervrij in de supermarkt te vinden, bij de diabetes producten.

 

TIP 13 : Weeg jezelf elke dag.

Niets is zo erg, als een weegschaal die elke dag een beetje meer gewicht aan geeft.  Ikzelf hang een smal geknipte strook millimeter papier op, aan de binnenkant van de badkamer kast.  Het heeft  1 november ’17 als eerste dag, en 1 januari  ’18 als laatste dag. Het verschil is 2 kilo.

Ik weeg 73 kilo. Dus neem 72 kg als ‘begin gewicht’ , en 74 kg als ‘STOP! gewicht’.  Dan ben ik te veel over de streep gegaan. Ik teken elke dag mijn gewicht, als lijntje, erop. Als ik heel langzaam de curve omhoog zie gaan, ( richting 74 kg)  ben ik gauw genezen van lekkere hapjes.  Het is me een keer een ‘Feest’- jaar gebeurd om 5 kilo aan te komen in 2 maanden tijd, het heeft tot Mei  geduurd voordat het er weer helemaal af was. Dit gebeurt me niet weer.

 

TIP 14. Let op lege calorieën.

Lege calorieën,  een dik stuk taart, een handvol nootjes, chips met mayonaise, een flinke bak patat, een bord vol van de frituur. Dit zijn loze calorieën, als je daar een beetje op zou kunnen letten, zou dat al een ..’..slok op een borrel..’.. schelen. Sta eens stil bij wat je allemaal naar binnen werkt. Een bordje soep-met-een-broodje is net zo lekker, of een zoute-haring-met-uitjes.

 

TIP 15 :  Niets eten.

Kijk, dit zou natuurlijk ook kunnen. Maar dat is lang niet zo gezellig. Mocht je toch zijn aangekomen, dan is een frisse koude Nieuwjaarsduik op 1 januari, met een flinke eind joggen erachter aan,  een goede manier om weer wat af te vallen. Wij wensen iedereen Fijne Feestdagen.

Met vriendelijke groet van Tieneke .

Binnenkort komt deel 2, met veel heerlijke en gezonde recepten voor tijdens de Feestdagen.

 

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s