Maandelijks archief: november 2018

Tips voor aankoop, schoonmaken en bereiden van groenten

Standaard

Groenten zitten vol met gezonde en bioactieve stoffen. Duizenden van deze stoffen worden nog wereldwijd onderzocht. Maar de wetenschappers zijn het er wel over eens dat in deze stoffen de ware krachtbronnen voor ons immuunsysteem zitten. Ook ons hart- en bloedvaten, bloedsomloop, spijsvertering en vele andere vitale lichaamsfuncties profiteren daarvan. De meeste van die gezondheidsstoffen zitten in groenten. Vele van die gezondheidsstoffen behoren tot de aroma’s, de geuren en de kleur van de groenten. Kies uw groenten dus met uw neus en uw ogen : hoe intensiever de kleur en de geur, hoe meer gezonde bioactieve stoffen. Hier vindt u een informatief artikel over het kopen, schoonmaken en bereiden van groenten en fruit

Welke groenten kiest men het beste ? 

schone-groenten-en-fruit

Schoon is nóg gezonder.

Koop de meeste groenten van het seizoen. Groenten die in een bepaald seizoen geoogst worden en dus vers op de markt komen, bezitten meer gezonde voedingsstoffen. En, natuurlijk, groenten die in ons land gekweekt worden, zijn dikwijls goedkoper. Ze hoeven geen lange weg als te leggen, en zijn derhalve milieu vriendelijker. Zo van het veld op het bord !

Als u niet precies weet welke groenten seizoens groenten zijn, vraag het gewoon aan de groenten boer. Ook zijn er op het internet heel veel overzichten te vinden, welke groente in welk seizoen groeit. Groenten die biologisch zijn geteeld, bevatten minder afbraakproducten van chemicaliën en meststoffen. Omdat biologisch geteelde groenten het milieu minder belasten, is het misschien ook een tip om hierop te letten.

Tips bij de aankoop en schoonmaken van groenten en fruit 

Een paar basis regels, in verband met de voedingsstoffen van groenten, zorgen ervoor dat er ook na de bereiding van uw eten nog genoeg gezonde stoffen overblijven :

1. Eet veel rauwkost. Tijdens het koken gaan veel voedingsstoffen verloren. Vooral waardevolle vitaminen moeten het ontgelden. Een frisse groenten smoothie of gewoon verse groentensoep of een koude gazpacho zijn hierbij een goed idee. Een vers gemaakte bodem van bloemkool , rijst met verse groenten, even in de oven met extra groenten erop. Jammie !

Lees de rest van dit bericht

Honing en haar werking op onze gezondheid

Standaard

Wat is honing ? Honing is een bijzondere natuurlijke substantie met een goede uitwerking op ons lichaam. Van honing is al duizenden jaren bekend voor het feit dat het goed kan helpen tegen infecties en zweren. De geneeskrachtige eigenschappen van honing zijn in de loop der jaren bekend. Het Indiase geneeskunde systeem Ayurveda beschrijft honing als de nectar van het leven en beveelt het aan om te gebruiken bij de behandeling van verschillende aandoeningen . Ook tegen een verbrande huid is honing een goed middel. Hier vindt u een informatief artikel over honing.

Wat is nou precies honing ?

honing-en-haar-werking-op-velerlei-gebied

Een honingraat is een kunst stukje om te zien,..

’s Morgens een kommetje met muesli, noten, vers fruit en honing. Jammie ! Mijn man is vroeger imker geweest. Honing heeft bij ons een bijzonder plekje in ons hart. Vooral speciale soorten honing zijn verrassend, om ergens in een winkel te vinden. Zoals ‘arbutus honing’. Dit is een bitter smakende honing. Héél bijzonder. En gezond. Er zijn zoveel soorten honing.

