Wat is, per dag, een goede en veilige dosis kurkuma ?

Standaard

Bijna iedereen heeft zo langzamerhand wel van kurkuma en curcumine gehoord. Maar als men iemand vraagt wat het nou precies is en hoe het werkt, blijft het antwoord vaak aarzelend achter. En hoeveel moet (of kun) je er per dag veilig van nemen ? Als je alle verhalen over kurkuma er eens zou kunnen ‘afpellen’ hou je de kern van de zaak over. In de kern van de zaak is kurkuma een ondersteunend natuurlijk middel om je weefsel schóón te maken en te houden. En van daar uit doet het haar werking. Hier vind je een informatief artikel over de reinigende werking van kurkuma. 

Hoeveel kurkuma neemt een Indiër per dag ? 

Kurkuma-per-dag-nemen

Hoeveel kurkuma zou je veilig per dag kunnen nemen ?

We hebben een poosje geleden eens heerlijk gegeten bij een Indiaas Restaurant in de buurt. Omdat we er wel vaker komen leek het me wel een leuke vraag om eens aan de Indiase kok te vragen ‘hoeveel kurkuma men per dag zou moeten nemen’. Het antwoord was een daverende lachbui. “..En dat vraag je aan een Indiër ?..” was zijn antwoord. Ik was een beetje beduusd en zei dat ik het juist aan een Indiër wou vragen.

Omdat mijn man en ik als gewoonte hebben tegen 17.00 uur te eten, was het nog niet druk in het restaurant. Hij vroeg hoe vaak ik mijn huis schoon maak. Ik vond het een rare vraag en zei ..”..Ja, elke dag natuurlijk…”.. De ene keer de vloer, de andere dag de keukenkastjes. Bedden en handdoeken verschonen om de 3 a 4 dagen. En zo is mij geleerd door mijn moedertje, vroeger. Zijn antwoord was : dat kurkuma in de kern van de zaak eenzelfde middel was, maar dan dat het ons lichaam schoon houdt.

Op precies dezelfde manier. Ervan uit gaande dat men nog gezond is, en dat graag zo zou willen houden. In zijn gezin gaat er ongeveer per dag 4000 milligram kurkuma door het eten. Dat was normaal, vond hij. En als zijn vrouw geen kurkuma door het eten had gedaan was het niet lekker, was zijn mening. Daarna vroeg ik hem of hij thuis niet kookte ? ..”..Ben je mal !..”.. Hij stond de hele dag al in de keuken.

Dat zou neer komen op ca 8 x 500 mg supplement capsules, als je in je eentje de hele pan zou leeg eten. Ze waren met zijn vieren, inclusief de twee pubers. Dan zouden dan, omgerekend, 2 capsules per dag zijn. Of één afgestreken theelepel bioactieve kurkuma poeder. Dat is een verstandige hoeveelheid. Nou zit er in curcumine c3 ‘superieur’ wél 25 x meer werkzame stof. En daarom kun je de kurkuma en deze soort curcumine niet helemáál met elkaar vergelijken.

De werking van kurkuma 

In India is kurkuma een normaal middel om elke dag te nemen. Ook als men nog gezond is. En dit gaat meestal gewoon via het eten. En daar kijkt niemand er raar van op.  Aangezien wij hier in Nederland een totaal ander voedings patroon hebben, als in het Oosten van onze wereld, ligt de zaak hier anders. We koken anders en eten andere dingen.
Maar kurkuma helpt ons om geestelijk in een goede conditie te blijven, en zorgt voor een algehele goede gezondheid. (1, 2). Het is in het Oosten van onze wereld de gewoonte om wat pittiger te eten dan hier in Nederland. Hetgeen de werking van kurkuma aanzienlijk kan verhogen. Daarom zit er in goede supplementen vaak bioperine peper toe gevoegd. Kurkuma houdt ons weefsel schoon.

En de werking van curcumine c3 ‘superieur’ ?

Curcumine is een ander verhaal. Curcumine is de helpend werkzame stof uit kurkuma, en is daarom veel sterker in haar werking. Uit vele studies is het de curcumine die, op andere wijze werkt, curcumine ondersteunt een flinke rem op ontstekingen (ook laaggradige) (3,4) om problemen te voorkomen. Want laaggradige ontstekingen worden als hoofdfactor beschouwd, bij het ontstaan van ernstige ziekte. (5,6,7). Het is de curcumine die, via bijzondere stofwisseling betreffende wijze, de ontstekingen zou kunnen blokkeren.  Dat zou voor de curcumine betekenen dat ze op verschillende wijze een foutieve deling van een cel en de voorwaarden hiertoe zou kunnen beïnvloeden. Maar ook is er een goed onderzoek gedaan naar de werking van curcumine op overgewicht. Mensen kregen 3 maanden lang een curcumine supplement (8) en groene thee. Beide voedingsmiddelen verminderden het hongerige gevoel.

Er is een onderzoek gedaan naar Curcumine en gewichtsbeheersing 

Curcumine C3 ‘superieur’ remt de groei van vetweefsel, remt de aanmaak van vetcellen en verhoogt de verbranding in de cellen.(9). Deze drie werken goed samen, voor een gewichtsbeheersing een goede combinatie. Er is een onderzoek gedaan bij obese muizen. De onderzoeks groep met curcumine viel het meest af. Een reden om dit regelmatig te nemen, elke dag.