Ja, Honing is een bijzonder deel van de natuur en van ons voedsel. Zelfs yogi-bear was al gek op honing. Wat is honing ? Honing is een substantie die door honingbijen wordt geproduceerd. Ze doen dit door de nectar uit de bloemen te halen en in te dikken tot honing. Deze nectar is eigenlijk een zoete vloeistof die de planten produceren om insecten te lokken. Zodat er bestuiving kan plaatsvinden.

Je ziet dit soms bij de bijen, dan hebben ze een soort ‘gele klompjes’ aan de pootjes. Dit is het stuifmeel dat nu van plant tot plant gebracht wordt. Wist u dat honing voor 20 % uit water bestaat en voor 80 % uit suikers ? De vitaminen en mineralen in honing zijn als bron voor deze laatste niet van grote betekenis. Wat er in gevonden is zijn verschillende vitamines uit het B-complex, koper en ijzer, magnesium, mangaan, fosfor, natruim en zink. Ook bevat honing veel andere actieve stoffen en polyfenolen  met een krachtige antioxiderende werking. (1) Deze stoffen kunnen het oxideren van het ‘slechte cholesterol’ LDL  tegengaan en de bloeddruk helpen verlagen. (2). Honing mag je niet verhitten, dan verliest het per direct de goede werking. Ook niet verdunnen met water, niet met warm water en ook niet met koud water.

Hoe werkt honing ? Heeft het therapeutische eigenschappen ?

Er zijn zelfs onderzoeken die een daling van het ‘slechte’ LDL-cholsterol, en een stijging van het ‘goede’ HDL-cholesterol hebben vastgesteld.  Ook het hart kan voordeel hebben bij het eten van honing. (3). Daarnaast is honing ook interessant om uitwendig te gebruiken. Het blijkt dat honing wondgenezing kan versnellen. (4) Ook bij diabetische wonden.(4).

Lees de rest van dit bericht

Wat is een gezond voedingspatroon ?

Standaard

Men leest zo veel over wat gezonde voeding is. Een paar weken geleden kreeg onze Minister de Jonge, van Volksgezondheid, Welzijn & Sport een rapport overhandigd. Het ging over gezonde voeding en een gezondere leefwijze. Het was een voorstel om zodoende de zorgkosten te drukken. Wat is nou precies gezonde voeding ? En wat kun je per dag het beste eten, om een gevarieerd voedingspatroon te hebben. Mijn persoonlijke mening is dat we eigenlijk allemaal wel aanvoelen wat gezonde voeding is. Ook weten we dat alles, wat van natuurlijke oorsprong of uit de eigen tuin komt, gezonder is. Maar wat moet je nou precies per dag eten ? Geen wonder dat iemand ‘door de bomen het bos niet meer ziet’.  Hier komen 10 tips voor elke dag. Een informatief artikel over gezonde voeding, gewoon voor elke dag. 

10-regels-voor-gezonde-voeding

Gezonde voeding houdt ons helemaal in balans.

Gezonde voeding heeft een paar grondregels. 

Deze eenvoudige regels helpen u om gezond te eten. Dit geldt voor mensen die niet ziek zijn en/of een speciaal dieet volgen. Deze mensen krijgen soms van een diëtist andere adviezen. Toch wil ik graag opmerken dat goede voeding een enorme uitwerking op ons lichaam heeft. Zo wordt duidelijk dat een tekort aan Vitamine B en zink mogelijk een rol spelen bij het ontstaan van de pijnlijke aften in de mond. Van zink is bekend dat we het nodig hebben voor gezonde slijmvliezen. Als je in de stress zit, is het eerste wat hierop reageert het zink niveau in ons lichaam. En laat dit nu een van de bekendste triggers voor aften zijn.

Zo zit ons lichaam prachtig in elkaar, en bij gezonde voeding kan ons lichaam als een geoliede machientje draaien. Maar wat is precies gezonde voeding ? Ik heb eens gekeken bij het Voedingscentrum. Bij de Schijf van Vijf is een nieuwe app, KiesIkGezond ? Ik heb er eens rondgekeken. Er mag gewoon niets ! Geen jam, geen halva-varianten, cervelaat ? is fout. Smeerkaas ? Op het randje ! En volle yoghurt mag ook niet. En zelfs bruine bonen werden afgeraden om de een of andere reden. Maar die heb je toch ook biologisch ? Ik vond het zo-wie-zo een moeilijke app.