Hiervoor zijn 3 oorzaken te vinden.

afvallen-met-curcumine

Kun je afvallen met curcumine ? En hoe werkt dit ?

1. Een hormoon, VEGF geheten, stimuleert onze lichaamcellen om nieuwe bloedvaatjes aan te maken. Een van de redenen om bij kleine kinderen terughoudend de zijn met het geven van kurkuma is hierop gebaseerd. Volwassenen hebben hun bloedvatstelsel al gevormd. Kleine kinderen nog niet. Ook bij kanker is het dit hormoon, dat de vorming van nieuwe bloedvaten remt, en zou daarom kunnen  helpen tegen uitzaaiingen. En het was dit hormoon dat aanzienlijk minder aanwezig was in de gemeten bloedwaarden, bij een curcumine dieet bij de muizen.

2. Ook werd opgemerkt dat kurkuma de aanmaak van de PPAR –gamma sensor beïnvloedde. Dit is een soort sensor in de vetcellen, waarmee ons lichaam de aanwezigheid van andere vetcellen kan signaleren.
Wanneer deze sensor niet goed werkt, door de helpende invloed van de curcumine c3, dan kunnen de aanwezige vetcellen minder nieuwe vetcellen in het vetweefsel opnemen. Hierdoor groeit deze vetcel niet, tot aanzienlijk langzamer. Hetgeen kan resulteren in gewichtsafname.

3. En het derde wat er gebeurde was de invloed van kurkuma op een enzym, wat ook een rol speelt bij het dikker worden. Het enzym heet AMPK, en bevindt zich eveneens in de vetcellen. Dit enzym wordt als een soort ‘meter’ voor energie gebruikt. Hoe meer van deze enzymen, hoe meer energie de vetcellen gebruiken.
Als deze cellen meer energie gebruiken, slaat ons lichaam minder vet op. Ook laat dit enzym de stofwisseling van de vetcel stijgen, en vallen we heel langzaam af.

Zijn kurkuma en/of curcumine geschikt om regelmatig te nemen ?

Ja, een ‘normale dosis’ van 500 mg kurkuma en/of  curcumine c3 ‘superiuer’ zijn veilig om te nemen. Vooral in de vorm van een extract capsule. Het risico van bijwerkingen is miniem klein. Wel is waar dat het gebruik van kurkuma en/of curcumine bij ernstige tot zeer ernstige ziekte beter niet op ‘eigen houtje’ genomen kan worden. Wij hebben een uitstekend contact met een Ayurvedisch arts, deze kan men ten alle tijden consulteren. Informatie over deze arts is bij ons verkrijgbaar.

Maar als men naar het oosten van onze wereld kijkt, is men er daar al vele en vele eeuwen van overtuigd dat het een goed reinigend middel is, waar ons lichaam veel baat bij zou kunnen hebben. Kurkuma is niet alleen zalig makend, dat zou onzin zijn. Maar om je eigen lichaam even regelmatig eens net zo te reinigen als je eigen huis, lijkt me een goede zaak.

Maar om een paar glazen kurkuma thee, een flinke schep door de smoothie. Daarnaast nog een paar theelepels door het eten en ook nog supplementen te nemen ? Dat is te veel.

Kan iedereen kurkuma en curcumine, zonder problemen, in nemen

Nee, niet iedereen. Bij galstenen (dus niet ‘geen galblaas’) kunnen deze op drift raken, zwangerschap en borstvoeding (kurkuma ontspant de gladde spieren), diabetes (het vermindert het bloedsuiker niveau), bloedverdunners (curcumine/kurkuma verdunnen ook het bloed), nierstenen en losse kurkuma poeder, (losse poeder heeft een hoog oxalaat gehalte, het oxalaatgehalte van curcumine is extreem laag, geen probleem dus), en voor mensen met ijzergebrek, (combineer kurkuma daarom met ijzerrijk chiazaad, peper en/of zeewier zoals kelp)

Met een vriendelijke groet van Tieneke

BRONNEN :
1.  https://nccih.nih.gov/health/turmeric/ataglance.htm
2.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28417091
3.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12676044
4.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18547552
5.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12490960
6.  https://jneuroinflammation.biomedcentral.com/…/1742-2094-11…
7.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16889756/
8.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30226521
9.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23339049

Zoek je de beste curcumine en/of kurkuma ? Ik, persoonlijk, beveel u dekurkumaspecialist aan. Waarom ? Die heeft uitstekende kurkuma in huis, van hoge kwaliteit voor een lage prijs. Met goede Know-How, en kennis van het product. Met liefde en zorgvuldige controle voor al onze kurkuma. En met zorg uitgekozen supplementen. Een webshop met specialistische kennis en veelzijdige kurkuma producten. Ze zijn goed in kurkuma producten

Disclaimer : Raadpleeg bij twijfel altijd een arts. Samensteller doet geen claims over diagnose, behandeling, genezing of ziektepreventie. De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Houd er rekening mee dat de inhoud van dit artikel nog niets is geëvalueerd door medisch deskundigen. Geen van deze informatie dient te worden opgevat als medisch advies.  Raadpleeg daarom altijd een medisch gespecialiseerd/gekwalificeerd arts met kennis van natuurlijke supplementen voor aanvang van gebruik van natuurvoeding,voedingsadviezen en/of voeding of natuurlijke supplementen.

 

Leuk om u op mijn blog te ontvangen. Als u wilt, kunt u een reactie voor anderen achterlaten.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.