En is het moeilijk om gezond te eten ? Hier een paar simpele en gezonde eetregels :

  • 5 Stuks groenten en fruit per dag.

    Hierbij telt alles mee. Ook de verse sinaasappel sap ’s morgens, de kiwi of appel als tussendoortje en de augurken of tomaat op het brood. Groenten zoals broccoli, spruitjes, venkel of paprika bevatten veel mineralen en vitaminen, maar ook peulvruchten en paddenstoelen hebben veel te bieden. Als je er een gewoonte van maakt om vaak andere soorten verse groenten te kiezen hebt u een goed wapen tegen welvaarts ziekte in de handen.

Lees de rest van dit bericht

Kurkuma en haar invloed op de ziekte van Crohn

Standaard

De ziekte van Crohn is een darmziekte. Bij deze ziekte ontstaan er ontstoken plekjes en zweren in de darmwand. Crohn kan in het hele spijsverterings kanaal zitten, dus van mond tot anus. Maar meestal zit het in het laatste deel van de dunne darm en het eerste deel van de dikke darm. De ziekte wordt als chronisch beschouwd, en de ontstekingen komen regelmatig terug. Kunt u zelf iets bijdragen aan een betere levenskwaliteit ? Zijn er mogelijkheden tot pijnverlichting ? Zijn er alternatieve mogelijkheden ? Hier vindt u een zeer uitgebreid en goed informatief artikel over de invloed van kurkuma op de ziekte van Crohn, Colitis ulcerosa en IBD.

Kurkuma-ziekte-van-crohn

Kan kurkuma helpen bij de ziekte van Crohn ? 

Crohn lijkt veel op een andere ziekte, waarbij de darm ontstoken is, deze heet colitis ulcerosa. Een verschil is dat de ontstoken plekken bij Crohn soms veel dieper in de darmwand zitten. Ook de plaats van de ontstekingen verschilt. Bij Crohn kunnen de ontstekingen in het hele spijsverteringskanaal zitten, bij colitis ulcerosa alleen in de dikke darm.

Ook een naam voor de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa samen is “Inflammatory Bowel Disease” oftewel IBD. De ziekte van Crohn is naar zijn ontdekker genoemd. De Amerikaanse arts Burill Bernard Crohn. Deze arts schreef in 1932 al over deze ziekte.  De naam die deze arts aan de ziekte gaf was ‘ileitis regionalis’.  Daarmee gaf hij aan dat het ging om een plaatselijke ontsteking. Een deel van de dunne darm wordt in het Latijns ‘ileum’ genoemd. Later werd de naam veranderd in ‘ziekte van Crohn’. Als erkenning voor het werk dat deze arts heeft gedaan om meer inzicht in deze ziekte te krijgen.

Wat zijn de oorzaken en symptomen van de ziekte van Crohn ?

De symptomen zijn onder meer waterige of bloedige diarree, koorts, buikpijn en geen zin in eten. En daardoor gewichtsverlies, omdat de darm niet alle vereiste voedingsstoffen opneemt.

Er zijn eigenlijk geen specifieke oorzaken bij de ziekte van Crohn te noemen, hoewel er wel wordt vermoed dat een defect immuunsysteem vaak de oorzaak is. Ook erfelijkheidsfactoren, voeding die rijk is aan verzadigd vet en suiker, weinig groenten en fruit kunnen een oorzaak zijn. Opvallend is dat mensen met een Europese of Joodse achtergrond gevoeliger zijn voor de ziekte van Crohn.

Men vermoedt dat er geen genezing is voor deze ziekte, maar met goede voeding, medicijnen en alternatieve remedies kan men waarschijnlijk een heel eind komen voor een betere levenskwaliteit.

In de oude ayurvedische natuurgeneeskunde werd kurkuma vaak gebruikt ter voorkoming van en behandeling van ontstekings ziekten, waar de ziekte van Crohn er een van is. Nu vermoedt men, na veel onderzoek, dat de curcuminoïden uit de kurkuma de gezondheidsvoordelen zouden kunnen bewerkstelligen. Hier zou het actieve ingrediënt curcumine kunnen helpen (1). Het is ondertussen wel bewezen dat curcuminoïden uitstekende eigenschappen bezitten.

Hoe zit dat met kurkuma en de ziekte van Crohn ?

Kurkuma zou op vele verschillende manieren kunnen helpen bij deze ziekte. Omdat kurkuma is een van de beste natuurlijke ontstekingenremmende- en pijnstillende middelen is en kan zo helpen bij het verminderen van ontstekingen en pijn.

De antioxiderende werking van deze natuurlijke stof  helpt de darmcellen die beschadigd zijn, en de antimicrobiële aard van kurkuma helpt infecties in het maag- en darmkanaal voorkomen.

Kan kurkuma en/of curcumine helpen bij het verminderen van ontstekingen bij Crohn ? Zo, ja Hoe werkt dit ?

darmen-en-kurkuma

De klachten van de ziekte van Crohn en IBD lijken op elkaar

Darmaandoeningen, gepaard gaande met ontstekingen, hebben vaak als oorzaak het begin van één ontsteking in het spijsverteringskanaal. Soms, in ernstige gevallen, kan de ontsteking zich uitbreiden naar andere lichaamsdelen. Zoals de huid, ogen, gewrichten enz. Het gehele ontstekingsmechanisme zit zeer ingewikkeld in elkaar, en heeft verschillende componenten.

Deze werkingsmechanismen zijn onze immuun cellen, verschillende eiwitwerkingen, enzymwerkingen en transcriptiefactoren (dit is een eiwit dat genen controleert. In reactie op signalen van binnen en buiten cellen hechten transcriptiefactoren zich aan het DNA waardoor specifieke genen meer of minder geactiveerd worden, en waardoor deze meer of minder van het overeenkomende eiwit produceren).

En er gebeurt nog iets, er is een stof Nucleaire Factor Kappa-b geheten. Dit is een stof die ons lichaam ingeschakeld wordt om zich te beschermen tegen infecties, verwondingen en schadelijke stoffen. Maar als deze verdedigingsstof niet tijdig afgeremd wordt, kan deze zelfde stof ernstige schade in het lichaam aanrichten. Namelijk als het lichaam te veel of te weinig van deze stof aanmaakt kan dat leiden tot een hele reeks van ziekten. Daarbij zijn artritis te noemen, maar ook astma, de ziekte van Crohn en MS zijn erbij te noemen. Curcumine zet een stevige rem op deze NF-Kb en de daarop volgende ontsteking (4). Dit kan dus eventueel ingezet worden voor een behandeling van IBD.

Er zijn meer van deze stoffen, TNF-a is er ook een van.(5). TNF betekent Tumor Necrosis Factor. Dit is een stofje dat door witte bloedcellen wordt gemaakt en een belangrijke rol speelt in het ontstekingsproces. Er zijn verschillende medicijnen ontwikkeld die TNF wegvangen uit het lichaam en daardoor de werking van TNF blokkeren. Hierdoor kunnen de ontstekingen in het lichaam verminderen. TNF blokkers worden onder andere voorgeschreven bij jeugdreuma, uveitis, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa. Echter curcumine wordt erom geroemd om op natuurlijke wijze hier ook een flinke rem op de TNF te zetten.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, omdat curcumine een heel breed inzetbaar spectrum bezit.  Prostaglandinen zijn een werkzame hormoonachtige stof met veel goede werkingen, maar als ons lichaam er te veel van aan maakt, dat beginnen er ontstekingen. En deze prostaglandinen kunnen darmontstekingen veroorzaken.

Lees de rest van dit bericht